Gå til innhold

Viljestyrke vs medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg var kjempeflink i fjor, gikk ned 14 kg på 4 mnd på knekkebrød-dietten. Så plutselig kom noen nye helseproblemer kasta på og pga medisinene (prednisolon + ett par andre) fikk jeg en slags "ulvehunger".  Og jeg har nå lagt på meg alt jeg gikk ned :(

Stod akkurat ute å kjente på sommervarmen, og innser at jeg har ikke ett eneste sommerplagg som passer denne vekta, og ikke trives jeg som så tykk heller. Allikevel var det første jeg gjorde å gå i skapet å hente en sjokolade. Samt at alt jeg har lyst på av mat er fet mat med MYE smelta ost. Prednisolonen gjør meg også ekstremt sur og deprimert, og jeg klarer virkelig ikke å overstyre impulsene om sjokolade og fet mat.

Selvom jeg vil tilbake på knekkebrød-kuren, jeg kunne fint levd resten av livet på den med enkelte tilpasninger, men disse medisinene tar virkelig over kroppen min. Dessverre er jeg nødt til å gå på de en lang stund fremover. 

Noen som har tips til å overstyre medisinene? Evt andre ting som kan lure kroppen til at den får masse fet mat, mens den ikke gjør det? Har ikke krefter til å sette meg inn i eller lage mat helt fra bunnen av som man ofte må på lavkarbo, ellers kunne sikkert det vært ett alternativ. 

Mvh tjukka som ikke vil handle nye sommerklær ;)

Anonymkode: 1c113...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Predmisolon er dessverre slik.. Her tror jeg at jeg ville satt meg inn i dette med lavkarbo selv om du føler du ikke har overskudd til det. Ellers kommer det nok bare enda flere kg på.. 

Anonymkode: 8a525...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er “dette er bare tull, og det vet du godt”, og tull er det som er aller mest fristende å svare på, så jeg biter villig! 

Så klart du får “ulvehunger” av å sulte deg, så klart du legger på deg igjen etter en sultekur, så klart den samme dietten ikke vil virke nå heller. Så klart du blir sur av å sulte deg og føle at du ikke har selvkontroll eller viljestyrke. Så klart du ikke orker å lage mat når du er feilernært og superstresset. Så klart du ikke trenger å lage mat fra bunnen. Så klart er det en fin unnskyldning for å hive seg på en sinnsyk diett isteden. Så klart du ikke kan lure kroppen din, uansett hvor mange blunkefjes du prøver å lure deg selv med at alt er helt som det skal være. Så klart det er bare for gøy, helt til det ikke er gøy mer.

Anonymkode: 358bc...8cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første tanke er “dette er bare tull, og det vet du godt”, og tull er det som er aller mest fristende å svare på, så jeg biter villig! 

Så klart du får “ulvehunger” av å sulte deg, så klart du legger på deg igjen etter en sultekur, så klart den samme dietten ikke vil virke nå heller. Så klart du blir sur av å sulte deg og føle at du ikke har selvkontroll eller viljestyrke. Så klart du ikke orker å lage mat når du er feilernært og superstresset. Så klart du ikke trenger å lage mat fra bunnen. Så klart er det en fin unnskyldning for å hive seg på en sinnsyk diett isteden. Så klart du ikke kan lure kroppen din, uansett hvor mange blunkefjes du prøver å lure deg selv med at alt er helt som det skal være. Så klart det er bare for gøy, helt til det ikke er gøy mer.

Anonymkode: 358bc...8cb

Nei, hun får umettelig apetitt av prednisolonen. Det er en velkjent bivirkning, og vektøkning kommer som følge av det. Les deg opp. 

Anonymkode: 2ca54...63e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første tanke er “dette er bare tull, og det vet du godt”, og tull er det som er aller mest fristende å svare på, så jeg biter villig! 

Så klart du får “ulvehunger” av å sulte deg, så klart du legger på deg igjen etter en sultekur, så klart den samme dietten ikke vil virke nå heller. Så klart du blir sur av å sulte deg og føle at du ikke har selvkontroll eller viljestyrke. Så klart du ikke orker å lage mat når du er feilernært og superstresset. Så klart du ikke trenger å lage mat fra bunnen. Så klart er det en fin unnskyldning for å hive seg på en sinnsyk diett isteden. Så klart du ikke kan lure kroppen din, uansett hvor mange blunkefjes du prøver å lure deg selv med at alt er helt som det skal være. Så klart det er bare for gøy, helt til det ikke er gøy mer.

Anonymkode: 358bc...8cb

Predmisolon er det vi på helt vanlig norsk kaller for kortison.

Kortison har dessverre bivirkninger som er nøyaktig det som TS beskriver.

Til din informasjon anbefaler jeg å ta en titt her: https://www.sthf.no/behandlinger/kortisonbehandling-med-tabletter

Anonymkode: 55ce1...093

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha godterier, snacks, sukkerdrikker osv hjemme. Ikke kjøp dem med hjem. Ha mya kalorifattig mat liggende. Dvs bønner, linser, havre, grønnsaker osv. Når du føler for å spise utenom måltidene, lag deg grønnsakssuppe med vann, krydder og grønnsaksbuljong

Ikke ha dressinger, smør, ketchup, ost, melkeprodukter liggende. Dette er bare mat som gir mye kalorier og som man blir fristet til å putte på alt mulig. Om du skal ha brød, kjøp 1 brød i uka og enten porsjoner det utover uka eller spis alt på 1 dag og det er alt du får spise av brød den uken. 

Du kan ha olivenolje, rapsolje og kokosfett stående som du kan bruke til steking, eller ha en spiseskje olivenolje på en linsegreyta du lagde. 

Du må gjøre det umulig å lage noe ekstra godt når du får ulvehunger. Gi ulvehungeren suppe, drikk et stort glass vann og vent 30min. Hungeren vil da gå over. Minn deg selv på at du ikke er sulten, du har cravings. Kroppen trenger ikke mat, den har lyst på mat. 

Anonymkode: c0da5...715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg var kjempeflink i fjor, gikk ned 14 kg på 4 mnd på knekkebrød-dietten. Så plutselig kom noen nye helseproblemer kasta på og pga medisinene (prednisolon + ett par andre) fikk jeg en slags "ulvehunger".  Og jeg har nå lagt på meg alt jeg gikk ned :(

Stod akkurat ute å kjente på sommervarmen, og innser at jeg har ikke ett eneste sommerplagg som passer denne vekta, og ikke trives jeg som så tykk heller. Allikevel var det første jeg gjorde å gå i skapet å hente en sjokolade. Samt at alt jeg har lyst på av mat er fet mat med MYE smelta ost. Prednisolonen gjør meg også ekstremt sur og deprimert, og jeg klarer virkelig ikke å overstyre impulsene om sjokolade og fet mat.

Selvom jeg vil tilbake på knekkebrød-kuren, jeg kunne fint levd resten av livet på den med enkelte tilpasninger, men disse medisinene tar virkelig over kroppen min. Dessverre er jeg nødt til å gå på de en lang stund fremover. 

Noen som har tips til å overstyre medisinene? Evt andre ting som kan lure kroppen til at den får masse fet mat, mens den ikke gjør det? Har ikke krefter til å sette meg inn i eller lage mat helt fra bunnen av som man ofte må på lavkarbo, ellers kunne sikkert det vært ett alternativ. 

Mvh tjukka som ikke vil handle nye sommerklær ;)

Anonymkode: 1c113...a9a

Bivirkninger av prednisom er at du legger på deg og er ukritisk sulten hele tiden. Ikke stort å gjøre med den saken. 

Anonymkode: 47924...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første tanke er “dette er bare tull, og det vet du godt”, og tull er det som er aller mest fristende å svare på, så jeg biter villig! 

Så klart du får “ulvehunger” av å sulte deg, så klart du legger på deg igjen etter en sultekur, så klart den samme dietten ikke vil virke nå heller. Så klart du blir sur av å sulte deg og føle at du ikke har selvkontroll eller viljestyrke. Så klart du ikke orker å lage mat når du er feilernært og superstresset. Så klart du ikke trenger å lage mat fra bunnen. Så klart er det en fin unnskyldning for å hive seg på en sinnsyk diett isteden. Så klart du ikke kan lure kroppen din, uansett hvor mange blunkefjes du prøver å lure deg selv med at alt er helt som det skal være. Så klart det er bare for gøy, helt til det ikke er gøy mer.

Anonymkode: 358bc...8cb

Uvitende folk på dette forumet produserer stadig "tullete" innlegg og tillegger andre syke mennesker belastning de ikke trenger i tillegg til at de er syke, med bivirkninger av medisiner folk må ha. 

Les deg opp før du utaler deg eller hold fingrene unna tastaturet der du er totalt uvitende. 

Anonymkode: 47924...f16

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ha godterier, snacks, sukkerdrikker osv hjemme. Ikke kjøp dem med hjem. Ha mya kalorifattig mat liggende. Dvs bønner, linser, havre, grønnsaker osv. Når du føler for å spise utenom måltidene, lag deg grønnsakssuppe med vann, krydder og grønnsaksbuljong

Ikke ha dressinger, smør, ketchup, ost, melkeprodukter liggende. Dette er bare mat som gir mye kalorier og som man blir fristet til å putte på alt mulig. Om du skal ha brød, kjøp 1 brød i uka og enten porsjoner det utover uka eller spis alt på 1 dag og det er alt du får spise av brød den uken. 

Du kan ha olivenolje, rapsolje og kokosfett stående som du kan bruke til steking, eller ha en spiseskje olivenolje på en linsegreyta du lagde. 

Du må gjøre det umulig å lage noe ekstra godt når du får ulvehunger. Gi ulvehungeren suppe, drikk et stort glass vann og vent 30min. Hungeren vil da gå over. Minn deg selv på at du ikke er sulten, du har cravings. Kroppen trenger ikke mat, den har lyst på mat. 

Anonymkode: c0da5...715

Dette er feil. 

Så lenge hungeren kommer som en bivirkning på medisin, kommer ikke dette til å stoppe ved å gjøre som du skisserer. 

Anonymkode: 71b68...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning er å alltid ha lavkalori (hjemmelaget) alternativ i kjøleskapet.

Gele av fun light, frukt- eller bærkompotter, med hjemmelaget vaniljesaus er noe av det jeg foretrekker.

Ellers har jeg funnet ut at det å gi etter for sukker og fetthunger trigger enda mer sukker og fetthunger, så sjokolade, kjeks, smågodt, og potetgull holder jeg meg langt unna.

Ellers spiser jeg mettende mat, og passer på blodsukkeret, siden prednisolon kan gi høyt blodsukker, som igjen trigger søthunger.

Men husk at, avhengig av dosen du går på, er mye av vektoppgangen vann.  En tommelfingerregel er 1 kg vann pr 1,25 mg prednisolon.

Anonymkode: 820bd...a13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og på medisiner som gir meg ulvehunger. Nå er jeg begynt på lavkarbo dietten igjen. Det er den eneste dietten som hjelper for meg. 

Nå har jeg stabilt blodsukker, men er fortsatt litt sulten hele tiden, men spiser da litt mer mat med litt mindre karbo og sunt fett. Merker at buksen er blitt litt løsere. Humøret er mer stabilt. Gikk en lang fjelltur i påsken uten at kroppen sa stopp. 

Nettopp lest ei bok om lavkarbo diett. Denne boken har jeg lest flere ganger, og nå er jeg motivert igjen

Anonymkode: 2c00f...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg var kjempeflink i fjor, gikk ned 14 kg på 4 mnd på knekkebrød-dietten. Så plutselig kom noen nye helseproblemer kasta på og pga medisinene (prednisolon + ett par andre) fikk jeg en slags "ulvehunger".  Og jeg har nå lagt på meg alt jeg gikk ned :(

Stod akkurat ute å kjente på sommervarmen, og innser at jeg har ikke ett eneste sommerplagg som passer denne vekta, og ikke trives jeg som så tykk heller. Allikevel var det første jeg gjorde å gå i skapet å hente en sjokolade. Samt at alt jeg har lyst på av mat er fet mat med MYE smelta ost. Prednisolonen gjør meg også ekstremt sur og deprimert, og jeg klarer virkelig ikke å overstyre impulsene om sjokolade og fet mat.

Selvom jeg vil tilbake på knekkebrød-kuren, jeg kunne fint levd resten av livet på den med enkelte tilpasninger, men disse medisinene tar virkelig over kroppen min. Dessverre er jeg nødt til å gå på de en lang stund fremover. 

Noen som har tips til å overstyre medisinene? Evt andre ting som kan lure kroppen til at den får masse fet mat, mens den ikke gjør det? Har ikke krefter til å sette meg inn i eller lage mat helt fra bunnen av som man ofte må på lavkarbo, ellers kunne sikkert det vært ett alternativ. 

Mvh tjukka som ikke vil handle nye sommerklær ;)

Anonymkode: 1c113...a9a

Uff.. prednisolon er noe drit jeg aldri mer skal ta!!!

Men jeg hadde prøvd lavkarbo altså. Man blir skikkelig mett av det. 

Jeg spiste lavkarbobrød med salat, ost, bacon ol mye. Kutta bare ut potet, pasta, ris og lignende og åt ellers det som andre åt så lenge det var kjøtt og grønnsaker. Orka heller ikke sette meg så mye inn i det. Ble iallfall mett og jeg gikk ned en god del!

Anonymkode: 3269c...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig og ha en medisin som har ca samme effekt istedetfor? Snakk med legen om det?

Anonymkode: f63ba...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. 

Så lenge hungeren kommer som en bivirkning på medisin, kommer ikke dette til å stoppe ved å gjøre som du skisserer. 

Anonymkode: 71b68...3d6

Man har et valg, selv om man får ekstrem sult som følge av medisiner. Det krever mye mer viljestyrke å overstyre medisiner. Men det er på INGEN MÅTE UMULIG.

Går også ann å maule vannmelon, selv om kroppen sier "lyst på ost" 

Anonymkode: e0ebf...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mulig og ha en medisin som har ca samme effekt istedetfor? Snakk med legen om det?

Anonymkode: f63ba...603

Predinson/kortison er en medisin man får når andre mendisiner ikke fungerer eller kan brukes for å løse problemet. 

Prednison er også en medisin man bruker ved alvorlig sykdom, så nei, ts, kan ikke bare be om en annen medisin, eller si at den medisinen vil jeg ikke ta. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff.. prednisolon er noe drit jeg aldri mer skal ta!!!

Men jeg hadde prøvd lavkarbo altså. Man blir skikkelig mett av det. 

Jeg spiste lavkarbobrød med salat, ost, bacon ol mye. Kutta bare ut potet, pasta, ris og lignende og åt ellers det som andre åt så lenge det var kjøtt og grønnsaker. Orka heller ikke sette meg så mye inn i det. Ble iallfall mett og jeg gikk ned en god del!

Anonymkode: 3269c...833

Har du livstidsgarantiforsikring mot alvorlig sykdom der valget er enten alvorlig skade eller død eller prednison? 

Denne tråden er fullspekket av råd, uttalelser m.m. som ikke henger på greip. Mange av svarene viser med all tydelighet at folk ikke har den ringeste anelse om hva de uttaler seg om. 

La oss bare håpe dere ikke får valget mellom død eller prednison en vakker dag i fremtiden. 

Anonymkode: 47924...f16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har et valg, selv om man får ekstrem sult som følge av medisiner. Det krever mye mer viljestyrke å overstyre medisiner. Men det er på INGEN MÅTE UMULIG.

Går også ann å maule vannmelon, selv om kroppen sier "lyst på ost" 

Anonymkode: e0ebf...4eb

Jeg kunne spist ti vannmeloner og fortsatt hatt like forbanna lyst på ost etterpå, om det var ost jeg hadde intens lyst på i utgangspunktet 

Anonymkode: 580fa...655

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prednisolon er vidundermedisin fra helvete. Man kan f eks drepe noen for å få en ekstra sjokolade. 

Anonymkode: 25507...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her... 

Takker for alle svar, og anerkjennelse om at det ikke er lett å overstyre denne drittmedisinen... Problemet er bare at jeg MÅ ta den... Finnes ingen annen erstatning, dessverre, og ser ut til at jeg må gå på den over lang tid. Skal jeg fortsette sånn som dette kommer jeg til å trille, og må sikkert ha slankeoperasjon når jeg er ferdig :( 

Men ser noen få av dere sier det hjelper litt med lavkarbo, som jeg var inne på, siden det er aller mest fett jeg craver.
(Hva er greia med smelta ost? Og ribbe? Jeg som egentlig ikke liker ribbe engang...) Ser noen tipsa om gele og (hjemmelaget) vaniljesaus, det skal jeg absolutt prøve ut :) 

Så jeg skal prøve å sette meg inn i lavkarbo, men er det noen som har tips til gode sider om det med mat som er enkel å lage? Forstår at jeg antageligvis ikke kommer til å gå ned så lenge jeg går på prednisolon, men jeg vil ihvertfall ikke legge på meg enda mer! Jeg må finne noe som stopper det NÅ! 

 

Anonymkode: 1c113...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her... 
Ser noen tipsa om gele og (hjemmelaget) vaniljesaus, det skal jeg absolutt prøve ut :) 

Så jeg skal prøve å sette meg inn i lavkarbo, men er det noen som har tips til gode sider om det med mat som er enkel å lage? Forstår at jeg antageligvis ikke kommer til å gå ned så lenge jeg går på prednisolon, men jeg vil ihvertfall ikke legge på meg enda mer! Jeg må finne noe som stopper det NÅ! 

 

Anonymkode: 1c113...a9a

Jeg var den som spiser gele, fruktkompott og vaniljesaus ;)

Jeg går ned på prednisolon, men jeg må gjøre det sakte og i etapper.  Totalt har jeg gått ned 12 kg, 6 av disse siden nyttår, og jeg skal ned noen kg til.

Det er ikke lett, men det går på et vis.

Jeg spiser kanskje en form for liberal lavkarbo i og med at kostholdet mitt består av i underkant av 40 % karbohydrater, men det er ikke bevisst.

Jeg legger opp kostholdet etter anbefaling fra klinisk ernæringsfysiolog: ca 1 g protein pr kg kroppsvekt av målvekt, ca 50 til 70 g fett, og så fyller jeg opp med karbohydrater til ønsket kaloriinntak.  Mesteparten av karbohydratene er havregrøt, knekkebrød, frukt, bær og grønnsaker.

Når jeg har ulvehunger (det føles så feil å skrive det, for på min dialekt heter det oksehunger) fråtser jeg som oftest i bær.  (I tillegg til gele, fruktkompott, eggedosis med steviosa og bær, osv).  Det krever viljestyrke å ikke gå for alt som er salt og fett, men jeg har erfart at hvis jeg gjør det blir det bare verre.

Regelmessige måltider er viktig for meg, går det for lang tid mellom måltidene kommer garantert ulvehungeren.  Og som sagt er det viktig at jeg har lavkalori alternativer lett tilgjengelig for ikke å måtte lete etter noe godt når hungeren melder seg.

 

 

 

 

Anonymkode: 820bd...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortison er noe dritt, har gått på høye doser lenge selv. Det eneste som virket bittelitt for meg var å bestemme meg. Jeg forsøkte å spise det samme og i samme mengder som jeg pleide. At jeg var sulten måtte jeg bare innse at var bivirkning, og ikke at kroppen egentlig trengte mat.

Jeg gjorde et forsøk for meg selv en frokost for å finne ut hvor mye jeg egentlig kunne/hadde lyst til å spise. Forsynte meg med havregryn og melk, uten sukker/syltetøy/rosin el annen smakstilsetning. Og stoppet etter fire store porsjoner. Ikke fordi jeg var mett, men det kjentes «greit» ut å stoppe der.

Lykke til, Ts. Jeg håper du ikke trenger å gå på medisinene veldig lenge, for det er helt pyton...

Anonymkode: e87bb...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...