Gå til innhold

Autoimmune sykdommer og psyke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Mumeod skrev:

hypotheriose hvor sistenevnte ikke engang er autoimmun.

Hypotyreose er ofte en autoimmun sykdom, Hashimotos. 

I den ene artikkel jeg lenket til, står dette

Sitat

Song og co lette opp tilfeller av 41 ulike autoimmune sykdommer, som diabetes 1, lupus, psoriasis, multippel sklerose, inflammatorisk tarmsykdom og cøliaki.

Jeg synes også koblingen til krigsveteraner var interessant. 

Anonymkode: d1605...f39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 14.18, Eneri skrev:

Min samboer har to autoimmune sykdommer, og det ene barnet hans har også etterhvert fått en av disse. Det er genetisk betinget arv her såvidt jeg forstår.

Samme barnet har en medfødt genfeil, og folk med akkurat denne genfeilen har større risiko for å utvikle fire autoimmune sykdommer. Den ene er den barnet har til felles med sin far, men barnet har i tillegg to andre autoimmune sykdommer. Her er det ikke snakk om vanskelig oppvekst verken hos far el nevnte barn, men genetikk.

Jeg tror imidlertid at kroniske, autoimmune sykdommer KAN medføre psykisk belastning pga smerter, begrensninger, hensyn som stadig må tas og gjør at barnet føler seg annerledes og utenfor. Så tror jeg at psykiske belastninger, fex stress, kan forverre noen av de autoimmune sykdommene. 

Hvorfor formerte han seg når han har to sånne sykdommer? Det er egoistisk og lite gjennomtenkt når man har visse sykdommer selv som er arvelige i stor grad livshemmende.

Anonymkode: b9d99...3b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor formerte han seg når han har to sånne sykdommer? Det er egoistisk og lite gjennomtenkt når man har visse sykdommer selv som er arvelige i stor grad livshemmende.

Anonymkode: b9d99...3b1

Hans to autoimmune sykdommer er i liten grad livshemmende. Den ene trenger ikke medisinering og gir ikke smerter el. Den andre kan medisineres slik at man får et greit liv. 

Barnet har en sjelden genfeil som man ikke vet årsaken til. Den er ikke arvelig, siden de som har denne genfeilen er sterile. Den autoimmune sykdommen barnet har 'arvet' fra faren medisineres greit. Den ene av de andre to reguleres med kosthold. Tredje sykdom er mer problematisk. Medisineres bra pr nå, men visse hensyn må tas, og det er ikke gitt at den ikke vil forverres ettersom hun blir eldre. 

Anonymkode: 39bd6...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to autoimmune sykdommer og har hatt en tøff barndom. Den ene autoimmune er jeg den eneste i familien (og utover slekta) som har. Den andre har jeg og en tante. Så, for min del er ikke disse forårsaket av arv. 

Anonymkode: 5147e...72d

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei. Dette var en interessant tråd. Jeg har i flere år gått ut og inn hos min lege, etter fødsel nr 2 (som medførte komplikasjoner) har jeg slitt med infeksjoner, smerter i ledd, nattesvette, nummenhet i fingre og magesmerte. Jeg har guttatt psoriasis og cøliaki. Da min lege ikke visste hva hun skulle sjekke videre (da mine plager har vedvart og blodprøver er fine) sendte hun meg til nevrolog. Han kikket på listen over mine plager og mente dette var psykosomatisk, tom cøliakien og psoriasis. 🤔  Det er klart man sliter med psyken når man har gått lenge å ikke vært i form. Men hva kommer egentlig først, sykdom eller psyken? Jeg hadde for info EBV som 17 åring. Hilsen forvirret pasient som prøver å "ta seg sammen".

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Tulla67 skrev:

sendte hun meg til nevrolog. Han kikket på listen over mine plager og mente dette var psykosomatisk, tom cøliakien og psoriasis.

For en idiot. 

Anonymkode: c915b...728

• Liker 1
Skrevet

Lavt stoffskifte kan komme av traumer. Så det er ikke korrekt at ingen autoimmune sykdommer kan komme av det. Sikkert fler også. 

Anonymkode: 4ad3c...72b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lavt stoffskifte kan komme av traumer. Så det er ikke korrekt at ingen autoimmune sykdommer kan komme av det. Sikkert fler også. 

Kan du linke til forskning ang det? Hadde vært interessant å lese.

Anonymkode: 7ddfd...4c9

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du linke til forskning ang det? Hadde vært interessant å lese.

Anonymkode: 7ddfd...4c9

Søk på traume og lavt stoffskifte så får du opp en del info. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...