Gå til innhold

Autoimmune sykdommer og psyke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har autoimmune sykdommer som IKKE har hatt en vanskelig oppvekst, en dårlig partner, opplevde mishandling, traumer, mobbing? I så fall vil jeg gjerne høre om det. 

Jeg tror nemlig at de fleste autoimmune sykdommer kommer av at psykiske smerter over lang tid «setter seg» i kroppen. Skulle gjerne visst mer om dette. 

Anonymkode: d1605...f39

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har autoimmun sykdom, har ikke opplevd noe av det du beskriver. Tror ikke noe på teorien din, bare tull. 

Anonymkode: b0eb5...b5a

• Liker 15
Skrevet

Dia1 og leddgikt er autoimmune sykdommer. Kjenner flere som ikk har hatt noe problemer med psyken eller oppveksten som har disse sykdommene. Det ligger nok heller i DNAet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har autoimmun sykdom og har heller ikke opplevd noe av det du beskriver. Vil faktisk si jeg har hatt det så bra i oppveksten og livet ellers som man kan ha det. 

Anonymkode: 1848e...776

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Autoimmune sykdommer er arvelige, så teorien din feiler. Jeg har autoimmun sykdom som ikke har noe med dårlig oppvekst eller mobbing å gjøre. 

Anonymkode: 2d455...97b

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autoimmune sykdommer er arvelige, så teorien din feiler. Jeg har autoimmun sykdom som ikke har noe med dårlig oppvekst eller mobbing å gjøre. 

Anonymkode: 2d455...97b

Nettopp. Det er vel heller disse sykdommene (og flere somatiske sykdommer) som kan føre til dårligere psykisk helse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere med autoimmune diagnoser som har hatt en helt normal oppvekst.

Anonymkode: 3ef8a...023

• Liker 3
Skrevet

Autoimmune sykdommer er genetiske og har ingenting med psykisk helse.

Mange som sliter psykisk uten å ha en autoimmun sykdom. På samme måte som at mange med autoimmune sykdommer ikke sliter psykisk, har hatt en dårlig oppvekst eller opplevd traumer eller store belastninger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har autoimmun sykdom og har hatt en fantastisk oppvekst. Aldri opplevd noe traumatisk eller vanskelig.

Men det hender jeg får kjenne på den psykiske belastningen det er å være syk. Og sykdommen påvirkes av psyken.

Anonymkode: 0a3c1...f57

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere autoimmune sykdommer. Får man en så er sjansen større for å få flere. Men jeg har hatt en god barndom og ingens psykiske problemer før jeg ble voksen, fikk da depresjon. 

Forskere tror heller at det er virussykdommer som kan skru på gener for autoimmune sykdommer. Spennende forskning.

Anonymkode: 7ddfd...4c9

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ulcerøs kolitt som er en autoimmun sykdom, og jeg har det ikke dårlig psykisk eller har hatt en vanskelig oppvekst. Jeg har midlertid alltid slitt med allergier og ikke tålt melk så bra (noe som er litt ironisk ettersom jeg vokste opp på gård).

Moren min røykte under svangerskapet med meg, så jeg har heller tro på at det er det som har gjort det. I ettertid ser jeg også at kostholdet i oppveksten min ikke var optimalt. Vi var ikke den rikeste familien og vi var mange, så vi spiste mye halvfabrikat og enkel og billig mat å lage for en stor familie,  pølsegratenger, mange ulike posesupper o.s.v. kneipbrød. Foreldrene var ikke flink til å sette grenser for oss så vi fikk spise nugatti, annet sjokoladepålegg og nøttepålegg på skiven, i tillegg til honnikorn og coco pops etc.... Og jeg fikk drikke masse masse sukkersaft i oppveksten, likevel om foreldrene mine prøvde å begrense den delen litt da. 

• Liker 1
Skrevet

Min samboer har to autoimmune sykdommer, og det ene barnet hans har også etterhvert fått en av disse. Det er genetisk betinget arv her såvidt jeg forstår.

Samme barnet har en medfødt genfeil, og folk med akkurat denne genfeilen har større risiko for å utvikle fire autoimmune sykdommer. Den ene er den barnet har til felles med sin far, men barnet har i tillegg to andre autoimmune sykdommer. Her er det ikke snakk om vanskelig oppvekst verken hos far el nevnte barn, men genetikk.

Jeg tror imidlertid at kroniske, autoimmune sykdommer KAN medføre psykisk belastning pga smerter, begrensninger, hensyn som stadig må tas og gjør at barnet føler seg annerledes og utenfor. Så tror jeg at psykiske belastninger, fex stress, kan forverre noen av de autoimmune sykdommene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har autoimmune sykdommer som IKKE har hatt en vanskelig oppvekst, en dårlig partner, opplevde mishandling, traumer, mobbing? I så fall vil jeg gjerne høre om det. 

Jeg tror nemlig at de fleste autoimmune sykdommer kommer av at psykiske smerter over lang tid «setter seg» i kroppen. Skulle gjerne visst mer om dette. 

Du tror noe som er helt i utakt med legevitenskapens kunnskap. 

Skal du kanskje starte en ny forskning for å motbevise noe som er grundig dokumetert av legevitenskapen :klo:

Anonymkode: 1045e...ad7

• Liker 4
Skrevet

Har flere autoimmune sykdommer. Har hatt en tøff oppvekst og vært i voldelig forhold. Jeg er ganske så sikker på at stresset med all volden førte til at sykdommene begynte å vise seg. MEN, den ene er tildels arvelig, noe som synes godt i familien her. For det er flere i generasjonene over meg med samme sykdom, som hadde fantastiske oppvekster og liv. Jeg har vel heller mer troen på at psyken kan spille en rolle i å få sykdommen til å bryte ut, men at den i utgangspunktet ligger i genene til de som får den. Den bare trenger en trigger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

H orfor iallverden tror du det? Du burde let deg opp, før du kom inn her. Dette var flaut

Anonymkode: 59fe1...fe6

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sammenheng mellom diabetes 1 og stress: https://forskning.no/forebyggende-helse-stress-barn-og-ungdom/barn-kan-fa-diabetes-av-stress/1050576

Anonymkode: 3f6fe...24d

Den artikkelen er nok veldig spissformulert og tatt ut av kontekst.

Diabetes type 1 skyldes feil på kromosom 6, i HLA genene. Det vil si at man ikke kan utvikle type 1 diabetes uten å ha denne genfeilen, hvor enn mye stresset man blir.

Artikkelen har rett i at stress kan trigge og utløse diabetes type 1 hos de som er genetisk disponible for sykdommen, men det betyr ikke at stress er grunnen til at de fikk diabetes, den hadde nok kommet uansett før eller siden da det er en genetisk autoimmun sykdom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

H orfor iallverden tror du det? Du burde let deg opp, før du kom inn her. Dette var flaut

Anonymkode: 59fe1...fe6

På grunn av blant annet dette 

Sitat

Kilde: http://thyroidea.no/praktisk/problemstillinger/mentale-lidelser/

Dette: https://forskning.no/sykdommer-stress-immunforsvaret/vonde-opplevelser-okte-risiko-for-autoimmun-sykdom/317586

Her: https://forskning.no/sykdommer-stress/autoimmune-sykdommer-rammer-oftere-de-med-stresslidelser/1187370

Her: https://www.health.harvard.edu/blog/autoimmune-disease-and-stress-is-there-a-link-2018071114230

Jeg kunne fortsatt. Dette er interessant, synes jeg. Hvorfor mener du det er «flaut»? Jeg har selv hatt en vanskelig barndom og har stoffskiftesykdom, og skulle gjerne skjønt mer av hva som eventuelt trigger sykdom. 

Kombinasjon av genetiske forhold og utløsende stress høres veldig logisk ut for meg.

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av blant annet dette 

Kilde: http://thyroidea.no/praktisk/problemstillinger/mentale-lidelser/

Dette: https://forskning.no/sykdommer-stress-immunforsvaret/vonde-opplevelser-okte-risiko-for-autoimmun-sykdom/317586

Her: https://forskning.no/sykdommer-stress/autoimmune-sykdommer-rammer-oftere-de-med-stresslidelser/1187370

Her: https://www.health.harvard.edu/blog/autoimmune-disease-and-stress-is-there-a-link-2018071114230

Jeg kunne fortsatt. Dette er interessant, synes jeg. Hvorfor mener du det er «flaut»? Jeg har selv hatt en vanskelig barndom og har stoffskiftesykdom, og skulle gjerne skjønt mer av hva som eventuelt trigger sykdom. 

Kombinasjon av genetiske forhold og utløsende stress høres veldig logisk ut for meg.

I disse artiklene blir kun to diagnoser dratt frem, lupus, og hypotheriose hvor sistenevnte ikke engang er autoimmun.

Så eneste disse linkene dine konkluderer med er at de har en hypotese om at stress kan trigge lupus som autoimmun sykdom, det er ikke det samme som at stress eller ødelagt barndom kan forårsake autoimmune sykdommer.

Slik jeg forstår kildene dine beviser de at stress kan være en av faktorene for å utløse lupus hos de som har genene for akkurat denne autoimmune sykdommen.

Konklusjonen blir derfor den samme, at det er null holdepunkter for at stress eller påkjenning alene kan føre til autoimmun sykdom, genene må ligge i bunnen. 

Jeg forstår du ønsker å se en sammenheng, slik er vi som mennesker. Nå vet jeg ikke om du har noe autoimmun sykdom, men om du har, så sier jeg ikke at disse ikke kan ha blitt utløst av oppveksten og det du har opplevd. Det jeg sier er at ikke hvem som helst kan få autoimmune sykdommer, fordi det blir styrt av genene. Men stress, eller store belastninger kan stresse immunforsvaret på en slik måte at den autoimmune sykdommen får utslag, dersom man har det latent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...