Gå til innhold

Var dette dårlig gjort av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk må forstå at man vil bli kvitt det man legger ut kjapt. Ikke ha dårlig samvittighet 😊

Anonymkode: e3290...9d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han skulle ikke komme før om en uke.. den som først kommer med pengene får varen sånn er det. Skal man vente på folk som ikke dukker opp eller plutselig ikke skal ha allikevel så kan seriøse kjøpere forsvinne i mellomtiden. Men ts burde sagt at mannen kan komme å prøve til uken HVIS hun fremdeles har den. 

Anonymkode: baf63...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vært entydig i kommunikasjonen med han som ville prøve. Helt greit å selge til førstemann som henter, men da må du ikke si at det er ok at noen andre kan komme til uka og prøve uten å presisere at du selger i mellomtiden om sjansen byr seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var dårlig gjort av deg. Du hadde en avtale om at han skulle komme å se på dressen. Da skulle du sagt til den andre som sendte melding at «er en som skal komme å se på den, skal ikke han ha den så er den evt din». 

Anonymkode: 28f4a...6ad

Jeg har gjort dette flere ganger, fordi jeg får dårlig samvittighet av å bryte «avtale». Problemet er at det alltid har endt opp med at den personen ikke skulle ha likevel eller passet ikke, og i mellomtiden har jeg gått glipp av flere andre interesserte som ville kjøpe med en gang. Så har lært at man må være egoistisk.

Syns TS kunne evt sendt en melding til den første at det nå var en ny interessent, og at han måtte komme med en gang hvis han ville sikre seg dressen.

Man driver ikke butikk på finn, man selger ting fordi man vil kvitte seg med det fortest mulig, så da er det førstemann som betaler som gjelder.

Anonymkode: b08f8...2bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er uhøflig å bryte avtaler, ja, selv om noen mener det er andre sosiale normer for kjøp og salg på finn. Du burde skrive i teksten at det var førstemann til mølla, samt informere mannen om at dersom du fikk solgt den innen en uke kom du til å gjøre det. Når du ikke gjorde dette, burde du informere mannen om at du hadde fått et annet tilbud og ville selge med mindre han kunne fremskynde prøvingen eller kjøpe den uten prøving

Anonymkode: 2b1b1...8d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal love dere at dere hadde vært dritsur hvis dette her hadde vært en butikk, som skulle legge av noe til dere - også hadde de solgt produktet til du skulle komme å prøve/hente det. Blir jo det samme. Butikken vet jo ikke om du skal ha produktet eller ei. Hvis du ikke henter produktet innen en viss tid, blir det lagt ut i butikken igjen. 

Jeg opplevde en episode en gang. Kjøleskapet på kjøkkenet hadde gått, så jeg tittet etter et nytt i en elektrobutikk katalog. Jeg ringte og la det av (var bare ett igjen). Når jeg skulle hente det etter avtale - hadde de klart å selge kjøleskapet til en annen. 

Anonymkode: 580db...694

Det er ikke det samme. Ts driver ikke profesjonelt med kjøp og salg. Det er ikke like omfattende regler ved privat salg. Dessuten får man svært sjeldent lagt av en vare i en butikk en hel uke.

Jeg synes det var innafor ts. Har selv fått henvendelse fra noen som hadde et speil jeg hadde lagt ut på "ønskes kjøpt". De visste at jeg bodde langt unna, men skulle kjøre forbi byen min en uke etterpå, og sa at de skulle ta det med. Så fikk jeg melding om at de solgte det til noen andre, det var mye enklere enn å ta det med i bilen. Jeg ble selvfølgelig skuffet, men har da full forståelse for at de valgte den raskeste og enkleste løsningen. Ønsket dem en fin dag, istedet for å velte meg i surmaga selvmedlidenhet. 

Anonymkode: 8f708...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en turdress som sønnen min har vokst fra. Jeg har lagt den ut for salg på Facebook. Så var det en person som la ut en forespørsel om noen skulle selge en slik turdress, og jeg sa at jeg hadde en. Han ville komme og prøve den til uka. I mellomtiden fikk jeg melding fra en annen som ville kjøpe den og dem kunne hente dressen med en gang. Så da solgte jeg den. Jeg vet jo ikke om han andre skulle ha den, han ville bare prøve den. Jeg hadde ikke lovet han noe, bare at det var Ok å komme og prøve den. Han ble dritsur😬😬 Jeg ville bare bli kvitt den asap. Var det dårlig gjort av meg?

 

Anonymkode: 75526...04f

Ikke bry deg TS. Mange som ikke kjøper selvom de vil se/prøve en vare. Du ble kvitt dressen raskt og vedkommende som er sur kjenner du uansett ikke så ikke bry deg hva som blir tenkt om deg. 

Anonymkode: 5cc39...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har en avtale med noen, følger man denne. Mannen hadde all grunn til å bli sur, og TS er en dårlig selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som ikke eier samvittighet ser jeg.... 

Anonymkode: 28f4a...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Lag for fremtiden avtaler «kom og prøv til uken om dressen fortsatt er til salgs». Håpløst når folk ikke kan komme på en uke osv, du vil jo bli kvitt ting. Da er han forberedt på at han må ta risikoen ved å vente så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at Ts selv tok kontakt med han som ville komme å prøve dressen, så syns jeg det var dårlig gjort. 

Visste han at du hadde lagt ut annonse selv? 

 

Anonymkode: d2f46...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort, ja, men i og med at en avtale om å «komme å prøve den til uka» oppleves temmelig tentativ så har jeg full forståelse for at du solgte dressen.

Neste gang bør du være litt i forkant og svare: «Ja, du kan komme og se på varen til uka dersom den fortsatt er til salgs da :) Varen selges til den første som betaler.» 

Jeg gjør alltid det når jeg selger noe privat, da folk ikke dukker opp i godt over halvparten av tilfellene. 

Anonymkode: e63f8...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...