Gå til innhold

Engelsk barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av den tideligere tråden hvor foreldre forteller barna kan engelsk og flytende engelsk før barneskolen! Hvordan gjør dere det? Mine er 1 og 3år og kan ingenting av det. Hvordan lærer dere de det? Vi snakker bare norsk her hjemme og det er det som snakkes i barnehagen også. Burde vi lære de engelske ord også? 

Anonymkode: 56fc7...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi snakket norsk og engelsk hjemme og jeg snakket vel engelsk flytende fra jeg var omtrent 5 år. En stor motivasjon var at jeg ikke fikk lese norske oversettelser av klassiske bøker av C.S. Lewis og Roald Dahl. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på masse youtube/barne-TV på engelsk og svar på engelsk (eller iallefall vis at du skjønner hva barnet sa) når barnet bruker engelske ord, så går det av seg selv. Er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser nesten utelukkende filmer og serier på engelsk, siden jeg hater dubbing og det meste av søppelet på barnetv.. Er ikke fryktelig mye skjerm her i hus, men både det og musikken er sikkert 95% på engelsk.

Vi synger mye engelske sanger som nattasanger, og leser enkle bøker. I tillegg har vi snakket litt engelsk med barna, og i perioder har vi venner fra andre land boende her. Da går dialogen på engelsk. 

Seksåringen starter på skolen til høsten og kan relativt greit med engelsk nå, klarer å forstå og gjøre seg forstått med engelsktalende mennesker, selv om hn hjelpes litt av tegnspråk/miming og noen ganger tegning. ;) Men tar den enkleste dialogen utifra kontekst ser det ut til. 

Om noen uker får vi et vennepar på besøk fra England, som skal være her i fire mnd, da regner jeg med at hn snakker flytende når de reiser igjen. :)

Jo tidligere man starter, jo bedre tenker vi, tospråklig før de begynner på skolen er jo et kjempepluss for resten av livet, og når vi selv er helt norske, får vi kompensere på andre vis. :)

Anonymkode: b051a...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke poenget med å lære barna engelsk, det plukker de da opp på skolen og andre steder likevel. Velg heller et annet språk, det vil gi dem et realt forsprang på resten. Nordmenn er svake i fremmedspråk; å kunne ett språk ekstra kan bli avgjørende for om en får den jobben en har lyst på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Jeg forstår ikke poenget med å lære barna engelsk, det plukker de da opp på skolen og andre steder likevel. Velg heller et annet språk, det vil gi dem et realt forsprang på resten. Nordmenn er svake i fremmedspråk; å kunne ett språk ekstra kan bli avgjørende for om en får den jobben en har lyst på.

Med en gang man er flytende i to språk (f.eks norsk og engelsk) vil språk nr tre komme mye enklere. Så da kan de heller plukke opp et tredje språk på skolen? For foreldre som ikke er tospråklige er det nok vel ambisiøst å fostre et 100% tospråklig barn før i barneskolealder uansett? 

Anonymkode: b051a...a29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikansk pappa har hjulpet på i huset her ihvertfall. 😅

Anonymkode: 05a14...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi på to sier yes, no, monkey jumping on the bed og open your mouth, og vet godt hva det betyr. Ellers har hun et godt språk på norsk og god forståelse av punjabi :)

Anonymkode: babef...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er engelsklærer, og mannen min er engelsk, så her i huset snakker både voksne og barn norsk og engelsk om hverandre. Eldste snakker flytende engelsk, og har engelskundervisning på fjerde trinn (går i andre klasse). Yngste er barnehagebarn, men snakker mye engelsk likevel. 

Vi leser bøker på begge språk, ser tegnefilmer/YouTube på begge språk, og rundt middagsbordet flyter samtalen på en blanding av begge språk. Som språklærer vet jeg hvor stor nytte de får av å lære engelsk tidlig, og ingen på fars side av familien forstår norsk, så det er viktig å kunne engelsk for å kunne kommunisere med besteforeldre m.m. 

Anonymkode: 4ae51...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid snakket til barna våre på engelsk. De har forstått mye, pga TV, iPad osv. Våres yngste barn, fikk en iPad i gave for 3 år siden,m. Pga YouTube så har barnet vårt lært seg engelsk, og forstår veldig godt hva de sier:) 

Anonymkode: dcbe1...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av den tideligere tråden hvor foreldre forteller barna kan engelsk og flytende engelsk før barneskolen! Hvordan gjør dere det? Mine er 1 og 3år og kan ingenting av det. Hvordan lærer dere de det? Vi snakker bare norsk her hjemme og det er det som snakkes i barnehagen også. Burde vi lære de engelske ord også? 

Anonymkode: 56fc7...c91

Faren snakker engelsk med dem. Vi snakker norsk, dermed blir de tospråklige. 

Å snakke egnelsk med barn krever at du gjør det konsekvent og at du er god i engelsk..

Anonymkode: 6a039...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen jeg er i er det en del med andre språksbakgrunner. En av dem snakket aldri, verken norsk eller morsmålet sitt. Men så begynte jeg å snakke engelsk til ham og nå snakker han både norsk og engelsk. Engelske barnesanger, serier og filmer hjelper mye da denne gutten til tider plutselig begynner å synge "twinkle, twinkle little star"... 

Anonymkode: 31d78...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gamer og snakker derfor vekselvis engelsk og norsk. Jeg prater med europeere og av og til lar vi barna bli med i samtale så de får hilst på hverandre. Dette er selvsagt på dagtid og vi spiller ikke. Lar også ungen velge om han vil se filmene sine på engelsk eller norsk, og da velger han som regel engelsk. I bhg er det 6 nasjonaliteter, og derfor tyr ungene til engelsk.

Anonymkode: 73da2...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor så stor fokus på engelsk.. heller norsk eller annet morsmål om barnet har det....

Anonymkode: 2ef2e...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor så stor fokus på engelsk.. heller norsk eller annet morsmål om barnet har det....

Anonymkode: 2ef2e...932

Fordi det er engelsk de aller fleste av oss kan.. Dessverre. Jeg har ikke barn, men jeg ville snakket norsk og engelsk hjemme, og så vært veldig klar på at barnet skulle lære seg et tredje språk senere. Et tredje språk vil gi stor fordel i arbeidslivet. 

Anonymkode: 34b18...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vox_populi skrev:

Jeg forstår ikke poenget med å lære barna engelsk, det plukker de da opp på skolen og andre steder likevel. Velg heller et annet språk, det vil gi dem et realt forsprang på resten. Nordmenn er svake i fremmedspråk; å kunne ett språk ekstra kan bli avgjørende for om en får den jobben en har lyst på.

Jeg jobber internasjonalt. Jeg jobber nesten utelukkende med kollegaer eller kunder i utlandet. Jeg gikk inn i dette yrket å kunne også tysk og fransk, men det er kun engelsk som gjelder, så de andre språkene har jeg ikke praktisert på over ti år. 

Og det er etterhvert veldig gjennomgående, uansett hvilken bransje og hvilken verdensdel jeg jobber mot. Det er engelsk som teller om man skal jobbe internasjonalt. 

Anonymkode: 02589...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har venner som kun snakker engelsk. Så her hører de ofte engelsk hjemme og på aktiviteter. 

Vi drar på utenlandsturer mange ganger i året, så også her plukket de med seg mye engelsk. 

Alt av TV og video er på engelsk. Vi ser ikke dubbede programmer, og vi har skrudd av undertekster da de kun er et irritasjonsmoment. iPaden er nok også en stor kilde til at engelsk ble lært like godt som Norsk. 

Bøker og blader blir stort sett kjøpt på engelsk, så også som skriftspråk ble dette lært tidlig. 

Anonymkode: 02589...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooooow, ser jo ut til at alle på kg har såååå intelligente og tospråklige barn🤣

Anonymkode: 4b340...6e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri aktivt jobbet for å lære sønnen engelsk, men vi har heller aldri sett dubbede filmer, har hørt lydbøker på engelsk i bilen og vi ser en del på YouTube. Jeg lærer språk lett og er generelt veldig interessert i språk (og har mastergrad i et språkfag), vi har derfor snakket mye om språk hjemme. Sønnen har arvet interesse for språk, men er til gjengjeld under middels i matematikk. Det er jeg også (det blir derfor litt meningsløst å snakke sarkastisk om sååååå intelligente barn). Sønnen snakket mer enn godt nok engelsk til å kunne ha en samtale på engelsk da han begynte i 1. klasse. At han gikk i barnehage der han var en av få med norsk som morsmål hatt også bidratt til å øke hans interesse for språk og hans metaspråklige bevissthet. Da lærer man lettere. 

Anonymkode: 1c65e...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wooooow, ser jo ut til at alle på kg har såååå intelligente og tospråklige barn🤣

Anonymkode: 4b340...6e6

TS spør jo hvordan vi lærer og deler engelsk med barna - hadde jeg ikke hatt noe å si (slik som deg her), ville jeg bare klikket meg ut av tråden igjen. 

Det er ikke slik at alle på KG er sååå gravide, bare fordi alle innleggene i tråden handler om kynnere. 

Anonymkode: 02589...41c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...