Gå til innhold

Stjele mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen gang stjele mat pga spiseproblemer, økonomi, dårlig råd, eller bare for å gjøre det? Enten fra familie, venner, kantiner, jobben, butikk etc!

Ble du tatt? Hva skjedde? Og hvordan klarte du å slutte? :)

Anonymkode: ed3be...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobben. Tok mye av det som skulle kastes, aldri salgsvarer. Men så hrusomt å se på, så godt vi har det i Norge. Vi kan kaste mat for flere tusen pr dag. Tok uten dårlig samvittighet. En viss risk var det jo da det kunne være sånne som stod å sjekket, men de var aldri der. Sparte enormt med penger på det....

Anonymkode: 9b6bc...3a5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobben. Tok mye av det som skulle kastes, aldri salgsvarer. Men så hrusomt å se på, så godt vi har det i Norge. Vi kan kaste mat for flere tusen pr dag. Tok uten dårlig samvittighet. En viss risk var det jo da det kunne være sånne som stod å sjekket, men de var aldri der. Sparte enormt med penger på det....

Anonymkode: 9b6bc...3a5

Er det tyveri om maten skal selges? Er enig, har sett hvor mye enkelte matbutikker kaster. 

Anonymkode: f5a8f...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba i butikk en kort perioden, og husker vi fikk streng beskjed om å ikke ta mat som var utgått på dato. Men en påskeaften for mange år siden så skulle jeg hjelpe butikksjefen med å stenge, og da gikk vi igjennom alt av kjølevarer som var utgått på dato, og da fylte vi opp to handlevogner. Og da sa hun at vi tar så mye som vi orker å bære til bilen. Endte opp med en fryser fullt av kjøtt, og varte vel til rundt sommeren.

Ellers, utenom denne ene episoden, så har jeg vel kanskje tatt rundstykker og tyggis på butikken når jeg var ungdom. 

Anonymkode: 6a441...7a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det tyveri om maten skal selges?

Det er tyveri å ta noe som ikke du eier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det på varer som er svinna og skal kastes noen ganger. Butikken kaster mat for 20 000 i uken og alt går i søpla.  Blir jeg tatt er det stjeling og man får sparken. Men ikke ofte det skjer. 

Anonymkode: 6611e...7b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som tar mat fra en kantine på jobb/skole, eller bokollektiv, rester fra ett eller annet osv? 

Anonymkode: ed3be...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpsterdiving etter boller som fremdeles var pakka godt inn og gode og ferske etter en kjapp runde i mikroen. Hadde dårlig råd en periode og containeren på baksiden av en bensinstasjon var full av mat som var god og spiselig. Blir sint av hvor mye mat vi kaster i dette landet som kunne gått til folk som trenger det.

Har også vært en drittunge som liten og tatt litt penger fra foreldre til godteri. Sorry, mamma og pappa.😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg dumpsterdiver, men ser ikke på det som stjeling. Ellers har jeg vel aldri stjålet mat tror jeg...?

Anonymkode: 0f6d4...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang stjele mat pga spiseproblemer, økonomi, dårlig råd, eller bare for å gjøre det? Enten fra familie, venner, kantiner, jobben, butikk etc!

Ble du tatt? Hva skjedde? Og hvordan klarte du å slutte? :)

Anonymkode: ed3be...d40

Dumpsterdiving er regnet som tyveri og har gjort det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. 
Har tatt en dorull fra jobben en gang da.. Jeg var forbanna fordi lønna var over en uke forsinka og jeg var blakk..
Stjal ei brusflaske da jeg var 11, fordi jeg tapte et veddemål.. Har ikke samvittighet til å stjele 😅 
Har hatt mange venner som har stjelt fra meg da, er ikke en spesielt god følelse.. Så slutt å stjel!

Anonymkode: 7cbf4...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, aldri. 
Har tatt en dorull fra jobben en gang da.. Jeg var forbanna fordi lønna var over en uke forsinka og jeg var blakk..
Stjal ei brusflaske da jeg var 11, fordi jeg tapte et veddemål.. Har ikke samvittighet til å stjele 😅 
Har hatt mange venner som har stjelt fra meg da, er ikke en spesielt god følelse.. Så slutt å stjel!

Anonymkode: 7cbf4...f98

Tidenes hevn :laugh:

Anonymkode: 0f6d4...acd

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2019 den 8.09, AnonymBruker skrev:

Er det tyveri om maten skal selges? Er enig, har sett hvor mye enkelte matbutikker kaster. 

Anonymkode: f5a8f...208

Ja, men noen bedrifter er også griske Jeg jobbet i en av bakeri-kjedene tidligere. Vi som var ansatt fikk 30-50% avslag på kaker/brødvarer som var igjen etter jobb. Det er selvsagt vesentlig billigere enn kundene måtte betale, men var minst like dyrt som matbutikk og holdt ikke høyere kvalitet. Og det var daggamle varer som bare skulle kastes uansett. Der gikk altså ting i søppla fordi bedriften var så grisk at de skulle ha betalt fra de ansatte for restene også. Knapt noen av de ansatte som gadd kjøpe til den prisen og masse fullt brukbar mat som gikk i søppla.

Anonymkode: e46e7...7cf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.4.2019 den 8.09, AnonymBruker skrev:

Er det tyveri om maten skal selges? Er enig, har sett hvor mye enkelte matbutikker kaster. 

Anonymkode: f5a8f...208

Ja, det er det. Vi hadde sekuritasvakt som sto utenfor butikken etter vi hadde låst og ventet.  Skekket poser og vesker og hadde man ikke kvittering for varer så slet man, måtte ringe en kollega jeg hadde handlet hos og be han gå god for meg en gang jeg hadde surret bort kvitteringen.  Hadde vi stjelt varer som skulle kastet hadde vi nok i verste fall mistet jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, SupaWoman said:

Ja, det er det. Vi hadde sekuritasvakt som sto utenfor butikken etter vi hadde låst og ventet.  Skekket poser og vesker og hadde man ikke kvittering for varer så slet man, måtte ringe en kollega jeg hadde handlet hos og be han gå god for meg en gang jeg hadde surret bort kvitteringen.  Hadde vi stjelt varer som skulle kastet hadde vi nok i verste fall mistet jobben. 

I matbutikk? Går det an? 😲

Anonymkode: 0f6d4...acd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
På 19.4.2019 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang stjele mat pga spiseproblemer, økonomi, dårlig råd, eller bare for å gjøre det? Enten fra familie, venner, kantiner, jobben, butikk etc!

Ble du tatt? Hva skjedde? Og hvordan klarte du å slutte? :)

Anonymkode: ed3be...d40

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.4.2019 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Jeg jobba i butikk en kort perioden, og husker vi fikk streng beskjed om å ikke ta mat som var utgått på dato. Men en påskeaften for mange år siden så skulle jeg hjelpe butikksjefen med å stenge, og da gikk vi igjennom alt av kjølevarer som var utgått på dato, og da fylte vi opp to handlevogner. Og da sa hun at vi tar så mye som vi orker å bære til bilen. Endte opp med en fryser fullt av kjøtt, og varte vel til rundt sommeren.

Ellers, utenom denne ene episoden, så har jeg vel kanskje tatt rundstykker og tyggis på butikken når jeg var ungdom. 

Anonymkode: 6a441...7a6

Samme her. Jeg jobber i butikk og gjør det regelmessig. Men kun kjøtt. Jeg synes det er grusomt at vi skal drepe dyr for så å bare kaste kjøttet i søpla etterpå. Grotesk rett og slett. Så får de bare gi meg sparken hvis jeg blir oppdaget. 

Anonymkode: bb569...f81

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg jobber i butikk og gjør det regelmessig. Men kun kjøtt. Jeg synes det er grusomt at vi skal drepe dyr for så å bare kaste kjøttet i søpla etterpå. Grotesk rett og slett. Så får de bare gi meg sparken hvis jeg blir oppdaget. 

Anonymkode: bb569...f81

Det er jeg veldig enig i, matsvinn generelt er ikke bra, men når du skriver det slik så blir det jo enda verre. 

Anonymkode: b74c3...f55

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her. Jeg jobber i butikk og gjør det regelmessig. Men kun kjøtt. Jeg synes det er grusomt at vi skal drepe dyr for så å bare kaste kjøttet i søpla etterpå. Grotesk rett og slett. Så får de bare gi meg sparken hvis jeg blir oppdaget. 

Anonymkode: bb569...f81

Helt enig! Jeg dumpstrer mye kjøtt til kattene og hunden min og har null dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: 0f6d4...acd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I matbutikk? Går det an? 😲

Anonymkode: 0f6d4...acd

Selvsagt går det an, og det er helt vanlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...