Gå til innhold

Elbiler- miljøverstinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe vi har visst om lenge. Trenger ingen studier for å skjønne nettopp dèt. For her i landet handler det kun om egen vinning, for de som er så korka at de kjøper batteribiler!

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Påkrevd said:

Flott, da regner jeg med at avgiftsnivåene blir snudd motsatt i løpet av året, så jeg fortsatt kan kjøre min miljøvennlige dieselbil uten å ruineres👍

https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html

Hva slags mental gymnastikk har du klart å gjøre for å få dette til å handle om Norge?

 

"I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig langt bedre for elbilene.

Ifølge Transportøkonomisk institutt er energimiksen i Norge langt grønnere enn hos våre naboland, noe som taler til elbilens fordel." 

 

Det står bokstavelig talt i den samme artikkelen du linket til. Leser alle kun overskrifter i dag? Herregud. 

Det står heller ingenting i studiet om CO2 utslippene som følge av henting, raffinering og frakting av olja som blir brukt i diesel biler? Samtidig som de tok med produksjonen av batterier? Det gir ikke mening. 

Studiet tar heller ikke opp det at Tyskland trapper ned kullproduksjonen drastisk fremover, så da er det ganske irrelevant. 

https://e24.no/energi/det-groenne-skiftet/tyskland-skal-fase-ut-kullkraften-statkraft-tror-ikke-paa-gassboom/24567851

Anonymkode: 32317...4d4

  • Liker 10
Skrevet
4 timer siden, Påkrevd skrev:

Flott, da regner jeg med at avgiftsnivåene blir snudd motsatt i løpet av året, så jeg fortsatt kan kjøre min miljøvennlige dieselbil uten å ruineres👍

https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html

Da regner jeg med at du har en ny dieselbilen som Mercedes C220d og har tenkt å kjøre i Tyskland

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

disse artiklene dukker opp med gjevne mellomrom og utelukker alltid co2 utslippene fra produksjon og utvinning av diesel. 

gang etter gang blir dette tilbakevist, slike overskifter er bare ment for å få gamle grinebitere til å bli mer grinete og hate elbiler enda mer.

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/yXA/klimautslippene-fra-elbiler-i-norge-er-dobbelt-sa-hoye-som-fra-fossilbiler

 

Anonymkode: 1bbcc...47b

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De ulike energimiksene som de fikses og trikses med gjør alle miljøstudier der det er snakk om energikrevende materialproduksjon ugyldige. 

Anonymkode: 5419e...a3c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ulike energimiksene som de fikses og trikses med gjør alle miljøstudier der det er snakk om energikrevende materialproduksjon ugyldige. 

Anonymkode: 5419e...a3c

At folk nå har flere biler og kjøper ny bil hele tida er vel mest skadelig. 

Anonymkode: e88b4...60d

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At folk nå har flere biler og kjøper ny bil hele tida er vel mest skadelig. 

Anonymkode: e88b4...60d

Niks. Ca. 80% av en fossilbils utslipp gjennom hele levetiden kommer fra bruken. Kun 10-15% kommer fra produksjonen. Det er derfor mest miljøvennlig å skrote eldre biler med høye utslipp så raskt som mulig og gå over til alternativer med lavere utslipp.

  • Liker 3
Skrevet
På 19.4.2019 den 16.59, AnonymBruker skrev:

"I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig langt bedre for elbilene.

Ifølge Transportøkonomisk institutt er energimiksen i Norge langt grønnere enn hos våre naboland, noe som taler til elbilens fordel." 

Anonymkode: 32317...4d4

Hva Norge har og ikke har er uvesentlig. Har man ikke kjøpt opprinnelsesgaranti for strømmen er det rundt 70% sjanse for at strømmen er fra fossil energi eller kjernekraft. 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, A-hunter skrev:

Hva Norge har og ikke har er uvesentlig. Har man ikke kjøpt opprinnelsesgaranti for strømmen er det rundt 70% sjanse for at strømmen er fra fossil energi eller kjernekraft. 

Hva opprinnelsesgarantien sier og hva du får i kontakten har ingenting med hverandre å gjøre. Island selger også opprinnelsessertifikater for all sin strømproduksjon. Da skulle man jo tro at alle islendingene bare brulte "skitten" strøm? Problemet er bare at Island ikke har en eneste kraftoverføringslinje til utlandet...

Men om man tror på dette er det jo bare å påby at alle elbilister i EU må kjøpe opprinnelsessertifikater for all ladestrøm hvert år. Vips så er alle elbiler helt utslippsfrie? Prisen er bare ca. 6 euro per bil per år.

Elbilforeningen kjøper forøvrig alt opprinnelsessertifikater for ladestrømmen til medlemmene.

Endret av -jk-
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, -jk- skrev:

Hva opprinnelsesgarantien sier og hva du får i kontakten har ingenting med hverandre å gjøre. Island selger også opprinnelsessertifikater for all sin strømproduksjon. Da skulle man jo tro at alle islendingene bare brulte "skitten" strøm? Problemet er bare at Island ikke har en eneste kraftoverføringslinje til utlandet...

Men om man tror på dette er det jo bare å påby at alle elbilister i EU må kjøpe opprinnelsessertifikater for all ladestrøm hvert år. Vips så er alle elbiler helt utslippsfrie? Prisen er bare ca. to euro per bil per år.

Jeg er enig i at det er en teoretisk øvelse, men det må inn i totaloversikten. Vår grønne kraft er pr definisjon kjøpt av tyske forbrukere.

Kostnaden pr bil pr år er nok høyere enn €2/år, det er uansett totalen som gjelder. Den er vesentlig pr år. Det må også nevnes at flere ladastasjonstilbydere tilbyr lading med strøm med opprinnelsesgaranti.

AnonymBruker
Skrevet

Gir meg faen i hele greia og kjører akkurat den bilen jeg vil:-)

Anonymkode: 85987...18e

Skrevet
15 minutter siden, A-hunter skrev:

Hva Norge har og ikke har er uvesentlig. Har man ikke kjøpt opprinnelsesgaranti for strømmen er det rundt 70% sjanse for at strømmen er fra fossil energi eller kjernekraft. 

Hvor har du dette tallet fra? 70 %? 

Norge er netto eksportør av strøm. Det aller meste er vannkraft og noe vindkraft. 

Dessuten bidrar kjernekraft ikke med CO2. 

  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Hvor har du dette tallet fra? 70 %? 

Norge er netto eksportør av strøm. Det aller meste er vannkraft og noe vindkraft. 

Dessuten bidrar kjernekraft ikke med CO2. 

NVE. Men det er ikke lett å finne nøyaktige tall. Norge er netto eksportør ev ren kraft og netto importør av skitten kullkraft. At det i praksis ikke nødvendigvis er slik betyr ingenting når energiregnskapet gjøres opp.

Kjernekraft tilfører dobbelt så mye CO2 som vannkraft i et livsløpsperspektiv. Begge deler marginalt av kulkraften norske forbrukere forbruker.

Skrevet

Vår fysiske import er i all hovedsakt vindkraft fra Sverige og Danmark samt kjernekraft fra Sverige. I tillegg importeres det noe kraft fra varmekraftverk nattestid pga, at det da er overskudd av kraf på kontinentet. Denne lraften får vi meget billg og det er kraft som ellers ville gått til spille pga. at disse kraftverkene er svært trege å regulere. Selv om det skulle være kullkraft er det mye mer miljøvennlig å importere og bruke den fremfor at den går til spille som damputslipp.

  • Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, A-hunter skrev:

Jeg er enig i at det er en teoretisk øvelse, men det må inn i totaloversikten. Vår grønne kraft er pr definisjon kjøpt av tyske forbrukere.

Kostnaden pr bil pr år er nok høyere enn €2/år, det er uansett totalen som gjelder. Den er vesentlig pr år. Det må også nevnes at flere ladastasjonstilbydere tilbyr lading med strøm med opprinnelsesgaranti.

Jeg redigerte fra €2 til €6. €2 er prisen pr. MWh, en elbil vil typisk bruke 3MWh per år.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, A-hunter said:

NVE. Men det er ikke lett å finne nøyaktige tall. Norge er netto eksportør ev ren kraft og netto importør av skitten kullkraft. At det i praksis ikke nødvendigvis er slik betyr ingenting når energiregnskapet gjøres opp.

Kjernekraft tilfører dobbelt så mye CO2 som vannkraft i et livsløpsperspektiv. Begge deler marginalt av kulkraften norske forbrukere forbruker.

 Forstår ikke hvordan du kan si at kjernekraft ikke miljøvennlig. 

https://www.nature.com/articles/s41560-017-0032-9

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Life-cycle_greenhouse-gas_emissions_of_energy_sources

 

Anonymkode: 32317...4d4

  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, -jk- skrev:

Jeg redigerte fra €2 til €6. €2 er prisen pr. MWh, en elbil vil typisk bruke 3MWh per år.

En kjapp tredobling, men det ser mer riktig ut. Likevel blir det som å peke på prisen på mel for å mene noe om hva et brød skal koste. Summen her må videre gjelde for hele bilparken samlet, justert for å inkludere utbyggingskostnaden som kan relateres til en svært aggressiv vekst i elbilparken. For utbygging av nett er ikke omfattet av opprinnelsesgarantien, den favner kun produksjonen av energi.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Forstår ikke hvordan du kan si at kjernekraft ikke miljøvennlig. 

Anonymkode: 32317...4d4

Det sier jeg heller ikke. Det jeg sier er at i et livsløpsperspektiv over CO²-utslipp er det ingenting som slår vannkraft som står for det halve av kjernekraft. Også kjernekraft gir bare en marginal brøkdel av utslipp fra fossile kraftverk, men likevel det dobbelte av vannkraft. Det er ingen motstrid i dette. Kjernekraft er miljøvennlig, men din påstand var at kjernekraft ikke bidrar med CO². Det er ikke riktig.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...