Gå til innhold

Forferdelig treg forbrenning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har de siste årene slitt med en utrooolig treg forbrenning. Jeg er en svært aktiv person, går mye tur med hunden og trener styrke/jogging alle dager i uken. Likevel skal det ikke mer enn at jeg spiser over ca 1800 kcal over en lengre tid at jeg legger på meg. Har forsøkt utallige ganger å øke kaloriinntaket sakte, men gjør bare at jeg legger på meg litt og litt. Jeg vil så gjerne kunne spise mer. Ut i fra aktivitetsnivået mitt så kunne jeg sikkert lett inntatt 2500-3000 kcal, så jeg skjønner ikke hvorfor kroppen min oppfører seg sånn?! Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få opp forbrenningen? Er forferdelig lei av å aldri kunne spise noe store mengder og likevel legge på meg:( sjekket meg for lavt stoffskifte, det har jeg ikke...Spiser sunn og normal mat.

Anonymkode: 6df01...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du og er sulten på 1800 kalorier eller føler du deg mett og tilfreds?

Var TSH, T3 og T4 godt innenfor referanseverdien eller lå de mot ytterpunktene?

Sjekket du B-vitaminstatus?

Hva spiser du til vanlig, hva er sunn og normal mat for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 1800 kcal, er det mye karbohydrater i kosten din? Isåfall, ville du fått en større gevinst ved å redusere dette, og øke tilsvarende på kcal inntaket gjennom protein og gode fettkilder. 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ambrosa skrev:

Går du og er sulten på 1800 kalorier eller føler du deg mett og tilfreds?

Var TSH, T3 og T4 godt innenfor referanseverdien eller lå de mot ytterpunktene?

Sjekket du B-vitaminstatus?

Hva spiser du til vanlig, hva er sunn og normal mat for deg?

Det varier, men ofte er jeg faktisk helt stappmett, noe jeg synes er rart. Alle andre rundt meg beveger seg mye mindre, men spiser mye mer enn meg. Jeg fikk dessverre aldri se referanseverdiene selv, legen bare sa at de var innenfor normalen. Vet derfor ikke noe om B-vitamin heller. 

Spiser mye frukt og grønnsaker, grovt brød/knekkebrød, soft light, ost/skinke, yoghurt, proteinbar noen ganger, weetabix, melk. Middag er grønnsaker/rent kjøtt/ris/potet/pasta. 

Anonymkode: 6df01...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det varier, men ofte er jeg faktisk helt stappmett, noe jeg synes er rart. Alle andre rundt meg beveger seg mye mindre, men spiser mye mer enn meg. Jeg fikk dessverre aldri se referanseverdiene selv, legen bare sa at de var innenfor normalen. Vet derfor ikke noe om B-vitamin heller. 

Spiser mye frukt og grønnsaker, grovt brød/knekkebrød, soft light, ost/skinke, yoghurt, proteinbar noen ganger, weetabix, melk. Middag er grønnsaker/rent kjøtt/ris/potet/pasta. 

Anonymkode: 6df01...27d

Ut i fra hva du skriver her, har du alt for mye karbohydrater. 

Se denne: 

https://forskning.no/hormoner-overvekt-mat-og-helse/lavkarbo-ga-hoyere-forbrenning/690469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lav? Og hva veier du? Jeg syns ikke 1800 er så lite jeg...

Anonymkode: 37237...863

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det varier, men ofte er jeg faktisk helt stappmett, noe jeg synes er rart.

Jeg tenker at så lenge du er mett og ikke går sulten så spiser du riktig og nok for din kropp. Noen har høyere forbrenning enn andre. Nå vet jeg ikke hvor høy du er eller hva du veier, men jeg er enig i at det høres lite ut med 1800 kcal for noen som trener  7 dager i uka. Hvorfor ønsker du  å øke kcal inntaket hvis du ikke er sulten? Har du overskudd ellers i hverdagen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 171 cm og har spist litt mye i det siste så er oppe i 61 kg. Trives best et par kilo lettere. Skal plotte inn det jeg spiser i en app i dag og sjekke karbohydratene, men kan godt hende jeg spiser i overkant mye av det, ja.

Anonymkode: 6df01...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å øke kcal fordi jeg aldri føler meg psykisk mett selv om magen sier det, hvis det gir mening? Blir misunnelig på alle rundt meg som bare spiser det de vil og mye mer enn meg selv om de omtrent ikke beveger seg i løpet av dagen. Kjenner på stor frustrasjon pga dette

Anonymkode: 6df01...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å øke kcal fordi jeg aldri føler meg psykisk mett selv om magen sier det, hvis det gir mening? Blir misunnelig på alle rundt meg som bare spiser det de vil og mye mer enn meg selv om de omtrent ikke beveger seg i løpet av dagen. Kjenner på stor frustrasjon pga dette

Anonymkode: 6df01...27d

Metthetsfølelsen din kommer når du bytter ut tomme karbohydrater med næringsrike proteiner og fettkilder. De tomme karbohydratene øker ditt blodsukkernivå, og gjør deg fysen på noe godt eller mat hele tiden. 
Hold deg gjerne på 1800 kcal for dag, men reduser karbohydratene. Du spiser jo mye karbohydrater i hvert måltid. 
Trenger ikke gjøre stor greie av det, men bytt ut melk, pasta, ris og potet i starten. Legg på mer salat, grønnsaker, f.eks kokosmelk osv. Anbefaler deg også å bytte ut knekkebrød/weetabix med havregrøt. 

Husk at ved en slik omlegging kan du føle deg irritabel og sulten første dagene. Det er et godt tegn, så hold ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye svada. 

TS, det er helt vanlig for en kvinne over 20 år å legge på seg når man ligger på 1800 kalorier. Det at anbefalt GJENNOMSNITTLIG kaloriinntak er på 2000, betyr ikke at alle mennesker trenger 2000 kalorier. Det varier veldig fra person til person. Det er genetisk. Jeg må ligge på 1500 kcal/dagen om jeg trener 2 ganger i uka for å ikke legge på meg. Samboeren min beveger seg ikke i det hele tatt, er 1.86 høy og veier 70 kg. Han spiser rundt 3000-5000 kcal om dagen (vi har telt). Veldig urettferdig, men sånn er det. 

Det eneste du kan gjøre for å øke forbrenningen din er å trene styrke og øke muskelmassen din. Flere muskler = høyere forbrenning. 

Anonymkode: c5c4a...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så mye svada. 

TS, det er helt vanlig for en kvinne over 20 år å legge på seg når man ligger på 1800 kalorier. Det at anbefalt GJENNOMSNITTLIG kaloriinntak er på 2000, betyr ikke at alle mennesker trenger 2000 kalorier. Det varier veldig fra person til person. Det er genetisk. Jeg må ligge på 1500 kcal/dagen om jeg trener 2 ganger i uka for å ikke legge på meg. Samboeren min beveger seg ikke i det hele tatt, er 1.86 høy og veier 70 kg. Han spiser rundt 3000-5000 kcal om dagen (vi har telt). Veldig urettferdig, men sånn er det. 

Det eneste du kan gjøre for å øke forbrenningen din er å trene styrke og øke muskelmassen din. Flere muskler = høyere forbrenning. 

Anonymkode: c5c4a...a4d

Ja for dette var jo "VIRKELIG" fasiten på problemstillingen.... 😆

Anonymkode: f978c...2fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja for dette var jo "VIRKELIG" fasiten på problemstillingen.... 😆

Anonymkode: f978c...2fa

Du få vær så god å utdype. 

Anonymkode: c5c4a...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du få vær så god å utdype. 

Anonymkode: c5c4a...a4d

Nei, du betegner jo alt annet som svada uten å utdype. Da gjør jeg akkurat det samme mot deg. 
Det du skriver kan være én løsning. Men du kan faktisk ikke avkrefte at hun har mye å hente på å spise mer riktig også. 

Anonymkode: f978c...2fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

TS, det er helt vanlig for en kvinne over 20 år å legge på seg når man ligger på 1800 kalorier. Det at anbefalt GJENNOMSNITTLIG kaloriinntak er på 2000, betyr ikke at alle mennesker trenger 2000 kalorier. Det varier veldig fra person til person. Det er genetisk. Jeg må ligge på 1500 kcal/dagen om jeg trener 2 ganger i uka for å ikke legge på meg. Samboeren min beveger seg ikke i det hele tatt, er 1.86 høy og veier 70 kg. Han spiser rundt 3000-5000 kcal om dagen (vi har telt). Veldig urettferdig, men sånn er det. 

Det eneste du kan gjøre for å øke forbrenningen din er å trene styrke og øke muskelmassen din. Flere muskler = høyere forbrenning. 

Anonymkode: c5c4a...a4d

Jeg tenkte det samme.

Jeg spiser nok maks 1800, og jeg trener tre-fire ganger i uka. Spiser små porsjoner og hører på kroppen. Teller ikke kalorier, men har funnet ut av ca antall sammen med en som hadde peiling.

Hvis jeg kliner til og spiser masse godteri bare hver lørdag, så legger jeg på meg sakte og sikkert. Men innimellom må man jo få kline til, og da tilpasser jeg og hopper over lørdagen etter f eks. Ellers spiser jeg ikke mye godteri, men jeg spiser det.

Sett utenifra kan jeg "spise hva jeg vil", og jeg sliter ikke med å holde meg slank, og er ingen helsefrik, elsker pizza f eks, men ved å se på andre, så skjønner jeg jo at jeg har andre vaner. Det er ikke naturlig å spise seg stappmett f eks. Og jeg styrer ikke unna fett, lightprodukter holder jeg meg unna! Går ikke sulten, tror man får mer craving hvis man ikke får i seg nok fett.

Folk flest spiser for mye, rett og slett. Og det synes jo.

Endret av Ella Ellefantella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, du betegner jo alt annet som svada uten å utdype. Da gjør jeg akkurat det samme mot deg. 
Det du skriver kan være én løsning. Men du kan faktisk ikke avkrefte at hun har mye å hente på å spise mer riktig også. 

Anonymkode: f978c...2fa

TS spurte hva hun kan gjøre for å øke forbrenningen sin. Jeg ga henne råd ut fra hva forskning sier, ikke en jævla matblogg. 

Den eneste måten du kan øke forbrenningen din er å øke muskelmasse. Hva du spiser har ingenting å si, så alle rådene i denne tråden er svada. Det eneste en endring i matvanene kan hjelpe henne med, er å forlenge metthetsfølelse. 

Anonymkode: c5c4a...a4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS spurte hva hun kan gjøre for å øke forbrenningen sin. Jeg ga henne råd ut fra hva forskning sier, ikke en jævla matblogg. 

Den eneste måten du kan øke forbrenningen din er å øke muskelmasse. Hva du spiser har ingenting å si, så alle rådene i denne tråden er svada. Det eneste en endring i matvanene kan hjelpe henne med, er å forlenge metthetsfølelse. 

Anonymkode: c5c4a...a4d

Så forskning.no tar altså feil? :
 

32 minutter siden, Juks skrev:

Ut i fra hva du skriver her, har du alt for mye karbohydrater. 

Se denne: 

https://forskning.no/hormoner-overvekt-mat-og-helse/lavkarbo-ga-hoyere-forbrenning/690469

 

Anonymkode: f978c...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Så forskning.no tar altså feil? :
 

 

Anonymkode: f978c...2fa

Herregud så pinlig. På tide å dra tilbake til skolen. Eller hvertfall faktisk lese artikler du linker som et argument. 

Når noen har mistet mye vekt over kort tid, så går forbrenningen ned midlertidig. Dette studiet så på 3 forskjellige dietter ETTER vekttap når forbrenningen er lav, og fant ut at forbrenningen økte raskest igjen på ekstrem lav karbo. 

MEN:

"Han slår fast at studien er spennende og at den presenterer tydelige resultater om en mulig sammenheng mellom diett og kroppens forbrenning.

Men siden forskerne ikke kan gi noen klare svar, trenger ikke forklaringen ligge i selve lavkarbo-dietten.

- Dette er en liten studie som reiser mange interessante spørsmål, sier Retterstøl.

Studien omfatter få personer og de er fulgt over en kort periode. Resultatene må sees i sammenheng med andre studier, og kan derfor ikke brukes som grunnlag for å anbefale en ekstrem lavkarbodiett som Atkins-dietten, mener Retterstøl."

 

Anonymkode: c5c4a...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så pinlig. På tide å dra tilbake til skolen. Eller hvertfall faktisk lese artikler du linker som et argument. 

Når noen har mistet mye vekt over kort tid, så går forbrenningen ned midlertidig. Dette studiet så på 3 forskjellige dietter ETTER vekttap når forbrenningen er lav, og fant ut at forbrenningen økte raskest igjen på ekstrem lav karbo. 

MEN:

"Han slår fast at studien er spennende og at den presenterer tydelige resultater om en mulig sammenheng mellom diett og kroppens forbrenning.

Men siden forskerne ikke kan gi noen klare svar, trenger ikke forklaringen ligge i selve lavkarbo-dietten.

- Dette er en liten studie som reiser mange interessante spørsmål, sier Retterstøl.

Studien omfatter få personer og de er fulgt over en kort periode. Resultatene må sees i sammenheng med andre studier, og kan derfor ikke brukes som grunnlag for å anbefale en ekstrem lavkarbodiett som Atkins-dietten, mener Retterstøl."

 

Anonymkode: c5c4a...a4d

Håpløst arrogant å slå fast at kun økning av muskelmasse gir høyere forbrenning.

Du burde heve blikket å se deg rundt, og innse at dette ikke trenger å være ENESTE løsning, slik du skriver. 

Du bør google lavkarbo, ketose og forbrenning. Kanskje lærer du noe nytt i dag. Hvis du er åpen for det. 

Anonymkode: f978c...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sans for hersketeknikker, så jeg stopper med det. Lykke til. 

Anonymkode: f978c...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...