Gå til innhold

Nordmenn.. et dømmende folkeslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, vet ikke om det bare er menneskelig natur, men føler at nordmenn er så jævla dømmende når man ikke eier dyre merkevarer, drar mye på ferier, er ''sosialt perfekt'' osv.

 

Altså, hva er det som gjorde at vi ble sånn? Vi lever på oljepenger for f. Føler at jo mer rike samfunn blir, jo mer mister man bakkekontakten... Er det alltid sånn?

Er norsk selv btw... Derfor det gjør meg så trist. Kanskje jeg bare har helt feil obervasjoner... Hva tenker du?

Anonymkode: 56161...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever at noen er det, men det er omgangskretser jeg ikke gidder å henge i. Kanskje bytte omgangskrets om du kan? 
Jeg er nå i en veldig normal og tolerant omgangskrets og da blir min oppfatning at det er flere som ikke bryr seg om sånt enn de som gjør det, gjør man det i min krets så blir man sett rart på 

Anonymkode: e0e0b...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Opplever at noen er det, men det er omgangskretser jeg ikke gidder å henge i. Kanskje bytte omgangskrets om du kan? 
Jeg er nå i en veldig normal og tolerant omgangskrets og da blir min oppfatning at det er flere som ikke bryr seg om sånt enn de som gjør det, gjør man det i min krets så blir man sett rart på 

Anonymkode: e0e0b...c9c

Hvor er det du mener at det ikke er sånn? I bygdene? Føler det er sånn der også, bare på en annen måte... :)

Anonymkode: 56161...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble mer utbredt når sosiale medier kom. En konkurranse om å fremheve seg selv, og rakke ned på andre. Samt at man måler seg med hverandre. Du definerer ikke din egen lykke lengre, det er det andre som gjør. Det blir opp til deg selv hvordan du ønsker å ta det til deg. 
Hvordan dette tilslutt ender er ikke greit å si. 
Tror forresten dette ikke gjelder nordmenn generelt. Det er vel mer eller mindre blitt et verdensproblem. Ja - i velstandsland. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Juks skrev:

Dette ble mer utbredt når sosiale medier kom. En konkurranse om å fremheve seg selv, og rakke ned på andre. Samt at man måler seg med hverandre. Du definerer ikke din egen lykke lengre, det er det andre som gjør. Det blir opp til deg selv hvordan du ønsker å ta det til deg. 
Hvordan dette tilslutt ender er ikke greit å si. 
Tror forresten dette ikke gjelder nordmenn generelt. Det er vel mer eller mindre blitt et verdensproblem. Ja - i velstandsland. 

 

Sant, merket også en drastisk endring rundt den tiden sosiale medier kom. En sakte men sikkert endring i hvordan sammfunnet er blitt. Verden haddde blitt så mye bedre om sosiale medier forsvant. Jeg har gjort min del, slettet alt.

Anonymkode: 56161...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sant, merket også en drastisk endring rundt den tiden sosiale medier kom. En sakte men sikkert endring i hvordan sammfunnet er blitt. Verden haddde blitt så mye bedre om sosiale medier forsvant. Jeg har gjort min del, slettet alt.

Anonymkode: 56161...d74

At du sletter deg fra sosiale medier kan hjelpe deg. Men jeg tror at dette er bare starter på sosiale medier. Om 10-15 år så har sosiale medier overtatt livene til folk, hvor man bedriver mesteparten av sin tid. Bare vent nå til at Facebook TV får skikkelig markedsfeste, og det stadig utvikles bedriftsløsninger. Hva med Facebook Pay? Tja. Det kommer vel det også. Jeg liker det ikke. Men det skjer. Og folk spiser det rått. 

Jeg er på sosiale medier, men er fullstendig inaktiv. Det skal jeg fortsette med. Ingen trenger å få mer informasjon om meg og mine synspunkter mer enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Juks skrev:

At du sletter deg fra sosiale medier kan hjelpe deg. Men jeg tror at dette er bare starter på sosiale medier. Om 10-15 år så har sosiale medier overtatt livene til folk, hvor man bedriver mesteparten av sin tid. Bare vent nå til at Facebook TV får skikkelig markedsfeste, og det stadig utvikles bedriftsløsninger. Hva med Facebook Pay? Tja. Det kommer vel det også. Jeg liker det ikke. Men det skjer. Og folk spiser det rått. 

Jeg er på sosiale medier, men er fullstendig inaktiv. Det skal jeg fortsette med. Ingen trenger å få mer informasjon om meg og mine synspunkter mer enn nødvendig. 

Skummelt. Jeg tror også at informasjon kan bli brukt i fremtiden, personlig informasjon osv, for profitt. Folk legger jo ut ting i hytt og pine, men de tenker ikke alltid over hva. Det er blitt så vanlig å dele ''alt''.

I plan on being long gone before that time. Men det ser dystert ut, ja.

Anonymkode: 56161...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Juks skrev:

At du sletter deg fra sosiale medier kan hjelpe deg. Men jeg tror at dette er bare starter på sosiale medier. Om 10-15 år så har sosiale medier overtatt livene til folk, hvor man bedriver mesteparten av sin tid. Bare vent nå til at Facebook TV får skikkelig markedsfeste, og det stadig utvikles bedriftsløsninger. Hva med Facebook Pay? Tja. Det kommer vel det også. Jeg liker det ikke. Men det skjer. Og folk spiser det rått. 

Jeg er på sosiale medier, men er fullstendig inaktiv. Det skal jeg fortsette med. Ingen trenger å få mer informasjon om meg og mine synspunkter mer enn nødvendig. 

Det er stort sett generasjonen 35-90 som ikke har greid å takle dette skikkelig. Om en ser på yngre mennesker vil de ha en mye mer vettig tilnærming til sosiale medier på sikt. De vokser opp med det og er mye mer kritiske til forskjellige ting her. Vi som var halvvoksne/voksne da dette kom har ikke greid å hanskes med det i det hele tatt.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er stort sett generasjonen 35-90 som ikke har greid å takle dette skikkelig. Om en ser på yngre mennesker vil de ha en mye mer vettig tilnærming til sosiale medier på sikt. De vokser opp med det og er mye mer kritiske til forskjellige ting her. Vi som var halvvoksne/voksne da dette kom har ikke greid å hanskes med det i det hele tatt.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Tror du egentlig det, eller er det faktisk motsatt? 
Den yngre generasjonen bombarderes av komplekser fra folk som forteller hvor dårlige dem er og hvor bra dem selv er, hvor dem tjener millioner av kroner i året på å gjøre dette. Om å gjøre å være perfekt. Perfekt kropp, perfekt oppførsel, perfekt personlighet, perfekt psyke. Og har du ikke det, ja da er du ikke bra nok. Er disse kritisk? Eller har dette blitt et folkehelseproblem? 

Jeg vil heller si at 30+ faktisk er mer kritisk til sosiale medier enn dagens ungdommer. Dagens ungdommer lever på instagram og facebook hele dagen, i alle mulige sammenhenger. Dem kan ikke engang sitte rundt et bord i 2 timer uten å ta opp mobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Juks skrev:

Tror du egentlig det, eller er det faktisk motsatt? 
Den yngre generasjonen bombarderes av komplekser fra folk som forteller hvor dårlige dem er og hvor bra dem selv er, hvor dem tjener millioner av kroner i året på å gjøre dette. Om å gjøre å være perfekt. Perfekt kropp, perfekt oppførsel, perfekt personlighet, perfekt psyke. Og har du ikke det, ja da er du ikke bra nok. Er disse kritisk? Eller har dette blitt et folkehelseproblem? 

Jeg vil heller si at 30+ faktisk er mer kritisk til sosiale medier enn dagens ungdommer. Dagens ungdommer lever på instagram og facebook hele dagen, i alle mulige sammenhenger. Dem kan ikke engang sitte rundt et bord i 2 timer uten å ta opp mobilen. 

Ja, men jeg tror det vil avta. Etterhvert som stadig flere lager blogger om hvordan de skal se ut osv, vil også mangfoldet ang dette bli representert.

Hittil har det vært de med superkropper og slikt, men resten kommer etter. Det vil bli poppis å være tykk og det vil bli poppis å være uvanlig. Det er bare visst lenge det er interessant å være tynn og trent og perfekt. Når mange nok er det, er det ikke så høy status lengre. Folk går lei etter en tid.

Alt er faser.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det du mener at det ikke er sånn? I bygdene? Føler det er sånn der også, bare på en annen måte... :)

Anonymkode: 56161...d74


Jeg bor i storby 

Anonymkode: e0e0b...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Ja, jeg tror en del nordmenn er ganske dømmende. Det er utrolig viktig å bry seg om hverandre. Tror mange mennesker hadde fått det bedre da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg tror det vil avta. Etterhvert som stadig flere lager blogger om hvordan de skal se ut osv, vil også mangfoldet ang dette bli representert.

Hittil har det vært de med superkropper og slikt, men resten kommer etter. Det vil bli poppis å være tykk og det vil bli poppis å være uvanlig. Det er bare visst lenge det er interessant å være tynn og trent og perfekt. Når mange nok er det, er det ikke så høy status lengre. Folk går lei etter en tid.

Alt er faser.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Jeg håper du har rett. Men jeg tror ikke det. Jeg tror at sosiale medier kommer til å ta fullstendig over livene til folk med årene. Dette er bare starten. Snart må du logge på Facebook for å se på tv. Snart betaler du regninger via Facebook. Kanskje din bedrift fører regnskapet sitt og jobber igjennom facebook-bedrift? Vet ikke. Mulighetene for utvikling er enorm. Og sosiale medier er under enorm utvikling. 

Du kan jo sammenligne de sosiale mediene siste 15 åra. 
2004: mIRC. Folk var innom nå og da, maks noen få timer i uka. 
2019: Instagram, Facebook, Snap, Twitter, MySpace, YouTube, LinkedIn osv. Folk gir dette sin oppmerksomhet mellom 2 - 12 timer pr. dag.
Trur du interessen og omfanget av dette blir mindre med åra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ja, jeg tror en del nordmenn er ganske dømmende. Det er utrolig viktig å bry seg om hverandre. Tror mange mennesker hadde fått det bedre da

Veldig mange hadde utnyttet dette.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig mange hadde utnyttet dette.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juks skrev:

Jeg håper du har rett. Men jeg tror ikke det. Jeg tror at sosiale medier kommer til å ta fullstendig over livene til folk med årene. Dette er bare starten. Snart må du logge på Facebook for å se på tv. Snart betaler du regninger via Facebook. Kanskje din bedrift fører regnskapet sitt og jobber igjennom facebook-bedrift? Vet ikke. Mulighetene for utvikling er enorm. Og sosiale medier er under enorm utvikling. 

Du kan jo sammenligne de sosiale mediene siste 15 åra. 
2004: mIRC. Folk var innom nå og da, maks noen få timer i uka. 
2019: Instagram, Facebook, Snap, Twitter, MySpace, YouTube, LinkedIn osv. Folk gir dette sin oppmerksomhet mellom 2 - 12 timer pr. dag.
Trur du interessen og omfanget av dette blir mindre med åra? 

Nei, interessen og omfanget øker. Dette pga at alt er tilgjengelig på nett og mer blir stadig normalt på nett. Men jeg tror at det blir lengre og lengre mellom det som sjokkerer på nett pga at det stadig blir vanligere. Dette blir normalen på sikt, hele livet kommer til å leves på nettet.

Allerede pr i dag er det å ikke ha nett eller være på nettet nesten umulig for en person. 

Anonymkode: 4f7ca...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hva mener du?

At folk får andre til å bry seg om dem mer enn det egentlig trengs. Sympatisøkere. Derfor er det lurt å ikke bry seg om noen eller mange.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At folk får andre til å bry seg om dem mer enn det egentlig trengs. Sympatisøkere. Derfor er det lurt å ikke bry seg om noen eller mange.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Alle mennesker har behov for å bli sett, hørt og forstått. Alle har et grunnleggende behov for trygghet og tilhørighet, til å føle seg elsket og akseptert, og kunne elske tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Alle mennesker har behov for å bli sett, hørt og forstått. Alle har et grunnleggende behov for trygghet og tilhørighet, til å føle seg elsket og akseptert, og kunne elske tilbake.

Yes. Og noen utnytter dette på det groveste.

Anonymkode: 4f7ca...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å ha lest noe helt likt for litt siden og trodde det var samme tråden som ble tatt opp igjen.
Men det er visst bare 1 time siden :S 

Du er tydeligvis ikke den eneste som føler på dette ts. 
Har sett flere tråder her der nordmenn kritseres og det tar ikke lang tid før det blir en slags krigføring. Noen vil ikke at vi skal dømmes på noen som helst måte, vi er snille og tar imot innvandrere, vi tar vare på folket vårt, vi har bra utdannelse, vi er renslige, vi kan planlegge livene våre.

Men jeg sitter likevel med en enrom annerledesfølelse. Altså, vi er annerledes som folk. Å bo her er kjedelig på den måten at alle skal være så like. Dessuten er Norge egentlig bare en stor bygd så ting blir så synlig. 
Hvis vi nordmenn har alt så tilrettelagt, hvorfor er vi da så sure? og jo rikere strøk du ferdes i, jo surere er mennesker..
 

Anonymkode: 3f6b0...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...