Gå til innhold

Nordmenn.. et dømmende folkeslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente å ha lest noe helt likt for litt siden og trodde det var samme tråden som ble tatt opp igjen.
Men det er visst bare 1 time siden :S 

Du er tydeligvis ikke den eneste som føler på dette ts. 
Har sett flere tråder her der nordmenn kritseres og det tar ikke lang tid før det blir en slags krigføring. Noen vil ikke at vi skal dømmes på noen som helst måte, vi er snille og tar imot innvandrere, vi tar vare på folket vårt, vi har bra utdannelse, vi er renslige, vi kan planlegge livene våre.

Men jeg sitter likevel med en enrom annerledesfølelse. Altså, vi er annerledes som folk. Å bo her er kjedelig på den måten at alle skal være så like. Dessuten er Norge egentlig bare en stor bygd så ting blir så synlig. 
Hvis vi nordmenn har alt så tilrettelagt, hvorfor er vi da så sure? og jo rikere strøk du ferdes i, jo surere er mennesker..
 

Anonymkode: 3f6b0...4ea

Helt enig med deg! Ja, det er nok dette jeg sitter å føle på også. Husker jeg leste en studie om at Norge er det landet med mest strenge sosiale normer rett bak noen u-land. Så her er det enten ''Comform or die''.

-TS

Anonymkode: 56161...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Juks skrev:

Dette ble mer utbredt når sosiale medier kom. En konkurranse om å fremheve seg selv, og rakke ned på andre. Samt at man måler seg med hverandre. Du definerer ikke din egen lykke lengre, det er det andre som gjør. Det blir opp til deg selv hvordan du ønsker å ta det til deg. 
Hvordan dette tilslutt ender er ikke greit å si. 
Tror forresten dette ikke gjelder nordmenn generelt. Det er vel mer eller mindre blitt et verdensproblem. Ja - i velstandsland. 

 

Det var jag etter merkeplagg og merkevarer og fine ferier da jeg vokste opp også, og var barn og ungdom på 70 og 80-tallet.

Husker godt at alle visste at Moncler og Millet var det man skulle ha, ellers var det bare dritt. Ingen trengte å se dette i media for å vite at det var det kule å ha. 

Husker jeg var så utrolig kry den dagen jeg kjøpte min egen Levis 501 bukse for egne penger. Måtte ta den på meg allerede i butikken, sånn at jeg kunne gå gjennom byen i min flotte, nye bukse og vise den frem. Hadde den gamle buksa i posen.

Kjøpe skinnjakke fra Chevignon for min aller første lønn da jeg begynte å jobbe. Det var stas. Kostet en halv månedslønn for den jakka. 

Anonymkode: 6b901...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg! Ja, det er nok dette jeg sitter å føle på også. Husker jeg leste en studie om at Norge er det landet med mest strenge sosiale normer rett bak noen u-land. Så her er det enten ''Comform or die''.

-TS

Anonymkode: 56161...d74

Jeg har ikke prøvd å bo i noe annet land så jeg kan jo ikke si at det er bedre. 
Jeg synes vi skal sette pris på det vi har her, den økonomiske tryggheten (vet ikke hvordan de fikser dette i utland).

Men dette er jo så rart, for Norge er et land som er veldig åpent for dette med diagnoser og sånt. Det er jo til og med tv-programmer om det.

Men jeg er DRITT LEI av å høre
"for sånne som oss" "som oss" "SOM OSS" , snakket om polakker her en dag, for utlendinger generelt , de tenker så fritt. De ser ikke problemet med mye, hverken avstandsforhold eller å få jobb i andre land. 
Da svarer nordmannen man snakker med "men de er vant til andre kår enn oss" , ja for vi har jo så flotte kår! 

Anonymkode: 3f6b0...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jag etter merkeplagg og merkevarer og fine ferier da jeg vokste opp også, og var barn og ungdom på 70 og 80-tallet.

Husker godt at alle visste at Moncler og Millet var det man skulle ha, ellers var det bare dritt. Ingen trengte å se dette i media for å vite at det var det kule å ha. 

Husker jeg var så utrolig kry den dagen jeg kjøpte min egen Levis 501 bukse for egne penger. Måtte ta den på meg allerede i butikken, sånn at jeg kunne gå gjennom byen i min flotte, nye bukse og vise den frem. Hadde den gamle buksa i posen.

Kjøpe skinnjakke fra Chevignon for min aller første lønn da jeg begynte å jobbe. Det var stas. Kostet en halv månedslønn for den jakka. 

Anonymkode: 6b901...54f

Hehe, kult. :) Det var det nok sikkert på den tiden. Det har vel alltid vært et slikt jag.

Men mitt poeng er at det jaget etter å vise seg frem, å være størst og best er blitt betydelig forsterket etter at alle har fått plattformer å vise seg frem på. Og det tar folk 2 sekunder å vise dette til hele nettverket sitt. Og folk responderer på det øyeblikkelig. Som gir større jag igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...