Gå til innhold

Hvor mye penger kan vi be om av venner?


Gjest solstråle99

Anbefalte innlegg

Gjest solstråle99

Jeg trenger hjelp fra eksterne parter og skal prøve å være kortfattet. Håper noen tar seg tid til å lese 🙂❤️

Vi tilbydd oss å hjelpe et vennepar som hadde lekkasje i leiligheten sin. Planen var at de skulle bo hos oss i 1 mnd. De sa de skulle betale halve strømregningen, noe vi syntes var ok minus, men det skulle jo bare være kortvarig. Når den mnd var gått fikk vi beskjed om at de måtte bo hos oss en mnd til. De spurte aldri, men tok det forgitt. 2 mnd ble til 2,5. Når de flyttet ut ønsket de å se hva strømregningen ble på. Det kom på 4000, -. De tilbydd seg da å betale 3000, -, noe jeg personlig blir fornærmet av. 

Til en hver tid var noen hjemme, vi har kjørt rundt på dem mange ganger både før og under oppholdet uten å få noe igjen for det, og de hjalp aldri med husarbeid. Jeg måtte vaske huset flere ganger i uken og de vasket sånn halveis opp etter seg på kjøkkenet. De kjøpte inn mat selv, men brukte ellers av alt det andre vi hadde. Jeg har følt i en lengre tid at de tar vår hjelp forgitt, hovedsaklig i forhold til kjøring, så dette tok kaka. 

Han ene skryter veldig over sin høye inntekt og skulle kjøpe en høytaler til 6000,- bare fordi at han kan. De fikk 10 tusen for å bo et annet sted av forsikringselvskapet. Jeg ba om 5000,- noe jeg selv og mange andre syntes er lite, men jeg tørde ikke be om mer da de tydeligvis ikke ville betale så mye. 

Vi skulle selvfølgelig ha diskutert det økonomiske tidligere, men vi syntes det var ubehagelig og har ikke helt forberedt på dette her. Nå føler jeg det er en isfront. Derfor spør jeg dere eksterne. 

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, gå videre med livet ditt og ta lærdom av dette.  Neste gang du står i en lignende situasjon vet du at du skal avklare ting på forhånd! (Kjipe "venner" å ha så klart, men synes ikke dette er noe å gå i krigen for).

Anonymkode: bc0cc...0b6

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle99
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, gå videre med livet ditt og ta lærdom av dette.  Neste gang du står i en lignende situasjon vet du at du skal avklare ting på forhånd! (Kjipe "venner" å ha så klart, men synes ikke dette er noe å gå i krigen for).

Anonymkode: bc0cc...0b6

Har ikke sagt jeg går i krig. Jeg bare lurer på det etiske rundt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke, strømregninga kom på 4000kr, og de tilbyr å betale 3000kr. Da betaler de allerede mer en avtalt? Jeg skjønner at de kunne vært bedre gjester, men dere gjorde jo faktisk en avtale, som de har fulgt (og betalt litt ekstra). Hvis du ikke er fornøyd med det så skulle du ikke sagt ja i utgangspunktet. 

Anonymkode: c409c...802

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det etiske rundt det er at en driter i penger når det gjelder venner. Snilt av dere å huse dem i en vanskelig situvasjon. Neste gang er det dere som trenger hjelp og da er det kansje noen som er like generøse mot dere. 

Jeg synes det er helt hull i hode og smålig av deg å tenke på den  måten du gjør, men det er jo sånn vi er blitt hele hurven 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt der at man hjelper venner i nød jeg, da. De tilbød seg å betale halve strømregningen, og det har de jo også gjort - pluss litt til. 

La det ligge og gå videre, det er dumt og barnslig å bli uvenner med noen pga penger. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fisk og gjester lukter etter tre dager, sier et gammelt ord. Det er vel egentlig det du har fått sanne, mer enn noen pengesedler fra eller til?

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, TS.

5000 er ikke urimelig å be om, og det er direkte frekt at de ikke hjalp til i huset. Voksne folk som får bo hos venner i 10 uker(!) bør ha folkeskikk og ydmykhet, og kan ikke oppføre seg som om de bor på hotell.

Det var også frekt at de bare tok det for gitt at de kunne fortsette å bo hos dere, når det endte opp med å bli 6 uker mer enn dere faktisk hadde sagt ja til.

Anonymkode: cb3cc...cf4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant at det ikke er urmelig å be om 5000, men TS ba ikke om 5000. TS ba om halvparten av strømregningen, de betalte mer enn halvparten og det er TS her som er for vag og feig til å fortelle gjestene at de skal betale mer.

TS du er for konfliktsky og passiv aggresiv i denne situasjonen. Du skulle sagt at det koster (også det du egentlig vil ha) pr måned dere bor og dere SKAL ordne alt av husvask og selvsagt alltid holde kjøkkenet 100%

Du kan ikke forvente noe når du ikke er tydelig i de kravene du stiller.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er irritert, men tror ikke det er noe poeng å gjøre noe mer med det. Bare ta lærdom av det, og enten ha klarere og flere regler neste gang, eller ikke la det bli en neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har holdt sin del av avtalen for de 4 første ukene. Deretter hadde dere ikke noen avtale. Det har åpenbart vært en større belastning på dere når de bodde i 10 uker. 

Det er ganske spesielt at de ikke vil dele av de 10 000 de har fått i erstatning fordi de ikke kunne bo hjemme. Det er også sært at de ikke har tilbudt seg å bidra mer i det daglige når de bodde hos dere. 

Tror jeg ikke hadde gjort noe mer med saken. Du har bedt om mer penger, de har sagt nei. Ikke så mye å gjøre med. Nå vet du hva slags venner de er. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom venner ville jeg ikke krevd mer enn reelle kostnader. 

Det jeg reagerer på er innsatsen mens de bodde hos deg. Jeg ville virkelig tatt i et tak med husarbeid, kjøpt inn ekstra mat og ting til fellesskapet - også vært flink til å fylle på med dopapir/rengjøringsmidler/etc. Mellom venner betyr slikt mye mer enn betaling. 

Anonymkode: dcebb...4e5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fremstår smålig. Enten må du avtale bedre i forkant eller be om hjelp underveis, eller så må du godta at ting er som de er og droppe å klage i etterkant. 

Anonymkode: 811f0...155

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er naturlig å hjelpe venner uten å kreve så mye tilbake. Men siden de fikk 10000 fra forsikringsselskapet for å bo borte, var det jo ikke meningen at de skulle putte pengene rett i egen lomme... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes TS er smålig, prøv å ha snyltere i hus i 10 uker og se da hvor velvillige dere selv ville vært! 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har du rett og slett møkka på leggen ved å ikke inngå en tydelig avtale i forkant, TS. Slik saken står nå kan du kreve halvparten av strømregningen, verken mer eller mindre. Dersom dere var så dumsnille at dere gikk med på denne avtalen for de første 4 ukene burde dere ha krevd høyere betaling da det ble klart at de måtte bo hos dere lenger. Det gjorde dere ikke, ergo er dere nå i denne situasjonen. Man kan ikke komme i etterkant å kreve en høyere sum enn avtalt. 

Når det er sagt høres vennene dine både kjipe og sleipe ut, men det beste for dere nå er bare å la de betale det som var avtalt og la det være med det.

Det de egentlig burde ha betalt er hele summen de fikk fra forsikringsselskapet for å skaffe seg annet husrom i perioden. Men når dere ikke var lure nok til å avtale dette i forkant så har du rett og slett ikke så mye å fare med nå. 

Anonymkode: c3c66...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke komme i etterkant å kreve en høyere sum enn det dere avtalte!

Det øres ikke ut som vennene dine har vært noen hyggelige husgjester, men det betyr ikke at dere kan endre avtalen i ettertid. Da de flyttet inn ble dere enige om at de skule betale halve strømmregningen, nå tilbyr de seg å betale tre fjeredeler av strømmregningen, også har du tenkt å kreve mer. Det kan du faktisk ikke, selv om du kanskje føler du fortjeener det.

Anonymkode: 0c542...246

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Amberleaf skrev:

Dere som synes TS er smålig, prøv å ha snyltere i hus i 10 uker og se da hvor velvillige dere selv ville vært! 

 

Jeg har faktisk huset ulike venner i varierende lengder (fra en uke til flere måneder). Da avtalte vi på forhånd betaling og fordeling av utgifter, og avklarte forventinger til daglige rutiner i hjemmet (vasking, kjøp av fellesartikler, "stilletider", fordeling av badet om morgenen o.l.). Det har ikke ts giddet å gjøre, da kan hun ikke klage på det i ettertid heller. Det er hennes egen dårlige planleggingevne som gjør at hun nå irriterer seg, og hun forsøker å skyve denne irritasjonen over på vennene sine. Det er smålig, for det er hun selv som er skyld i irritasjonen. 

Anonymkode: 811f0...155

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan da ikke komme i etterkant å kreve en høyere sum enn det dere avtalte!

Det øres ikke ut som vennene dine har vært noen hyggelige husgjester, men det betyr ikke at dere kan endre avtalen i ettertid. Da de flyttet inn ble dere enige om at de skule betale halve strømmregningen, nå tilbyr de seg å betale tre fjeredeler av strømmregningen, også har du tenkt å kreve mer. Det kan du faktisk ikke, selv om du kanskje føler du fortjeener det.

Anonymkode: 0c542...246

Hvis avtalen ikke kunne endres på i ettertid, hvorfor ble de boende 10 uker istedet for 4? 
Når det blir 150% økning av lengde på tiden det er avtalt, så er det virkelig rett og rimelig at man bidrar med noe ekstra! 

TS: jeg synes du kan si til dem "Siden dere fikk 10 000,- for å bo privat istedet for hotell fra forsikringsselskapet, så synes jeg det er rett og rimelig at den summen deles."  

Anonymkode: 70f66...08e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...