Gå til innhold

Hvor mye penger kan vi be om av venner?


Gjest solstråle99

Anbefalte innlegg

Absolutt ingenting hadde jeg tatt betalt.  Har nettopp hatt ei venninne boende hos meg i en måned pga en trøblete samlivsbrudd. Hun ryddet etter seg selv og hjalp til der jeg spurte om hjelp. 

Hadde jeg forventet noe mer hadde jeg avtalt om dette før hun flyttet inn. Å ikke krevd i ettertid. Du kunne spurt om hjelp og du kunne sakt nei til kjøring hvis du syns det var for mye. Angrer man i ettertid så har du lært til neste gang. 

Anonymkode: 849f1...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes vennene dine har oppført riktig. Selvføligelig tar de ting for gitt når dere venner - det skulle bare mangle. Jeg synes det er du som klager for mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere var veldig greie som lot dem bo hos dere i 4 uker ! Det er mye mer enn jeg ville gjort! Jeg synes det er slitsomt å ha gjester mer enn 5-6 dager. 

Når oppholdet deres ble forlenget til 10 uker,  burde dere absolutt kunne tatt ekstra betalt,  og mer enn halve strømregningen.  De fikk penger av forsikringen og det burde gå til dere. De skulle jo ikke tjene på dette, men det burde absolutt dere gjøre. 

Hvis de ikke vil betale for oppholdet sitt ville jeg kuttet dem ut.  

Endret av tirben
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha krevd noe i ts sitt sted. Men om jeg var i gjestenes sted, hadde god økonomi og i tillegg fikk 10000 fra forsikringsselskapet for å bo borte, vilke jeg nok ha tenkt at den summen skulle ts ha. Det hadde blitt dyrere å bo på hotell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over hvordan noen oppfører seg. Selvsagt hjelper man venner, men bor man hos venner, tar man i et tak, hjelper til med husarbeidet og betaler utgifter. Spesielt når det varer så lenge som 10(!) uker. For min del hadde det vært rart å skulle ha en omfattende formell kontrakt om noen venner skulle bør her et par uker.

Ut fra det du skriver, virker det ikke som det er mennesker jeg ville hatt videre i livet mitt. Jeg hadde tatt imot de 3000 kronene, tenkt mitt og hadde nok ikke tatt initiativ til videre kontakt. Vennskapet hadde kjølnet betraktelig fra min side.

Anonymkode: 00303...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er tricky, om det var noen dere ikke var nære så ville jeg tenkt de var heldige og burde betalt minst 10 tusen for 2,5 mnd tak over hodet for to personer. Men om det er nære venner så er det jo sånn at man hjelper i nød, jeg bodde helt gratis hos en venninde i 1,5 måned en gang jeg måtte rømme fra voldelig kjæreste, og samme venninde pleier å sove hos meg iblandt når hun leier ut leiligheten sin på AirBnb, og jeg tar ikke noe for det selvom hun tjener penger på det. 
Det er vanskelig om dere har et litt mer udefinert vennskap og usikker på hvor nære/formelle , men avtalen som ble gjort var halve strømregningen. Noen ville valgt å tilby seg mer men når de ikke gjør det så er det vanskelig å kreve mer om man ikke vil ødelegge vennskapet

Anonymkode: ac223...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjokkert over hvordan noen oppfører seg. Selvsagt hjelper man venner, men bor man hos venner, tar man i et tak, hjelper til med husarbeidet og betaler utgifter. Spesielt når det varer så lenge som 10(!) uker. For min del hadde det vært rart å skulle ha en omfattende formell kontrakt om noen venner skulle bør her et par uker.

Ut fra det du skriver, virker det ikke som det er mennesker jeg ville hatt videre i livet mitt. Jeg hadde tatt imot de 3000 kronene, tenkt mitt og hadde nok ikke tatt initiativ til videre kontakt. Vennskapet hadde kjølnet betraktelig fra min side.

Anonymkode: 00303...7af

Ja, dette venneparet er users. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anstendige folk hadde selvfølgelig gitt dere de 10k som de har fått utbetalt. Og selv det er lite og griiiisebillig for å bo 10 uker hos noen.

Burde selvfølgelig også tilbudt seg å ta vask osv, hvem vil ha sånne venner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

du kunne sakt nei til kjøring hvis du syns det var for mye.

Nei, når venner spør, og de til overmål bor hos meg, er det i praksis ikke mulig å si nei til å kjøre dem. Noe annet ville være brudd på grunnleggende folkeskikk. (At de ikke skal spørre, er en annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis avtalen ikke kunne endres på i ettertid, hvorfor ble de boende 10 uker istedet for 4? 
Når det blir 150% økning av lengde på tiden det er avtalt, så er det virkelig rett og rimelig at man bidrar med noe ekstra! 

TS: jeg synes du kan si til dem "Siden dere fikk 10 000,- for å bo privat istedet for hotell fra forsikringsselskapet, så synes jeg det er rett og rimelig at den summen deles."  

Anonymkode: 70f66...08e

Men da måtte ts sagt det når tiden ble utvidet. Da kunne vennene velge om de synes det var greit eller om de ville flytte ut da. Nå har ikke vennene lenger mulighet til å ikke bo der, så da kan ikke ts endre betingelsene i ettertid. 

Anonymkode: 0c542...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...