Gå til innhold

Vet du hva kjippkjappere er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er av de som kan si kjippkjapp om asiater, og jeg er ikke gammel! :kjefte:

Anonymkode: 4b41b...d51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives kippkjapper!
Lydkombinasjonen kj+i skrives alltid ki: kippe, kiste, kino, kilde, kile, kikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere her som kaller kinesere for kjippkjapper. Hva kommer det av, og er det et nøytralt ord? Min første tanke var at det høres nedsettende ut, men jeg har ikke hørt det i den forbindelsen før så jeg må bare spørre. (Finner ikke noe ved å google).

Anonymkode: 4fde8...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere her som kaller kinesere for kjippkjapper. Hva kommer det av, og er det et nøytralt ord? Min første tanke var at det høres nedsettende ut, men jeg har ikke hørt det i den forbindelsen før så jeg må bare spørre. (Finner ikke noe ved å google).

Anonymkode: 4fde8...002

Nei det var ikke ment nedsettende. Omtrent alle butikker, steder osv hadde kallenavn. Gjerne etter originale eiere, plassen, maten eller produktet de solgte.

Forstår at i dagens klima hvor man nærmest leiter etter diskriminering, rasisme ol. At et kinesisk spisested fikk et kallenavn = rasisme. 

Lokalkiosken het gubben på hjørnet, bensinstasjon heter fremdeles Solum siden 70 tallet etter første eier. Innvandrerbutikken som har åpent når andre er stengt heter egentlig import "noe". Men i dagligtale heter butikken "Tyrkern i krysset".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det står "kjippkjapper" i NAOB? https://www.naob.no/ordbok/kjippkjapp

Anonymkode: 4fde8...002

Det har du jamen rett i! 
Det som er skjedd, er at folk ikke lenger lærer ortografiske regler på skolen, og når et nytt ord dukker opp, tyr de til lydskrift, naturlig nok. Bruken registreres og kommer slik inn i ordbøkene. (Redaktørene ser ut til å mene at en ordbok først og fremst skal være deskriptiv, i mindre grad normativ).
Det samme skjedde med det nye ordet kjip, der den skrivemåten ble den vanligste. (Kip står også som oppslagsord i NAOB, men det henviser til kjip).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 17.4.2019 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere her som kaller kinesere for kjippkjapper. Hva kommer det av, og er det et nøytralt ord? Min første tanke var at det høres nedsettende ut, men jeg har ikke hørt det i den forbindelsen før så jeg må bare spørre. (Finner ikke noe ved å google).

Anonymkode: 4fde8...002

Jeg ville definitivt ikke brukt det nå, nei. Ser at en annen skriver at det blir som å leite etter rasisme, men jeg synes den typen ordbruk er nedsettende, og forstår derfor ikke at andre vil forsvare det. Glad verden går framover og at vi kan ha en diskusjon om hva slags ordbruk som er ok og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geirfuglen skrev:

Jeg ville definitivt ikke brukt det nå, nei. Ser at en annen skriver at det blir som å leite etter rasisme, men jeg synes den typen ordbruk er nedsettende, og forstår derfor ikke at andre vil forsvare det. Glad verden går framover og at vi kan ha en diskusjon om hva slags ordbruk som er ok og ikke.

Let og du skal finne. Og blir du ikke krenket selv så gjerne på vegne av andre.

Det må føles deilig å føle seg moralsk og etisk overlegen. Ikke minst poengtere overfor andre hva som sømmer seg, er det tynn luft der oppe?? 

Anonymkode: 8fd46...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere her som kaller kinesere for kjippkjapper. Hva kommer det av, og er det et nøytralt ord?

Fordi kinesere tradisjonelt går i slike sandaler.
Selvfølgelig er det et nøytralt ord; alle ord er nøytrale om de ikke inneholder et direkte stygt ord eller ledd, slik som bondejævel.
I alle andre tilfeller finnes de nedsettende forestillingene inni hodet. Hvis jeg misliker bergensere, vil jeg øyeblikkelig forbinde noen som blir kalt for bergenser med noe negativt. Men da er det ikke ordet bergenser som er nedsettende, det er mine forestillinger om bergensere som er problemet. Ordet bergenser betyr "menneske fra Bergen", ikke mer og ikke mindre. Det ligger ikke i ordet at dette er brautende og selvgode folk, det er mine egne (vrang)forestillinger.

Anonymkode: 8f6bb...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble brukt om asiatere. Kjippkjapper, japse, guling osv. Kan ikke huske noen tok det ille opp på 80 og 90-tallet. Men tror ikke jeg vil brukt det i dag blant folk jeg ikke kjenner.

Anonymkode: 06c4b...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kinesere/ folk med asiatisk opprinnelse. 

Ble brukt i Oslo området på 90 tallet. Veldig mange år siden sist jeg hørte ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født på tidlig 90 tall og forbinder dette med Adidas slipperser. Sånne som gjerne gir en liten luftlyd når man går😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.4.2019 den 1.14, Vox_populi skrev:

Det skrives kippkjapper!
Lydkombinasjonen kj+i skrives alltid ki: kippe, kiste, kino, kilde, kile, kikke...

Næh... ikke helt enig tror jeg. Hvordan skrive "kjip" (som gjerrig eller smålig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2019 at 8:38 PM, AnonymBruker said:

Fordi kinesere tradisjonelt går i slike sandaler.

Tull, det handler om hvordan de høres ut og oppfører seg, at de jobber kjapt og raskt, og så videre.

En "kjippkjapp" er en kjapp og rask liten asiater som utfører et eller annet rutinearbeid rask og presist, gjerne samtidig som de skravler rask og høylytt på et eller annet asiatisk språk.

Anonymkode: 5821d...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kontormus skrev:

Næh... ikke helt enig tror jeg. Hvordan skrive "kjip" (som gjerrig eller smålig)?

Vennligst les innlegg skrevet 17. april

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull, det handler om hvordan de høres ut og oppfører seg, at de jobber kjapt og raskt, og så videre.
En "kjippkjapp" er en kjapp og rask liten asiater som utfører et eller annet rutinearbeid rask og presist, gjerne samtidig som de skravler rask og høylytt på et eller annet asiatisk språk.

Anonymkode: 5821d...107

Så kinesere høres ut som "kippkjapp"! Og hvordan er så forbindelsen til sandaler, for til og med en AB vet vel at det fins sandaler som kalles så?
Bortsett fra det, tar den "modige" ukjente helt feil når han påstår at dette er betegnelse på asiater. Nei, det er ikke betegnelse på indere, ikke på arabere, og heller ikke på malayere (Indonesia bl. a.). Det er østasiatene, de gule, som kalles så, og da helst kinesere. Både fordi de er den suverent største nasjonaliteten blant de gule , og fordi de er de mest kjente for omverdenen, i og med at de har utvandret til nær sagt alle store byer i hele verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...