Gå til innhold

Poteter ligger lyseksponerte i butikkene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjøper bare Amadine-poteter. De har lyst, gult skall. Veldig lett å se om noen av de har blitt grønne, men det har ikke skjedd meg ennå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fått kanskje 1 grønn potet blant poteter i løsvekt så lenge jeg har kjøpt de de siste ti årene.  Mega I-landsproblem.:rolleyes:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et større problem at betjening faktisk ikke vet at grønne poteter er giftige.. Det er lett for meg å se hvilke poteter som er grønne, uansett hva slags skall de har siden jeg er vokst opp på en potetgård. Men potetene burde igrunn trekkes fram og ikke ligge rett under hyllebelysning hvertfall, og med et eget tak ca 70 cm over vil det fortsatt være lyst nok til å se potetene og samtidig hindre at de blir grønne.

Anonymkode: f2aa8...a78

• Liker 1
Skrevet
På 16.4.2019 den 9.46, Jadzia skrev:

Så å legge de under lokk hadde nok ikke gjort at omsetningen sank. Heller motsatt vil jeg tro, når de slipper alt svinnet. Har enkelte ganger måtte kaste omtrent alt som er kjøpt inn fordi det er grønt. 

Det er nok stikk motsatt av slik du framstiller det. Jo flere poteter forbrukeren må kaste fordi de er grønne,  jo snarere må han kjøpe nye. Dermed øker omsetningen dersom potetene er grønne.

AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2019 den 19.24, AnonymBruker skrev:

WTF? :sjokkbla: Det går jo ikke, hva kan vi gjøre med det? Jeg har nok kvikksølv i kroppen da jeg fjernet alle amalgamfyllingene mine uten beskyttelse på veldig kort tid og ble kronisk syk etterpå :sad:

Anonymkode: 55b80...9f4

På 16.4.2019 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Æsj. De burde ikke kunne kastes i dagligvaren. Dette har jeg faktisk aldri tenkt på. Her må det nye tiltak til.

Anonymkode: 50fd6...ec7

Takk !! 

Hva kan vi gjøre med dette?

det er forferdelig helseskadelig !!

Anonymkode: 13c30...17e

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, -jk- said:

Jeg kjøper bare Amadine-poteter. De har lyst, gult skall. Veldig lett å se om noen av de har blitt grønne, men det har ikke skjedd meg ennå. 

Ligger de åpent da?

AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2019 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør de det? Jeg har gått forbi disse hyllene med poteter som ligger åpent og tenkt at de der må da bli giftige, og lurt på om det er noe slags spesielt lys her som ikke gjør de giftige? Jeg ville aldri kjøpt dem, de jeg bruker er øko i lystett papirpose.
Og ja, det er visst et problem, massevis av poteter kastes på grunn av det, WTF? Det er jo så åpenbart idiotisk, hva med å dekke dem til?

https://www.dagbladet.no/mat/butikk-potetene-ble-giftige-da-kom-bjarne-pa-noe-lurt/70852291?fbclid=IwAR33G2lzGFqfbcjR0TB8uzOho0WrYW4_btNO6ZFQhbkFhVmSlJO8Imp-osA

Det er slutt på at vi høster poteter i potetferien om høsten og har poteter fremmtil neste potethøst. 

Nå får vi poteter fra hele europa, og mer til, fersike flere gangermi året. Potetene ligge rikke i evigheter i butikken, der er små potetbinger, der nye poteter fylles på, hyppig. Potetene i en ordinær butikk med vanlig besøk rekker ikke å bli særlig gamle. 

Ergo bekymrer ikke potetenes aldersrelaterte problemer meg nevneverdig.

Anonymkode: 399c4...ed1

• Liker 1
Skrevet

Her er det større problemer med at potetene i poser er grønne. Mine foreldre, begge oppvokst på gård og storforbrukere av poteter, kjøper aldri poteter i plast selv om de er helt tildekket, da foretrekkes løsvekt.

Best er selvsagt mørke papirsekker, men de er av og til vanskeligere å finne, og då ser man ihvertfall ikke hva man får.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste butikker med god omsetting har ikke dette problemet. :) Jeg jobbet fem år i dagligvaren og opplevde aldri grønne poteter som et problem. I det hele tatt hadde vi minimalt med svinn på poteter da de tåler mye og omsettes raskt. de vi kastet var stort sett de som var blitt skadet under frakt. 

Anonymkode: 4bd22...78c

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger de åpent da?

De ligger i nettingposer, så det er lett å inspisere de. De ligger neppe mer enn en dag i snitt ute i butikken. 

AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2019 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Her har de ligget i kasse med lokk så lenge jeg kan huske.

Anonymkode: 6dfe7...37f

Det har de på min prix og, men de måtte ta av lokket da folk ikke skjønte at det kunne åpnes..

Anonymkode: e980d...214

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...