Gå til innhold

Ny NRK lisens, såkalt medieskatt


Arsinoe

Anbefalte innlegg

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er sur. Har ikke tv. Aldri hatt på mine 33 år. Jeg har ikke dabradio, og hører heller ikke på radio. Jeg bruker ikke NRK nettv, eller leser nyheter der. Likevel skal jeg måtte betale for dritten. 

Anonymkode: fd745...60b

Samme situasjon her. Har ikke TV, hører ikke på radio og bruker ikke noe form for NRK på nett. Sykt irriterende å måtte betale for noe man ikke vil ha i det hele tatt. 

Anonymkode: e8e58...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At folk godtar denne kommunist avgiften og ikke ser at dette er en videreføring av monopolet nrk en gang hadde, er for meg en gåte. Må si jeg virkelig hater den kanalen. Tvinge folk som vil spare penger på å ikke ha tv til å betale for noe de aldri vil benytte seg av. Jeg hater nrk. For noen hundre ekstra på skatteseddelen som jeg kunne ha brukt til mat, må jeg nå sponse denne møkka kanalen, bare fordi noen veldig få andre vil ha møkka.

Anonymkode: 7f4c5...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme situasjon her. Har ikke TV, hører ikke på radio og bruker ikke noe form for NRK på nett. Sykt irriterende å måtte betale for noe man ikke vil ha i det hele tatt. 

Anonymkode: e8e58...64b

Og du med flere skjønner det fortsatt ikke. Den GAMLE lisensordningen har gått over til å hete MEDIESKATT. Det betyr at ALLE som bruker medier skal betale for å få bruke medier. Og i og med at du sitter her å syter på kg så bruker du medier og må følgelig betale for deg. En annen ting er at siden NRK er en statskanal så kommer alt av overskuddet fra denne medieskatten staten til gode. Det vil si at det vil tilfalle sykehus, veier, skoler osv. Overskuddet gikk forøvrig også til disse tingene da det het NRK lisens.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, malifika skrev:

Og du med flere skjønner det fortsatt ikke. Den GAMLE lisensordningen har gått over til å hete MEDIESKATT. Det betyr at ALLE som bruker medier skal betale for å få bruke medier. Og i og med at du sitter her å syter på kg så bruker du medier og må følgelig betale for deg. En annen ting er at siden NRK er en statskanal så kommer alt av overskuddet fra denne medieskatten staten til gode. Det vil si at det vil tilfalle sykehus, veier, skoler osv. Overskuddet gikk forøvrig også til disse tingene da det het NRK lisens.

Det må da være greit å være uenig uten at det kalles syting, men klart det kan på sett og vis kalles kun syting når å utrykke seg om saken ikke fører til noe endring, da dette allerede er bestemt. Forsåvidt må det være greit å syte også når påtvungne avgifter uten mening blir trådd over hodet på en ellers er vi jo bare konformister alle sammen.

Hvorfor skal den norske staten ha penger for det Hollywood og Netflix lager har de utgifter med hensyn til at folk kjøper TV og ser på youtube eier i pad , mobil eller pc?

Gir ingen mening. Bare en ny måte å tyne ut mer penger fra folk og gi de til NRK ansatte som planlegger neste sesong av sommertoget. 😛

 

 

 

Anonymkode: 3c0b2...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, malifika skrev:

Hva bruker du tiden din på? Spør av ren nysgjerrighet

Jeg leser for det meste bøker og papiraviser, har Spotify og en laptop med HBO og cdrom for å se dvd om lysten skulle melde seg. Føler vel ikke jeg er så annerledes enn mange andre. 😅

Anonymkode: fd745...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 20.25, malifika skrev:

Hva bruker du tiden din på? Spør av ren nysgjerrighet

Det var et litt merkelig spørsmål? Jeg kan liste opp hundrevis av andre ting man kan gjøre enn å høre på radio og tv, selv om jeg ser mye tv selv! Jeg levde uten tv i 3 år. Aldri vært så sosial, lest så mye bøker og trent så mye som jeg gjorde i den perioden. Nå som jeg har tv irriterer jeg meg over hvor mye tid tv tar av livet mitt. Skal innføre en tv-fri mnd, så mye mer jeg får gjort uten den forbaska avhengighetsskapende tv-en!!☹️

Anonymkode: 8b411...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

At folk godtar denne kommunist avgiften og ikke ser at dette er en videreføring av monopolet nrk en gang hadde, er for meg en gåte. Må si jeg virkelig hater den kanalen. Tvinge folk som vil spare penger på å ikke ha tv til å betale for noe de aldri vil benytte seg av. Jeg hater nrk. For noen hundre ekstra på skatteseddelen som jeg kunne ha brukt til mat, må jeg nå sponse denne møkka kanalen, bare fordi noen veldig få andre vil ha møkka.

Anonymkode: 7f4c5...51c

Dersom du tjener over 350.000 kr blir det 1700 kr i året i medieskatt. Ja, dette kunne du brukt til mat i stedet, men om det er slik at de 1700 kr i året er avgjørende for din økonomi, så lever du så på grensen av det forsvarlige at du bør ta noen grep angående din personlige økonomi :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, det blir billigere for meg! Penger spart:danse:

Anonymkode: 15941...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder lisensen. Ikke den nye mediaskatten.

Anonymkode: 65d41...0bc

Selvsagt, men nå svarte jeg på et spørsmål om lisensen og da ble det feil å fortelle om medieskatten som skal innføres fra neste år. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 18.45, Thyra skrev:

Det er likevel ikke vanlig at flere i samme husstand betaler lisens. To personer med hver sin TV og hver sin lisens får lisensen slått sammen når de blir samboere, f.eks.

Mulig voksne selvforsørgende barn med egen TV på rommet i prinsippet skal betale lisens, men vanligvis pleier de vel å sørge for at alle TV-er i huset er registrert på samme person. 

Hvor vanlig er dette? Jeg har aldri opplevd at noen bor hjemme og faktisk betaler for noe som helst.

Man kan bli forsørget av foreldre selv om man tjener en halv million.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Dersom du tjener over 350.000 kr blir det 1700 kr i året i medieskatt. Ja, dette kunne du brukt til mat i stedet, men om det er slik at de 1700 kr i året er avgjørende for din økonomi, så lever du så på grensen av det forsvarlige at du bør ta noen grep angående din personlige økonomi :)

Dette er et trist synspunkt.

De legger til masse små utgifter hele tiden. Og med de mener jeg selvsagt Grande.

Vi må nå betale for plastposer, takk Grande!

Hver gang jeg flyr må jeg betale 88 kroner ekstra, takk Grande!

Nå må jeg betale flere tusen ekstra. Nrk burde jo klart seg på en avgift på størrelse med prisen til netflix eller hbo. Ja, vi vil miste sporten men hvem bryr seg?

Denne trenden med å innføre avgifter og gebyr på alt mulig, spesielt ting man ikke kan unngå, er helt forferdelig og den slår ut ekstremt skjevt.

Jeg er avhengig av fly for utdanning, og det er nå dyrere, og direkteruter jeg trenger er lagt ned. 

Dette avgiftstullet burde oppheves, bare slutt med offentlig sløsing.

Håper venstre havner langt under sperregrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvor vanlig er dette? Jeg har aldri opplevd at noen bor hjemme og faktisk betaler for noe som helst.

Man kan bli forsørget av foreldre selv om man tjener en halv million.

Det er ikke vanlig at flere i samme husstand betaler hver sin lisens selv om de er selvforsørgende. Dette ble heller ikke slått hardt ned på ved kontrollene (jeg var med på en del kontroller som teknisk bistand i "gamle" dager). Da var det bare et spørsmål om husstanden var registrert med lisens. Nå er dette heldigvis et "ikke-tema" og kan ikke tenke meg at det blir foretatt flere lisenskontroller i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en medieskatt, ikke en NRK-skatt. Ergo er det irrelevant om man bruker eller ikke bruker NRK.

Nettaviser er medier. HBO, Netflix, YouTube og andre strømmetjenester er medier.

Alle bruker medier i en eller annen form. Alle. Til og med min gamle bestemor på 97 brukte medier frem til siste par dagene før hun døde. Til tross for at hun aldri brukte internett og ikke hadde sett TV på flere år. Hun abbonerte på Allers og lokalavisa som kommer ut tre ganger i uka. 

Så slutt å skap dere over at dere ikke bruker NRK og må betale medieskatt likevel. 

Anonymkode: 53972...522

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.4.2019 den 17.01, Arsinoe skrev:

Hei.  Har forstått det slik at fra 2020 heter NRK lisensen ikke lenger lisens men Medieskatt og den skal trekkes over skatteseddelen.   Og den skal visst være inntektsregulert.  Så, hvis man er en familie på f.eks. 4, med store barn (som forøvrig aldri ser på NRK, kun Netflix og HBO) som bor hjemme og har flere jobber og jobber skjorta av seg natt og dag for å tjene opp egenkapital for å greie å komme seg ut på det kjempevanskelige boligmarkedet.  Alle tjene over 350 000,-.   Da blir man belastet med 4 "lisenser" á 1 700,- = 6 800,- mot dagens 3004,40.   Kan noen være så snille og fortelle meg at dette er feil ?         

Men det er rettferdig at jeg, alenemor som går på minstesatsen på AAP, skal betale like mye som et par med millioninntekt? 😬 Den gamle ordningen var utdatert og slo feil ut. Det var på tide at noe ble gjort med den. 

Anonymkode: fc561...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Samme situasjon her. Har ikke TV, hører ikke på radio og bruker ikke noe form for NRK på nett. Sykt irriterende å måtte betale for noe man ikke vil ha i det hele tatt. 

Anonymkode: e8e58...64b

Du betaler for å bruke TV, PC, abonnere på aviser og så videre. Samfunnet endrer seg og da endrer avgiftene seg etter det. 

Anonymkode: fc561...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er rettferdig at jeg, alenemor som går på minstesatsen på AAP, skal betale like mye som et par med millioninntekt? 😬 Den gamle ordningen var utdatert og slo feil ut. Det var på tide at noe ble gjort med den. 

Anonymkode: fc561...f1b

Helt enig at ordninga er utdatert. Avgiften burde heller vært slik at man betalte kun for de kanalene man ønsket, men det er nok vanskelig å administrere med dagens teknologi. Jeg har p.t. Altibox og betaler for masse "jallakanaler" jeg aldri ser på (til sammenlikning).

Nå har ikke jeg satt meg så godt inn i de nye reglene, men tror man betaler denne avgiften etter hvor høy inntekt man har; altså at de med høyere inntekt betaler mer enn de med lav (rett meg om jeg tar feil), på lik linje med all annen skatt.

Endret av 911
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvor vanlig er dette? Jeg har aldri opplevd at noen bor hjemme og faktisk betaler for noe som helst.

Man kan bli forsørget av foreldre selv om man tjener en halv million.

Tror ikke det er så vanlig at de betaler flere TV-lisenser i samme husstand. Men regner da med at de fleste voksne med egen inntekt som bor hjemme bidrar økonomisk. Om ikke alle betaler husleie, så betaler de vel noen regninger, kjøper inn mat, hjelper eventuelt gamle foreldre med transport, praktiske ting osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thyra skrev:

Men regner da med at de fleste voksne med egen inntekt som bor hjemme bidrar økonomisk. Om ikke alle betaler husleie, så betaler de vel noen regninger, kjøper inn mat, hjelper eventuelt gamle foreldre med transport, praktiske ting osv. 

Har de egen inntekt er de pr. definisjon selvforsørgende og skal, i sin ytterste konsekvens, betale TV-lisens.
Ellers virker du som et oppgående og fornuftig menneske Thyra etter å lest flere av dine svar (måtte bare få sagt det 👏) dessverre i motsetning til mange her inne på kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Men i henhold til dagens regelverk skal selvforsørgende barn (dvs. barn med egen inntekt) selv betale lisens uansett om foreldrene allerede gjør det, forutsatt at de disponeren en TV. Dermed er ikke den nye mediaskatten så urettferdig som du ønsker å fremstille den som.

Anonymkode: d9c33...e53

slik jeg forstår det så må ALLE betale, uavhengig av om man har Tv eller ei. 

Anonymkode: cf178...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en medieskatt, ikke en NRK-skatt. Ergo er det irrelevant om man bruker eller ikke bruker NRK.

Nettaviser er medier. HBO, Netflix, YouTube og andre strømmetjenester er medier.

Alle bruker medier i en eller annen form. Alle. Til og med min gamle bestemor på 97 brukte medier frem til siste par dagene før hun døde. Til tross for at hun aldri brukte internett og ikke hadde sett TV på flere år. Hun abbonerte på Allers og lokalavisa som kommer ut tre ganger i uka. 

Så slutt å skap dere over at dere ikke bruker NRK og må betale medieskatt likevel. 

Anonymkode: 53972...522

pengene går til nrk, ikke tvnorge eller andre kanaler eller andre nettaviser. det er fortsatt nrk-skatt

Anonymkode: cf178...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...