Gå til innhold

Tante som alltid lager for lite mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Eller så kjøper dere inn mer middagsmat og lager en ekstra siderett, eller steker opp mer kjøtt og fisk. Og sier at det er fordi dere må ha mer mat. 

Dette. Så enkelt kan det gjøres uten at tante trenger å bli veldig fornærmet. 

Om tante er gammel så lager hun sikkert mat etter det som var normale porsjoner for 60 år siden.

Anonymkode: e2470...9ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke umiddelbart se at 2 pk kjøttdeig (800g) skal bli så VOLDSOMT lite. Hvis hun lager kjøttkaker av den vil hun normalt spe med litt potetmel og melk. Da blir mengden fort 1 kg kjøtt. Og dere spiser vel ikke bare kjøtt? Til kjøttkaker bruker ihvertfall JEG både brun saus, ertestuing, poteter og kokte grønnsaker. Skulle ikke vært noe problem å bli mett av 1-2 kjøttkaker a 50 g sammen med tilbehøret. 

Anonymkode: d6d0c...1ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med hun serverer gjestene først? Da forsyner dere dere godt,  og når det er hennes tur til å forsyne seg,  er det tomt!!! Kanskje hun lærer da?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere spurt om det er mer mat når dere spiser? "åh, er det mer kjøttdeig? Er det ikke? Det var dumt.. Er det noe annet da?" og mens hun lager mat "er dette maten til barna? Åja, er det til alle? Det var ikke litt lite da? Vi spiser mer enn det, skal jeg være med å lage til litt ekstra?" 

Anonymkode: b32c5...548

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville minnet henne på at hun måtte huske å kjøpe inn nok mat, fordi X og Y og Z er veldig storspiste for tiden. Så ville jeg kjøpt inn litt sikringskost i form av brød og enkelt pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Så enkelt kan det gjøres uten at tante trenger å bli veldig fornærmet. 

Om tante er gammel så lager hun sikkert mat etter det som var normale porsjoner for 60 år siden.

Anonymkode: e2470...9ee

Ærlig talt. 60 år er ikke så gammelt.

Anonymkode: 936a7...7ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

To familier som kommer, derfor blir vi 10.  Det er barn med også så vi passer på at de blir mette. 

Anonymkode: bb90a...58b

Ja, dere vet på forhånd at hun lager lite mat for dere har erfart det over årene. Da ville jeg snakket med henne på forhånd og sagt det, selvom det er veldig ubehagelig. Fortell henne at det er ubehagelig å gå sulten over flere dager og dere vil gjerne bidra og ta dere av maten. Om hun blir furten blir det kanskje ikke noe av turen i det hele tatt.

Det høres ut som veldig lite kos, så hadde kanskje ikke vært et stort tap?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke om jeg skal ta med mat når jeg drar på hyttetur, jeg bare kjøper inn. Det har hendt at jeg har spurt om hva menyen er i løpet av tiden jeg skal være der, og så kan jeg si "Da tar jeg med til det og det!", og de måltidene jeg tar med til lager jeg også. 

Når man spør er det rom for protester, og noen føler at de må protestere, siden de er vertskap, men bare slår man det fast er det ikke rom for protest. 

Selvfølgelig skal man bidra både med innkjøp og tilberedning! 

Anonymkode: 80343...8fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite om hun er gjerrig og lager for lite mat, eller om dere er unormalt storspiste ut fra opplysningene du gir.

I vår familie er to pakker kjøttdeig passende til 10 personer om jeg lager f.eks kjøttkaker. Blir 3-4 til hver. Vi spiser nok moderate til normale mengder. Også til pastasaus, lasagne, taco mm er to pakker nok for oss. 

Uansett bør hun ikke bli sur og furte når dere tilbyr å bidra til innkjøp og matlagning. 

Tror jeg ville valgt å ta med mat til ekstra måltider, lunsj og kveldskos, hvis det å stå for middagen er så viktig for tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kjøttdeig på 10 personer er jo ingenting. Vi bruker 2 kjøttdeig, når vi er 5. Jeg ville uansett ha kjøpt med mat, så får hun bare være sur.

Anonymkode: a9104...cd1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke umiddelbart se at 2 pk kjøttdeig (800g) skal bli så VOLDSOMT lite. Hvis hun lager kjøttkaker av den vil hun normalt spe med litt potetmel og melk. Da blir mengden fort 1 kg kjøtt. Og dere spiser vel ikke bare kjøtt? Til kjøttkaker bruker ihvertfall JEG både brun saus, ertestuing, poteter og kokte grønnsaker. Skulle ikke vært noe problem å bli mett av 1-2 kjøttkaker a 50 g sammen med tilbehøret. 

Anonymkode: d6d0c...1ce

To pakker kjøttdeig til taco, for eksempel er lite.

Anonymkode: bb90a...58b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Så enkelt kan det gjøres uten at tante trenger å bli veldig fornærmet. 

Om tante er gammel så lager hun sikkert mat etter det som var normale porsjoner for 60 år siden.

Anonymkode: e2470...9ee

Nå var vel tante 60 år, så jeg tviler på at hun lagde så mye mat de første 15-20 årene. Hun var ikke 160 år...

Anonymkode: d8a6e...a8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kitcat skrev:

Vanskelig å vite om hun er gjerrig og lager for lite mat, eller om dere er unormalt storspiste ut fra opplysningene du gir.

I vår familie er to pakker kjøttdeig passende til 10 personer om jeg lager f.eks kjøttkaker. Blir 3-4 til hver. Vi spiser nok moderate til normale mengder. Også til pastasaus, lasagne, taco mm er to pakker nok for oss. 

Uansett bør hun ikke bli sur og furte når dere tilbyr å bidra til innkjøp og matlagning. 

Tror jeg ville valgt å ta med mat til ekstra måltider, lunsj og kveldskos, hvis det å stå for middagen er så viktig for tante.

Hun er veldig småspist av seg vil si vi andre spiser normalt.

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Monsieur Beau
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei tante som vi skal besøke på hytta i påsken, men hun lager alltid for lite mat, ingen blir mette.  Det virker nesten ut som hun er redd å lage for mye, men 2 pakker kjøttdeig holder ikke til 10 personer. Min mor har spurt om hun skal kjøpe inn litt ekstra, men da blir hun fornærmet, og surmuler.

Råd?

Anonymkode: bb90a...58b

Ta med en matkasse med mye godt pålegg, snacks og diverse. Sett sløyfe på og skriv god påske vi er glad i deg. Hiv oppi litt påskeliljer også. Hvem blir ikke glad for en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tirben said:

Regner med hun serverer gjestene først? Da forsyner dere dere godt,  og når det er hennes tur til å forsyne seg,  er det tomt!!! Kanskje hun lærer da?

😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Monsieur Beau skrev:

Ta med en matkasse med mye godt pålegg, snacks og diverse. Sett sløyfe på og skriv god påske vi er glad i deg. Hiv oppi litt påskeliljer også. Hvem blir ikke glad for en slik?

God ide, da blir det som en gave, takk :)

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å fundere litt over hva det kan skyldes? 

Generasjon, økonomi, sparsommelighet, det finne flere muligheter. 

I forhold til hennes kommentar om «hennes mat ikke er bra nok» så tyder jo ting på at hun ikke har forstått problematikken. Noen ser sin verdi i å være vertskap og å lage mat til sine gjester. At andre skal legge seg bort i det eller komme drassende med andre matvarer kan oppfattes som kritikk. Det håndtere mange dårlig.

Kommunikasjon er tingen. Fortell henne direkte at det er for lite mat, slik at hun forstår at det ikke er kritikk av kokkekunst, men mengde. Synes rådet fra noen over her at det er nettopp fordi maten er så god at man vil ha mer, er et bra råd. 

Å ha huset fult av påskegjester kan oppleves som slitsomt, det er en stor jobb å planlegge måltider for så mange. Noen kvinner vil likevel se på det som sin jobb og da synes jeg man skal ha respekt for den innsatsen som legges ned, i stedet gir å fremstille dem som sure. 

Og hvis kommunikasjon ikke fungerer så er det ingen som tvinger dere til å reise på påskeferie til tante. Kanskje dere kan invitere henne til dere, så kan dere ko kjenne på hvordan det er å skulle være vertskap og kokk.

Ser at mens jeg skriver så utvikler sympatien min seg i retning av tante. 

Anonymkode: 8aa24...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med å fundere litt over hva det kan skyldes? 

Generasjon, økonomi, sparsommelighet, det finne flere muligheter. 

I forhold til hennes kommentar om «hennes mat ikke er bra nok» så tyder jo ting på at hun ikke har forstått problematikken. Noen ser sin verdi i å være vertskap og å lage mat til sine gjester. At andre skal legge seg bort i det eller komme drassende med andre matvarer kan oppfattes som kritikk. Det håndtere mange dårlig.

Kommunikasjon er tingen. Fortell henne direkte at det er for lite mat, slik at hun forstår at det ikke er kritikk av kokkekunst, men mengde. Synes rådet fra noen over her at det er nettopp fordi maten er så god at man vil ha mer, er et bra råd. 

Å ha huset fult av påskegjester kan oppleves som slitsomt, det er en stor jobb å planlegge måltider for så mange. Noen kvinner vil likevel se på det som sin jobb og da synes jeg man skal ha respekt for den innsatsen som legges ned, i stedet gir å fremstille dem som sure. 

Og hvis kommunikasjon ikke fungerer så er det ingen som tvinger dere til å reise på påskeferie til tante. Kanskje dere kan invitere henne til dere, så kan dere ko kjenne på hvordan det er å skulle være vertskap og kokk.

Ser at mens jeg skriver så utvikler sympatien min seg i retning av tante. 

Anonymkode: 8aa24...821

Det er ikke pengene det står på, for å si det sånn 😉

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er, det får hun bare tåle. 

Anonymkode: 226de...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøke som i en middag eller en overnatting, eller som være der hele påsken?

I første tilfellet hadde jeg bare latt det ligge. Spist før dere kommer, evt litt snacks i bagasjen (kan jo ikke bli fornærmet av at noen har kjøpt in chips). 

Er det hele påsken hadde jeg tatt det ansikt til ansikt. "Beklager at vi spiser så mye, tenåringer, blablabla, dårlig samvittighet da det ble tomt sist, la meg ta med noe.....) Blir hun dødelig fornærmet av en slik tilbakemelding så får hun bare bli det. 

Anonymkode: d78df...42a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...