Gå til innhold

Når kontakter dere lege på vegne av barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde barnet mitt hatt feber og vondt i nakken hadde jeg nok tatt kontakt. Hadde vært redd for hjernehinnebetennelse (vanlig hos tenåringer og barn under fem år). Det er tross alt en dødelig sykdom og krever rask behandling. 

Jeg kontakter ikke legen ofte for barna mine. Men har gjort det da det har vært fare for dehydrering (ble lagt inn). 

Anonymkode: cfe96...c5a

Halloooo... hjernehinnebetennelse er IKKE en vanlig sykdom, slutt å skrem folk. 

Ved feber er det helt vanlig å få vondt i hele kroppen, også i nakken. 

Feber er jo kroppens egen måte å gå bort infeksjoner i kroppen på. Hvis barnet går høy feber og paracet ikke får ned feberen eller barnet blir dehydreret så ringer man legevakten. 

Anonymkode: eb9dd...26a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to barn. Er selv en som ikke ringer lege for hva som helst, men synes generelt sett at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite... Kan det vente til legekontoret er opp gjør jeg det. Har vært generelt lite hos legen med barna. De har blitt friske av seg selv etter 3-5 dager. 

med eldste (7) kontaktet vi legevakt i Danmark da barnet var spedbarn ( førstemann og under 3 mnd. Kraftig forkjølelse/ vanskelig å puste og høy feber)  vi har kontaktet legevakt i helg, da barnet var veldig dehydrert (diaré/omgangssyke)  og verken beholdt/ fikk i seg væske. Legevakt har blitt ringt i helg 2 ganger når barnet selv har sagt at det har så vondt at det ønsker at lege undersøker det. (Da har barnet over flere timer vridd seg i sterke magesmerter til tross for forsøk på å hjelpe barnet hjemme med trygging, trøst, kos, kaldt/ varmt omslag der det var vondt, smertestillende... ja til og med is🤪 ) Legevakt ble ringt en helg da barnet løp,  sklei på gulvet og krasjet hodet i et stolbein. Det er sjeldent jeg stivner og blir handlingslammet, for er veldig rolig som person,  men da ble jeg kjemperedd!! Det var et skikkelig smell og den største kulen jeg noengang har sett!! Heldigvis var mannen min der og mine foreldre som bisto de sekundene jeg selv var i panikk 🙈 

Med yngste (2) ble legevakt kontaktet da barnet var 7 mnd. Hadde bronkiolitt og ble sendt til sykehus for å kartlegge Oksygenmetning. Kunne dra hjem samme dag. Besteforeldre passet barnet en ettermiddag og snublet i gulvteppet og fikk et kutt ved siden av det ene øyet. Blødde mye, men slapp å sy/ lime. Ellers har vi ventet 3-5 dage med å kontakte lege når barna «kun» virker til å være «normalt plaget» ved sykdom som influensa, omgangssyke, diaré og o.l.. Andre plager som ikke regnes som akutt, har gått gjennom fastlege. 

Det har gått veldig bra alle gangene, men det kan man ikke alltid vite... 🤷‍♀️ Er man bekymret selv/ barnet er selv bekymret så ta det på alvor og ring. Det setter barnet stor pris på, å bli tatt på alvor er viktig for alle 😊 Både du og barnet kan bli trygget ved en «skikkelig» vurdering når barnet er i akutt elendig form over en viss periode (timer/ 3-5 dager). 

Anonymkode: 07d72...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ringe når man er usikker. Jobber selv på legevakt, og vi gir råd ang barn og feber mange ganger daglig. Er det tvilstilfeller setter vi over til lege. I "verste fall", så får du beskjed om å avvente, eller kontakte fastlege. Du gjør aldri noe feil ved å ta den telefonen 😊. Vi sitter heller ikke å synser basert på egne erfaringer, men følger en medisinsk indeks og gir råd ut i fra den. Der er det også et kriterie om at "foreldre oppfatter barnet som sykt", og da råder vi som regel legetilsyn hvis det har vedvart over noen dager. 

Anonymkode: ae477...ef4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halloooo... hjernehinnebetennelse er IKKE en vanlig sykdom, slutt å skrem folk. 

Ved feber er det helt vanlig å få vondt i hele kroppen, også i nakken. 

Feber er jo kroppens egen måte å gå bort infeksjoner i kroppen på. Hvis barnet går høy feber og paracet ikke får ned feberen eller barnet blir dehydreret så ringer man legevakten. 

Anonymkode: eb9dd...26a

Det var kanskje ett missvisende innlegg. Mente ikke at det var en vanlig sykdom, men at sykdommen opptrer oftere hos tenåringer og barn under fem år. 

JEG hadde (som ts spør om) kontaktet lege for dette. 

Anonymkode: cfe96...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en ganske stor forskjell på når man kontakter lege som i fastlege og når man drar en syk unge til legevakta. Det er jo en belastning i seg selv å sitte lenge og vente der på kveldstid. Men er man usikker, skader det jo aldri å ringe. Og ved feber og vondt i nakken, hadde jeg nok ringt. Ved annen sykdom med feber, hadde jeg sett an. Men er jo lettere å skjønne hva som er mer alvorlig når man er mer dreven som forelder, da. 

Jeg lærte samtidig viktigheten av å stole på magefølelsen. Da min eldste var 2 mnd ble han lagt inn på sykehus pga uspesifikt virus. Da hadde jeg hatt en dårlig følelse hele natta, men drøyde med å kontakte lege. Ble etterpå veldig obs på den følelsen man får som forelder når noe er galt med barnet, utover vanlig sykdom (hos små babyer skal man selvsagt ha mye lavere terskel for å ringe lege uansett, de skal i prinsippet ikke ha feber). 

Men om jeg skulle ringt lege hver gang barna mine har hatt feber og dårlig form, ville jeg knapt gjort annet. De gangene vi har vært på legevakt, har vært ved skade som måtte sys og falsk krupp. Har brukt fastlege når de har hatt feber i mange dager, ved ørebetennelse, langvarig hoste bl.a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med førstefødte var jeg nok litt mer nervøs en det jeg var med søsken. Så da ble det noen telefoner den første tiden, stort sett bare for å få litt råd. Internett hadde vi ikke i den tiden, så det var ikke alltid like lett å vite hva som var «bare» en forkjølelse eller noe verre. Men etter en ganske ubehagelig opplevelse da eldste var sånn fire-fem år, så senka jeg terskelen litt igjen. Han hadde høy feber over lang tid (uten at febernedsettende hjalp), og utslett. Var på legevakta to ganger i løpet av tre dager (samme lege), men ble bare avfeid. Da vi kom tredje gang femte dagen og fikk ny lege viste det seg at han hadde CRP på 80 og fikk påvist skarlagensfeber. Det ble litt oppvask på legekontoret etter det, og vi fikk brev fra kommunelegen med beklagelse over behandlingen. Den første legen tok aldri crp eller andre prøver, det var bare et lite blikk på barnet og beskjed om febernedsettende og væske. Det gikk jo bra, men det var fælt å se ungen hadde det vondt så lenge. Etter det fikk vi nesten grønt kort på legevakta, og vi var nok litt overnervøse en stund før vi fikk litt mer roen. Tror egentlig jeg hadde blitt mer nervøs nå med Internett, der en fort googler seg til verste scenario.

Uansett, ikke vær redd for å ringe og få råd hvis en syns allmentilstanden er dårlig og en ser ungen har vondt. God bedring!

Anonymkode: 6320c...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger alltid ekstra med når hun har feber (mtp hjernehinnebetennelse og andre farer), ved skader som bekymrer meg osv. Likevel har vi ikke benyttet oss av legevakten enda (heldigvis har det ikke vært nødvendig), men vi har vært hos legen med henne en gang da hun ikke ble bedre etter tre dager med feber. 

Anonymkode: ce361...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved astmaanfall eller mistanker om brudd / forstuing ringer jeg enten legen eller legevakten. Her har vi omtrent klippekort der og på røntgen innimellom.

Anonymkode: 23fa1...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...