AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #21 Del Skrevet 13. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: hva skulle det forklare? Hva med "kjøp en honningmelon, gå på treningssenteret og finn en vekt på 12 kg og legg den forsiktig på vannmelonen". Da får den 12 kg trykk - med ditt eksempel vesentlig mer. Hvor kom "1 meter" fra? Anonymkode: 7f765...c04 Arbeid = kraft * strekning * innfallsvinkel Honningmelonen representerer hodet. En 12-kg vekt sluppet vinkelrett på gulvet fra 1 meters avstand utgjør det samme arbeidet som en iPad på 500 gram når bilen bråbremser fra 50 km/t. Anonymkode: acc33...aba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #22 Del Skrevet 13. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: At den treffer frontruten først betyr ikke at den blir der. Anonymkode: 95f23...576 Nei, men hvis den treffer frontruta i 80 km/t kommer den ikke til å sprette tilbake i 80 km/t. Anonymkode: 43c6b...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #23 Del Skrevet 13. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Når gikk du på skolen da? Eller fulgte du ikke med i fysikk/naturfag? Anonymkode: 70c96...52d Det begynner å bli noen år siden. Selvsagt lærte vi om fysikk, for ikke å snakke om at helt vanlig sunn fornuft tilsier at det er verre å få noe kastet mot seg enn å ha det liggende i fanget. Det jeg lurer på, som sagt, er hva det betyr i praksis at noe treffer deg med en kraft på x kilo eller x newton. Artikkelen kunne like godt sagt 120 kg som 12 kg. For meg, og de fleste andre vil jeg tro, sier ikke slike tall oss noe som helst. Derfor er det som sagt bedre å beskrive det på en måte som gjør det lettere å se for seg hva det betyr, som eksempelet i den andre artikkelen, hvor det ble sammenlignet med å slippe noe fra ti meters høyde. Anonymkode: 43c6b...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #24 Del Skrevet 13. april 2019 Her var det mange rare svar. De fleste forstår vel at en gjenstand som treffer deg i en fart på 50 km i timen vil være til stor skade??? De færreste vil vel stå i veien for en tennisball med den farten, og da kan man jo tenke seg hvor skadelig andre ting er! Sikre løse gjenstander under kjøring!! Så enkelt!! Anonymkode: 8e5ae...9ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #25 Del Skrevet 13. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Arbeid = kraft * strekning * innfallsvinkel Honningmelonen representerer hodet. En 12-kg vekt sluppet vinkelrett på gulvet fra 1 meters avstand utgjør det samme arbeidet som en iPad på 500 gram når bilen bråbremser fra 50 km/t. Anonymkode: acc33...aba hm. Kan du vise utregningen din, jeg får helt andre tall enn deg. Blir ikke - nettbrettes energi 1/2 x m v^2, = 1/2 x 0,5kg x 13,9 ^2 = 48KJ - vektens energi 12kg x 1m x 9,8 m/s^2= 118 KJ eller regner jeg feil? Anonymkode: 7f765...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 14. april 2019 #26 Del Skrevet 14. april 2019 19 timer siden, stan skrev: Med mindre gjenstanden er en bowlingkule 🙂 Da kommer den i mot deg som en elefant 🐘 Og sånn fortsetter det. Håper for Guds skyld denne mannen sikrer elefanten sin. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 14. april 2019 #27 Del Skrevet 14. april 2019 Er det så vanskelig å skjønne at det vil gjøre veldig vondt og potensielt gjøre stor skade? Trener du? Har du kjent på en manual som veier 12 kg? Klarer du å løfte den mange ganger med én hånd? Ville du sluppet den på tåa fra 1cm avstand, hvis du tenker deg at radiusen på manualen er lik kortsiden på mobilen og derfor at all kraften treffer tåa på ett lite punkt? Har du aldri mistet mobilen din på tåa når du står? Ville du sluppet din nye mobil ned på et flisgulv, eller ville du vært redd for at skjermen knuser? Når du slipper mobilen rett ned er utgangskraften til mobilen lav, men farten vil øke mot tåa/gulvet pga gravitasjonskraften. La oss si at mobilen faller med den øverste kanten rett ned og luftmotstanden er minimal, det gjør vondt/skjermen kan knuse. Så tenker du deg at mobilen blir skutt mot tåa di med en utgangsfart på 50km/t, hvor vondt tror du at det gjør? En mobil i fart, som i dette tilfellet er omregnet til 12kg, er farlig. Men det er vanskelig å si hvor stor skade den gjør, da det selvfølgelig avhenger at hvor den treffer. Treffer den hodet ditt? Tinningen din? Armen din? Dashbordet? Frontruta? Bein kan knekke av små påkjenninger, avhengig av hvordan beinet blir truffet, vinkel/ledd/nær et ledd/midt på et langt bein. Derfor er det vanskelig å gi deg et svar på hvor stor skade eksempelet med mobilen gjør. Men at 12kg er fryktelig mye når et lite objekt treffer noe, burde være en god nok forklaring for hvorfor man skal tenke litt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 14. april 2019 #28 Del Skrevet 14. april 2019 37 minutter siden, Påkrevd skrev: Og sånn fortsetter det. Håper for Guds skyld denne mannen sikrer elefanten sin. Men størst av alt er blåhvalen 🐋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #29 Del Skrevet 14. april 2019 8 minutter siden, loveli said: Er det så vanskelig å skjønne at det vil gjøre veldig vondt og potensielt gjøre stor skade? Trener du? Har du kjent på en manual som veier 12 kg? Klarer du å løfte den mange ganger med én hånd? Ville du sluppet den på tåa fra 1cm avstand, hvis du tenker deg at radiusen på manualen er lik kortsiden på mobilen og derfor at all kraften treffer tåa på ett lite punkt? Har du aldri mistet mobilen din på tåa når du står? Ville du sluppet din nye mobil ned på et flisgulv, eller ville du vært redd for at skjermen knuser? Når du slipper mobilen rett ned er utgangskraften til mobilen lav, men farten vil øke mot tåa/gulvet pga gravitasjonskraften. La oss si at mobilen faller med den øverste kanten rett ned og luftmotstanden er minimal, det gjør vondt/skjermen kan knuse. Så tenker du deg at mobilen blir skutt mot tåa di med en utgangsfart på 50km/t, hvor vondt tror du at det gjør? En mobil i fart, som i dette tilfellet er omregnet til 12kg, er farlig. Men det er vanskelig å si hvor stor skade den gjør, da det selvfølgelig avhenger at hvor den treffer. Treffer den hodet ditt? Tinningen din? Armen din? Dashbordet? Frontruta? Bein kan knekke av små påkjenninger, avhengig av hvordan beinet blir truffet, vinkel/ledd/nær et ledd/midt på et langt bein. Derfor er det vanskelig å gi deg et svar på hvor stor skade eksempelet med mobilen gjør. Men at 12kg er fryktelig mye når et lite objekt treffer noe, burde være en god nok forklaring for hvorfor man skal tenke litt på det. Hvem er det du argumenterer mot/svarer her? Ingen har i denne tråden tvilt på at en (lett) dings i en bil kan gjøre stor skade ved kollisjon, det var utregningen av krefter som ble spurt om i HI - og som flere har svart på. Anonymkode: 7f765...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 14. april 2019 #30 Del Skrevet 14. april 2019 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det begynner å bli noen år siden. Selvsagt lærte vi om fysikk, for ikke å snakke om at helt vanlig sunn fornuft tilsier at det er verre å få noe kastet mot seg enn å ha det liggende i fanget. Det jeg lurer på, som sagt, er hva det betyr i praksis at noe treffer deg med en kraft på x kilo eller x newton. Artikkelen kunne like godt sagt 120 kg som 12 kg. For meg, og de fleste andre vil jeg tro, sier ikke slike tall oss noe som helst. Derfor er det som sagt bedre å beskrive det på en måte som gjør det lettere å se for seg hva det betyr, som eksempelet i den andre artikkelen, hvor det ble sammenlignet med å slippe noe fra ti meters høyde. Anonymkode: 43c6b...0df Dette prøvde jeg å svare på. Det betyr, i praksis, at det gjør veldig veldig vondt / at noe knuser. Men det avhenger av hva objektet treffer og hvordan det treffer og hvor det treffer. Endret 14. april 2019 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 14. april 2019 #31 Del Skrevet 14. april 2019 5 minutter siden, stan skrev: Men størst av alt er blåhvalen 🐋 Vel, da har jeg ikke noe annet enn dette å komme med. Dårlig sikret hval, kan vi vel ihvertfall fastslå. Meget utsatt i en frontkollisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #32 Del Skrevet 15. april 2019 På 13.4.2019 den 14.16, AnonymBruker skrev: Arbeid = kraft * strekning * innfallsvinkel Honningmelonen representerer hodet. En 12-kg vekt sluppet vinkelrett på gulvet fra 1 meters avstand utgjør det samme arbeidet som en iPad på 500 gram når bilen bråbremser fra 50 km/t. Anonymkode: acc33...aba Virkelig? Få se utregningen din takk! Anonymkode: 20518...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #33 Del Skrevet 15. april 2019 På 13.4.2019 den 14.23, AnonymBruker skrev: Her var det mange rare svar. De fleste forstår vel at en gjenstand som treffer deg i en fart på 50 km i timen vil være til stor skade??? De færreste vil vel stå i veien for en tennisball med den farten, og da kan man jo tenke seg hvor skadelig andre ting er! Sikre løse gjenstander under kjøring!! Så enkelt!! Anonymkode: 8e5ae...9ee En tennisball i 50 km/t vil da på ingen måte gjøre stor skade. Men mindre du får den midt i ene øyet da. jeg har blitt truffet av tennisballer mange ganger, og mange av dem sikkert langt over 50 km/t uten at det har blitt noe som helst skade. Anonymkode: 20518...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #34 Del Skrevet 15. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: det var utregningen av krefter som ble spurt om i HI - og som flere har svart på. Anonymkode: 7f765...c04 Nei det er det faktisk ingen som har svart på enda... Anonymkode: 20518...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joe! Skrevet 15. april 2019 #35 Del Skrevet 15. april 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Hvem er det du argumenterer mot/svarer her? Ingen har i denne tråden tvilt på at en (lett) dings i en bil kan gjøre stor skade ved kollisjon, det var utregningen av krefter som ble spurt om i HI - og som flere har svart på. Anonymkode: 7f765...c04 5 hours ago, AnonymBruker said: Nei det er det faktisk ingen som har svart på enda... Anonymkode: 20518...9b1 ok, muligens dårlig formulert: Flere har svart på og diskutert dette temaet, men ennå har har ingen svart korrekt. Stikker hodet frem og prøver på en utregning: Dersom et nettbrett veier 0,5 kg, og bruker 0,1 sekunder på å stoppe - og farten er 50 km/t, så er kraften 70N tilsv 7 kg Bruker den 0.01 sekund på å stoppe er kraften 700N eller 70kg Så stopptiden - samt flaten den treffer med - er avgjørende så det holder. hele prinisippet bak kollisjonsputer eller moderne bilers sikkerhetskarosseri. så tilbake til HI: når de skriver som de gjør så forutsetter de en stopptid på 0,06 sek, da vil nettbrettet presse med en kraft tilsv 12 kg - og det blir det samme som om du plasserer nettbrettet på hodet/?? og legger en 12kg vekt oppå - i et kort 0,06 sekund. (glem 1 meter) 0.06 sek stopptid tilsvarer en stoppstrekning på ca 40cm, dvs at en bil i 50km/t mot en fjellvegg blir 40cm kortere. Låter fornuftig. så har bilens stopptid ikke nødvendigvis noe med nettbrettes stopptid mot deg å gjøre all den tid du beveger deg ved kollisjon, men det kan slå(!) begge veier. Worst case er da at nettbrettes hjørne treffer ditt stillestående bakbode (eller enda verre - ditt hode på vei bakover etter å ha truffet airbagen), da sliter du. formler: F=m v^2 / (2 x D) der D er avstand, M er masse, v er fart F=v * m / t 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #36 Del Skrevet 15. april 2019 Når noe treffer deg i en kraft på 80 kg, betyr det at det tilsvarer 80 kg som treffer deg selv om ikke gjenstanden egentlig ikke veier såpass mye. Anonymkode: 19458...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #37 Del Skrevet 15. april 2019 On 4/14/2019 at 10:16 AM, loveli said: Er det så vanskelig å skjønne at det vil gjøre veldig vondt og potensielt gjøre stor skade? Trener du? Har du kjent på en manual som veier 12 kg? Klarer du å løfte den mange ganger med én hånd? Ville du sluppet den på tåa fra 1cm avstand, hvis du tenker deg at radiusen på manualen er lik kortsiden på mobilen og derfor at all kraften treffer tåa på ett lite punkt? Har du aldri mistet mobilen din på tåa når du står? Ville du sluppet din nye mobil ned på et flisgulv, eller ville du vært redd for at skjermen knuser? Når du slipper mobilen rett ned er utgangskraften til mobilen lav, men farten vil øke mot tåa/gulvet pga gravitasjonskraften. La oss si at mobilen faller med den øverste kanten rett ned og luftmotstanden er minimal, det gjør vondt/skjermen kan knuse. Så tenker du deg at mobilen blir skutt mot tåa di med en utgangsfart på 50km/t, hvor vondt tror du at det gjør? En mobil i fart, som i dette tilfellet er omregnet til 12kg, er farlig. Men det er vanskelig å si hvor stor skade den gjør, da det selvfølgelig avhenger at hvor den treffer. Treffer den hodet ditt? Tinningen din? Armen din? Dashbordet? Frontruta? Bein kan knekke av små påkjenninger, avhengig av hvordan beinet blir truffet, vinkel/ledd/nær et ledd/midt på et langt bein. Derfor er det vanskelig å gi deg et svar på hvor stor skade eksempelet med mobilen gjør. Men at 12kg er fryktelig mye når et lite objekt treffer noe, burde være en god nok forklaring for hvorfor man skal tenke litt på det. Men i helvete da. Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg selvfølgelig forstår at det er farlig å få en iPad i hodet i stor fart? Det jeg spurte om, er SOM SAGT, hva det egentlig vil si at den "veier 12 kg i 50 km/t," for det forteller ikke vanlige folk noe som helst. Det er som å beskrive lengden på et spydkast med enheten lysår. Anonymkode: 43c6b...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #38 Del Skrevet 15. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Men i helvete da. Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg selvfølgelig forstår at det er farlig å få en iPad i hodet i stor fart? Det jeg spurte om, er SOM SAGT, hva det egentlig vil si at den "veier 12 kg i 50 km/t," for det forteller ikke vanlige folk noe som helst. Det er som å beskrive lengden på et spydkast med enheten lysår. Anonymkode: 43c6b...0df Egentlig enda verre: Er som å bekrive lengeden på et spydkast med enheten sekunder - eller grader celcius ;-) Dersom man skal popularisere - og det er nok smart - kan man f.eks. si at en krasj i 50 km/t tilsvarer et fall fra 10 meter. tilsvarende for nettbrettet kan man si at du ligger på bakken, og noen står 10 meter over deg og slipper en ipad på hodet ditt. Høres vondt ut... Synes det er en bedre analogi enn "det veier 12 kg" Anonymkode: 7f765...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #39 Del Skrevet 16. april 2019 18 timer siden, Joe! skrev: 0.06 sek stopptid tilsvarer en stoppstrekning på ca 40cm, dvs at en bil i 50km/t mot en fjellvegg blir 40cm kortere. Låter fornuftig. så har bilens stopptid ikke nødvendigvis noe med nettbrettes stopptid mot deg å gjøre all den tid du beveger deg ved kollisjon, men det kan slå(!) begge veier. Nei det kan faktisk ikke slå begge veier. Hvis nettbrettet skal ha samme stopp avstand som bilen så må nettbrettet allerede lene seg mot hodet ditt, og du må sitte bom fast i bilen så du følger karosseriet nøyaktig. I enhver reell situasjon så flyr nettbrettet fremdeles gjennom luften i nesten 50 km/t når karosseriet til bilen allerede har stoppet helt opp, eller nesten helt opp, og personen sin hastighet er blitt bremset vesentlig ned av sikkerhetsselen. Hastigheten blir da delta V, som er 50 km/t minus den hastigheten personen eventuelt fremdeles har fremover, og stoppavstanden blir de få centimeterene hodet kastes fremover når nettbrettet treffer det. Og kraften vil heller ikke være konstant gjennom hele kontakten mellom nettbrettet og hodet, men være størst umiddelbart i det det treffer pga massetregheten til hodet. Anonymkode: 20518...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #40 Del Skrevet 16. april 2019 Og når det gjelder G krefter i bilkrasj så er det veldig mye missforståelser ute å går. G-kreftene bilen opplever er som regel MYE mindre enn hva personene inni bilen opplever. For man sitter ikke helt fastspent i en sikkerhetssele, men vil bevege seg et godt stykke fremover mens resten av bilen altså mister betydelig hastighet, og når da selen endelig strammer seg til så vil man allerede ha "brukt opp" det meste av bilens deformasjonssoner og stopplengden til personen blir derfor vesentlig kortere enn bilens stopplengde, da personen bare vil ha den gjenværende stopplengden til bilen etter at beltet har fått tid til å stramme seg, pluss eventuelt strekk i beltet. Men mennesker tåler faktisk ganske store G-krefter, ihverftall når de varer i kort tid. John Stapp utsatte f.eks seg selv for opp til 46,2 G frivillig over flere sekunder uten noe varige skader etterpå (men med noen midlertidige skader som brekte ribbein og blodkar i øynene som røk). Men dette var altså over flere sekunder, i kortere tid så tåler vi vesentlig mer. F.eks Formel 1 førere som krasjer i betongveggen i opp i mot 200 km/t med en veldig liten deformasjonssone forran, men hvor de altså er veldig godt spent fast, og dermed opplever omtrent samme G-krefter som bilen kan gå så og si uskadd fra slike ullykker hvor de har vært utsatt for opp i mot eller over 200 G i et brøkdels sekund. En personbil har mye større deformasjonssoner enn en formel 1 bil og man skulle da tru at man i en personbil kunne ha krasjet i enda større hastigheter uten å skade seg, men det er som vi vet ikke tilfellet. Og det er stort sett på grunn av to faktorer, og det er at man i en personbil ikke er spent fast med 5 punkts sele og HANS device, men med en vanlig 3 punkts sele som lar kroppen bevege seg langt fremover før den stoppes av selen, og lar hodet bevege seg enda lenger fremover før det til slutt "stoppes" av nakken som henger fast i resten av kroppen (eller airbagen, eller rattet, eller dashboardet). Og man får da mye kortere stoppavstand enn bilen selv hadde. Også er det det faktum at kupeen til en personbil ikke er så sterk som cockpiten til en formel 1 bil, og i en personbil er det dermed en stor fare for at kupeen deformeres, eller at motor, og andre ting stikker seg inn i kupeen og når du da treffer en av disse mens du fremdeles er på vei fremover i selen blir stoppavstanden VELDIG kort, pluss at disse gjenstandene også kan være skarpe og dermed punktere eller knuse kroppen. Også er deformasjonssonene i en personbil som regel konstruert for mye lavere hastigheter og er derfor ganske myke og vil ikke yte mye motstand i store hastigheter. Så hadde vi hatt 5 punkts sele, hjelm med HANS device, og et kraftig bur som holdt kupeen hel i en krasj i personbiler så ville nok en veldig stor del av ulykker som i dag er dødelige vært fullt overelevbare. Til og med uten noe skader. Men ubeleiligheten med å ta på seg og bruke slikt utstyr er for stor til at man kan innføre noe slikt. Anonymkode: 20518...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå