Sun Mei Skrevet 20. desember 2005 #1861 Del Skrevet 20. desember 2005 Innom mamma kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 20. desember 2005 #1862 Del Skrevet 20. desember 2005 Heldigvis ikke,Impia, han ble bare litt forsinka på jobb. Nå har vi vært på Plantasjen og kjøpt juletre,og vi fant en ganske fin edelgran, selv om alt blir nedtur sammenlignet med juletreet fra i fjor.Det var nemlig bare perfekt *mimre* Ellers kjøpte jeg noen nye svibler (de gamle holder på å blomstre av) og en ny amaryllis som kan ta over etter den som står i full blomst nå. Har laga sjokolade/nougatkonfekt med nøtter,appelsin og rosiner,og har trilla ut det første brettet med fine rundstykker.Etterpå blir det supersein middag og Frustrerte Fruer.*puh* O kaller meg "jule-nazi". Vil ikke være jule-nazi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 20. desember 2005 #1863 Del Skrevet 20. desember 2005 Hva er en "jule-nazi?" Du, svibler og amaryllis - hvordan skal de stelles? Har ikke kjøpt juleblomster i år siden vi skal være borte, men har veldig lyst på amaryllis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 20. desember 2005 #1864 Del Skrevet 20. desember 2005 Du er da ikke jule-nazi, du er julehusmora!!! Det er noe helt annet, og det kan du hilse og si til O . Jeg har juleavatar!! Hurra!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 20. desember 2005 #1865 Del Skrevet 20. desember 2005 Takk,pusla! Ædda bædda,O,jeg er ikke jule-nazi,men Julehusmora, så det så! Så fiiiin Alanis ble med nisselue! Impia,jeg er ikke så stø på blomsterstell,men her står det litt om stell av svibler og amaryllis. Har nå mottatt lovprisning fra O for rundstykkene, som nå ligger nedpakket i fryseren og venter på jula, samt for nougatkonfekten. På sin plass,om jeg skal si det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 20. desember 2005 #1866 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Jeg tror jule-nazi sånn som han definerer det,er en sånn som prøver å være superhusmor til jul og baker og styrer og har stramt program og er nådeløse mot latsabber.Sånne som IKKE har sansen for menn som vil sitte på nettet i stedet for å pusse vinduer eller lignende. Endret 20. desember 2005 av lillelou Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 21. desember 2005 #1867 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg får ikke sove,og det irriterer vettet av meg! Vel,her kommer en oppskrift på en fruktkake som jeg har på "vurderingslista". Det er for seint å bake den tradisjonelle engelske (den skal modne en måneds tid...),så kanskje denne funker i stedet? Dette trenger du 8 dl mikset tørket frukt i små biter, rosiner, korinter, sultanas, aprikos, sukat, røde cocktailebær 1 dl pistasjnøtter, grovhakket, evt. mandler eller valnøtter 1 dl konjakk 180 g smør 180 g brunt sukker 3 store egg 220 g hvetemel 2 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 1/2 ts malt nellik 1/2 ts malt muskat 1 ts malt kanel 1/2 dl konjakk eller brun rom til dynking av kaken Slik gjør du (Foto: NRK) Mariner den tørkede frukten i 1 dl konjakk i ett døgn. Pisk smør og sukker luftig, og pisk inn ett og ett egg. Bland sammen siktet mel, vaniljesukker, bakepulver og krydder. Bland så frukten og nøttene inn i melet og rør inn smørblandingen. Kle en springform på cirka 21 cm med bakepapir. Hell i røren og stek kaken ved 150 grader i cirka 1 time og 45 minutter. Dekk kaken med folie etter en time så den ikke blir for mørk. Avkjøl kaken i formen og dynk den med konjakk eller rom. Oppbevar kaken kjølig, gjerne i en boks med lokk. Lag kaken god tid før den serveres, den blir bare bedere og bedre av å stå. Tips: Pynt kaken med et mønster av hele skållede mandler før steking. Skulle så gjerne sovet,for jeg har mange planer for morgendagen,men sånn ser det bare ikke ut for at det skal gå. Kanskje jeg skulle sette på en skikkelig kjedelig film?HAR vi egentlig noen kjedelig film? :klø: *furtefurte* Viiiiiil sooooove! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 21. desember 2005 #1868 Del Skrevet 21. desember 2005 Go`Jenta mi Endelig kunne jeg kose meg og lese inni boka di igjen. Og det ser da virkelig ut som du får gjort saker og ting til jul flinke jenta!Takk for at du har holdt liv i dagboka mi når dataen kræsjet! Det gledet meg sånn å se deg der inne. Og du - tusen tusen takk for det nyyyyydelige julekortet. Nå henger det i trappen og gleder meg og alle andre.Det er bare så koselig. Det der synes jeg må bli en fast juletradisjon altså. Her bøtter regnet ned i dag så det er ikka akkurat lett å få den store julestemningen da! Men inne koser vi oss. Har hatt julekos med ungene i dag. Spist kakemenn med masse sjokolade på - du skulle sett hvordan de så ut Fra i morgen av er det juleferie, og det skal jammen bli deilig med 14 dager fri sammen med min kjære Ha en strålende dag vennen min og klem Pinny noe masse fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 21. desember 2005 #1869 Del Skrevet 21. desember 2005 Det ser ut som jeg må vente med juleblomster til vi kommer hjem igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olava Skrevet 21. desember 2005 #1870 Del Skrevet 21. desember 2005 Hei og hopp! Gratulerer med tre (jule-)! Vi skal kjøpe i dag, dvs tror jeg sender mann og tre unger ut for å kjøpe, så kan jeg være kjøkken-nazi. Er jo midt oppe i Baking, har ikke tid til å kjøre gjennom en stappfull by nå! Skal lage noe vegerasisk av bl.a. couscous til middag. Kan du ikke overtale C-mannen til å ville stuffe kalkunen? Her i huset er det nemlig han som lager ribbe julaften og kalkun 1. juledag, mens jeg går rundt med filla og tørker (ikke helt sant). Men jeg lager surkålen, ja. Han nekter altså å stuffe. Dumt. Fikk kalkun på Thanksgivingmiddag av en ekte amerikaner en gang (i Norge). Der serverte man følgende tilbehør: Tyttebær mikset med appelsin. Vanvittig godt!!! Skal nå sgu lage dejlige danske karameller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 21. desember 2005 #1871 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg tror jule-nazi sånn som han definerer det,er en sånn som prøver å være superhusmor til jul og baker og styrer og har stramt program og er nådeløse mot latsabber.Sånne som IKKE har sansen for menn som vil sitte på nettet i stedet for å pusse vinduer eller lignende. ← Å en sånn en, ja. Har han noen sånne i hus da??? Det kan jeg aldri tenke meg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 21. desember 2005 #1872 Del Skrevet 21. desember 2005 Sitter og henger foran PC'n i stedet for å gjøre som alle snille førjulskjøkkenkakebakenazi'er, nemlig bake. (Har jeg skjønt dette med å sette navn på ting, eller.....? ) Skulle egentlig ha laget risboller, for det er det eneste jeg gidder spise av "julekaker", men jeg tenkte ikke på det da jeg var på butikken - og jeg mangler nesten alt som trengs til det. Men i morgen, kanskje? Trøster meg med at nå har jeg tom skittentøyskurv (og fullt tørkestativ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 21. desember 2005 #1873 Del Skrevet 21. desember 2005 Hallo,alle dere søte jenter! *litt slapp nissevink* *er så utroooolig trøtt* Så fint det er å se dere alle sammen her inne! Jeg er så blåst i nøtta at ingen må føle seg oversett hvis de ikke blir nevnt ved navn i løpet av dette innlegget. Vel,dagen begynte klokka halv åtte. Da gikk ringeklokka av,og etter det sov jeg ikke mer. Det sier seg kanskje selv at jeg var ganske trøtt-men jeg og Pinny sto allikevel opp,jeg dusja,og så la jeg ivei sammen med en overivrig Pinny til postkontoret og henta pakken med skoene og skjorta til O. Jeg er godt fornøyd med begge deler. Så skulle denne smartingen ordne seg og komme seg til byen for å kjøpe de siste gavene, men det gikk ikke. Kroppen min klarte ikke å forholde seg til at klokka gikk, og plustselig var den halv to. Da klarte jeg endelig å sparke meg selv ut døra,og i retning busstoppet. Vandra rundt og kjøpte små juleting til heimen,før jeg møtte O for å kjøpe gave til hans søster og hennes sambo,og fra min mor til hans mor.Jeg var alldeles robot,og gikk på pur trass. Innom en litt overfylt Cornelias Hus, en smekkfull Kitchen,og CI Pedersen,hvor vi så til slutt fant gaven.Så skulle undertegnede ha lebestift. For ett av nyttårsforsettene mine er å bruke mer lebestift,nemlig. Gikk først til Esthetique i Nordre,men der stod det en skummel gammel parfymesnerpe bak kassen og skuuuulte på oss, så vi kom oss kjapt ut. På Merkursenteret fikk jeg adskillig bedre hjelp.Endte med en nyyydelig lebestift og lipliner attpå.Er det jul,så er det. På hjemmebane er det ellers daft.Har hakka frukt til kake,og helt over cognac,og har inspisert julepynt og spist Toros Rondane Fjellgryte (det strøymer på meg så eg knapt kan aaaanda. ). Er som sagt hjernedød og rabler bare ned ting som handler om MEG SELV,men har lest alt dere har skrevet,og smiler vill innvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 21. desember 2005 #1874 Del Skrevet 21. desember 2005 Du er bare litt stresset vennen Snart senker julefreden seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. desember 2005 #1875 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg tror jule-nazi sånn som han definerer det,er en sånn som prøver å være superhusmor til jul og baker og styrer og har stramt program og er nådeløse mot latsabber.Sånne som IKKE har sansen for menn som vil sitte på nettet i stedet for å pusse vinduer eller lignende. ← Min mann er litt jule-nazi selv han..... Han har faktisk (ikke si det bort) vasket alle kjøkkenskapene (til og med oppå) og skurt hele badet...... Og da jeg kom hjem i forgårs hadde han vasket begge trappegangene........... Takk for sist forresten. GOD JUL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 22. desember 2005 #1876 Del Skrevet 22. desember 2005 Oi, for en snill mann du har, Evelina Min er ikke så verst han heller. Han har skurt begge badene og vasket alle gulvene til jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 22. desember 2005 #1877 Del Skrevet 22. desember 2005 Hei,Evelina og Impia! Hmmmm...tenke.....O har egentlig sluppet veldig billig unna denne juleforberedinga...kanskje han kan få foreslått at det går an å vaske gulv? Det burde passe bra,siden han er så engstelig for Den Hellige Parketten,og er nervøs hver gang jeg vasker den. Så får jeg vips myyye mindre å styre med. Takk for at dere satte meg på idèen,jenter! Ellers skal jeg bake grove rundstykker i dag,og brune pinner, for de er så gooode med kakao til. Og så må jeg visst sjekke lista for å se om det er noe som jeg har glemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 22. desember 2005 #1878 Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) to do-liste: bake grovgrove fruktbrødet (lille julaften) *bake fruktkake TING: *tørke støv *sjekke at juletrelysene fortsatt virker *rydde og vaske soverom *vaske alle gulv (bittelille julaften) Listen blir fortløpende oppdatert. Se,som lista har krympa!!!! Endret 22. desember 2005 av lillelou Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 22. desember 2005 #1879 Del Skrevet 22. desember 2005 Snart er det jul Jul er gøy Juletreet er kjøpt og jeg har ikke så veeeeldig mye igjen å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 22. desember 2005 #1880 Del Skrevet 22. desember 2005 Har vaska vindu,både innvendig og utvendig, brune pinner er bakt,og i ovnen står første brett av mine egenkomponerte grove rundstykker med valnøtter og tørkede tranebær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg