Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg skal holde 17 mai frokost hos meg i år sammen med min samboer. Vi blir ca 15 personer. I forhold til hva vi har gjort tidligere år har jeg tenkt til å fikse all mat selv (glad i å lage mat) og få alle til å vippse et bestemt beløp. Tidligere har alle tatt med en rett selv, men synes det blir dumt at noen alltid kun tar med seg brødvarer, mens noen andre har med mange ulike typer spekeskinke... I tillegg til at alt kommer på bordet samtidig og vi ikke mangler potetsalat fordi noen er sene. Hvilket beløp ville dere bedt om for å lage et koldtbord?

Tenker da med eggerøre, ulike type brød, spekeskinke, potetsalat, salat, røkelaks, desserter og så videre. 

Det er også litt snakk om hva vi skal gjøre etter frokosten. Vi bor i en by og alderen vil være mellom 22-29. Noen vil gjerne ut på byen etter og noen vil ikke det. Jeg er litt så som så, har ikke reservert bord noe sted så tviler på at vi får det og derfor vil jo gruppen splittes ute. Jeg tenker at vi som ikke vil bare kan gå ned i byen, se hva som skjer og så videre og dra tilbake senere. Tenker kanskje at vi kan grille senere (om været tillater det), så kan de som vil bli med på det. 

Synes dere dette høres ut som en grei plan? Eller er det noen forslag til gøyale ting man kan finne på? Vi bor i Bergen 😊

Anonymkode: 391ef...740

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt noe betalt.

Anonymkode: cedf0...a6f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har invitert til 17mai frokost så blir det dumt å ta betalt mener jeg. Det er også ditt valg at du har sagt at du skal lage mat. 

Anonymkode: 584db...f86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tatt noe betalt.

Hva? Hvorfor skal hun ikke det? Det pleier jo å være en type spleis fra før iom at alle tar med seg noe.

Anonymkode: 760e1...92f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva? Hvorfor skal hun ikke det? Det pleier jo å være en type spleis fra før iom at alle tar med seg noe.

Kommer veldig an på hvordan invitasjonen eller avtalen ble utformet. "17.mai frokost hos meg, jeg kan lage maten hvis dere er med på å legge i" er noe veldig annet enn "17.mai frokost hos meg, jeg lager mat". 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ikke tatt betalt.

Anonymkode: 5b529...17c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

100 kr person burde holde.  Jeg inviterer hvert år men ber også om at folk kan spleise.  Kan de ikke så får kan de lage en rett de selv velger. Jeg står for velkomst drink og snacks etter frokosten/lunsjen. Er like koslig hvert år 😊

Anonymkode: c117c...0bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100 kr person burde holde.  Jeg inviterer hvert år men ber også om at folk kan spleise.  Kan de ikke så får kan de lage en rett de selv velger. Jeg står for velkomst drink og snacks etter frokosten/lunsjen. Er like koslig hvert år 😊

Anonymkode: c117c...0bd

At gjestene skal betale for å komme på frokost...nei!!  Den tusenlappen i bidrag fra gjestene klarer du deg vel uten. Begynn å spare nå du, TS, så klarer du det nok uten at gjestene dine må betale . Nå er dere så "store" at det heller kan gå på rundgang å invitere! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer veldig an på hvordan invitasjonen eller avtalen ble utformet. "17.mai frokost hos meg, jeg kan lage maten hvis dere er med på å legge i" er noe veldig annet enn "17.mai frokost hos meg, jeg lager mat". 

Ja, det har du rett i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og elsker å invitere til hyggelige lag. Ingen andre i gjengen gjør det tilbake, så det går ikke "opp i opp".

Alle som kommer syns det er helt greit å betale en slant. Alternativet er at det ikke blir noe av. Jeg pleier å handle inn dagen før og dele beløpet på antall folk som kommer og be om det :) Inviterer på facebook og kaller arrangementene ting som "pinnekjøtt spleiselag" eller lignende så ikke folk skal bli i tvil. 

Anonymkode: d8d61...0de

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid si 100kr. 
Helt greit om folk synes jeg er skikkelig dust som ikke har råd til å spandere på alle, da kan dem enten finne noen andre å dra til, eller dem kan invitere selv. 
Jeg synes det er koselig lage mat og dekke på til venner, jeg er også en av de i vennekretsen som har best plass og bor med best beliggenhet, men har ikke råd til å spandere på alle.  

Anonymkode: cad94...485

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle med vett i hodet vil synes det er greit å vipse en 100,- lapp. Her kommer de til dekket bord på en festdag, det skulle bare mangle! 

Anonymkode: ee518...4bb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns spleising er helt greit! Men nå er jeg student uten deltidsjobb, og de fleste vennene mine er også studenter, så for oss er det helt naturlig at én person ikke står for middag/andre måltider til mange når alle har høye husleier og lite inn på kontoen hver måned. 

Anonymkode: b9718...68d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Nå er det diskusjon om de skal betale eller ikke. Vi har ikke avtalt noe, men jeg har nevnt til et par at vi bare kan vippse så kan jeg fikse. Vi er alle studenter, så det er ikke sånn at jeg har råd til å spleise masse mat på 15 personer. 

Jeg kommer til å betale selv for all pynt, velkomstdrink, og så videre. 

Jeg spør etter hvor mye man bør be om for å arrangere koldtbord. Alle vet at det ikke er jeg som skal sponse de med mat. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Nå er det diskusjon om de skal betale eller ikke. Vi har ikke avtalt noe, men jeg har nevnt til et par at vi bare kan vippse så kan jeg fikse. Vi er alle studenter, så det er ikke sånn at jeg har råd til å spleise masse mat på 15 personer. 

Jeg kommer til å betale selv for all pynt, velkomstdrink, og så videre. 

Jeg spør etter hvor mye man bør be om for å arrangere koldtbord. Alle vet at det ikke er jeg som skal sponse de med mat. 

Kan du ikke bare handle inn og dele prisen på kvitteringen på 15 da? Ta vare på kvitteringen og vis den fram for eksempel.

Anonymkode: b9718...68d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og elsker å invitere til hyggelige lag. Ingen andre i gjengen gjør det tilbake, så det går ikke "opp i opp".

Alle som kommer syns det er helt greit å betale en slant. Alternativet er at det ikke blir noe av. Jeg pleier å handle inn dagen før og dele beløpet på antall folk som kommer og be om det :) Inviterer på facebook og kaller arrangementene ting som "pinnekjøtt spleiselag" eller lignende så ikke folk skal bli i tvil. 

Anonymkode: d8d61...0de

38, vi gjør det samme og noen ganger på rundgang.

Anonymkode: 930ba...abb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig synes det holder  med 50 kr hver.

100 kr om det er brus ol inkuldert, og litt mer fancy mat og isbiter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes opplegget høres helt greit ut jeg. 100 kroner er en grei pris!

Anonymkode: e54c7...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes opplegget høres helt greit ut jeg. 100 kroner er en grei pris!

Anonymkode: e54c7...eb6

enig om alkoholfri drikke er inkuldert.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig synes det holder  med 50 kr hver.

100 kr om det er brus ol inkuldert, og litt mer fancy mat og isbiter.

Dersom man bare tar 50kr per person ender man opp med kun 750kr for 15 gjester. Skal love deg at man ikke får en fin 17. Mai frokost for 15 pers for den summen. Jeg tenker 100kr er ganske passe, eventuelt tar du vare på kvitteringen og deler regningen på antall gjester, så vippser de deg i ettertid. 

Anonymkode: 36a8a...dfe

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...