Gå til innhold

Klarer du KJ lyden?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer å si KJ, men sliter litt med det. Lærte lyden i voksen alder.

Det er fler og fler som ikke klarer lyden nå om dagen, og det vil bare bli fler.

Anonymkode: dc6d7...69b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser at noen mener at sammenfall av KJ/sj er karakteristisk for noen dialekter. Det er litt mer aksept for å kun ha sj-lyden om man er fra Bergen.

Dette er litt interessant, fordi folk mener også at det er en talefeil. Det er stygt og feil, og det er latskap. Men hører de unnskyldningen «jeg er fra Vestlandet, vi snakker sånn her!» så er det greit. 

Men nå er det altså et trekk som har spredd seg flere steder i landet. Hvorfor er det plutselig stygt når det ikke lenger hører til kun de vestlandske dialektene? 

Språk er veldig dynamisk, og det er tilfeldig. Det endrer seg hele tida. Vi i Norge burde jo være spesielt åpen for ulike varianter av samme trekk. Vi har massevis av ulike dialekter og språkformer i landet vårt! Det er synd at folk skal være så konservative. 

I norrøn tid hadde vi ikke kj-lyden. Man uttalte de to lydene for seg. Det norske språket vi har nå er uansett et kjedelig språk der utviklingen har gått i latsabbenes favør. I hvert fall for oss som skriver og snakker bokmålsnært. Hadde vi snakket nærmere norrønt, hadde vi sagt k-jøpa. K og j uttalt for seg, og a-ending i presens. K og j smeltet sammen til kj-lyden fordi det var mindre anstrengende å uttale. -a-endingen ble senket til en slapp -e, som også er mindre anstrengende å uttale. I tillegg falt trykket på andre stavelse bort. Vi nordmenn går bare rundt og mumler ift hvordan vi snakket før!

Sj-lyden er like ny som kj-lyden.

Man kan mene at språket blir fattigere om ENDA en lyd skal bort. K og j smeltet sammen, men så skal vi plutselig miste den og?? Sier vi «søpe» om 20 år?? Det mener noen forskere. 

Men et språk kan fungere om man mister lyder også. Norsk har både fått og mistet en hel haug med lyder. Vi har fått disse to frikativene, men vi har mistet de dentale frikativene som engelsk og islandsk fortsatt har. (Th som i this osv) Vi har også både fått og mistet vokaler. Det er derfor ikke helt umulig å tenke at norsk kanskje vil FÅ flere lyder etter hvert? 

Språk er utrolig kompleks og varierende. Til og med den beste språkforsker kan ikke klare å sette seg helt inn i hvordan språk fungerer og vil fungere i fremtiden. 

En språkendring er aldri feil, det er vanlig. 

Jeg lurer på hvilket språk de som HATER sj for kj liksom mener er riktig? Er det norrønt? Er det sånn de snakket på 40-tallet? Altså, jeg forstår ikke. Og om man er så opptatt av å være så språklig purist, hvorfor skriver de ikke på nynorsk? Bokmål er jo noe av grunnen til at det norske språk har endret seg MEST vekk fra hvordan det opprinnelig var. 

Eller bare syns de det er stygt? Og det er greit at man har en personlig mening, men trenger man å være frekk for det? Det er jo uansett en helt naturlig utvikling av språk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.4.2019 den 18.57, Honey Dew skrev:

Jeg setter min ære i å snakke et godt, norsk språk.

Desverre for deg så er et «godt» språk et språk i konstant endring.

Eller setter du kanskje din ære i å også differensiere mellom de 7 andre, for oss vanlige moderne mennesker, utdødde sk-lydene det gode norske språket hadde for noen hundre år siden og som sakte men sikkert har dødd ut, som skj-lyden vil gjøre?

Men det er et godt tegn for hverdagen i Norge at folk har så få problemer at de problematiserer vanlig språkutvikling, altså.

Anonymkode: 7a9aa...0f3

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Desverre for deg så er et «godt» språk et språk i konstant endring.

Eller setter du kanskje din ære i å også differensiere mellom de 7 andre, for oss vanlige moderne mennesker, utdødde sk-lydene det gode norske språket hadde for noen hundre år siden og som sakte men sikkert har dødd ut, som skj-lyden vil gjøre?

Men det er et godt tegn for hverdagen i Norge at folk har så få problemer at de problematiserer vanlig språkutvikling, altså.

Anonymkode: 7a9aa...0f3

Jeg er motstander av den anglifiseringen som dukker opp i språket nå for tiden.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/10/2019 at 7:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg kan, og trodde alle som ikke ville høres ut som en tulling gjorde det. Husker vi hadde hjemmelekse på barneskolen om Kj-lyden, og det ble brukt eksempler med dumme, bortskjemte, barnslige unger som sa "sjøttkaker på sjino".

Men så traff jeg mannen min. Han er fantastisk på alle andre vis, men greier ikke si kj. Det værste er at han ikke hører det selv. Og ingen har tydeligvis korrigert ham eller gitt ham noe pes for det i oppveksten. I starten prøvde jeg å vitse om det, vennlig spørre hva han mente "sju eller tjue?". Jeg har også vært slem og frekk. Jeg skjærer tenner når han sier setninger som "rekkehus i sjede". Men det er en tapt kamp det der. Jeg elsker ham fordi.

Anonymkode: 52e08...175

Fordi hva?

Anonymkode: 4dfb2...d73

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Honey Dew said:

Jeg er motstander av den anglifiseringen som dukker opp i språket nå for tiden.

Nå for tiden... Språket er for lengst anglifisert. Under middelalderen tok vi også til oss mange tyske ord. Etter hvert fikk vi en del danske ord inn i språket, for ikke å snakke om danske språkformer og skriftspråk. Generelt sett er det «ekte norske språk» sett på som feil, bondsk og unødvendig av folk flest her i landet. Oslo bymål har høyest status, og «alle» hater nynorsk. Når de språkene som er nærmest norsk har lavest status her i landet, så vil jo selvfølgelig språket utvikle seg mot det internasjonale. 

Vi har flere lånord i språket enn arveord. 

Det her ble kanskje litt på siden. Men skal man kjempe for et rent norsk språk er det heller andre valg man kan ta enn å bare klage på hvordan alle andre gjør ting. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå for tiden... Språket er for lengst anglifisert. Under middelalderen tok vi også til oss mange tyske ord. Etter hvert fikk vi en del danske ord inn i språket, for ikke å snakke om danske språkformer og skriftspråk. Generelt sett er det «ekte norske språk» sett på som feil, bondsk og unødvendig av folk flest her i landet. Oslo bymål har høyest status, og «alle» hater nynorsk. Når de språkene som er nærmest norsk har lavest status her i landet, så vil jo selvfølgelig språket utvikle seg mot det internasjonale. 

Vi har flere lånord i språket enn arveord. 

Det her ble kanskje litt på siden. Men skal man kjempe for et rent norsk språk er det heller andre valg man kan ta enn å bare klage på hvordan alle andre gjør ting. 

Språket vårt er fordansket, iom. at vi var under dansk herredømme i lang tid.  Det ser man tydelig da det norske og danske skriftspråket er svært likt. Det nærmeste vi kommer gammelnorsk er Islandsk. Nordmenn var de første bosetterene på øya ca 850 år e.kr.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, SupaWoman said:

Språket vårt er fordansket, iom. at vi var under dansk herredømme i lang tid.  Det ser man tydelig da det norske og danske skriftspråket er svært likt. Det nærmeste vi kommer gammelnorsk er Islandsk. Nordmenn var de første bosetterene på øya ca 850 år e.kr.

Hadde det ikke vært for danskene hadde vi nok snakket og skrevet annerledes i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...