Gå til innhold

Klarer du KJ lyden?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er bergenser og har bodd her hele mitt liv. Og ja vi bruker ch lyden som i bitch. Har seriøst aldri hørt noen uttale noe med sj lyd, med unntak av en veldig gammel pen frue på et sykehjem jeg jobbet på. 

Anonymkode: 427a6...08f

Huh... Skal høre etter dette fremover, men kunne ha sverget på at jeg har hørt flest si «shino» 😛 Men altså... du er jo bergenser selv så jeg regner jo med du er mye mer kjent med dialekten enn meg som er innflytter 😅 

Anonymkode: 34eb9...11e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Påkrevd skrev:

Hver generasjon klager de «gamle» på de unges språk. Det forandrer seg hele tiden, og det skjer i alle språk.

Jeg tror ikke de føler det som spesielt tøft å bruke engelske ord, men det kommer helt naturlig, ettersom de hører, leser og kommuniserer på engelsk på et helt annet nivå enn vi gjorde som barn/ungdom. Vi bruker uansett engelske uttrykk stort sett alle sammen. Jeg kan for eksempel like gjerne si «har vi en deal» som «har vi en avtale» uten at jeg tenker over det eller synes det høres kulere ut. Mange nyere ord mangler vi også på norsk. Når var sist gang du bestilte kjøttkake i brød på McDonald’s? Nei, det er det engelske ordet hamburger det går i. Men det går andre veien også. Det er mange ord i det engelske språket som er hentet fra norsk. Ski, fjord, ombudsman(n), hey og krill er noen eksempler. Fra gammelnorsk ble engelsk veldig påvirket. Burde vi ikke forresten bare snakket gammelnorsk alle sammen, hvis forandringer er så feil?

Kjøttkake og hamburger er to helt forskjellige ting.  Vi har brukt hamburger om hamburger så lenge hamburger har vært populært i Norge. 

Skrevet
1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Kjøttkake og hamburger er to helt forskjellige ting.  Vi har brukt hamburger om hamburger så lenge hamburger har vært populært i Norge. 

Se litt lengre ned i tråden. Forøvrig tror jeg du utmerket godt vet hva jeg poengterte med den setningen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Er sunnmøring ... 

Anonymkode: 35c35...19e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja så alle i Bergen og Stavanger området har talefeil?? Hahaha Okey 😂😂

Jeg er født og oppvokst i Bergen og alle jeg kjenner bruker kj-lyden

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Chino, ch-lyd som i «chair»? Jeg har aldri hørt en bergenser uttale kino slik. Jeg har bodd i Bergen i 6 år nå, aldri hørt noen ha så tykk kj-lyd i her, sånn som i Haugesund

Anonymkode: 34eb9...11e

Stiller meg bak denne.. 

Skrevet

Ja, er god på den. 29 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SupaWoman skrev:

Really, forsto du ikkje kva han sa? Det er likevel eit engelsk utrykk som er tatt i bruk i Norge, uavhengig av kor lenge det har eksistert. Fordi det norske språk er i stadig utvikling, vil vi for alltid få inn nye ord og utrykk. Og det må vi framsnakke. Elles ville jo utrykket "likes" vert ulovleg. Og alle som pratar og skriv bokmål ville hatt mjuke konsonantar istadenfor k, p og t. Men det er jo vidaregåande pensum, så det veit du vel? 

Anonymkode: 739a8...b7c

• Liker 1
Gjest Lexie Grey
Skrevet

Ja, jeg snakker heldigvis rent i en alder av 21 🤣 Jeg har faktisk problemer med å føre en seriøs samtale med folk som sier shylling, shole, shino osv. Synes nesten det er flaut. Da jeg gikk på videregående var det jeg og én annen i klassen som var de eneste som uttalte kj-lyden. Det var nesten litt ille..

AnonymBruker
Skrevet

Er 51 fra Stavanger, har ikke talefeil nei, det har heller ikke barn eller barnebarn. 

Anonymkode: 6b07a...6a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si i først, så ordet, uten å forandre tungestilling. I-kino, i-kjøleskap. Da merker du at du ikke flytter tunga for å lage KJ. 

iiiiikjede

iiiiiskjede -man må flytte stilling helt for å lage skj.

Anonymkode: 6ce31...03b

14 timer siden, AntiBullshit skrev:

Vet ikke om dette hjelper, men prøv å legg merke til hvordan tunga er plassert og former seg mår du sier skjørt, skøyte osv. Når sj-lyden lages er tunga mye spissere og peker oppover. Skal man uttale kj-lyden riktig da ligger tunga mye flatere/breiere i munnen og tungespissen går nedover. Et triks kan være å presse tunga mot fortennene nede mens man sier kjøtt, kino osv. 

Haha, dere klarte sammen å vise meg hva som er problemet jeg har med sj. Jeg klarer helt fint å lage sj lyd med tunga mot de nedre fortennene, og da trenger jeg heller ikke flytte på den for å si iiiiskjede. Ikke rart jeg slet med alle velmente råd tidligere, det var aldri noen som trodde jeg gadd å prøve når jeg bare laget samme lyd!

Anonymkode: 5c26f...442

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt talefeil. Klarer å si R også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bergenser og har bodd her hele mitt liv. Og ja vi bruker ch lyden som i bitch. Har seriøst aldri hørt noen uttale noe med sj lyd, med unntak av en veldig gammel pen frue på et sykehjem jeg jobbet på. 

Jeg er bergenser, og bruker kj-lyd, sier ikke tchino, eller tchjøleskap. Ikke kjenner jeg andre bergensere fra sentrum eller Fana/Ytrebygda som gjør det heller. Kanskje det har med sosiolekt å gjøre?

Anonymkode: 28570...9f0

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Really, forsto du ikkje kva han sa? Det er likevel eit engelsk utrykk som er tatt i bruk i Norge, uavhengig av kor lenge det har eksistert. Fordi det norske språk er i stadig utvikling, vil vi for alltid få inn nye ord og utrykk. Og det må vi framsnakke. Elles ville jo utrykket "likes" vert ulovleg. Og alle som pratar og skriv bokmål ville hatt mjuke konsonantar istadenfor k, p og t. Men det er jo vidaregåande pensum, så det veit du vel? 

Anonymkode: 739a8...b7c

Det er jo navnet på retten, ikke bare et engelsk uttrykk man har plukket opp.  Man bruker som regel orginalnavn på retter.   Sier man hvetebunn med tomatsaus, grønnsaker, kjøtt og ost om pizza?      Dårlig sammenligning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt paff av å høre på folk som sier Sjylling og sjøkken. Er de seriøse? Det er det jeg tenker😀

Anonymkode: 86c4d...c30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer den ikke. Samboeren min som er 10 år eldre klarer den.

Kj-lyden vil sakte men sikkert forsvinne og den enklere lyden sj vil ta over.

Samme med rulle-r, den vil forsvinne og skarre-r (som er enklere) vil dominere.

Det er bare sånn det er:) 

Anonymkode: 0025c...76a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer den ikke. Samboeren min som er 10 år eldre klarer den.

Kj-lyden vil sakte men sikkert forsvinne og den enklere lyden sj vil ta over.

Samme med rulle-r, den vil forsvinne og skarre-r (som er enklere) vil dominere.

Det er bare sånn det er:) 

Anonymkode: 0025c...76a

Skarre-r er også talefeil

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer fint å si kj-lyden, ja. Er i begynnelsen av 30-årene.

Men det er åpenbart at dette ikke lenger prioriteres i skolen. Mine barn (barneskole) KAN si kj-lyden hvis de konsentrerer seg, så det er ikke slik at evnen ikke er der, men de sier som regel sj i dagligtale, slik "alle andre" gjør. Etter min mening er det slik at siden "alle" barn sier sj, så er det ingen som gidder å konsentrere seg om å si kj lenger. Og når de ikke venner seg til å si kj, så blir det naturlig for dem å si sj. Skolene burde oppfordre mer. Det er ikke slik at dette er en endring vi bare må akseptere, men det blir det fordi ingen institusjoner gidder å ta tak i det. 

Min mann er utlending, har engelsk som morsmål, og han klarer fint å si kj (mye vanskeligere for ham med æ og ø). Det er ikke spesielt vanskelig. Men det må som sagt være en villet språkpolitikk. Nå har visst språkråd og skole bare kapitulert.

Anonymkode: 1444c...315

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skarre-r er også talefeil

Dummeste jeg har lest på lenge, Mener du at  2 ++  millioner mennesker i Norge har talefeil?  :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, klarer kj-lyden, sj-lyden, tsj-lyden, th-lyden osv, er generelt god på lyder.

Anonymkode: ad0e8...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...