Gå til innhold

Hvor mye koster hunden i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på forsikring, fôr, veterinær og andre kostnader som kommer jevnlig. Hvor mye penger bruker du på hunden din i en gjennomsnittlig måned?

(Spør fordi jeg skal lage budsjett for husholdningen, og vi vurderer å skaffe oss hund etterhvert. En middels stor en, om det har noe å si.)

Anonymkode: 6b899...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hundeforsikringa vår ligger vell på ca 2000kr i året tror jeg. Hundefóret vi kjøper koster 699 for en 15kg sekk som varer i en og en halv måned, i tillegg har hunden behov for tyggebein, godbiter, bæsjeposer og sjampo, men alt dette er billigere å kjøpe i større pakker/mengder om gangen. I tillegg så kan det dukke opp kostnader på for eksempel behov for nytt bånd, sele, seng, tepper, leker, stimulans eller stelleprodukter.

Hvis dere skaffer valp så koster vasksiner, helsesjekk og ormekur under 2000kr, så jeg syns det var ganske rimelig. Ellers så kan jo veterinær være ganske dyrt, men det kommer jo veldig Ann på hva dere er der for og om dere har forsikring på hunden eller ikke. Hunden er ikke så utrolig dyr i måneden , men det koster ganske så mye når man først skaffer hunden for da kommer jo alle utgifter på både selve hunden, utstyr, veterinær og forsikring på en gang.

Anonymkode: 63d27...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca 1500 på hunden i måneden. Mellomstor hund.

Anonymkode: ceffe...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 2000 kr i måneden, har to store hunder hvor den ene har ganske høy pris på forsikringen, og de spiser mye begge to. Bæsjeposer og godbiter kommer i tillegg, så vil tenke jeg bruker sånn 2100-2200.

Anonymkode: f84d6...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Regner med forsikring er noe man bør ha uansett? Hva avgjør om den blir dyr eller billig?

Anonymkode: 6b899...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Regner med forsikring er noe man bør ha uansett? Hva avgjør om den blir dyr eller billig?

Anonymkode: 6b899...2a1

Rase blant annet. 

Anonymkode: 627f9...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Regner med forsikring er noe man bør ha uansett? Hva avgjør om den blir dyr eller billig?

Anonymkode: 6b899...2a1

Premiene er ganske like vil jeg si, men det er stor forskjell på hva som dekkes. Som regel er det også best at hunden er forsikret fra den er født. Så unngår dere karrensdager der noe skjer, også får dere ikke dekket f. Ex et livslangt problem noensinne etter dette. 

Jeg hadde f. Ex ikke valgt Agria, men gjensidige. 

Anonymkode: 97996...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste ugifter:
Ca 500,- på mat ( vom & hundemat )
Ca 150-200,- på grønnsaker
400-500,- i forsikring
Ca 50,- på godbiter ( kjøper stor pose til 200,- )
Ca 100,- på olje

Veterinær kommer jo ann på om det feiler hunden noe, og om det feiler den noe.

I tillegg kommer det utgifter på utstyr, bæsjeposer, shampoo, probiotika, ørerens osv.

Hund på 32 kg.

Anonymkode: bf9e3...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Premiene er ganske like vil jeg si, men det er stor forskjell på hva som dekkes. Som regel er det også best at hunden er forsikret fra den er født. Så unngår dere karrensdager der noe skjer, også får dere ikke dekket f. Ex et livslangt problem noensinne etter dette. 

Jeg hadde f. Ex ikke valgt Agria, men gjensidige. 

Anonymkode: 97996...794

Gjensidige opphører ved 10år's alderen, så det er absolutt ikke lurt.

Anonymkode: bf9e3...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faste ugifter:
Ca 500,- på mat ( vom & hundemat )
Ca 150-200,- på grønnsaker
400-500,- i forsikring
Ca 50,- på godbiter ( kjøper stor pose til 200,- )
Ca 100,- på olje

Veterinær kommer jo ann på om det feiler hunden noe, og om det feiler den noe.

I tillegg kommer det utgifter på utstyr, bæsjeposer, shampoo, probiotika, ørerens osv.

Hund på 32 kg.

Anonymkode: bf9e3...8d4

Herregud 😅 Mente selvfølgelig om den feiler noe, og HVA den evnt feiler.

Anonymkode: bf9e3...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kostet 15 000 i innkjøp. 

Det er en stor hund så bruker 700,- mnd på hundefor (12kg sekk), ca 3000,- i året på hundefrisør (sykt mye underull så er inne to ganger i året så jeg får ut alt) 2300,- i året i forsikring, 600,- året i flåtttabletter, pluss at vi er inne for vaksinering og sjekk hvert år. Tror det koster 1500,- eller noe. Innimellom blir veterinæren dyrere feks ved tannstein som skrapes. 

Hundeutstyr kjøper du billig på Biltema, forsikring og fôrutgifter kommer helt an på rasen. Det er vanskelig å forutse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjensidige opphører ved 10år's alderen, så det er absolutt ikke lurt.

Anonymkode: bf9e3...8d4

Litt utenfor det som diskuteres, men kan jeg spørre hvorfor du aldri hadde valgt Agria? Jeg hadde nemlig aldri valgt gjensidige på forsikring til hund. 

Beklager, rot med sitering, skulle sitere samme som du siterte. 

Endret av Gåsemor
Sitering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Regner med forsikring er noe man bør ha uansett? Hva avgjør om den blir dyr eller billig?

Anonymkode: 6b899...2a1

Noen raser er mer utsatt for sykdom enn andre. Feks er schæfer utsatt for HD. 

Hør med banken din om de kan gi deg ett godt forsikringstilbud. Mål opp mot Agria, Gjensidige og andre aktører

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 150-200,- på grønnsaker

Du kjøper grønnsaker til en hund?

Det er et rovdyr. Den har ikke noe fordøyelsessystem til å utnytte seg av det. Det går bare rett gjennom. Poteter, egg og skrell fra middagsrester er bra å blande i foret, men å bruke penger på grønnsaker til en hund er totalt bortkastet.

Anonymkode: af09f...ec5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøper grønnsaker til en hund?

Det er et rovdyr. Den har ikke noe fordøyelsessystem til å utnytte seg av det. Det går bare rett gjennom. Poteter, egg og skrell fra middagsrester er bra å blande i foret, men å bruke penger på grønnsaker til en hund er totalt bortkastet.

Anonymkode: af09f...ec5

Den får grønnsaker sammen med vom & hundemat, for vomfyll og for å unngå treg mage. Raspet gulrot er anbefalt sammen med vom & hundemat, man kan også bruke f.eks kruskakli, men min hund tåler ikke kruskakli ( allergi ). Den kan heller derfor ikke få alt mulig dritt/middagsrester - det ville vært totalt bortkastet og dyrt, grunnet allergisk reaksjon.

Anonymkode: bf9e3...8d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 700 I mnd. Det dyreste nå er forsikringen. Betaler litt over 4000 i året. Og nå som han begynner å bli gammel så blir han dyrere og dyrere. 

Anonymkode: c8870...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøper grønnsaker til en hund?

Det er et rovdyr. Den har ikke noe fordøyelsessystem til å utnytte seg av det. Det går bare rett gjennom. Poteter, egg og skrell fra middagsrester er bra å blande i foret, men å bruke penger på grønnsaker til en hund er totalt bortkastet.

Anonymkode: af09f...ec5

Hunder er ikke rene carnivore dyr, de er omnivore. Hoveddelen av kostholdet er animalsk, men de kan også nyttiggjøre seg av noe grønnsaker/bær. De skiller ikke ut amylase for å bryte ned karbohydrater i spyttet, men i små mengder i bukspyttkjertelen. Min hund får også grønnsaker eller bær sammen med V&H for å mykgjøre avføringen. 

Min koster omtrent 2000,- kr i mnd med fôr, godbiter, tyggeting og forsikring. I tillegg kommer andre utgifter som er varierende som veterinærutgifter, kjøp av utstyr etc. Hun er omtrent 30 kg. 

Anonymkode: ca8e9...d8e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en staffordshire bull terrier.

Ca 500,- pr mnd i mat(Vom og hundemat)

450,- pr mnd i forsikring

Ca 400,- pr mnd i medisiner(han har kraftig allergi)

Dette er de faste utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bruker dere i måneden på bæsjeposer? 

Anonymkode: ab166...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregner Ca 800 i månden inkluder forsikring, mat og årlig vaksine :)

- 424kr mnd forsikring

- 815 årlig vaksine 

- kjøper for ca hver tredje måned

- poser, bein, nytt bånd i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...