Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er førstegangsfødende og har de siste dagene vært bekymret for lite liv i magen. Jeg er i uke 16 (+5) nå og er fullt klar over at det er tidlig å kjenne liv, men greia er at jeg har kjent liv i flere uker allerede. I forrige uke var jeg til og med så heldig at jeg fikk kjenne flere tydelige "spark", såppas tydelig at jeg skvatt skikkelig, selv om det skjedde i situasjoner der jeg var opptatt med andre ting (f.eks. jobb). Dette skjedde flere ganger og over flere dager. 

Denne uka har det derimot vært mye roligere i magen. Jeg kjenner fortsatt liv, men kun når jeg ligger på ryggen og kjenner etter og selv da er bevegelsene svake og varer ikke noe lenge. 

Jeg vet at det er mange uker til jeg skal kunne forvente daglig liv, men er fortsatt litt bekymret. Det jeg leser om avtagende liv i magen er ikke spesielt positivt (at det kan være tegn på at morkaka ikke fungerer optimalt og at baby ikke har det bra). Det jeg ikke er helt sikker på er om dette med avtagende liv eller roligere bebis gjelder når det fortsatt er relativt tidlig? Jeg vet at babyen kan legge seg i stillinger der jeg kjenner mindre, men synes det er så rart at bevegelsene var tydelige over flere dager og nå har vært mindre tydelige i en uke. 

Noen som har erfaring med dette? Jeg prøver å unngå for mange bekymringer, men synes det er vanskelig å legge bort disse bekymringene. 

Anonymkode: a58f1...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder ikke så tidlig, nei. Null grunn til bekymring! 

AnonymBruker
Skrevet

Så tidlig er babyen både veldig liten, og har god plass til å bevege seg. Sannsynligvis har h•n snudd seg og sparker innover, noe du kjenner mye mindre. I tillegg er det lenge til de skal ha et fast/vant mønster, det med mindre/avtagende liv gjelder først og fremst tredje trimester (uke 28 og utover). 

Jeg kjente liv fra uke 17-18 (er også førstegangs), og selv nå i uke 23 er det store variasjoner på hvor mye jeg kjenner en viss dag. Derimot hender det jeg kjenner en "rullende" bevegelse som er babyen som snur seg, og da er det plutselig stor forandring. Helt normalt, i følge jordmor (var på kontroll rundt uke 20, fikk høre finfin hjertelyd og spurte om akkurat dette, og hun sa det var veldig normalt så tidlig. Når de blir større og sterkere, samt får mindre plass til akrobatikk, blir det mer regelmessig). 

Anonymkode: 2cc5e...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det beroliger en nervøs sjel! ❤️

Anonymkode: a58f1...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Ligger nok å sparker innover. Det gjorde mine også, og jeg var nervøs selv, men friske og fine barn ble født :)

Anonymkode: 31e3c...68d

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke merke daglig/mønster før lenge enda. 

Anonymkode: 31877...50c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...