Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Opera 8 er ute i dag, offisielt. Deilig nettlesarer blitt enno betre :)

Og så har dei starta med noko nytt; om du har lyst på Opera 8 utan reklame, og utan å betale for det, så kan du hjelpe til med å spre/reklamere for programmet. Gøy? Spring over til Opera med ein gong og registrer deg no, om du ikkje har gjort det før. Ja, og last ned programmet sjølv òg då, om du ikkje har gjort det allereie - ingen grunn til å nøla. ;)

Så får eg håpa eg er tilgitt ein sånn opplagt reklamepost for Opera i ei stund som dette. ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Najs!

*løpe og laste ned*

Bytte ut beta-versjonen nå.

Skrevet

Har nok vært kjempetrafikk der... sidene går ihvertfall utrolig tregt der... jeg kommer ikke inn for å forandre skins - og jeg prøver å finne forumet, men det kommer jeg ikke inn på.

Men, det er sikkert fordi det er så mange som vil ha nettleseren, og det er positivt...

Men, da kan jeg spørre her; Hvor finner jeg igjen bokmerkene mine i den forrige versjonen jeg har? Jeg installerte i ny mappe og har fått hentet mailene mine, men jeg finner ikke ut hvor bokmerkene er?

Gjest Anonymous
Skrevet
Men' date=' da kan jeg spørre her; Hvor finner jeg igjen bokmerkene mine i den forrige versjonen jeg har? Jeg installerte i ny mappe og har fått hentet mailene mine, men jeg finner ikke ut hvor bokmerkene er?[/quote']

Filen ligger normalt i "profile" katalogen i den katalogen der opera er installert. Se etter *.adr filer. Bruk import funksjonen fra Filmenyen.

Skrevet

Og i profile-katalogen finn du andre filer òg:

opera6.adr - bokmerkene

notes.adr - for det du har skreve i notatblokka (eit "must" å ha ;-)

Litt meir usikker på denne:

wand.dat - skal ha oversikten over dei ferdigutfylte passorda (når du klikkar på tryllestaven...)

Skrevet
Har nok vært kjempetrafikk der...

Jeg fikk opp en side bestående av bare tekst, der det stod at de hadde strippet sidene for alt mulig for å frigi båndbredde til de som skulle laste ned.

Skrevet

10.000 vart lasta ned dei første 30 minutta etter utgjevinga, leste eg på opera Watch :)

Og for dei som har lyst å læra seg å bruka og setja opp Opera utanom å eksperimentere heilt på eiga hand (eller i tillegg,) følg med på 30 Days to Become an Opera 8 Lover - blir nok oppdatert med nytt stoff kvar dag framover (evt. med unntak av helgene.)

Skrevet

Jeg har prøvet Opera, men den er ute av maskinen igjen og kommer IKKE inn mer!

Gå over til Mozilla Firefox, den er mye bedre enn Opera, den kjører bare kjempebra. :)

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har nå brukt Opera 8 siden i går, og liker det veldig godt! Men altså, jeg savner den knappen man trykker på for å komme til hjemmesiden. Er det bare jeg som er blind eller? :)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Gå over til Mozilla Firefox, den er mye bedre enn Opera, den kjører bare kjempebra. :)

Bruker Firefox selv, men jeg synes folk skal få bruke det man selv foretrekker ;). Hva som er "best" har med personlige preferenser å gjøre.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Jeg har nå brukt Opera 8 siden i går' date=' og liker det veldig godt! Men altså, jeg savner den knappen man trykker på for å komme til hjemmesiden. Er det bare jeg som er blind eller? :)[/quote']

Høyreklikk på toolbaren og velg customize. Let deg fram til home-knappen der og dra den over til toolbaren.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg fant ut at jeg får den opp når jeg trykker på adressefeltet. Helt greit det og, men takk for tipset! :)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

ALT + home er også en grei måte ;).

Skrevet
Men altså' date=' jeg savner den knappen man trykker på for å komme til hjemmesiden.[/quote']

Ctrl + space er vel fremdeles raskeste vei hjem

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det jeg misliker med Opera er at den strengt tatt innholder spyware i form av tracker:

The Google system serves advertisements and related searches to the Opera browser through the Opera browser banner 800x30 format. Google determines what ads and related searches are relevant based on the URL and content of the page you are viewing and your IP address, which are sent to Google via the Opera browser.

http://www.opera.com/adsupport/

Det kommer fram når du velger "show relevant text adds and related searches offered throug Google." under "advertising". Ikke for å sverte Opera, men tror nok det er mange som bruker dette uten å være klar over det.

Skrevet

Tja - kan det eigentleg kallast spyware? Opera held jo ikkje styr på deg og dine vanar, slik spyware vel eigentleg har? Kun kva som måtte vera innhaldet på sidene du besøker. (Med unntak av sikre sider (https:// osv) sider med parametrar, og sider som robots.txt-filer seier Google ikkje skal indeksere. Slike sider vert ikkje sendt.)

Og kun dersom du vel relevante tekstannonser frå Google. Du kan jo ha eilt generelle annonser òg, utan tracking.

Elles så gir Opera meg så mykje som FireFox ikkje gjer (sjølv med plugins som emulerer mykje av det eg saknar) at eg held meg til Opera, trass i den linja med annonser.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Tja - kan det eigentleg kallast spyware? Opera held jo ikkje styr på deg og dine vanar, slik spyware vel eigentleg har? Kun kva som måtte vera innhaldet på sidene du besøker. (Med unntak av sikre sider (https:// osv) sider med parametrar, og sider som robots.txt-filer seier Google ikkje skal indeksere. Slike sider vert ikkje sendt.)

Og kun dersom du vel relevante tekstannonser frå Google. Du kan jo ha eilt generelle annonser òg, utan tracking.

Klart det er vel ikke spyware i alvorlig grad, eller om det i det hele tatt kan kalles spyware. Liker likevel ikke at de spionerer på meg og sender meg "målrettet" reklame, og knytter det opp mot IP-adressene mine. Lignendee trackerere blir fanget opp i bl.a ad-aware og spybot.

Jeg føler heller ikke at brukerne blir nok informert over hva dette innebærer, hvis de ikke søker aktivt etter informasjon om google-relatert reklame. Man kan som du sier velge det bort, men som sagt føler at informasjonen burde ha vært mye bedre.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det jeg misliker med Opera er at den strengt tatt innholder spyware i form av tracker:

Sitat:

The Google system serves advertisements and related searches to the Opera browser through the Opera browser banner 800x30 format. Google determines what ads and related searches are relevant based on the URL and content of the page you are viewing and your IP address, which are sent to Google via the Opera browser.

Jeg liker Opera8 godt nok til betale de ca. 300 kronene det koster å kjøpe den og slippe reklamen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...