Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Start iallefall med å sende ut innbydelser der du setter en svarfrist for om de kommer eller ikke. Du trenger ikke sende innbydelser i posten, du kan sende invitasjon via mail, SMS eller messenger. 

Sonder terrenget for cateringmuligheter hvis du ikke tar sikte på å lage maten selv. Spør konfirmanten hva hun kunne tenkt seg. Koldtbord, snitter, tapas... Når du vet antall gjester så vet du hvor mye du må bestille. 

Kjøp inn det du ev trenger til borddekking; servietter, stearinlys, ev noe pynt og bordkort. Det er også vanlig med friske blomster i en konfirmasjon 

Du trenger også å kjøpe inn drikke; brus, farris, kaffe 

Kaker er også vanlig. Bak gjerne selv og spør familie og venner om de vil bake. Mange bestiller konfirmantkake

Hvis dere blir mange så kan det være greit å få noen til å hjelpe til på kjøkkenet; hjelpe til med å rydde av etter middagen, ta unna oppvask og sette ut kaffekopper/fat, sette ut kaker, koke kaffe. Så slipper du selv å gå glipp av selskapet pga du blir stående på kjøkkenet

Å arrangere konfirmasjon er litt stress. 

Anonymkode: 007dc...cca

Takk! 🙂

Anonymkode: c1d57...924

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte egentlig bare å gjøre det enklest mulig, men samtidig godt nok, siden alt egentlig er på ræva her nå å arrangere fin konformasjon er langt over min evne akkurat nå...

Alt er egentlig bare dritt, og jeg prøver å komme gjennom det på best mulig måte..

Tror du er nødt til å sette deg selv til side her og fokusere på at det er sønnen din sin dag. 

Uansett om det ikke er 'vanlig i familien' med invitasjoner så virker det som om at det vil hjelpe på å få vite hvor mange som kommer, så drit i hva som er vanlig og ikke! Om du vil ha det uformelt så opprett et arrangement på facebook, be gjerne noen i samme slengen om å bidra med en kake? Vi var i konfirmasjon i fjor der invitasjonen ble til gjennom et facebookarrangement, da meldte folk seg kjapt med hva de kunne bidra med. 

Be folk om hjelp, jeg tipper de bidrar med glede!

Anonymkode: e8fa3...bd0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en ringerunde hvis alt absolutt skal være så uformelt at folk ikke klarer å svare på en invitasjon- for å avklare hvor mange gjester d blir mtp mat. Og spurt noen gjester om de kan bake en kake- d r vanlig og dolk gjør d gjerne.  

Så ville jeg spurt konfirmanten hva slags mat h*n vil ha, feks tapas, taco, koldtbord, gryterett. 

Om du har råd ville jeg da bestilt denne maten. Om ikke ville jeg lagd det selv. Og så ville jeg kontaktet NAV, og fått hjelp med fars bidrag. 

Så ville jeg spurt konfirmanten om h*n kunne tatt ansvar for borddekking og pynting. 

Er man i sorg så kan det faktisk være godt å ha noen praktiske gjøremål/små prosjekter sammen. Snakker av erfaring. 

Lykke til!

Anonymkode: b35e9...6b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal ha selskapet hos dine foreldre. Har de hage? I så fall ville jeg gått for grillbufe. Det blir uformelt, men samtidig festmat til en billig penge og lite styr. Du ber tante Kari om å lage potetsalat, bestemor og kusine Kristin om å lage salater og selv kjøper du inn kjøtt/fisk /kylling og annet tilbehør. Så ber du onkel Tor og nabo Peder om å være grillsjefer for dagen. Bor du i nærheten av svenskegrensa, så stikker du over dit og handler. 

Opprett et fb-arrangement dersom du absolutt ikke vil sende ut invitasjoner. Her legger du til alle som kan tenkes å ville komme. Da må folk svare og du får oversikt over hvor mye du må handle. Også et ypperlig sted å fordele oppgaver. 

Anonymkode: 3768d...bfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke så mye penger og skal holde det på et lavt budsjett. 

Vi lager to former med lasagne, foccaciabrød, kyllinggryte, viltgryte, pastasalat med spekeskinke, aioli, reker, loff, smør osv. I tillegg blir det kaker osv. Dette ender opp på ca 3000,- og vi er 30 stk. 

Anonymkode: 1e88b...093

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville laget mat selv. Typ koldtbord/tapas/fingermat-hybrid med ulike retter. 

Har gjort dette mange ganger for venner og kjente. Både pris og tidsbrukt er veldig enkelt å planlegge. Og man kan også planlegge det slik at restematen enkelt kan brukes i dagene fremover.  

Budsjettmat som foccachia og aioli, skiver av kalkun, hummus, hvitløksbakte champinionger, kyllingvinger, pulled pork, pastasalat, potetsalat, kålsalat.... Alt kan lages kvelden før. Og koster lite. 

Anonymkode: 41276...914

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke kommet til en konfirnasjon som serverte pølser, 

"ALLE" serverer det, hadde du bare severt hamburgere eller pizza hadde jeg dukket.

Er ikke særlig sær, men med 10-15 selskap i året med pølser og lompe i flere år er jeg dritt lei.

Og i tilegg forventer man litt mer når det er konf..

Anonymkode: 04d60...e01

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Start iallefall med å sende ut innbydelser der du setter en svarfrist for om de kommer eller ikke. Du trenger ikke sende innbydelser i posten, du kan sende invitasjon via mail, SMS eller messenger. 

Sonder terrenget for cateringmuligheter hvis du ikke tar sikte på å lage maten selv. Spør konfirmanten hva hun kunne tenkt seg. Koldtbord, snitter, tapas... Når du vet antall gjester så vet du hvor mye du må bestille. 

Kjøp inn det du ev trenger til borddekking; servietter, stearinlys, ev noe pynt og bordkort. Det er også vanlig med friske blomster i en konfirmasjon 

Du trenger også å kjøpe inn drikke; brus, farris, kaffe 

Kaker er også vanlig. Bak gjerne selv og spør familie og venner om de vil bake. Mange bestiller konfirmantkake

Hvis dere blir mange så kan det være greit å få noen til å hjelpe til på kjøkkenet; hjelpe til med å rydde av etter middagen, ta unna oppvask og sette ut kaffekopper/fat, sette ut kaker, koke kaffe. Så slipper du selv å gå glipp av selskapet pga du blir stående på kjøkkenet

Å arrangere konfirmasjon er litt stress. 

Anonymkode: 007dc...cca

Pass på at brusen er kald!

Ha isbiter tilgejengeløig!

Anonymkode: 04d60...e01

• Liker 1
Skrevet (endret)

Huff. Jeg forstår at du er i en tøff situasjon om dagen, men jeg synes litt synd på den stakkars konfirmanten. 

Om du ikke orker å forholde deg til å holde et normalt selskap nå, er det noen andre i nærmeste krets som kan arrangere? Eller kanskje dere kan utsette konfirmasjon til høsten?

En konfirmasjon skal være noe annet enn en uhøytidelig pølsefest etter min mening. Det skal være et minne for livet for konfirmanten. Man trenger ikke gjøre det verken kostbart eller stivt, men å legge en viss anstrengelse i planlegging og gjennomføring synes jeg barnet ditt fortjener. 

Det hører med å sende ut invitasjoner, slik at du vet hvor mange som kommer. Vi har sendt ut 6 uker før, med svarfrist 3 uker før. Uansett om det velges en buffet eller middag, så må du planlegge bordplassering. Faddere bør definitivt inkluderes. Det er også vanlig at noen sier noen hyggelige ord til konfirmanten under selskapet. Minimum en av foreldrene samt en av fadderne. 

Innkjøpt cateringkoldtbord er dyrt. Det samme gjelder tapas fra diverse leverandører. Det billigste er å lage en gryterett selv, med en god og enkel dessert - samt kaker og kaffe. Det går også an å lage et enkelt koldtbord selv med noen få gode retter; røkelaks/eggerøre, roastbiff/potetsalat, pastasalat, en pai, karbonader med løk, godt brød og salat. Det meste, unntatt kanskje eggerøre kan lages dagen i forveien og legges på pyntede fat. Har du mulighet, så kjøp inn mat og drikkevarer i Sverige. Kan far ordne med drikkevarer og blomster kanskje, og du kjøpe inn matvarer?

Håper virkelig du finner roen og tiltakslyst til å lage istand et minneverdig selskap for ungdommen din. 

Endret av Kitcat
skrivefeil
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes du skal trekke pusten dypt og roe deg litt ned.  Dette fikser du i samarbeid med konfirmanten og familien din. Fokuser på at dette skal være en stor og minneverdig dag for barnet ditt, så da må du legge tilside alle dine problemer for denne ene dagen. Du kan hyle og skrike for deg selv både før og etter, men skjerp deg på konfirmasjonsdagen.

Pølser er ikke greit i konfirmasjon.  Du har her fått mange gode tips om gryteretter og hjemmelaget mat i forskjellige varianter.  Alt dette er billigere enn catering. Men, det betyr at du må ta noen timers arbeid  på kjøkkenet på forhånd. Til dessert kan du kjøpe iskaker. Det er det billigste som fins av dessert og alle liker det 🙂

Håper at du klarer å gi konfirmanten en fin festdag uten konflikter. Lykke til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 4/7/2019 at 9:08 AM, AnonymBruker said:

Det med invitasjon er litt vanskelig hos oss, alle er liksom velkommen, slik det skal være, men samtidig så vet man liksom av erfaring hvem som pleier å komme og ikke.

Så jeg kunne invitert de jeg vet pleier å komme, men da ville de som ikke var invitert følt seg utenfor, og så videre...

Så ingen formelle invitasjoner...

Jeg hadde forresten heller ikke visst hvordan jeg skulle gjort det med formelle invitasjoner, det er et sosialt aspekt som er litt utenfor min fatteevne. Som så mye annet...

Jeg vet ikke, jeg stresser bare noe helt sinnsykt med dette og vet ikke opp eller ned på noen ting eller hva jeg skal gjøre..

Da kutter du ut hele greia. Du høres virkelig ikke ut som om du er i stand til å påta deg så mye som å slenge ti wienerpølser i en gryte med varm vann. 

Anonymkode: f6798...9a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Koldtbord er veldig enkelt å slenge sammen selv, og billig er det også! Det meste kan fikses kvelden før. Kjøp inn et spann reker, røkelaks, spekeskinke, melon og diverse frukter, noen oster, lag eggerøre og kjøp eller lag en potetsalat, sleng noen kyllinglår i ovnen — de kan godt serveres kalde, lag en salat eller to, eller noe annet dere er glade i. Det som tar tid er eggerøren og salaten, pluss anretningen, men ikke mer enn et par timer. Her kan du nok komme langt med bare et par tusenlapper eller mindre, riktignok ettersom hvor mange gjester du har. 

Anonymkode: dbc52...61d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2019 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha konfirmasjon snart, og skal ha det lite og uhøytidelig.

Vi har bestilt 6 plasser til selve seremonien (meg og far + besteforeldre på begge sider), men mistenker at besteforeldrene på farssiden sine plasser vil bli tatt av fars bror og kone, som vanlig. Farmor og farfar ser vi sjelden.

Det er jo bare hyggelig, men så skal vi jo ha en samling etterpå, i huset til mine foreldre.

Og det må jo serveres mat...

Jeg har tenkt "vanlig" koldtbord, jeg husker vi hadde det i min konfirmasjon,

Jeg har prøvd å sjekke litt, hvor man kan kjøpe enkelt koldtbord, men det er vanskelig..

Kan jeg bare gå og spørre i en ferskvarediskk, om de leverer koldtbord..?

Foreløpig vet jeg ikke engang hvor mange som kommer, og hva jeg må beregne for..

Far er også ganske uvillig til å betale noe som helst egentlig, så jeg har ikke lyst til å arrangere noe dyre greier, og enten måtte betale alt selv, eller kreve far for halvparten, med påfølgende gnål.

Jeg er fristet til å bare ha pølsefest hjemme etterpå, alle liker pølser, og det er jo bare nærmeste familie som skal komme, men jeg vet som sagt ikke hvor mange av de.

Tanter, onkler, kusiner (mine, altså), som er i nærheten og har mulighet til å komme, og det kan potensielt bli ganske mange, eller ganske få.

Alt sammen er egentlig bare et jævla unødvendig stressmoment som jeg ikke trenger akkurat nå, familien som samlet driver fremdeles å samler seg etter et nært dødsfall, og jeg og barnefar er i første skikkelige konflikt ang. barnet i løpet av 14 år, så alt er egentlig bare dritt, og jeg vil gjøre dette minst smertefritt og enklest mulig...

Så, er det innafor å servere pølser til konfirmasjon, for å gjøre det enkelt? 🙈

Du bør ikke vente for lenge med og bestille siden det er mange som bestiller koldtbord til konfirmasjonen. 

Anonymkode: b8566...142

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Kitcat skrev:

Huff. Jeg forstår at du er i en tøff situasjon om dagen, men jeg synes litt synd på den stakkars konfirmanten. 

Om du ikke orker å forholde deg til å holde et normalt selskap nå, er det noen andre i nærmeste krets som kan arrangere? Eller kanskje dere kan utsette konfirmasjon til høsten?

En konfirmasjon skal være noe annet enn en uhøytidelig pølsefest etter min mening. Det skal være et minne for livet for konfirmanten. Man trenger ikke gjøre det verken kostbart eller stivt, men å legge en viss anstrengelse i planlegging og gjennomføring synes jeg barnet ditt fortjener. 

Det hører med å sende ut invitasjoner, slik at du vet hvor mange som kommer. Vi har sendt ut 6 uker før, med svarfrist 3 uker før. Uansett om det velges en buffet eller middag, så må du planlegge bordplassering. Faddere bør definitivt inkluderes. Det er også vanlig at noen sier noen hyggelige ord til konfirmanten under selskapet. Minimum en av foreldrene samt en av fadderne. 

Innkjøpt cateringkoldtbord er dyrt. Det samme gjelder tapas fra diverse leverandører. Det billigste er å lage en gryterett selv, med en god og enkel dessert - samt kaker og kaffe. Det går også an å lage et enkelt koldtbord selv med noen få gode retter; røkelaks/eggerøre, roastbiff/potetsalat, pastasalat, en pai, karbonader med løk, godt brød og salat. Det meste, unntatt kanskje eggerøre kan lages dagen i forveien og legges på pyntede fat. Har du mulighet, så kjøp inn mat og drikkevarer i Sverige. Kan far ordne med drikkevarer og blomster kanskje, og du kjøpe inn matvarer?

Håper virkelig du finner roen og tiltakslyst til å lage istand et minneverdig selskap for ungdommen din. 

Vil bare si at jeg er helt enig med deg! Og eggerøre kan helt fint lages dagen før, så lenge man ikke steker den ihjel sånn at den blir tørr og ekkel.

Og TS, det kan jo hende besteforeldre/onkel/tante er villig til å komme innom kvelden før og hjelpe deg litt også, i min familie er det i det minste vanlig at de nærmeste har med kake i konfirmasjon (til og med i bursdager) så der bør det jo være enkelt å få litt hjelp. 

Vil også tilføye at siden konfirmasjon er en festdag og en spesiell anledning syns jeg du skal legge litt jobb i å lage noen ordentlige invitasjoner, selv om det ikke er vanlig akkurat i din familie. Mamma har spart på konfirmasjonsinvitasjonen min, samt alle våre nærmeste som har konfirmert seg. Det er noe litt fint og nostalgisk ved å ha et sånt konkret minne. Dette kan du også fikse veldig billig ved å for eksempel bruke en halv kveld på å stikke innom enten panduro eller søstrene grene og DIY-e invitasjonene, også kan du selvsagt få konfirmanten selv til å bli med å skrive. Hvis du ikke har tenkt å invitere så veldig mange kan det ikke ta så mye tid eller penger heller. 

Anonymkode: dbc52...61d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode praktiske tips, det gjør at det hele føles litt mer overkommelig, å bryte det ned til enkeltkomponenter og hvordan man skal løse det, heller enn at det bare står der som en slags stor knute man ikke vet hverken opp eller ned på...

Jeg skulle helst lagd koldtbord selv (vi er enkle, det er ingen som spiser noe mer fancy enn røkelaks hos oss, og det er bare noen ytterst få, majones og diverse dressinger er "eksotisk"), men da er jeg samtidig redd for å glemme ting som naturlig skulle vært med, eller at jeg legger frem feil type brød, eller som sagt, glemmer majones eller noe annet slikt som er standard og som kanskje noen få spiser, men som jeg ikke tenker på selv.

Uansett, jeg har fått noen gode utgangspunkt og det setter jeg stor pris på! 🙂

Skrevet

Begynn med å ta en ringerunde og finn ut av hvor mange som kommer. Når du har et ca antall så sjekker du pris på koldtbord. Jeg vil tro du finner et cateringfirma som leverer billigere enn meny :) Eventuelt er snitter absolutt innafor. Kaker spør du om besteforeldre og tanter kan ta med. 

Et enkelt koldtbord kan du også helt fint lage selv. Få hjelp av et par tanter eller noen venninner og lag det dagen før. Eggerøre, karbonader, kanskje noe kylling, lag en salat eller to og kjøp noe tilbehør som potetsalat, noe godt pålegg og noen gode loff/brød. Man trenger ikke gjøre det så mye mer innviklet :)  

Du skriver at ingen av dere spiser så veldig "eksotisk" og da blir det jo enda enklere :) Google koldtbord og se hva som er normalt og ha med. Velg ut de rettene du tror vil slå ann. Du trenger ikke 40 forskjellige. Jeg googlet "vanlig koldtbord" og dette var første treffet som kom opp: https://www.matprat.no/artikler/menyer/koldtbord/ her var det mange gode tips og du trenger ikke lage alt :) Her er et annet treff https://www.matoppskrift.no/artikkel/tradisjonelt-koldtbord . 

Lag en liste over de tingene som må gjøres og kryss av når de er gjort. F.eks: Hvem kommer? Hvem kan lage kake? Hvem kan hjelpe til med å lage mat dagen før?

Lykke til TS! Dette fikser du :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2019 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte ikke å invitere, som vanlig så er alle som ønsker å komme velkomne, det er slik i vår familie.

Men det blir litt vanskelig å beregne for meg, som ikke har all verdens å rutte med.

Hvis jeg etterpør det så kan jeg sikkert få et visst anslag over hvem og hvor mange som ønsker å komme, men da blir det liksom litt sånn invitasjonsaktig igjen...

Også er jeg jo redd for hva jeg skal måtte forplikte meg til av kostnader, som far kanskje ikke vil være med på, eller blir sur på meg for i etterkant.

Jeg stresser kanskje bare litt nå, men dette problemet nærmer seg med stormskritt, og jeg jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Pølser syns ikke jeg passer på  en slik dag. For oss er konfirmasjon høytidelig. Ha fokus på konfirmanten, glem konflikter den dagen. Syns avslutt du skal invitere. På slike dager gjør man det. Hva om du har mat til 10,og det kommer 20?

Det skal vel forberedes litt også? Bordekking, kort, litt blomster? 

Det økonomiske får du ta opp med nav etterpå. Det gjorde jeg. Tok ikke opp med far pga han ikke ville betale. 

Siden dere sjeldent ser farfar og farmor, så burde du iallefall sende innbydelse. 

Det kan gjøres enkelt. Coop her leverer koldtbord. Det gjør også noen kafeer og andre spisesteder. Kaker kanskje familie lager for deg. 

En ting er at det er konflikter, men dette er konfirmanten dag. Trist å lese at foreldre har det sånn. Og vil få overstått dagen med pølser. Dette er en dag konfirmanten vil huske resten av livet. Hvilke stas det var. Ikke mye stas med pølser. 

Anonymkode: 80605...009

AnonymBruker
Skrevet

Det med invitasjon er litt vanskelig hos oss, alle er liksom velkommen, slik det skal være, men samtidig så vet man liksom av erfaring hvem som pleier å komme og ikke.

Så jeg kunne invitert de jeg vet pleier å komme, men da ville de som ikke var invitert følt seg utenfor, og så videre...

Jeg hadde forresten heller ikke visst hvordan jeg skulle gjort det med formelle invitasjoner, det er et sosialt aspekt som er litt utenfor min fatteevne. Som så mye annet...

Jeg vet ikke, jeg stresser bare noe helt sinnsykt med dette og vet ikke opp eller ned på noen ting eller hva jeg skal gjøre..

Du får be noen om hjelp. Vet du ikke hvordan du inviterer? Kjøp kort. Så TR du med konfirmanten, sett opp liste over hvem dere vil invitere. Skriv, send kortene ut. Det er mange konfirmanter, og de du har tenkt kommer, er kanskje invitert andre plasser også. Alt er bare ræva, skriver du. Tenk deg om. Dette er en stor festdag. Snu tankegangen din. Dessuten så er skikk og bruk, at kort sendes ut i god tid. 

Snitter kan du ha. Kanskje en gryterett til. Dessert, drikke, kaker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får be noen om hjelp. Vet du ikke hvordan du inviterer? Kjøp kort. Så TR du med konfirmanten, sett opp liste over hvem dere vil invitere. Skriv, send kortene ut. Det er mange konfirmanter, og de du har tenkt kommer, er kanskje invitert andre plasser også. Alt er bare ræva, skriver du. Tenk deg om. Dette er en stor festdag. Snu tankegangen din. Dessuten så er skikk og bruk, at kort sendes ut i god tid. 

Snitter kan du ha. Kanskje en gryterett til. Dessert, drikke, kaker. 

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2019 den 8.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har penger til å betale altså, på grunn av det familiemedlemmet som nylig døde, men det er liksom slik det alltid er, jeg betaler, eller min familie betaler, sånn at det ikke skal bli noe bråk.

Jeg har betalt for hele konfirmasjonsundervisningen og seremonien, jeg har betalt hele summen for utenlandsturen klassen skal på til sommeren, og jeg antar at jeg må betale for hele serveringa til konfirmasjonen.

Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal arrangere det....

Det er mange som har det slik. Du fokuserer på det som har vært. Få fingeren ut, sett igang. Ta vare på alle kvitteringer, som hører konfirmasjon til. Etter dagen, går du til nav. Utgiftene skal deles. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...