Gå til innhold

Influencer = en sofistikert tigger?


Gjest Ms. Daisy

Anbefalte innlegg

Virker å være mye tigging ja, men jeg vil ikke kalle måten de gjør det på sofistikert 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Viktualia skrev:

Det blir jo gambling da. Men det blir ofte tradisjonell reklame også. Og det er jo ikke verre enn å si nei, slik man gjør til andre (mer eller mindre pågående) selgere som har produkter man ikke er interessert i.

Enig i det, men hvis pågangen har økt fra influencere som ønsker gratisopphold mot et par bilder på en IG-profil hotelleieren kanskje ikke har hørt om en gang, så forstår jeg at de kan bli lei. 

Jeg personlig ville skilt på de og en tradisjonell reklame-henvendelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

Hvis selverklærte influencere stadig vekk kontakter dette hotellet med spørsmål om gratis kosthold og losji skjønner jeg godt at hotellets eier er provosert og opplever det som ren og skjær tigging. Det ville jeg også gjort. Det ville sikkert også yrkesinfluencere gjort. De er jo ikke så interessert i å gi bort noe gratis. (Eller er det mye gratisreklame for gode formål i reklameblogger nå for tiden?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo jevnlig at influencere jeg følger spør etter tips om f.eks "dyktig negledesigner på XXX" eller "flink maler i YYY-området" på Snap eller Instastory og en tid senere dukker det jommen meg opp innlegg om "verdens flinkeste negledesigner som anbefales på det sterkeste", noen ganger merket som reklame . Det fremstår som meg som (dårlig) skjult tigging etter spons og er mest pinlig. 

Jeg kan godt forstå at bedrifter som stadig får denne typen henvendelser får nok og velger å si fra om at de ikke synes det er greit med tiggingen, for det er en type markedsføring de sannsynligvis får svært lite igjen for.

Men, det virker jo som overraskende mange tilsynelatende seriøse bedrifter lar seg "lure" her til lands, noe jeg ikke slutter å la meg forundre over. 

Man kan jo f.eks. lure på hva hotellet Opus XVI i Bergen sitter igjen med etter å ha sponset Villa Paprika og samboeren med opphold i suite, tre-retters middag og afternoon tea. Eller hva Pellestova satt igjen med etter å sponse det samme paret med weekend-opphold i fjor vinter... Ikke tror jeg Color Line har fått så fryktelig mange ekstra gjester på Kielferga etter at de sponset tur med flere måltider på dem for et års tiden heller.  

Det er godt mulig jeg tar veldig feil altså, men jeg har vanskelig for å tro at disse bedriftene tjener noe særlig på å sponse en relativt ukjent blogger med noen få tusen lesere (basert på tall fra Blogglisten, det har ikke akkurat skjedd ting på den bloggen etter at lista forsvant som tyder på at lesertallene har eksplodert). 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, O.G. said:

Egentlig er vi alle prostituerte.

Noen mer enn andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Monabe87 skrev:

Herregud å gidde å ha så sterke meninger om dette. Vi lever i 2019 å trenger ikke være så aggressive mot harmløse influencere. Det er nok mye sjalusi på gang her. Jeg bryr meg ikke om selve influencer statusen, men heller personen bak tittelen å hvilke verdier personen har :) om de kaster ut litt reklame her og der, men fremmer f. Eks sunnt kroppsyn til hundrevis av tusen følgere så har det faen ingenting å si i forhold. Slutt å kast energien deres på å hate generelt på en gruppe mennesker, som om de alle er av samme sort. 

Jeg er kjempesjalu😟😟 tenke å kunne få ett liv hvor jeg utleverer barna mine,mann,hele tiden gjøre alt for å få sponset varer/turer. Nei.. Jeg har valgt feil yrke.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Christiane_W skrev:

Ser jo jevnlig at influencere jeg følger spør etter tips om f.eks "dyktig negledesigner på XXX" eller "flink maler i YYY-området" på Snap eller Instastory og en tid senere dukker det jommen meg opp innlegg om "verdens flinkeste negledesigner som anbefales på det sterkeste", noen ganger merket som reklame . Det fremstår som meg som (dårlig) skjult tigging etter spons og er mest pinlig. 

Jeg kan godt forstå at bedrifter som stadig får denne typen henvendelser får nok og velger å si fra om at de ikke synes det er greit med tiggingen, for det er en type markedsføring de sannsynligvis får svært lite igjen for.

Men, det virker jo som overraskende mange tilsynelatende seriøse bedrifter lar seg "lure" her til lands, noe jeg ikke slutter å la meg forundre over. 

Man kan jo f.eks. lure på hva hotellet Opus XVI i Bergen sitter igjen med etter å ha sponset Villa Paprika og samboeren med opphold i suite, tre-retters middag og afternoon tea. Eller hva Pellestova satt igjen med etter å sponse det samme paret med weekend-opphold i fjor vinter... Ikke tror jeg Color Line har fått så fryktelig mange ekstra gjester på Kielferga etter at de sponset tur med flere måltider på dem for et års tiden heller.  

Det er godt mulig jeg tar veldig feil altså, men jeg har vanskelig for å tro at disse bedriftene tjener noe særlig på å sponse en relativt ukjent blogger med noen få tusen lesere (basert på tall fra Blogglisten, det har ikke akkurat skjedd ting på den bloggen etter at lista forsvant som tyder på at lesertallene har eksplodert). 

Jeg unngår bedrifter/tjenester som disse influencerne reklamerer for. Det er en prinsippsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anna Nas skrev:

Hvis selverklærte influencere stadig vekk kontakter dette hotellet med spørsmål om gratis kosthold og losji skjønner jeg godt at hotellets eier er provosert og opplever det som ren og skjær tigging. Det ville jeg også gjort. Det ville sikkert også yrkesinfluencere gjort. De er jo ikke så interessert i å gi bort noe gratis. (Eller er det mye gratisreklame for gode formål i reklameblogger nå for tiden?)

Disse influencerne vil jo bare ha et gratis luksusopphold, og tenker at det er en grei deal å legge ut noen bilder som takk. Ekstra provoserende blir det når de prøver seg i fattige land, uten å ofre de som jobber hardt for å få det til å gå rundt en tanke eller dollar. Me, myself and I. 

 

11 minutter siden, Christiane_W skrev:

Jeg kan godt forstå at bedrifter som stadig får denne typen henvendelser får nok og velger å si fra om at de ikke synes det er greit med tiggingen, for det er en type markedsføring de sannsynligvis får svært lite igjen for.

Men, det virker jo som overraskende mange tilsynelatende seriøse bedrifter lar seg "lure" her til lands, noe jeg ikke slutter å la meg forundre over. 

Man kan jo f.eks. lure på hva hotellet Opus XVI i Bergen sitter igjen med etter å ha sponset Villa Paprika og samboeren med opphold i suite, tre-retters middag og afternoon tea. Eller hva Pellestova satt igjen med etter å sponse det samme paret med weekend-opphold i fjor vinter... Ikke tror jeg Color Line har fått så fryktelig mange ekstra gjester på Kielferga etter at de sponset tur med flere måltider på dem for et års tiden heller.  

Dette har jeg også klødd meg i hodet over. Sjekker de aldri bloggen og personen? Det gir meg ikke et spesielt godt inntrykk av bedriften når de lar hvem som helst med en blogg få gratis opphold. En annen ting er at jeg aldri stoler på anbefalinger fra influencere, for det er åoenbart at de bare er reklameplakat for hvem  som helst som kan gi dem klikk og penger. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg unngår bedrifter/tjenester som disse influencerne reklamerer for. Det er en prinsippsak.

Det gjør jeg også.. Er mange firma jeg styrer unna kun pga noen bloggere. Men må tilføye at det er mange bra bloggere der ute som ikke blir sponset  med alt

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg unngår bedrifter/tjenester som disse influencerne reklamerer for. Det er en prinsippsak.

Jeg også. Fordi jeg ikke tror på de et øyeblikk 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, terteskjell skrev:

Det gjør jeg også.. Er mange firma jeg styrer unna kun pga noen bloggere. Men må tilføye at det er mange bra bloggere der ute som ikke blir sponset  med alt

Jeg overser bedriftene som lar de "gode" bloggerne bruke seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg overser bedriftene som lar de "gode" bloggerne bruke seg også.

Kommer litt annpå for min del. Så Ida gran Jensen har inngått samarbeid med coop obs og det gir jeg 👍. Så lenge hun ikke eksponerer sønnen noe og lar familie være familie uten og skrive masse innlegg om de så synes jeg det er ok

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofistikert vil jeg ikke kalle det. Ser Carina Dahl søker tips om møbler på snap i dag og det kaller jeg tigging. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fenomenet med reiseprofiler på instagram har nok forsterket trykket på spesielt populære hot-spots især. Da er det ikke lengre snakk om reklame i den forstand vi er mer vant til fra de større norske bloggerne nå. Men i realiteten et ønske om at populære reisemål skal finansiere selve innholdet i wanna-be-influencere sine kanaler. 

Det er frekt, og skjønner godt disse særlig populære reisemålene begynner å bli lei. Det virkelig skremmende i artikkelen, er likevel ikke tiggingen i seg selv.

Bedriftene som har gått ut offentlig og sagt fra at de ikke ønsker den typen henvendelser, uten å nevne navn, blir så utsatt for kampanjer for å trekke ned deres omdømme. Det er virkelig ikke greit, og en fryktelig skremmende utvikling. Har en påvirkningskaft, så kan den også brukes for å ødelegge andre. Selvsagt pent kledd inn i en offerrolle. Det er direkte paralleller til hva Anne Brith Davidsen i den senere tid har lagt ned innsats i, å få sine følgere til å gå etter Kvinneguiden og trekke ned omdømmet. Pent kledd inn i nok en offerrolle.

Dette er noe vi alle som forbrukere og medmennesker snarest må bli bevisst på. Vi må stille oss spørsmålet - blir jeg brukt nå...?

Om en kjenner på en følelsesmessig reaksjon, indignert sinne på vegne av en annen som har stått fram som offer, og er klar til å ta ned den-som-har-vært-slem. Da er det på tide å stoppe opp, tenke seg litt om - hva er jeg på vei til å bli med på nå....? Og undersøke saken litt nøyere.

Påvirkere er gode til å påvirke. Til å trigge følelser og reaksjoner i oss. De kan like gjerne brukes til negativ påvirkning, og igangsetting av det som i realiteten er hevnkampanjer - mens enkeltpersonene som bidrar føler at 'vi kjemper det godes kamp'. Det er fader så skummelt.... 😕 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Eveliina skrev:

Dette fenomenet med reiseprofiler på instagram har nok forsterket trykket på spesielt populære hot-spots især. Da er det ikke lengre snakk om reklame i den forstand vi er mer vant til fra de større norske bloggerne nå. Men i realiteten et ønske om at populære reisemål skal finansiere selve innholdet i wanna-be-influencere sine kanaler. 

Det er frekt, og skjønner godt disse særlig populære reisemålene begynner å bli lei. Det virkelig skremmende i artikkelen, er likevel ikke tiggingen i seg selv.

Bedriftene som har gått ut offentlig og sagt fra at de ikke ønsker den typen henvendelser, uten å nevne navn, blir så utsatt for kampanjer for å trekke ned deres omdømme. Det er virkelig ikke greit, og en fryktelig skremmende utvikling. Har en påvirkningskaft, så kan den også brukes for å ødelegge andre. Selvsagt pent kledd inn i en offerrolle. Det er direkte paralleller til hva Anne Brith Davidsen i den senere tid har lagt ned innsats i, å få sine følgere til å gå etter Kvinneguiden og trekke ned omdømmet. Pent kledd inn i nok en offerrolle.

Dette er noe vi alle som forbrukere og medmennesker snarest må bli bevisst på. Vi må stille oss spørsmålet - blir jeg brukt nå...?

Om en kjenner på en følelsesmessig reaksjon, indignert sinne på vegne av en annen som har stått fram som offer, og er klar til å ta ned den-som-har-vært-slem. Da er det på tide å stoppe opp, tenke seg litt om - hva er jeg på vei til å bli med på nå....? Og undersøke saken litt nøyere.

Påvirkere er gode til å påvirke. Til å trigge følelser og reaksjoner i oss. De kan like gjerne brukes til negativ påvirkning, og igangsetting av det som i realiteten er hevnkampanjer - mens enkeltpersonene som bidrar føler at 'vi kjemper det godes kamp'. Det er fader så skummelt.... 😕 

Veldig godt og viktig innlegg! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, du ser på tv. En kanal eller program du liker. Hvordan tjener denne kanalen penger? Jo - reklame. Liker du ikke kanalen eller programmet, ikke se på det. Så enkelt. Same shit

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, terteskjell skrev:

Det gjør jeg også.. Er mange firma jeg styrer unna kun pga noen bloggere. Men må tilføye at det er mange bra bloggere der ute som ikke blir sponset  med alt

Jeg også. 

Jeg blir "negativt" påvirket hvis en bedrift jeg pleier å handle hos velger å bruke enkelte influencere i reklame. Det handler om omdømmet, moralen og rennomèet til influenceren for min del. 

For å ta et eksempel. Jeg har alltid elsket Kari Traa treningsklær, men lurte veldig på hva de holdt på med når de valgte visse influencere som reklamemodeller en stund. 

Forskjellen på å bruke influencere og å bruke en "vanlig" reklamemodell, er at jeg vet ikke "alt " om en vanlig anonym reklamemodell, da er klærne/produktene i fokus. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Monabe87 skrev:

Altså, du ser på tv. En kanal eller program du liker. Hvordan tjener denne kanalen penger? Jo - reklame. Liker du ikke kanalen eller programmet, ikke se på det. Så enkelt. Same shit


Dette er jo irrelevant i forhold til problemstillingen som tas opp i artikkelen.

Spesielt populære reise- og feriemål får så mange forespørsler om full sponsing av reise og opphold, at det begynner å bli et problem. Sier de fra offentlig at dette ikke er noe de ønsker, blir de utsatt for negative kampanjer for å trekke ned omdømmet. 

Idag er det flere uavhengige produsenter av tv-innhold. Det blir mer riktig å sammenlikne det med at både et stort antall produksjonsselskap - samt all verdens youtube-kanaler - henvendte seg til et fåtall mest populære TV-kanaler og krevde at både ga de utstyr, studiotid og betalte for klippere, lydmenn osv - uten å få noen som helst annet ut av det, enn litt hyggelig omtale. Resultatet ble ikke engang innhold for TV-kanalen selv, programmer for deres sendeflate, men publisert i andres kanaler. 

Og om de nekta å betale for kalaset, la sine lokaler og ressurser brukes av andre, så ble de hengt ut på nett og utsatt for en kampanje for å trekke ned TV-kanalens rykte. 

 

Endret av Eveliina
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, terteskjell skrev:

Jeg er kjempesjalu😟😟 tenke å kunne få ett liv hvor jeg utleverer barna mine,mann,hele tiden gjøre alt for å få sponset varer/turer. Nei.. Jeg har valgt feil yrke.

Jeg også, det hadde vært digg å sitte på ræva og skrive masse svada, bo og spise gratis på fine hoteller og tjene fett på det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...