Gå til innhold

Ung ufør med minstesats.Hvor mye har du utbetalt i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I norge er det ikke lønnsomt å jobbe om du har en lavlønnet jobb. Da er det bedre å satse på uføre.

Om man går på dagpenger er det mest fornuftige å jobbe maks 50%.

Anonymkode: d3f31...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du ikke snill! Trodde det var mer raushet og takhøyde her inne.. Bommer på noen ord, er ordblind, også er kaklingen og håningen løs..

Anonymkode: 4649f...10e

Du tror smileyen kom pga noen stavefeil?

Anonymkode: 2bee0...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror smileyen kom pga noen stavefeil?

Anonymkode: 2bee0...354

Vet ikke hva jeg skal tro jeg.. Den hvisker jo en leende gest?..

Anonymkode: 4649f...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt psykisk sykdom og kronisk hodepine siden ungdommen. Likevel så fikk jeg ikke uføretrygd for unge. Så siden jeg ikke har særlig jobb poeng og opparbeidet rettigheter så får jeg bare minste pensjon på 15000 i månden. Det er hardt når en har en husleie på 8000 kr, strøm, mobil utgifter, mat utgifter.lege besøk osv...blir ikke noe til overs for å kunne gjøre noe annet. Går aldri på kino, cafe, eller reiser noen plasser. For jeg trenger å ha penger til å kjøpe sunn mat. Slik er min situasjon. Det er ingen fordeler av å leve på uføre trygd.

Anonymkode: 37e3a...d81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt psykisk sykdom og kronisk hodepine siden ungdommen. Likevel så fikk jeg ikke uføretrygd for unge. Så siden jeg ikke har særlig jobb poeng og opparbeidet rettigheter så får jeg bare minste pensjon på 15000 i månden. Det er hardt når en har en husleie på 8000 kr, strøm, mobil utgifter, mat utgifter.lege besøk osv...blir ikke noe til overs for å kunne gjøre noe annet. Går aldri på kino, cafe, eller reiser noen plasser. For jeg trenger å ha penger til å kjøpe sunn mat. Slik er min situasjon. Det er ingen fordeler av å leve på uføre trygd.

Anonymkode: 37e3a...d81

Da snakker du om brutto. Har du 15000 netto er det fordi du ikke har full opptjening. Minstesats ser du i bildet lenger oppe i tråden. Den er på 18400 for gifte og 20023 for enslige. 

Anonymkode: 2c279...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da snakker du om brutto. Har du 15000 netto er det fordi du ikke har full opptjening. Minstesats ser du i bildet lenger oppe i tråden. Den er på 18400 for gifte og 20023 for enslige. 

Anonymkode: 2c279...9e5

Ja når skatten er trekt. Jeg fikk ikke noe hjelp i ungdommen, enda jeg var kronisk syk og hadde mye angst. Har også en lettere hjerneskade. Som kan være påført i barndommen eller som kan være medfødt. Så på grunn av mine handikapp har jeg ikke kunnet jobbet fulltid og hjernen fungerer også dårligere (fordi jeg sliter med å tå inn informasjon) enn de som er helt normale.

Anonymkode: 37e3a...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da snakker du om brutto. Har du 15000 netto er det fordi du ikke har full opptjening. Minstesats ser du i bildet lenger oppe i tråden. Den er på 18400 for gifte og 20023 for enslige. 

Anonymkode: 2c279...9e5

Rotet med netto og brutto. 15000 netto såklart 😅

Anonymkode: 2c279...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaaaaaa... Jobbet 30 % skulle det stå, ellers stemmer alt....

Anonymkode: 4649f...10e

Hvis du jobber kun 30%, så er det vel kanskje ikke så rart at en uføretrygdet har høyere utbetaling enn deg. Men 18.000kr i mnd her uansett ikke «fett» 🙄

Anonymkode: a8728...b36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du jobber kun 30%, så er det vel kanskje ikke så rart at en uføretrygdet har høyere utbetaling enn deg. Men 18.000kr i mnd her uansett ikke «fett» 🙄

Anonymkode: a8728...b36

Skrev om da jeg jobbet 100 %. Da fikk jeg utbetalt rundt 15 000 kr. Og igjen, beklager at jeg skrev «fett»..

Anonymkode: 4649f...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Jeg får 18000 utbetalt pr mnd. Rundt 23400 brutto. Jeg har valgt å trekke 34% skatt. Litt off topic, men virker det som riktig trekk? 

Anonymkode: 5d853...ec0

Hvis du bruker din lille logiske sans. Hva er 34% av 23400? Du skatter ikke 34%!!

Anonymkode: e0a75...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 16.03, AnonymBruker skrev:

E09B7AB0-E786-4286-BC20-35261B9CDDB2.jpeg

Anonymkode: 2c279...9e5

Jeg fikk kun 5000 på AAP.

Anonymkode: fd701...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Hallo?! Skulle gjerne vist meg frem nå..

Anonymkode: 4649f...10e

flau. Så godt kan ingen gjemme seg her

Anonymkode: 4fbab...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kun 5000 på AAP.

Anonymkode: fd701...7c7

Per 14.dag antar jeg. Eller for mange år siden. Tallene oppgitt er brutto. 

Anonymkode: 2c279...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare ordentlig på spørsmålet til TS: Jeg har som ung ufør utbetalt ca. 18000. Og jeg eier egen bolig takket være startlån 😊

Anonymkode: de484...39d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

flau. Så godt kan ingen gjemme seg her

Anonymkode: 4fbab...b0a

Flau? Jeg har ingen grunn til å være det i hvert fall. Har snublet i noen ord her og der pga dysleksi..

Anonymkode: 4649f...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kun 5000 på AAP.

Anonymkode: fd701...7c7

Hver andre uke og med høyt skattetrekk/ev. mange år siden ja. ;) Jeg får minstesats AAP mens jeg kjemper mot kreft, og har utbetalt 6000,- hver andre uke.

Anonymkode: 1dfc5...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.4.2019 den 16.03, AnonymBruker skrev:

E09B7AB0-E786-4286-BC20-35261B9CDDB2.jpeg

Anonymkode: 2c279...9e5

Dette er jo før skatt. 

Utbetalt ufør er mellom 14 og 16 tusen for enslig. 
Ung ufør ca 1500,- mer. 
 

På 3.4.2019 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Hva man har utbetalt er individuelt da skattetrekk er ulikt. 

Anonymkode: 2c279...9e5


Hvordan / hvorfor er skattetrekk ulikt om man har  akuratt samme stønad og inntekt? 

 

Anonymkode: aa2fb...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får utbetalt 16856 kr til konto hver mnd. Jeg "eier" bolig, dvs. jeg har fått den som forskudd på arv. Betaler en del i eiendomsskatt, kommunale avgifter og fellesutgifter. I tillegg kommer jo alt annet som strøm, forsikringer etc. Mitt største problem er vel utgiftene til behandling/legerelaterte ting samt. apotek. Ellers er jeg også helt avhengig av bil for å i det hele tatt kunne komme meg til lege (dvs. nå har jeg ikke vært utenfor huset på snart et år uten at ambulanse har vært involvert) og det koster mye med bensin, bompenger (bompengene i Bergen er helt SYKE og vi kommer ingen vei uten å kjøre gjennom bomring heller), forsikring, service/reparasjoner og så videre. Jeg vet ikke hvordan andre får det til, jeg ender opp med å ikke få i meg mat en/flere dager i uken til tider. Bruker ingenting av sminke, kjøper ikke klær, har ikke vært på ferie på maaange år etc.

Anonymkode: a5683...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan / hvorfor er skattetrekk ulikt om man har  akuratt samme stønad og inntekt? 
 

Anonymkode: aa2fb...df5

Fordi det er flere ting enn inntekt som bestemmer hvor mye skatt som trekkes.

Anonymkode: 1dfc5...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er flere ting enn inntekt som bestemmer hvor mye skatt som trekkes.

Anonymkode: 1dfc5...38f


Ja, som formue og annen inntekt. Men nå snakker jeg om de som ikke har betydelig formue eller annen inntekt. Forstår ikke hvorfor skattetrekk ofte varierer her også for navklienter

Anonymkode: aa2fb...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...