Gå til innhold

Fiat 500 - førstegangsbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig tatt førerkort, er 23 år. Vil etterhvert se og få kjøpt meg en bil, men det er vanskelig å søke seg frem i virvaret av biler når man generelt ikke helt har interessen og kunnskaper om hva som er en god bil for akkurat meg.

Jeg vil ha en bruktbil til maks 100K, helst nede i 60-70K. Ser at det ligger mye Fiat 500 ute på Finn i den prisklassen.

Spiller egentlig ingen rolle om det er manuell eller automatgir men jeg vil gjerne ha manuell fordi det er litt kjekkere å kjøre med.

Et sterkt kriterie er at bilen skal være LITEN. Har øvelseskjørt i en veldig stor Hyundai Santa Fe i flere måneder nå og ser med lengtende blikk etter de som sitter i de små, koselige bilene sine.

Har ikke barn og har ikke planer om å få det, så liten plass er helt greit.

Vil brukes mest til kjøring til og fra jobb og skole (ca 30 minutter), trening og andre kortere turer. En sjelden gang blir det nok en lengre tur på 4-5 timer.

Håper å kjøpe en bil jeg kan ha ihvertfall i en 5-8-årsperiode før jeg evt må bytte den ut med en som er bedre egnet for barnesete.

Jeg er veldig forelsket i Fiat 500, men lurer på hva dere her inne tenker om den som førstegangsbil? Noen som har hatt den og har noen innspill? Min eneste innvending mot dem er at jeg syns interiøret på mange av dem er grusomt, men jeg har sett mange med interiør jeg absolutt kan leve med, så det er sånn sett ikke et stort problem 😅 

Anonymkode: 1297e...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Peugot 207? Du finner mange til under 70 000 kr som har gått under 90 000 km. 

Anonymkode: 06f95...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller valgt en vw up! Bedre bil på alle måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat 500 er er fantastisk bil! Både å kjøre og hatt lite problemer med min i over 5 år!! :)

Anonymkode: ff486...8b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Fiat 500 og er veldig fornøyd. Den er akkurat passe stor, og du får plass til det du trenger hvis du legger ned setene bak, om du skal på lange turer. Det er ikke en bil å kjøre på fjellet med, og den er ikke glad i kulde. Men det er ikke er stort problem. Jeg er som deg og kjøpte denne som min første bil. Har heller ikke hatt store utgifter med reparasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Peugot 207? Du finner mange til under 70 000 kr som har gått under 90 000 km. 

Anonymkode: 06f95...02a

De lager jo ikke særlig bra biler..

Anonymkode: 7655f...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå kabriolet utgaven av 500.

Kva med Panda med firehjulstrekk?

Eller Alfa Romeo Guiletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for Skoda fabia eller Volvo c30

Anonymkode: 7655f...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

Ville heller valgt en vw up! Bedre bil på alle måter.

Jeg hadde Skoda søskenbilen noen dager og det var noe av det jævligste jeg har kjørt.

Jeg har bare prøvd Fiat 500 X. Det var en fin bil å kjøre. Hvis andre utgaver av 500 er i nærheten så er det bare å kjøre på.

Anonymkode: c249d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dodge skrev:

Unngå kabriolet utgaven av 500.

Kva med Panda med firehjulstrekk?

Eller Alfa Romeo Guiletta.

Fordi at? Greit å komme med begrunnelser, så TS kan vurdere om motforestillingene dine gjelder for henne. 

Jeg hadde en 500C som første bil, kjøpt ny på den tiden de hadde 5 års garanti. Det var ikke problemfritt bilhold, men så lenge garantien gjaldt var det greit likevel. Og den hadde ganske enkel teknologi, så når garantien gikk ut og reparasjonene begynte å dra på var den fremdeles ganske rimelig å reparere, og det gikk raskt. De eneste gangene jeg ikke fikk igjen bilen samme dag var når verkstedet hadde bestilt feil deler. Varmeapparatet funket greit, og taket var tett og fint. Med gode dekk funker den helt fint på vinterføre også, absolutt ikke en ren sommerbil. (Men taket hadde nok holdt seg penere om jeg hadde hatt en garasje å sette den i.) 

Legg til at den er lettkjørt, kvikk og morsom, og at vind i håret er digg, så vil jeg si at det ikke er lett å få mer moro for så lite penger. Nå har jeg en halvny Fiesta, som objektivt sett er en mye bedre bil. Men den mangler sjelen og sjarmen, og ligger faktisk ikke like godt på veien som Fiaten gjorde. 

Det største minuset er bagasjeluka. Selve bagasjeplassen er ikke mye mindre enn på en vanlig 500, men taket gjør at selve luka er mikroskopisk. Sikkerhetsmessig hadde 500C samme NCAP-rating som en vanlig 500, dvs. 5 stjerner når den var ny. 

Den nye utgaven har forresten 7 års garanti, og så vidt jeg vet kommer den nå bare med TwinAir-motor. Dvs. flere hester og mindre forbruk. Av de eldre modellene hadde jeg droppet både diesel og automat, de har jeg ikke hørt bra ting om. Men 1,2 l-motoren med manuell girkasse er kvikk og artig. 

Bottom line: Jeg drømmer om å bytte ut Fiestaen med en splitterny 500C. :rodmer: 

Anonymkode: 87f49...1eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at? Greit å komme med begrunnelser, så TS kan vurdere om motforestillingene dine gjelder for henne. 

Jeg hadde en 500C som første bil, kjøpt ny på den tiden de hadde 5 års garanti. Det var ikke problemfritt bilhold, men så lenge garantien gjaldt var det greit likevel. Og den hadde ganske enkel teknologi, så når garantien gikk ut og reparasjonene begynte å dra på var den fremdeles ganske rimelig å reparere, og det gikk raskt. De eneste gangene jeg ikke fikk igjen bilen samme dag var når verkstedet hadde bestilt feil deler. Varmeapparatet funket greit, og taket var tett og fint.

Bottom line: Jeg drømmer om å bytte ut Fiestaen med en splitterny 500C. :rodmer: 

Anonymkode: 87f49...1eb

Bare ein lekkasje frå taket, som mor til ein venn hadde.

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiat 500 har et elendig rykte. Ikke noe du burde kjøpe utenom garantien eller uten å kjenne en mekaniker.

Hyundai i20 eller i30, Kia Rio er kanskje et bedre valg. Ford Fiesta er en god bil, Mazda har noen små som er gode å kjøre, ganske pålitelige og billige i innkjøp. Toyota Yaris...jau, grei bil mekanisk, men null kjøreglede. Volvo C30 var det en som sa - de er faktisk ganske gode på alt, utrolig stilige også, men har bare fire sitteplasser til tross for å være på størrelse med en Ford Focus. 

Til syvende og sist velger du jo det du vil ha. Men Fiat 500 er som å brenne tusenlapper for å holde varmen...ikke et godt valg. 

Anonymkode: ccbaa...2b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke Fiat 500, men det er jo en søt bil. Det er nok likevel en grunn til at italienere gjerne kjøper japanske biler.

Hva med Toyota Yaris? Den er kjedelig, men sannsynligvis mer pålitelig.

https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/fiat/500-2007/good/

Anonymkode: 01572...3dc

Jeg digger den andre lille modellen de har, Aygo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Mini da? Usikker på hvordan kvaliteten er der, men de er jo små og sjarmerende. 

Samme med Citröen C1 og C3, de er billige som ny (170/200.000)

Anonymkode: 3f9b8...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mini har pleid å være like problematiske som Fiat hva angår mekanisk og elektrisk kvalitet. De nyere skal være litt bedre, men er nok fortsatt utenfor budsjettet.

Anonymkode: ccbaa...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Fiat 500 fra 2012 fram til 2017. Herlig bil! Ingen problemer. 

Har nå Citroen C1. 

Savner Fiaten. Mye morsommere å kjøre enn Citroenen. 

Anonymkode: db662...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Også veldig fint med tips til alternativer å kikke litt på.

Dere som har/har hatt Fiat 500 og er fornøyde, har dere hatt mye problemer med bilen? Og kjøpte dere brukt eller ny?

TS

Anonymkode: 1297e...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kjøpt den! Det er en liten blikkboks og den fikk kun 3 av 5 stjerner i euro ncap testen. Den er jo ikke trygg i det hele tatt. Har sett bilder fra den har vært i kollisjon også. Den andre bilen har nesten ikke skader, mens den er krøllet sammen

Anonymkode: 5e34a...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...