Gå til innhold

Mange insekter i huset - er det skjeggkre eller annet skadedyr???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har for øvrig katteluke....Kan man få insektsproblemer pga det? Den er jo ikke 100% lufttett når den er lukket....vil insekter krype inn der nå om våren og sommeren? Hjelper det i så fall å stryke på noe anti-insekt væske eller kloster i en sirkel rundt katteluken ?

Anonymkode: 22a0e...2a1

Eller klister, skulle det stå.

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de som sa at den kommer fra ved og er ufarlig har rett. Se her:

https://www.nhm.uio.no/fakta/zoologi/insekter/norcol/cerambyc/P_testaceus.html

Anonymkode: ba3cd...9a1

Veldig ekkelt ja. Det som ikke kom fram på bildene var at de er litt oransjeaktige....

katta oppdaget en til for noen minutter siden, men jeg freaket ut og moste den.

er 3 cm i alle fall. Ekkelt at de er så store at katta er på utkikk etter dem og dit hun stirrer, ja, der er det en til. 

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg den friheten og sendte bilde til en av mine venner som er interessert i insekter. Vedkommende sier at det ikke er husbukk!

Vedkommende forhører seg med andre som også er interessert i dét, og vil komme tilbake med rett svar. Det er ingen fare for hus og hjem, det har de kommet fram til.

fortsettelse følger.....

 

Anonymkode: 841fc...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok meg den friheten og sendte bilde til en av mine venner som er interessert i insekter. Vedkommende sier at det ikke er husbukk!

Vedkommende forhører seg med andre som også er interessert i dét, og vil komme tilbake med rett svar. Det er ingen fare for hus og hjem, det har de kommet fram til.

fortsettelse følger.....

 

Anonymkode: 841fc...f52

Tusen takk. Hadde ikke forventet så mange snille, hjelpsomme folk til min redning. :)

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Hadde ikke forventet så mange snille, hjelpsomme folk til min redning. :)

Anonymkode: 22a0e...2a1

Hvor fant du den/de? Var den oransje på hele kroppen eller bare kroppen eller bare hodet?

 

Anonymkode: 841fc...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok meg den friheten og sendte bilde til en av mine venner som er interessert i insekter. Vedkommende sier at det ikke er husbukk!

Vedkommende forhører seg med andre som også er interessert i dét, og vil komme tilbake med rett svar. Det er ingen fare for hus og hjem, det har de kommet fram til.

fortsettelse følger.....

 

Anonymkode: 841fc...f52

Her er et par bilder til av samme, men med mer lys så man ser litt mer av rødskjæret....

IMG_0969.JPG

IMG_0973.JPG

IMG_0975.JPG

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fant du den/de? Var den oransje på hele kroppen eller bare kroppen eller bare hodet?

 

Anonymkode: 841fc...f52

Fant to på stua. En på gulvet, kom fra under sofaen tror jeg. En annen kravlet på veggen bak sofaen. Den foreløpig siste oppdaget katta - insektet kravlet på kjøkkenbordet like ved PC-en....

Sendte noen bilder til, der er det kanskje litt tydeligere at det er oransjeaktig farge på det meste av insektet.

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant to på stua. En på gulvet, kom fra under sofaen tror jeg. En annen kravlet på veggen bak sofaen. Den foreløpig siste oppdaget katta - insektet kravlet på kjøkkenbordet like ved PC-en....

Sendte noen bilder til, der er det kanskje litt tydeligere at det er oransjeaktig farge på det meste av insektet.

Anonymkode: 22a0e...2a1

Jeg har sendt bildenee videre til de "lærde"...... de synes det er morsomt...

Anonymkode: 841fc...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt bildenee videre til de "lærde"...... de synes det er morsomt...

Anonymkode: 841fc...f52

Fint det er noen som synes det..... :)

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du/dere vil bli kvitt insekter anbefaler jeg pelias' universalspray. Jeg har brukt den mot sølvkre/skjeggkre og edderkopper, funker som bare det, funker også å spraye i vinduskarmen for å holde andre dyr unna. Vet ikke hvilet insekt ts har på bildet da.

Anonymkode: 52d9e...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok løvtrebarkbukk, eller en av de andre "bukkene". I sommer fikk vi plutselig 17 stykker inn i gangen i 2. etg. De fleste bukkene, slik som løvtrebarkbukk gjør ingen skade på huset ditt. 

Anonymkode: 086de...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nok løvtrebarkbukk, eller en av de andre "bukkene". I sommer fikk vi plutselig 17 stykker inn i gangen i 2. etg. De fleste bukkene, slik som løvtrebarkbukk gjør ingen skade på huset ditt. 

Anonymkode: 086de...36c

Men formerer de seg innendørs ? Er redd for at det etter hvert skal "bo" hundrevis, eller tusenvis, av disse ekle insektene her.

Ble du kvitt insektene i huset ditt?

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok løvtrebarkbukk, eller en av de andre "bukkene". I sommer fikk vi plutselig 17 stykker inn i gangen i 2. etg. De fleste bukkene, slik som løvtrebarkbukk gjør ingen skade på huset ditt. 

Anonymkode: 086de...36c

Det var ikke løvtrebarkbukk fikk jeg til svar fra de som er interessert i insekter.

Anonymkode: 841fc...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakkerlakker er det jo iallefall ikke. Hvis du har hatt ved har det sikkert kommet inn med denne. Vi hadde veden i en kjellerbod og det dukket opp noen biller av noen slag en gang i blant. Da jeg tok en nærmere kikk kunne jeg høre de holdt på i veden i boden. Den veden  forsvant fort ut for å si det sånn, og problemet var borte. Hørte samme lyden igjen nå nettopp i noen vedkubber vi har liggende ved ovnen, tok og kløyvet den og der var det jammen to larver som satt og koste seg.

og når ble tre insekter mange?

Anonymkode: 8c263...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjevla

Æsj. Likner en Kakkerlakk. Har du vært på ferie nylig? Kan i så fall ha blitt med i kofferten.

skjeggkre er mye mindre, og veldig like sølvkre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Kjevla skrev:

Æsj. Likner en Kakkerlakk. Har du vært på ferie nylig? Kan i så fall ha blitt med i kofferten.

skjeggkre er mye mindre, og veldig like sølvkre. 

Nei, ikke til utlandet.

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kakkerlakker er det jo iallefall ikke. Hvis du har hatt ved har det sikkert kommet inn med denne. Vi hadde veden i en kjellerbod og det dukket opp noen biller av noen slag en gang i blant. Da jeg tok en nærmere kikk kunne jeg høre de holdt på i veden i boden. Den veden  forsvant fort ut for å si det sånn, og problemet var borte. Hørte samme lyden igjen nå nettopp i noen vedkubber vi har liggende ved ovnen, tok og kløyvet den og der var det jammen to larver som satt og koste seg.

og når ble tre insekter mange?

Anonymkode: 8c263...6dc

Det er veldig mange for noen som er livredd insekter. Mister matlysten og kjenner jeg er redd for at insekter skal komme inn i nesen, ørene eller munnen min mens jeg sover.

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de, etter mye fram og tilbake, sikre på at det siste bildet du la ut er løvtrebarkbukk, men var de like alle sammen? De fikk ikke første bildet til å stemme. 

Uansett så er de totalt ufarlige.

Anonymkode: 841fc...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kakkerlakker er det jo iallefall ikke. Hvis du har hatt ved har det sikkert kommet inn med denne. Vi hadde veden i en kjellerbod og det dukket opp noen biller av noen slag en gang i blant. Da jeg tok en nærmere kikk kunne jeg høre de holdt på i veden i boden. Den veden  forsvant fort ut for å si det sånn, og problemet var borte. Hørte samme lyden igjen nå nettopp i noen vedkubber vi har liggende ved ovnen, tok og kløyvet den og der var det jammen to larver som satt og koste seg.

og når ble tre insekter mange?

Anonymkode: 8c263...6dc

Forresten, du kunne HØRE insektene? Ekkelt.

Anonymkode: 22a0e...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...