AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #21 Skrevet 1. april 2019 Herpes testes ved en blodprøve. Den kan og fortelle om det er type en eller to. Anonymkode: f630b...3ef
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #22 Skrevet 1. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herpes testes ved en blodprøve. Den kan og fortelle om det er type en eller to. Anonymkode: f630b...3ef Må man ikke testes mens man har utbrudd? Anonymkode: 0778d...891
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #23 Skrevet 2. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk herpes av en jeg datet en kort periode for noen år siden. Han var ikke klar over at han hadde det. Jeg hadde ett utbrudd, men ikke vært plaget siden. Så mye som folk friker ut av tanken på herpes så kommer jeg faktisk ikke til å nevne det til ny partner. Kommer jo til å være singel for resten av livet isåfall. Kommer til å spille dum og være en av de som ikke vet at jeg har det. Har flere ganger hørt historier om folk som har vært på date; «var skikkelig bra, men viste seg at hun hadde herpes, så nei takk!» Så nei, jeg kommer ikke til å risikere et potensielt forhold over noe så uvesentlig. Isåfall blir jeg å vente med å nevne det til personen er såå forelsket i meg at hen ikke gjør det slutt for det:p Det går ikke an å teste seg for herpes med mindre man får utbrudd, nettopp derfor det er så utbredt. Det er kun de som har hatt utbrudd som kan vite at de har det. Og kun 1 av 5 som har viruset, får utbrudd. Anonymkode: 278cd...89c Jo, man kan ta blodprøve og se om man har antistoffer mor herpes1 eller herpes2. Men blodprøver viser ikke om man har herpes i munnen eller underlivet. Kun hvilket virus man eventuelt har i kroppen. Men slike blodprøver er ikke vanlige å ta, eller noe helsepersonell anbefaler. Det blir ikke testet om man går og ber om en "standardtest" for kjønnssykdommer. Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #24 Skrevet 2. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det er snakk om at de tror at 80 % har herpes viruset så er det snakk om munnsår-herpes 1 og ikke kjønns sykdommen herpes 2 ! Anonymkode: d138a...7b3 Som jeg skrev i åpningsinnlegget, 80 %har herpes1-viruset i kropoen. Det er dette som vanligvis gir munnsår, men man kan også ha herpes1 i underlivet, og man kan ha herpes2 i munnen. Risikoen ved å ha samleie med noen med herpes i underlivet og å ha oralsex med noen med herpes i munnen (noe nesten alle har) er den samme. Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #25 Skrevet 2. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fin måte å starte et forhold på uansett når man forteller det, tenker jeg. Men om man forteller det med en gang, før man rekker å bli kjent, så blir det svært sjelden noe forhold. Når man kjenner hverandre godt så ligger lista gjerne litt høyere. Det var poenget. Man kan vel ikke teste når man ikke har eller nettopp har hatt utbrudd. Isåfall vil det si at jeg har blitt kvitt viruset, siden jeg for to måneder siden tok en helsjekk for kjønnsykdommer og hadde ingenting. Dersom usynlig herpes kan testes er det jo vanvittig at det ikke er en del av en helsjekk, så utbredt som det er. Anonymkode: 278cd...89c Men om man forteller det senere, kan jo vedkommende bli sur fordi hen er blitt utsatt for smitterisiko uten å vite det. Man blir ikke kvitt herpesvirus, viruset vil for alltid ligge latent i kroppen, det er ikke sikkert du får flere utbrudd. Når de tar en helsesjekk for kjønnssykdommer, tester de ikke for herpes, med mindre de ser du har utbrudd. Skal man teste utenom utbrudd, må man ta blodprøve. Dette er ikke vanlig å gjøre, eller noe som anbefales. Men jeg synes alle burde ha gjort det, så vilke mange fått seg en aha-opplevelse, og stigmaet ved å ha herpes ville blitt mindre. Dette er en sykdom veldig mange har, men det er kun de som er så uheldige å få utbrudd som nærnest ses som spedalske av mange. Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #26 Skrevet 2. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: JJeg fikk herpes av en jeg datet en kort periode fir noen år siden. Han var ikke klar over at han hadde det. Jeg hadde ett utbrudd, men ikke vært plaget siden. Så mye som folk friker ut av tanken på herpes så kommer jeg faktisk ikke til å nevne det til ny partner. Kommer jo til å være singel for resten av livet isåfall. Kommer til å spille dum og være en av de som ikke vet at jeg har det. Har flere ganger hørt historier om folk som har vært på date; «var skikkelig bra, men viste seg at hun hadde herpes, så nei takk!» Så nei, jeg kommer ikke til å risikere et potensielt forhold over noe så uvesentlig. Isåfall blir jeg å vente med å nevne det til personen er såå forelsket i meg at hen ikke gjør det slutt for det:p Det går ikke an å teste seg for herpes med mindre man får utbrudd, nettopp derfor det er så utbredt. Det er kun de som har hatt utbrudd som kan vite at de har det. Og kun 1 av 5 som har viruset, får utbrudd. Anonymkode: 278cd...89c Dette kan du egentlig ikke vite sikkert. Om du ikke har tatt blidprlve og visste du var heroesfri før. Du har garantert både hatt sex med, kysset, drukket av samme flaske som folk med herpesvirus før. De fleste får aldri utbrudd, men viruset kan også ligfe latent i årevis før første utbrudd. Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #27 Skrevet 2. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Herpes testes ved en blodprøve. Den kan og fortelle om det er type en eller to. Anonymkode: f630b...3ef Men ikke hvor viruset er lokalisert. Man kan få begge typer både oppe og nede. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Må man ikke testes mens man har utbrudd? Anonymkode: 0778d...891 Ved utbrudd tar de prlve av utbruddet. Utenom utbrudd kan man ta blodprøve. Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #28 Skrevet 2. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om man forteller det senere, kan jo vedkommende bli sur fordi hen er blitt utsatt for smitterisiko uten å vite det. Man blir ikke kvitt herpesvirus, viruset vil for alltid ligge latent i kroppen, det er ikke sikkert du får flere utbrudd. Når de tar en helsesjekk for kjønnssykdommer, tester de ikke for herpes, med mindre de ser du har utbrudd. Skal man teste utenom utbrudd, må man ta blodprøve. Dette er ikke vanlig å gjøre, eller noe som anbefales. Men jeg synes alle burde ha gjort det, så vilke mange fått seg en aha-opplevelse, og stigmaet ved å ha herpes ville blitt mindre. Dette er en sykdom veldig mange har, men det er kun de som er så uheldige å få utbrudd som nærnest ses som spedalske av mange. Anonymkode: 92865...a47 NETTOPP! Det er akkurat det jeg skrev i stad. Hadde folk bare visst om de hadde herpes eller ei, ville det ført til mindre drittslenging. Jeg HATER å ha utbrudd - går ofte og ser ned i bakken mens jeg går, rett og slett for å prøve å gjemme det. Har hørt venner snakke dritt om folk med herpes, og andre, rett og slett fordi de ikke vet nok om det. Og der sitter jeg og føler meg ubekvem fordi jeg vet at jeg får synlige utbrudd. Blir så flau. Hadde alle som har herpes visst at de hadde det, ville det vært mye mindre flaut å være en av de få som får utbrudd.. og jeg får utbrudd omtrent annenhver måned også, så jeg får det OFTE. Min eks brydde seg heldigvis ikke da jeg sa det, men det viste seg at han mest sannsynlilg også var syk fra før av, men er redd ikke alle er like åpne som han var. Som sagt, jeg har crush på en som stod å skrøt av hvordan han "ikke hadde herpes, så han lå og klina tydeligvis med rett folk". Den var vond å få rett i fleisen, spesielt når vi egentlig har småflørtet litt og jeg er interessert i noe mer. Anonymkode: f691a...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #29 Skrevet 2. april 2019 Jeg får munnsår et par ganger i året. Det har aldri kommet på tale for meg å informere noen om dette ved innledningen til et forhold. Det får være måte på. Når jeg har utbrudd, passer vi oss slik at munnen min ikke kommer i kontakt med samboer eller ting han kommer i kontakt med. Han har ikke fått munnsår (og det fikk heller ikke min forrige samboer). Så det er tre muligheter: Enten er han usmittet, eller han var allerede smittet uten å vite om det, eller han har nå blitt smittet uten å få symptomer Anonymkode: c4b16...b53 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #30 Skrevet 2. april 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Når det er snakk om at de tror at 80 % har herpes viruset så er det snakk om munnsår-herpes 1 og ikke kjønns sykdommen herpes 2 ! Anonymkode: d138a...7b3 Ja, men har du type 1 nedentil (som mange har) kan du ikke gi kjønnsherpes til en som har type 1 fra før på leppene, altså til 80%. Har du type 1 nedentil og unngår sex før og under utbrudd er sjansen nesten 0 for å smitte noen. Anonymkode: 1da89...7b5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #31 Skrevet 2. april 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: NETTOPP! Det er akkurat det jeg skrev i stad. Hadde folk bare visst om de hadde herpes eller ei, ville det ført til mindre drittslenging. Jeg HATER å ha utbrudd - går ofte og ser ned i bakken mens jeg går, rett og slett for å prøve å gjemme det. Har hørt venner snakke dritt om folk med herpes, og andre, rett og slett fordi de ikke vet nok om det. Og der sitter jeg og føler meg ubekvem fordi jeg vet at jeg får synlige utbrudd. Blir så flau. Hadde alle som har herpes visst at de hadde det, ville det vært mye mindre flaut å være en av de få som får utbrudd.. og jeg får utbrudd omtrent annenhver måned også, så jeg får det OFTE. Min eks brydde seg heldigvis ikke da jeg sa det, men det viste seg at han mest sannsynlilg også var syk fra før av, men er redd ikke alle er like åpne som han var. Som sagt, jeg har crush på en som stod å skrøt av hvordan han "ikke hadde herpes, så han lå og klina tydeligvis med rett folk". Den var vond å få rett i fleisen, spesielt når vi egentlig har småflørtet litt og jeg er interessert i noe mer. Anonymkode: f691a...ff9 Og herpes blir alltid brukt som mobbing eller som noe du kan få om du er i kontakt med en promiskuøs eller prostituert person på film, så utrolig teit når nesten ALLE HAR DET. Anonymkode: 1da89...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #32 Skrevet 2. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og herpes blir alltid brukt som mobbing eller som noe du kan få om du er i kontakt med en promiskuøs eller prostituert person på film, så utrolig teit når nesten ALLE HAR DET. Anonymkode: 1da89...7b5 Vet, eksen min trodde jeg hadde klint med hele verden på grunn av munnsåret mitt. Har ikke tall på hvor mye kødd jeg har hørt i forbifarten eller på fest som handler om herpes. Anonymkode: 0778d...891 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #33 Skrevet 2. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men har du type 1 nedentil (som mange har) kan du ikke gi kjønnsherpes til en som har type 1 fra før på leppene, altså til 80%. Anonymkode: 1da89...7b5 Er dette 100 % sikkert? Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #34 Skrevet 2. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet, eksen min trodde jeg hadde klint med hele verden på grunn av munnsåret mitt. Har ikke tall på hvor mye kødd jeg har hørt i forbifarten eller på fest som handler om herpes. Anonymkode: 0778d...891 De fleste er vel smittet allerede i barndommen? Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #35 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De fleste er vel smittet allerede i barndommen? Anonymkode: 92865...a47 Ja, jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. Og tenk så på hvordan barn er, da er det jo nesten umulig å unngå smitte. Anonymkode: 0778d...891
Gjest Krampus Skrevet 2. april 2019 #36 Skrevet 2. april 2019 Uavhengig om jeg har det eller ikke så ville jeg glatt dumpet en som har herpes og ikke informerte meg om det. Har du noe kronisk som kan smitte, så sier du ifra. Folk skal få lov til å velge selv om det er noe de er ok med å potensielt få om de ikke har det.
Thyra Skrevet 2. april 2019 #37 Skrevet 2. april 2019 1 minutt siden, batcat skrev: Uavhengig om jeg har det eller ikke så ville jeg glatt dumpet en som har herpes og ikke informerte meg om det. Har du noe kronisk som kan smitte, så sier du ifra. Folk skal få lov til å velge selv om det er noe de er ok med å potensielt få om de ikke har det. Ville du ha dumpet vedkommende om hen fortalte det, da?
Gjest Krampus Skrevet 2. april 2019 #38 Skrevet 2. april 2019 Akkurat nå, Thyra skrev: Ville du ha dumpet vedkommende om hen fortalte det, da? Ikke om jeg likte personen nei.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #39 Skrevet 2. april 2019 4 minutter siden, batcat skrev: Uavhengig om jeg har det eller ikke så ville jeg glatt dumpet en som har herpes og ikke informerte meg om det. Har du noe kronisk som kan smitte, så sier du ifra. Folk skal få lov til å velge selv om det er noe de er ok med å potensielt få om de ikke har det. Jeg er enig i dette. Vet du om det, så gir du beskjed. Anonymkode: 097de...c04
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #40 Skrevet 2. april 2019 29 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette 100 % sikkert? Anonymkode: 92865...a47 Ja, da har du antistoffer mot type 1, så du kan ikke få det både oppe og nede av samme HSV1 virus. Anonymkode: 1da89...7b5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå