AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #1 Skrevet 1. april 2019 Ca 80 % av befolkningen har herpes1 viruset i kroppen. De fleste uten å vite det. Bør man likevel informere potensielle partnere om dette? Sjansen er veldig stor for at hen allerede har viruset og ikke vet det. Er det forskjell på om man har viruset i munnen eller underlivet? Å ha samleie med en med herpes1 i underlivet er samme risiko som å motta oralsex fra en med herpes1 i munnen. Noe de fleste faktisk har. Hvordan ville du ha reagert om en potensiell partner fortalte at hen hadde viruset? Anonymkode: 92865...a47
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #2 Skrevet 1. april 2019 De fleste har viruset uansett. Det gir likevel mening å fortelle når man han utbrudd så man kan beskytte seg sa for sikkerhets skyld, tenker jeg. Anonymkode: 44cab...828
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #3 Skrevet 1. april 2019 Hvis det skulle blitt obligatorisk å fortelle, burde i allefall alle som hadde viruset vært klar over det først. Selv er jeg en av relativt få som får jevnlige utbrudd (munnsår). Jeg hører jo hvordan folk ser ned på "oss med herpes", uten å vite at de mest sannsynlig selv også er syke. Her om dagen hørte jeg personen jeg crushet på si "jeg har bare valgt riktig personer å holde på med, siden jeg aldri har fått herpes". Det var litt kjipt å høre indirekte at jeg er "feil", når han mest sannsynlig er syk han og, men bare ikke vet det. Blir så frustrert av hele greia. Anonymkode: f691a...ff9 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #4 Skrevet 1. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det skulle blitt obligatorisk å fortelle, burde i allefall alle som hadde viruset vært klar over det først. Selv er jeg en av relativt få som får jevnlige utbrudd (munnsår). Jeg hører jo hvordan folk ser ned på "oss med herpes", uten å vite at de mest sannsynlig selv også er syke. Her om dagen hørte jeg personen jeg crushet på si "jeg har bare valgt riktig personer å holde på med, siden jeg aldri har fått herpes". Det var litt kjipt å høre indirekte at jeg er "feil", når han mest sannsynlig er syk han og, men bare ikke vet det. Blir så frustrert av hele greia. Anonymkode: f691a...ff9 Forøvrig har jeg slitt med munnsår så lenge jeg kan huske, altså siden jeg var liten. Så blir litt ekstra sårt når det assosieres med kjønnssykdom, og jeg fikk det lenge før jeg både kysset og hadde sex med noen for første gang. Folk har for lite kunnskap om (særlig) munnherpes. Anonymkode: f691a...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #5 Skrevet 1. april 2019 Jeg har herpes, ble smitta av typen noen år siden, han visste egentlig ikke selv han hadde det. Så ja, sånn er det... Anonymkode: e3015...315 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #6 Skrevet 1. april 2019 Jeg får også herpesmunnsår. Har blitt valgt bort på grunn av det. Flere ganger, faktisk. Anonymkode: 0778d...891
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #7 Skrevet 1. april 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får også herpesmunnsår. Har blitt valgt bort på grunn av det. Flere ganger, faktisk. Anonymkode: 0778d...891 Like greit. De var ikke for deg. En som virkelig vil ha deg, vil se bort fra det der. Anonymkode: 153dd...d86 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #8 Skrevet 1. april 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får også herpesmunnsår. Har blitt valgt bort på grunn av det. Flere ganger, faktisk. Anonymkode: 0778d...891 Er det jeg frykter at skal skje med meg. Enda verre er det at de som velger en bort sannsynligvis er syke selv. Er derfor alle skulle blitt sjekket, så ingen hever seg over andre når man selv er like ille Anonymkode: f691a...ff9 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #9 Skrevet 1. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det skulle blitt obligatorisk å fortelle, burde i allefall alle som hadde viruset vært klar over det først. Selv er jeg en av relativt få som får jevnlige utbrudd (munnsår). Jeg hører jo hvordan folk ser ned på "oss med herpes", uten å vite at de mest sannsynlig selv også er syke. Her om dagen hørte jeg personen jeg crushet på si "jeg har bare valgt riktig personer å holde på med, siden jeg aldri har fått herpes". Det var litt kjipt å høre indirekte at jeg er "feil", når han mest sannsynlig er syk han og, men bare ikke vet det. Blir så frustrert av hele greia. Anonymkode: f691a...ff9 Hvis man er klar over at man har herpes /kjønnsherpes så må man såk lart opplyse en partner om det. Gir du partneren din oralsex og han får kjønnsherpes, så vil du ikke bli spes populær når du visste du hadde herpes. De du tror at "mest sannsynlig" også er syke kan ha testet seg og vet at de ikke har herpes. Anonymkode: 75e58...69b 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #10 Skrevet 1. april 2019 Så det er altså normalt å opplyse om munnsår? Anonymkode: 0778d...891
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #11 Skrevet 1. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er altså normalt å opplyse om munnsår? Anonymkode: 0778d...891 Altså, når man ikke har utbrudd Anonymkode: 0778d...891
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #12 Skrevet 1. april 2019 Jeg har vandre herpes og det er skikkelig dritt! Både min mann og jeg har det og ingen av oss vet hvem som smittet hvem. Om jeg skulle ha funnet en ny partner nå hadde jeg informert om det. Det er en sykdom som jeg ikke gidder eller klarer å holde skjult siden utbruddene mine er så synlige. Selv barna mine vet at jeg har herpes. Jeg tror at om folk var mer åpne om det så hadde det blitt mindre tabubelagt. Anonymkode: 83030...489 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #13 Skrevet 1. april 2019 Jeg fikk herpes av en jeg datet en kort periode for noen år siden. Han var ikke klar over at han hadde det. Jeg hadde ett utbrudd, men ikke vært plaget siden. Så mye som folk friker ut av tanken på herpes så kommer jeg faktisk ikke til å nevne det til ny partner. Kommer jo til å være singel for resten av livet isåfall. Kommer til å spille dum og være en av de som ikke vet at jeg har det. Har flere ganger hørt historier om folk som har vært på date; «var skikkelig bra, men viste seg at hun hadde herpes, så nei takk!» Så nei, jeg kommer ikke til å risikere et potensielt forhold over noe så uvesentlig. Isåfall blir jeg å vente med å nevne det til personen er såå forelsket i meg at hen ikke gjør det slutt for det:p 1 time siden, AnonymBruker skrev: De du tror at "mest sannsynlig" også er syke kan ha testet seg og vet at de ikke har herpes. Det går ikke an å teste seg for herpes med mindre man får utbrudd, nettopp derfor det er så utbredt. Det er kun de som har hatt utbrudd som kan vite at de har det. Og kun 1 av 5 som har viruset, får utbrudd. Anonymkode: 278cd...89c 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #14 Skrevet 1. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er altså normalt å opplyse om munnsår? Anonymkode: 0778d...891 Da regner jeg med at det ikke er det siden ingen har svart. Anonymkode: 0778d...891
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #15 Skrevet 1. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk herpes av en jeg datet en kort periode for noen år siden. Han var ikke klar over at han hadde det. Jeg hadde ett utbrudd, men ikke vært plaget siden. Så mye som folk friker ut av tanken på herpes så kommer jeg faktisk ikke til å nevne det til ny partner. Kommer jo til å være singel for resten av livet isåfall. Kommer til å spille dum og være en av de som ikke vet at jeg har det. Har flere ganger hørt historier om folk som har vært på date; «var skikkelig bra, men viste seg at hun hadde herpes, så nei takk!» Så nei, jeg kommer ikke til å risikere et potensielt forhold over noe så uvesentlig. Isåfall blir jeg å vente med å nevne det til personen er såå forelsket i meg at hen ikke gjør det slutt for det:p Det går ikke an å teste seg for herpes med mindre man får utbrudd, nettopp derfor det er så utbredt. Det er kun de som har hatt utbrudd som kan vite at de har det. Og kun 1 av 5 som har viruset, får utbrudd. Anonymkode: 278cd...89c Fin måte å starte et forhold på. Man kan teste seg ved utbrudd og også når man ikke har utbrudd, du vil ha antistoffer mot herpes. Anonymkode: 75e58...69b 2
herzeleid Skrevet 1. april 2019 #16 Skrevet 1. april 2019 Jeg tenker det er noe en bør opplyse om ja. Ikke rart sykdommen sprer seg voldsomt hvis tilnærmingen blant de som er smittet er "alle har det uansett så pytt".
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #17 Skrevet 1. april 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vandre herpes og det er skikkelig dritt! Både min mann og jeg har det og ingen av oss vet hvem som smittet hvem. Om jeg skulle ha funnet en ny partner nå hadde jeg informert om det. Det er en sykdom som jeg ikke gidder eller klarer å holde skjult siden utbruddene mine er så synlige. Selv barna mine vet at jeg har herpes. Jeg tror at om folk var mer åpne om det så hadde det blitt mindre tabubelagt. Anonymkode: 83030...489 Hva er vandre herpes? Anonymkode: 1da89...7b5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #18 Skrevet 1. april 2019 Synes det er rart at det er så tabulagt, for det er ekstremt vanlig. Kjæresten min har hatt kjønnsherpesutbrudd én gang. Eksen min hadde munnherpes. Jeg har selv aldri hatt noen utbrudd, men kan godt være jeg også har viruset i kroppen. Men jeg synes likevel at det er noe det er greit å opplyse om, selv om det absolutt ikke er en dealbreaker for min del. Anonymkode: 8e777...625
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #19 Skrevet 1. april 2019 Når det er snakk om at de tror at 80 % har herpes viruset så er det snakk om munnsår-herpes 1 og ikke kjønns sykdommen herpes 2 ! Anonymkode: d138a...7b3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #20 Skrevet 1. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fin måte å starte et forhold på. Man kan teste seg ved utbrudd og også når man ikke har utbrudd, du vil ha antistoffer mot herpes. Anonymkode: 75e58...69b Fin måte å starte et forhold på uansett når man forteller det, tenker jeg. Men om man forteller det med en gang, før man rekker å bli kjent, så blir det svært sjelden noe forhold. Når man kjenner hverandre godt så ligger lista gjerne litt høyere. Det var poenget. Man kan vel ikke teste når man ikke har eller nettopp har hatt utbrudd. Isåfall vil det si at jeg har blitt kvitt viruset, siden jeg for to måneder siden tok en helsjekk for kjønnsykdommer og hadde ingenting. Dersom usynlig herpes kan testes er det jo vanvittig at det ikke er en del av en helsjekk, så utbredt som det er. Anonymkode: 278cd...89c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå