AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #1 Skrevet 31. mars 2019 Er LIS omtrent halvveis i spesialiseringsløpet. Får vondt i magen ved tanken på å bli overlege, måtte ut og jakte på jobb igjen, og leve resten av livet med lange vakter og evig følelse av å ikke strekke til. Noen leger som har gått ut av klinikken og funnet på noe annet? I tilfelle hva? Ny utdannelse er en mulighet, men litt drastisk... Anonymkode: 8d034...418 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #2 Skrevet 31. mars 2019 Hvorfor ikke bli fastlege om du ikke liker lange vakter? Anonymkode: 17171...d78
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #3 Skrevet 31. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bli fastlege om du ikke liker lange vakter? Anonymkode: 17171...d78 Som fastlege har man som regel legevakt som en del av stillingen sin. Veldig varierende fra sted til sted såklart, men har gått legevakter som var 72 timer. Det gjør jeg heller ikke igjen. Vet ikke om du har fått med deg alle medieoppslagene om fastlegekrisen og hvordan arbeidsforholdene faktisk er for fastlegene, men fastlege er helt uaktuelt. Jeg går ikke fra en økonomisk trygg, om en stressende jobb som jeg stort sett kan legge fra meg når jeg går, til en økonomisk utrygg og enda mer stressende jobb som jeg ikke kan legge fra meg. Anonymkode: 8d034...418 10
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #4 Skrevet 31. mars 2019 Du kan kjøre sykebil Anonymkode: fcee2...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er LIS omtrent halvveis i spesialiseringsløpet. Får vondt i magen ved tanken på å bli overlege, måtte ut og jakte på jobb igjen, og leve resten av livet med lange vakter og evig følelse av å ikke strekke til. Noen leger som har gått ut av klinikken og funnet på noe annet? I tilfelle hva? Ny utdannelse er en mulighet, men litt drastisk... Anonymkode: 8d034...418 Hvordan vil det være å jobbe på en privat klinikk, som feks Aleris? Er det mer normal arbeidstid der? Anonymkode: 25a49...0e5 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vil det være å jobbe på en privat klinikk, som feks Aleris? Er det mer normal arbeidstid der? Anonymkode: 25a49...0e5 Ja, privat er et alternativ. Det er ikke så mange stillinger i det private for min spesialitet, og det krever at jeg fullfører spesialiteten (tar omtrent 3 år). Trenger nok også noen år som overlege før man blir aktuell for sånne stillinger. Så er en stund til, men hvis jeg blir værende i yrket er privat definitivt en mulighet en gang i fremtiden. Eller forskning/undervisning, som nevnt over, men igjen, det krever jo at man får slike stillinger, og det er mange om beinet. Anonymkode: 8d034...418 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vil det være å jobbe på en privat klinikk, som feks Aleris? Er det mer normal arbeidstid der? Anonymkode: 25a49...0e5 Slike klinikker kan velge og vrake - da må TS jobbe beinhardt i flere år fremover, og det er jo nettopp det TS ikke er motivert nok til å gjøre. Anonymkode: 0cade...c44 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 Kan du ikke bli øyelege? Virker som de har avslappende dager med normal arbeidstid. Mest konsultasjoner og henvisninger så lite stress. Anonymkode: 6bc8f...13f 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 Det er mange muligheter. Spesialiteter som ikke krever lange vakter, privatklinikk, forskning, helsedirektoratet, rådgivende lege for eksempel i et forsikringsselskap etc. Hva slags spesialitet dreier det seg om? Anonymkode: 170f0...361 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bli øyelege? Virker som de har avslappende dager med normal arbeidstid. Mest konsultasjoner og henvisninger så lite stress. Anonymkode: 6bc8f...13f Dette er en veldig liten spesialitet, men det er mye spennende arbeid som også involverer kirurgi. Øyeleger må sjeldent jobbe ved ugunstige arbeidstider. De kalles inn kun hvis det er for eksempel dreier seg om øyetraume med metall. Jeg ville absolutt ha byttet spesialitet hvis det nåværende spesialiseringsløpet ikke er noe særlig. Anonymkode: 170f0...361 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 Ts Jeg liker egentlig spesialiteten min (det er en av de mindre, og paranoid som jeg er har jeg ikke tenkt å si hvilken), det er arbeidsbetingelsene kombinert med litt frykt for fremtidens helsevesen som slår inn. Uttrykk som å forlate den synkende skuten er egentlig passende. Jeg tror ikke jeg er dedikert nok til å ofre livet mitt til et system som går mer og mer i retning av det vi ser i England. Derfor kunne jeg tenkt meg tips om noe helt annet, ikke bare andre spesialiteter Forskning og mindre kliniske spesialiteter kan blir aktuelt, diverse andre stillinger som lege krever gjerne at man er ferdig overlege/har annen kompetanse i tillegg. Noe jeg egentlig ikke har noe imot å skaffe meg, jeg må bare finne mulighetene! Anonymkode: 8d034...418 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #13 Skrevet 1. april 2019 Hvis du er så heldig å kapre ei overlegestilling når du er ferdig så vil du få mindre arbeidsbelastning enn hva du har nå som LIS-lege. Mindre arbeidsbelastning, men også såklart mere ansvar. Og mye bedre lønn. Mannen min er overlege, jobber 4-delt turnus. De helgene og ukedagene han har vakt så har han aktiv vakt (dvs må være på jobb) til kl 17. Etter kl 17, hvis det er rolig, så drar han hjem. Sover også hjemme. Han har 15min utrykkelsestid, så vi valgte å bosette oss nærme sykehuset. Vakttelefonen kan ringe ganske hyppig, men ikke alltid han må rykke ut, kommer an på hvor dyktig LIS-legen er. LIS-legene derimot har tilstede-vakt, så de er på jobb hele tiden når de har vakt Vi har vært sammen lenge, helt siden han begynte å studere medisin. Den mest hektiske tiden var de årene han var turnuslege og ass.lege (nå heter det vel LIS1 og LIS2), pluss de to årene han måtte jobbe i en annen by pga gruppe 1-tjeneste. Nå som overlege er det mye mere rolig og forutsigbart. Anonymkode: 6ad2c...67d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #14 Skrevet 1. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er så heldig å kapre ei overlegestilling når du er ferdig så vil du få mindre arbeidsbelastning enn hva du har nå som LIS-lege. Mindre arbeidsbelastning, men også såklart mere ansvar. Og mye bedre lønn. Mannen min er overlege, jobber 4-delt turnus. De helgene og ukedagene han har vakt så har han aktiv vakt (dvs må være på jobb) til kl 17. Etter kl 17, hvis det er rolig, så drar han hjem. Sover også hjemme. Han har 15min utrykkelsestid, så vi valgte å bosette oss nærme sykehuset. Vakttelefonen kan ringe ganske hyppig, men ikke alltid han må rykke ut, kommer an på hvor dyktig LIS-legen er. LIS-legene derimot har tilstede-vakt, så de er på jobb hele tiden når de har vakt Vi har vært sammen lenge, helt siden han begynte å studere medisin. Den mest hektiske tiden var de årene han var turnuslege og ass.lege (nå heter det vel LIS1 og LIS2), pluss de to årene han måtte jobbe i en annen by pga gruppe 1-tjeneste. Nå som overlege er det mye mere rolig og forutsigbart. Anonymkode: 6ad2c...67d Hos oss er det egentlig litt motsatt, med overlegestilling kommer høyere arbeidsbelastning (flere vakttimer pga passiv vakt), lengre arbeidsdager (full arbeidsdag, passiv vakt med eventuelt utrykning, og full arbeidsdag neste dag), i tillegg til et mye større ansvar. Hvis dere synes det er roligere med 4-delt (!) vakt må han ha hatt en veldig belastende LIS-tid! Overlegene bak meg har også passiv vakt, og jeg ser hvor stor belastning det kan bli på dem travle perioder med uerfarne forvakter. Og hvis det er rolige vakter så sitter de stort sett foran pcen i et forsøk på å holde seg ajour med papirarbeid, som ser ut til å øke eksponentielt med overlegetittelen. Så jeg ser ikke frem til å bli overlege 😛 Anonymkode: 8d034...418
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #15 Skrevet 1. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er LIS omtrent halvveis i spesialiseringsløpet. Får vondt i magen ved tanken på å bli overlege, måtte ut og jakte på jobb igjen, og leve resten av livet med lange vakter og evig følelse av å ikke strekke til. Noen leger som har gått ut av klinikken og funnet på noe annet? I tilfelle hva? Ny utdannelse er en mulighet, men litt drastisk... Anonymkode: 8d034...418 Fullt mulig å drive med forskning. Anonymkode: 00236...3b3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #16 Skrevet 1. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss er det egentlig litt motsatt, med overlegestilling kommer høyere arbeidsbelastning (flere vakttimer pga passiv vakt), lengre arbeidsdager (full arbeidsdag, passiv vakt med eventuelt utrykning, og full arbeidsdag neste dag), i tillegg til et mye større ansvar. Hvis dere synes det er roligere med 4-delt (!) vakt må han ha hatt en veldig belastende LIS-tid! Overlegene bak meg har også passiv vakt, og jeg ser hvor stor belastning det kan bli på dem travle perioder med uerfarne forvakter. Og hvis det er rolige vakter så sitter de stort sett foran pcen i et forsøk på å holde seg ajour med papirarbeid, som ser ut til å øke eksponentielt med overlegetittelen. Så jeg ser ikke frem til å bli overlege 😛 Anonymkode: 8d034...418 Det er jo ikke sikkert du lander ei overlegestilling når du er ferdig da, det er mange om beinet Anonymkode: 6ad2c...67d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #17 Skrevet 1. april 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke sikkert du lander ei overlegestilling når du er ferdig da, det er mange om beinet Anonymkode: 6ad2c...67d Vi regner med å måtte flytte ja, må sannsynligvis flytte uansett når jeg skal i gruppe 1. Så et flytte blir det, og antageligvis flere. Er mye vikariater på overlegesiden. Regner med at fast jobb kommer først når (hvis?) jeg har vært overlege i 5 års tid. Anonymkode: 8d034...418
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #18 Skrevet 1. april 2019 Nå skjønner jeg hvorfor fastlegen min ser sliten ut 😬🙈 Anonymkode: c3a39...e30 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #19 Skrevet 1. april 2019 Hvorfor drives dere så hardt ?? Anonymkode: c3a39...e30 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #20 Skrevet 1. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er så heldig å kapre ei overlegestilling når du er ferdig så vil du få mindre arbeidsbelastning enn hva du har nå som LIS-lege. Mindre arbeidsbelastning, men også såklart mere ansvar. Og mye bedre lønn. Mannen min er overlege, jobber 4-delt turnus. De helgene og ukedagene han har vakt så har han aktiv vakt (dvs må være på jobb) til kl 17. Etter kl 17, hvis det er rolig, så drar han hjem. Sover også hjemme. Han har 15min utrykkelsestid, så vi valgte å bosette oss nærme sykehuset. Vakttelefonen kan ringe ganske hyppig, men ikke alltid han må rykke ut, kommer an på hvor dyktig LIS-legen er. LIS-legene derimot har tilstede-vakt, så de er på jobb hele tiden når de har vakt Vi har vært sammen lenge, helt siden han begynte å studere medisin. Den mest hektiske tiden var de årene han var turnuslege og ass.lege (nå heter det vel LIS1 og LIS2), pluss de to årene han måtte jobbe i en annen by pga gruppe 1-tjeneste. Nå som overlege er det mye mere rolig og forutsigbart. Anonymkode: 6ad2c...67d Det er ikke min erfaring, mannen min er også overlege. Vaktbelastningen er mindre (færre vakter, og slipper å være våken hele natta), men han jobber vanvittig mye overtid. Han jobber mange flere timer i uka nå enn da han var LiS. Anonymkode: a354d...17c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå