Gå til innhold

Gode erstatninger for vanlig melk


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nære ved å slutte og drikke melk for å se om det kan ha positiv effekt på huden min. Har drukket melk nesten hver morgen til frokost i flere år så dette blir en vanskelig overgang. Så, jeg lurer på om noen vil anbefale gode og smakfulle erstatninger for vanlig drikkemelk? 

Anonymkode: 1aa44...065

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smakfulle = mente egentlig gode på smak. Altså noe som går an å drikke rent uten at det smaker høgg 😜

Anonymkode: 1aa44...065

AnonymBruker
Skrevet

Mandel melk, havredrikk, eller kokos. Får Acne av melk selv. Og tåler ikke laktose.

Anonymkode: 76205...c98

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ferskpresset appelsinjuice.

Anonymkode: 217b1...307

Gjest NotYou
Skrevet

Jeg bruker oatly sin havremelk. Mandelmelk er også godt, og en del søtere hvis du liker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er enormt utvalg i "melkeerstatninger" som soyamelk, havremelk, rismelk, kokosmelk, osv i helt vanlige matbutikker. Og som jeg oppdaget da jeg måtte leve på melkefri kost et par måneder ifbm mistanke om at diebarnet mitt hadde melkeallergi: mye av det er jo utrolig godt!

De søtede versjonene smaker jo best... Kjøp, og prøv, og se hva du liker best. 

Men vær obs på at det er helt annet næringsinnhold i denne "melken". Det er ikke i nærheten av like mye protein, kalsium og jod. Så om du til vanlig drikker melk, bør du tenke litt gjennom om du får i deg nok av næringsstoffer om du bytter til plantebasert "melk". 

Anonymkode: d196c...8cb

Skrevet

Jeg bruker bare plantemelk, og syns de forskjellige smaker godt i forskjellige ting. Den søtede soyamelka syns jeg er best hvis man skal drikke rent eller lage grøt. Mandelmelk er godt i kaffe/te. Jeg bruker havrefløte i mat. 

Du må nok bare prøve deg fram for å finne det du liker best.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, NotYou skrev:

Jeg bruker oatly sin havremelk. Mandelmelk er også godt, og en del søtere hvis du liker det. 

Personlig synes jeg mandelmelk smaker vann...

Anonymkode: 34c15...30d

Gjest NotYou
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg mandelmelk smaker vann...

Anonymkode: 34c15...30d

Da velger du såklart noe annet som du liker :) 

Skrevet

Cashewmelk er godt! Kremete og god! 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nære ved å slutte og drikke melk for å se om det kan ha positiv effekt på huden min. Har drukket melk nesten hver morgen til frokost i flere år så dette blir en vanskelig overgang. Så, jeg lurer på om noen vil anbefale gode og smakfulle erstatninger for vanlig drikkemelk? 

Anonymkode: 1aa44...065

Melk har ingen invirkning på huden. Hilsen kvise og eksemmenneske med melkeallergi. 

Anonymkode: a653e...fc3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk har ingen invirkning på huden. Hilsen kvise og eksemmenneske med melkeallergi. 

Anonymkode: a653e...fc3

Jo det har det! Mange som slutter med melk slutter ha kviser og akne også faktisk.

Anonymkode: 34c15...30d

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nære ved å slutte og drikke melk for å se om det kan ha positiv effekt på huden min. Har drukket melk nesten hver morgen til frokost i flere år så dette blir en vanskelig overgang. Så, jeg lurer på om noen vil anbefale gode og smakfulle erstatninger for vanlig drikkemelk? 

Anonymkode: 1aa44...065

Vann? Mitt forslag. Smaker fortreffelig, spesielt med litt sitron eller agurk i.

Er du på jakt etter næringsstoffene i melken så er svaret solsikkefrø. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk har ingen invirkning på huden. Hilsen kvise og eksemmenneske med melkeallergi. 

Anonymkode: a653e...fc3

Og det vet du fordi? :klo:

Det er helt vanlig å ha allergier som gir elveblest/utslett. Også mot mat. Melk, hvete og svin er de mest typiske som gir utslett heller enn pustebesvær.

Anonymkode: df5b2...0af

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk har ingen invirkning på huden. Hilsen kvise og eksemmenneske med melkeallergi. 

Anonymkode: a653e...fc3

Det har ingen innvirkning på DEG nei 🙄 

Melk inneholder masse hormoner, blandt annet veksthormoner. Selvfølgelig virker dette inn på kroppen vår. 

Anonymkode: dd2bb...2fb

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i melk og bruker det til både frokostblanding og tørstedrikk.

Jeg ble utrolig positivt overrasket over havremelk. Den er ikke for søt eller vannete. Jeg tror det som gjør at den fungerer såpass bra for min del er fordi den eneste antydningen av annen smak man kan registrere er et lite hint av grøt. Og det er ganske naturlig i.o.m at vi er vant til å spise havregrøt med melk. Derfor er det ingenting i smaken som virker ukjent eller rart.

Anonymkode: efb10...a12

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer også kutte ut kumelk pga mage her, og har oppfølgingsspørsmål til dere som drikker plante/korn-melk: 
Hvordan er den faktiske holdbarheten? 
Ser på alle pakker at det står 5 dager etter åpning, men tåler dem stå en del lengre enn det? Kumelk klumper seg når den blir dårlig, hva med de andre? 
Og er det like enkelt merke om dem er dårlig, typisk klumper seg, lukter eller sånt?
Eneste jeg har erfaring med er Oatly sin vanlijesaus som absolutt smaker godt veldig lenge etter åpning. 

Anonymkode: b01e3...4d3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer også kutte ut kumelk pga mage her, og har oppfølgingsspørsmål til dere som drikker plante/korn-melk: 
Hvordan er den faktiske holdbarheten? 
Ser på alle pakker at det står 5 dager etter åpning, men tåler dem stå en del lengre enn det? Kumelk klumper seg når den blir dårlig, hva med de andre? 
Og er det like enkelt merke om dem er dårlig, typisk klumper seg, lukter eller sånt?
Eneste jeg har erfaring med er Oatly sin vanlijesaus som absolutt smaker godt veldig lenge etter åpning. 

Anonymkode: b01e3...4d3

Plantemelk holder myyye lengre enn kumelk. Har drukket plantemelk som har stått ute i to dager og den har vært helt fin. I kjøleskapet kan den fint holde i to uker om ikke mer. Bare lukt på den. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, deedee_ said:

Plantemelk holder myyye lengre enn kumelk. Har drukket plantemelk som har stått ute i to dager og den har vært helt fin. I kjøleskapet kan den fint holde i to uker om ikke mer. Bare lukt på den. 

Gjelder det de fleste typene da? 
Jeg bruker ikke så mye melk i hverdagen, og har til nå droppet teste ut alle plante-melkene siden dem ofte er dyrere og jeg ikke vet noe om holdbarheten. I dag bruker jeg laktoseredusert melk, og sjelden jeg bruker en liter på 14dager, men den holder jo ett halvt århundre :fnise: 
Men holder dem rundt to uker, så er det absolutt mer aktuelt prøve finne noe som er godt 😄 
 

Anonymkode: b01e3...4d3

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det de fleste typene da? 
Jeg bruker ikke så mye melk i hverdagen, og har til nå droppet teste ut alle plante-melkene siden dem ofte er dyrere og jeg ikke vet noe om holdbarheten. I dag bruker jeg laktoseredusert melk, og sjelden jeg bruker en liter på 14dager, men den holder jo ett halvt århundre :fnise: 
Men holder dem rundt to uker, så er det absolutt mer aktuelt prøve finne noe som er godt 😄 
 

Anonymkode: b01e3...4d3

Alle jeg har prøvd har jeg hatt den erfaringen med i hvertfall. Jeg bruker stort sett cashewmelk, mandelmelk eller soyamelk. Jeg bruker det kun i matlaging eller i frokostblanding, så ikke så ofte med andre ord - og de holder seg i hvertfall to uker i kjøleskapet. Kan som sagt fint glemme å sette dem inn i kjøleskapet på to døgn og de er fremdeles helt gode. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det de fleste typene da? 
Jeg bruker ikke så mye melk i hverdagen, og har til nå droppet teste ut alle plante-melkene siden dem ofte er dyrere og jeg ikke vet noe om holdbarheten. I dag bruker jeg laktoseredusert melk, og sjelden jeg bruker en liter på 14dager, men den holder jo ett halvt århundre :fnise: 
Men holder dem rundt to uker, så er det absolutt mer aktuelt prøve finne noe som er godt 😄 
 

Anonymkode: b01e3...4d3

Jeg har brukt plantemelk med best før i juli i desember og den var like god. Dette gjaldt soya,mandel og cashew :)

Anonymkode: 91550...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...