Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har prøvd på  baby en stund nå. Ikke lenger enn at det er innafpr normalen, men det stresser meg hele situasjonen. Jeg er redd jeg ikke kan få baby. Er 31 og prøver på første. 

Vurderer å bestille time hos privat gynekolog. Jeg aner ikke hva de kan sjekke? Jeg tenker kjønsykdommer, livredd for at jeg har det, slurvet med å sjekke, men også at alt er normalt liksom?

Noen som har gjort det? Hva sier jeg når jeg bestiller time? 

Anonymkode: 3d88c...ee1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å ta en sjekk hos gynekolog innimellom. Blant annet teste for kjønnssykdommer, innvendig ultralyd hvor de kikker på livmoren og eggstokkene samt evt celleprøve. Bare si at du ønsker en helsesjekk der nede. Evt gå inn på hjemmesiden klinikken du tenker å dra til så ser du hva de har. De har ofte en sånn «pakke»;)

Anonymkode: a2788...f08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt å ta en sjekk hos gynekolog innimellom. Blant annet teste for kjønnssykdommer, innvendig ultralyd hvor de kikker på livmoren og eggstokkene samt evt celleprøve. Bare si at du ønsker en helsesjekk der nede. Evt gå inn på hjemmesiden klinikken du tenker å dra til så ser du hva de har. De har ofte en sånn «pakke»;)

Sjenket hjemmesiden og kunne bestille fprskjellig, men ikke helt det jeg var ute etter. Generellsjekk betyr det at de sjekker eggstokker og livmor også? 

Celleprøve har jeg tatt før. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjenket hjemmesiden og kunne bestille fprskjellig, men ikke helt det jeg var ute etter. Generellsjekk betyr det at de sjekker eggstokker og livmor også? 

Celleprøve har jeg tatt før. 

Ja altså en gynekologisk helsesjekk. Da tar de innvendig ultralyd og sjekker eggstokker og livmor.

Jojo, men de kombinerer ofte celleprøve ved slike undersøkelser, hvis det er over tre år siden sist- hvis ikke så tar de bare undersøkelen uten celleprøve;) 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja altså en gynekologisk helsesjekk. Da tar de innvendig ultralyd og sjekker eggstokker og livmor.

Jojo, men de kombinerer ofte celleprøve ved slike undersøkelser, hvis det er over tre år siden sist- hvis ikke så tar de bare undersøkelen uten celleprøve;) 

Takk. Da blir det sjekk på meg om jeg ikke blir gravid snart  

AnonymBruker
Skrevet

Det er lite man kan se med en generell sjekk med ul mtp utredning for ufrivillig barnløshet. Men man ser eggstokker og livmor, om det er cyster ol. Blodprøver og sædprøver er mer verdt. Det er ikke å anbefale å starte en utredning for tidlig, for det er ikke sikkert det er nødvendig. Det tar tid og det er dyrt hos de private. Det er mye som blir sjekket når man utreder, men man starter med blodprøver, sædprøve og en generell gynekologisk undersøkelse. 

Anonymkode: 9b18c...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...