Gå til innhold

Tunnel eller tunell


H80

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Talespråk er ikke normert, så der tar NAOB feil. 

Anonymkode: 17ff5...584

Du mener kanskje at talespråk ikke er offisielt normert, og det stemmer. Men det er fullt mulig for private aktører på grunnlag av frekvens og tradisjon og rimelighet å velge seg former de vil anbefale. Og det har tidligere forfattere av de norske uttalebøkene gjennomført, og nå også den private institusjonen Det Norske Akademi for Språk og Litteratur. I mange andre ordbøker og leksika kan det også forekomme uttaleangivelser, men da helst i tvilstilfeller.
Akademiet tar mål av seg til å normere uttalen av det skrevne riksmål. Men det betyr ikke at alle skal uttale riksmålet presis likt, talemålsgrunnlaget vil slå igjennom og det er helt i orden om en hører at oppleseren er fra Kristiansand, Ålesund eller Tromsø. De leser likevel med korrekt, normert riksmålsuttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Vox_populi said:

Du mener kanskje at talespråk ikke er offisielt normert, og det stemmer. Men det er fullt mulig for private aktører på grunnlag av frekvens og tradisjon og rimelighet å velge seg former de vil anbefale. Og det har tidligere forfattere av de norske uttalebøkene gjennomført, og nå også den private institusjonen Det Norske Akademi for Språk og Litteratur. I mange andre ordbøker og leksika kan det også forekomme uttaleangivelser, men da helst i tvilstilfeller.
Akademiet tar mål av seg til å normere uttalen av det skrevne riksmål. Men det betyr ikke at alle skal uttale riksmålet presis likt, talemålsgrunnlaget vil slå igjennom og det er helt i orden om en hører at oppleseren er fra Kristiansand, Ålesund eller Tromsø. De leser likevel med korrekt, normert riksmålsuttale.

Selvfølgelig kan de gjøre noen valg, men det betyr ikke at det er feil å si BANan eller TELefon eller hvilke ord folk nå legger trykk på første stavelse i. 

Søker du opp diverse ord på NAOB så er det mange helt vanlige uttalemåter som ikke er inkludert. Uttalemåter som har eksistert i mange hundre år, til og med. Det er uansett ikke akademikere som har RETT når det gjelder uttale, det er språkbrukerne. I ordbøker må man ta noen valg, eller så blir det for mye. De er veiledende, men viser absolutt ikke hvordan det norske språk er i sin helhet. 

 

Anonymkode: 17ff5...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan de gjøre noen valg, men det betyr ikke at det er feil å si BANan eller TELefon eller hvilke ord folk nå legger trykk på første stavelse i.

Det er feil å uttale banan med trykk på første stavelse om en vil framføre en tekst på normert riksmål. NAOB rettleder dem som vil det.
Men det er naturligvis helt frivillig, ingenting i vegen for å lese riksmål på en annen måte, f. eks. med gebrokken uttale eller med utgangspunkt i en dialekt – eller endog skriftbildet (det og deg uttalt bokstavrett, eller sjø med tre lyder, ikke to som riksmålsnormen har).
Hvis en velger å akseptere en norm, så ER det noe som er rett og noe som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Talespråk er ikke normert, så der tar NAOB feil. 

Anonymkode: 17ff5...584

NAOB kan ikke ta feil på den måten, de oppgir jo bare hva som er vanlig språkbruk, hovedsakelig skriftlig, men også muntlig. De påberoper seg ingen normativ kraft. 

Anonymkode: 5f845...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2019 at 9:27 AM, Vox_populi said:

Det er feil å uttale banan med trykk på første stavelse om en vil framføre en tekst på normert riksmål. NAOB rettleder dem som vil det.
Men det er naturligvis helt frivillig, ingenting i vegen for å lese riksmål på en annen måte, f. eks. med gebrokken uttale eller med utgangspunkt i en dialekt – eller endog skriftbildet (det og deg uttalt bokstavrett, eller sjø med tre lyder, ikke to som riksmålsnormen har).
Hvis en velger å akseptere en norm, så ER det noe som er rett og noe som er galt.

Hva har riksmål med saken å gjøre? 

Om noen pleier å si BANan, leser en tekst der det står «banan», og uttaler ordet BANan, så er ikke det feil. På samme måte som at det ikke er feil å si «jeg» når man leser en tekst på nynorsk.

Poenget i tråden er vel uansett ikke å snakke om hvordan uttale er ift skriftspråket, men hvordan språket er i sin muntlige form. Våre skriftspråk viser ikke til hvordan man korrekt skal uttale ord og ordformer. Skriftspråkene våre er kunstige representasjoner av det muntlige språket. Ja, etter mange hundre år har skriftspråket påvirket det muntlige språket, men det betyr ikke at de formene er det eneste riktige. De hadde da et språk før skriftkulturen kom også. 

«Problemet» med norsk og skriftspråkene våre er interessante og litt komplekse. I hvert fall ift noen land. Vi har så mange ulike dialekter, og vi har to skriftspråk hvor det ene har utgangspunkt i dansk. Det er egentlig kun representativt for en liten del av landet (Oslo).

Selv sier jeg også NORmal, uavhengig av om jeg leser riksmål, bokmål, radikal bokmål, dansk-norsk eller nynorsk. Der jeg bor er det en dialekt hvor mange ord har trykk på første stavelse. Sånn har de snakka her i alle år. Det er ikke feil. 

Anonymkode: 17ff5...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2019 at 12:08 PM, AnonymBruker said:

NAOB kan ikke ta feil på den måten, de oppgir jo bare hva som er vanlig språkbruk, hovedsakelig skriftlig, men også muntlig. De påberoper seg ingen normativ kraft. 

Anonymkode: 5f845...5d6

Det var bare en kommentar til de som mente at NAOB har rett, og alt som ikke står der er feil. Selvfølgelig er ordbøker bare veiledende, når det gjelder uttalemåte da. Det finns mange ulike måter å si et ord på.

Anonymkode: 17ff5...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har riksmål med saken å gjøre? 
Om noen pleier å si BANan, leser en tekst der det står «banan», og uttaler ordet BANan, så er ikke det feil. På samme måte som at det ikke er feil å si «jeg» når man leser en tekst på nynorsk.

Det Norske Akademi for Språk og Litteratur representerer riksmålet, og NAOB viser både hvordan riksmålet skrives og hvordan det skal uttales når det leses. Det er det som riksmål har med saken å gjøre.
Å uttale det nynorske "eg" som "jæi" er så galt som det kan få blitt. Du er ikke seriøs i hele tatt. Jeg burde vel ha skjønt det når du velger å operere under den feige AnonymBruker, men nå er det iallfall slutt med komedien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Vox_populi said:

Det Norske Akademi for Språk og Litteratur representerer riksmålet, og NAOB viser både hvordan riksmålet skrives og hvordan det skal uttales når det leses. Det er det som riksmål har med saken å gjøre.
Å uttale det nynorske "eg" som "jæi" er så galt som det kan få blitt. Du er ikke seriøs i hele tatt. Jeg burde vel ha skjønt det når du velger å operere under den feige AnonymBruker, men nå er det iallfall slutt med komedien.

Poenget mitt er at ordbøker, selv om de viser til en eller flere måter å uttale et ord på, ikke representerer alle de ulike måtene folk snakker på her i landet. De færreste «snakker» faktisk riksmål. Uansett hvilken ordbok man bruker, så representerer ingen av de det norske språk i sin helhet. Det betyr ikke at om folk avviker fra ordbøkene så snakker de alltid feil. Som sagt er det mange uttalemåter, som ikke står i ordbøkene. 

Hvorfor er det feil å si «jeg» når det står «eg»? Det finns også mennesker som sier «jeg» og «ikke» og typiske «Oslomål-ord» som skriver på nynorsk. I Bergen fks er bokmål administrasjonsspråket, men de fleste snakker jo bergensk og sier «eg». Mange bruker også pronomen som «æ», «i», «æg», «æi», «je».. De må da få lov til å bruke dialekten sin når de leser. 

Anonymkode: 17ff5...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket utvikler seg, og om noen tiår vil nok folk riste på hodet over de som fremdeles skriver tunnel i stedet for tunell. På samme måte som at folk syntes det var rart å skrive sjåfør i stedet for chauffeur for noen tiår siden, er det nå helt motsatt :)

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Språket utvikler seg, og om noen tiår vil nok folk riste på hodet over de som fremdeles skriver tunnel i stedet for tunell. På samme måte som at folk syntes det var rart å skrive sjåfør i stedet for chauffeur for noen tiår siden, er det nå helt motsatt :)

Er det her kløtsj kommer inn i bildet?

Anonymkode: 3f656...6ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi får skylden her på Vestlandet av TS, hehe! :) 

Må motbevise det da, her i Stavanger sier vi  BANan, TUNNel. 

Anonymkode: ac2eb...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tunnel.         

 Selvfølgelig!    

Anonymkode: 1feb2...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tunnel.         

 Selvfølgelig!    

Anonymkode: 1feb2...6a7

Like selvfølgelig som at en på 1800-tallet ville latterliggjort innføringen av bokstaven å fremfor å fortsette med aa :)

Tunell er nok fremtiden, fordi det ligner mer på det folk faktisk sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...