Gå til innhold

Stephen King romaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15-åringen vår leste nylig The Shining. Han er veldig god i engelsk men måtte ty til google translate en del ganger. Han har nok et litt mer begrenset ordforråd enn oss voksne, men det var ikke verre enn at han kom seg gjennom den uten de helt store problemene. Han har begynt på It nå, og den er mer lettlest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes de ofte er tunge de første par kapitlene, men så sklir det lettere. Og de er vanvittig mye bedre på engelsk enn norsk. Så anbefaler å hoppe i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine storfavoritter, i tillegg til The Shining og The Long Walk, er The Dead Zone (Mørke krefter), samt novellen The Langoliers. Disse er ikke så lange.

The Dark Zone:

En ung lærer blir liggende i koma i fem år etter en bilulykke. Når han våkner oppdager han at han har fått en evne til å forutse dramatiske hendelser i fremtiden. 

The Langoliers:

På et nattfly over USA våkner en liten gruppe passasjerer til en sjokkartet virkelighet: på en eller annen måte er de de eneste menneskene igjen på jorden.

Anonymkode: a4730...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2019 at 8:15 AM, AnonymBruker said:

The Shining! 😍 En av de beste bøkene jeg har lest noen gang. Den er heller ikke så lang som enkelte av bøkene hans kan være. 

Ellers er Carrie og Misery enda kortere og også blant hans beste verk. Carrie er den tidligste romanen han skrev og er nok blant de «enklere» i forhold til språk og oppbygging. 

Salem’s Lot. Også et «ungdomsverk» som er relativt enkel å forstå, men fortsatt kjempebra. 

IT og The Stand er begge veldig lange og mer komplekse i forhold til antall personer, men fortsatt kjemoebra. 

Jeg vil si at SKs bøker generelt sett er veldig lettleste. Han er en av få som mesterer å skrive et enkelt språk samtidig som bøkene hans ofte har samme dybde som langt mer komplekse verk. 

De eneste bøkene hans jeg ikke anbefaler for noen som ikke har lest mye på engelsk før er The Dark Tower-serien. I tillegg til at handlingen er mer kompleks så er også språket annerledes enn i de andre bøkene. Det er for all del en fantastisk serie, men jeg ville ikke startet der, med mindre du absolutt vil ha en lang fantasy-saga. 

Anonymkode: 5106d...ae4

Den orginale Carrie filmen er en av favorittene. Creepy som bare det ;)

Anonymkode: 8d253...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...