Gå til innhold

Stephen King romaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om Stephen King sine romaner på engelsk er lettleste? Eller er det vanskelig/avansert engelsk? Hilsen ei som er middels god i engelsk...

Anonymkode: a29b9...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være vanskelig i starten. Jeg er god i språk og leser bøker på sitt opprinnelige språk som engelsk, fransk, spansk og italiensk. Er oppvokst i Italia da, så får det gratis

 

Men jo mer du leser, jo mer venner du deg til og forstår. Middels god betyr ikke så mye. Bare les.

Jeg leser ikke på russisk da. Men det er min drøm. Det kommer de beste forfattere fra syns jeg. Men jeg kommer til kort der. Virkelig.

Alle bøker fortjener å bli lest på morsmål da! Det tror jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig for meg å si, for jeg opplever hans bøker så spennende at jeg ikke legger mye merke til språket.

Likevel har jeg en følelse av at han varierer språket litt etter hvilken tone boken har. Han har et variert språk og er en dyktig forfatter. F.eks i "The girl who loved Jim Gordon" får man et sterkt inntrykk av at dette er fra synsvinkelen til ei ung jente, og jeg tror språket er med å bidra til dette inntrykket. Glimtene med allvitende forfatter bryter ikke med tonen forøvrig. I "The dark tower" derimot er språket vanskeligere og med et rikere vokabular, inkludert mange ord som ikke egentlig finnes.

Dersom du klarer å lese hans bøker på engelsk vil det være en fordel, for han har et veldig rikt språk. Det er en nytelse å klare å lese en dyktig forfatter på originalspråket. Det er i tillegg god språktrening, den beste som finnes.

Hvis du har lyst til å prøve er det bare å låne en bok på biblioteket og forsøke. Enten rives du med og leser boka, eller så er språket en så stor barrière at du ikke klarer det. Hvis du ikke klarer å lese boka er det bare å levere den tilbake og prøve noe annet. Det er ikke et nederlag å måtte gi opp en bok pga språk, det gir deg bare et nytt mål å strekke deg etter. 

Anonymkode: 4219e...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kombinere lesinga med lydbok? Mange an Stephen kings romaner ligger på Storytel og oppleseren er svært dyktige. Om du da etter å ha lest i tillegg lytter til det samme får du det inn to ganger, både visuelt og via audio. I tillegg kan du etterpå sannsynligvis finne filmatisering av boka ettersom flere av dem er blitt til film. Anbefaler The Green Mile og Dolores Caliborne. De er ikke sånn superkompliserte, og dessuten er filmene også svært gode 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvilken vil dere anbefale som første roman til meg? Eller, hvilken er din favoritt og hvorfor? 

Anonymkode: a29b9...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvilken vil dere anbefale som første roman til meg? Eller, hvilken er din favoritt og hvorfor? 

Anonymkode: a29b9...27f

The Shining! 😍 En av de beste bøkene jeg har lest noen gang. Den er heller ikke så lang som enkelte av bøkene hans kan være. 

Ellers er Carrie og Misery enda kortere og også blant hans beste verk. Carrie er den tidligste romanen han skrev og er nok blant de «enklere» i forhold til språk og oppbygging. 

Salem’s Lot. Også et «ungdomsverk» som er relativt enkel å forstå, men fortsatt kjempebra. 

IT og The Stand er begge veldig lange og mer komplekse i forhold til antall personer, men fortsatt kjemoebra. 

Jeg vil si at SKs bøker generelt sett er veldig lettleste. Han er en av få som mesterer å skrive et enkelt språk samtidig som bøkene hans ofte har samme dybde som langt mer komplekse verk. 

De eneste bøkene hans jeg ikke anbefaler for noen som ikke har lest mye på engelsk før er The Dark Tower-serien. I tillegg til at handlingen er mer kompleks så er også språket annerledes enn i de andre bøkene. Det er for all del en fantastisk serie, men jeg ville ikke startet der, med mindre du absolutt vil ha en lang fantasy-saga. 

Anonymkode: 5106d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stephen King sine bøker kan være temmelig langdryge, uansett om de leses på engelsk eller norsk... 

Hvis du er interessert i bøker på engelskså kanskje du burde finne noe lott mer lettlest enn Stephen King...   

Anonymkode: 33a35...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på bøkene. Hans tidligere verk er gjerne litt kortere, og språket er ganske enkelt. Jeg anbefaler feks The Long Walk og The Running Man, to av mine favoritter av ham! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det meste på originalspråket såfremt jeg kan det, så Stephen King har jeg kun lest på engelsk.
Jeg liker de fleste bøkene hans veldig godt, men The Shining syntes jeg var noe knotete skrevet. Litt tungt språk og ikke spesielt enkel grammatikk. Hadde ikke det problemet med noen av de andre bøkene hans, og jeg har vel en åtte-ti stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

IT og Misery er ikke tunglest, anbefaler som en tidligere; lydbok mens du leser selv samtidig, da får du en annen opplevelse og visualisering av ord. 

Og gjør som meg, skriv ned fysisk de ordene / setningene du ikke skjønner og google. Så leser du avsnittet på nytt. Slik lærer du språk og språkoppbygningen bedre, og du blir bedre etterhvert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2019 at 1:06 AM, AnonymBruker said:

Takk for svar! Hvilken vil dere anbefale som første roman til meg? Eller, hvilken er din favoritt og hvorfor? 

Anonymkode: a29b9...27f

Av de jeg har lest er Misery min soleklare favoritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/24/2019 at 1:06 AM, AnonymBruker said:

Takk for svar! Hvilken vil dere anbefale som første roman til meg? Eller, hvilken er din favoritt og hvorfor? 

Anonymkode: a29b9...27f

Jeg elsker simpelthen It. Den er utrolig godt skrevet og skildrer alt så godt at du kan se det klart for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å lese King når jeg var rundt 16.

Sammen med ordbok, så ble det en god opplevelse. Lærte mye, og har et vesentlig større ordforråd enn gjennomsnittspersonen i Norge nå.(en del andre årsaker også som skole og bosteder....)

Bare å kjøre på, og tørr å lære nye ord på den gammeldagse måten😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, March 24, 2019 den 12.15, Clefable skrev:

Det kommer litt an på bøkene. Hans tidligere verk er gjerne litt kortere, og språket er ganske enkelt. Jeg anbefaler feks The Long Walk og The Running Man, to av mine favoritter av ham! 

Elsker disse. Spesielt The Long Walk.

Disse, og noen til, skrev han under pseudonymet Richard Bachman. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 24.3.2019 den 8.15, AnonymBruker skrev:

De eneste bøkene hans jeg ikke anbefaler for noen som ikke har lest mye på engelsk før er The Dark Tower-serien. I tillegg til at handlingen er mer kompleks så er også språket annerledes enn i de andre bøkene. Det er for all del en fantastisk serie, men jeg ville ikke startet der, med mindre du absolutt vil ha en lang fantasy-saga. 

Anonymkode: 5106d...ae4

Sett bort fra ev. språkvansker, er denne serien tunglest? Vanskelig å komme inn i? Stort persongalleri som det er vanskelig å holde styr på?

Anonymkode: 59abc...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Personlig foretrekker jeg å lese på engelsk fordi en del poeng blir borte i norske oversettelser blant annet. Dessuten får jeg bedre ordforråd på engelsk  ^^, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvilken vil dere anbefale som første roman til meg? Eller, hvilken er din favoritt og hvorfor? 

Anonymkode: a29b9...27f

Jeg har lest så mye av Stephen King, og det er vanskelig å utpeke noen favoritt. Men må jeg, så må det bli "Cujo", om den St. Bernhardshunden som fikk rabies av en flaggermus. Og så fikk en mor med sin lille sønn motorstopp på gårdstunet der hunden bodde, ingen var hjemme og gårdeieren lå død i gangen inne mens kona og ungen hans var reist ut av byen.

Den unge moren og barnet i bilen ble holdt som gissel inne i en glovarm bil i solsteken. Utenfor bilen var en klin gal, aggressiv, diger hund.

https://www.bokkilden.no/groessere/cujo-stephen-king/produkt.do?produktId=6360321

"Misery" og "The shining" (Ondskapens hotell) er også klassiske favoritter av S. King.

PS! Jeg har lest Cujo to ganger, en gang på engelsk og en gang på norsk, samt at jeg har sett filmen 🙂 Lettlest på engelsk!

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 12.28, Jerry Lee skrev:

Spesielt The Long Walk.

Enig. Tror jeg har lest den minst sju ganger. 

Om du er ny på å lese på engelsk vil jeg anbefale novellesamlingen hans, for eksempel Nightmares and Dreamscapes. Du kan også vurdere å lese tegneserie-serien til sønnen hans (Joe Hill) og Gabriel Rodriguez («Locke and key»). Den er veldig bra. 

Ellers anbefaler jeg Dreamcatcher og Desperation, Nevada. To av mine favoritter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...