Gå til innhold

Tuter dere hvis noen gjør noe galt i trafikken?


Ullvott

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier: hvis noen f.eks ikke overholder vikeplikten overfor deg og skaper en farlig situasjon der du må bråbremse, tuter du på vedkommende da? 

Vi hadde en diskusjon på det hjemme. Jeg tuter. En av grunnene er at enkelte situasjoner gjør meg redd og sint; vedkommende kunne forårsaket store skader. En annen grunn er at jeg vil si fra til den andre sånn at h*n kanskje blir minnet på det til en annen gang. 
Mannen min mener at det ikke er noe vits i å tute, for det skjedde jo ikke noe likevel, og dessuten er det ikke hans oppgave å «belære» andre.

Synspunkter?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri brukt hornet, faktisk, men jeg har aldri opplevd situasjoner som blir direkte farlige. Uansett tenker jeg det er greit å sende et tydelig signal, når det er den andre føreren som har skylden. Jeg har innimellom blinket på sjåfører som sinker trafikken veldig, eller trødd litt på bremsen når noen ligger tett oppi meg, dette tenker jeg også er helt ok.

Anonymkode: 4de03...f52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg tenker de aller fleste gjør feil innimellom, og de fleste er klar over det når de gjør feilen. De trenger ikke en bedrevitende pekefinger for å vite at de gjorde en tabbe

Anonymkode: 799b5...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hornet når noen kjører rett ut foren meg der de har vikeplikt og gjør at jeg må bremse hard for å ikke kresje. Ja da bruker jeg hornet. 

Anonymkode: 88338...482

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det én gang der en brøt vikeplikt i høy fart inn i en rundkjøring. Var på vei inn i siden på han. Det var for å avverge fare og at vedkommede skulle svinge unna i tilfelle jeg ikke klarte å stoppe raskt nok. 

Anonymkode: 9b02b...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde det da jeg var 18-19 og trodde jeg var kongen i trafikken. Etter det: nei. Hornet er for varsling (kan nesten ikke brukes til det i Norge lengre fordi folk automatisk tolker det som kjeft og får harehjerte) og folk som har gjort feil i trafikken vet det godt selv.

Anonymkode: 0eb50...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuter ikke nei om det ikke kan redde noen fra å krasje fks. Å gjøre de oppmerksomme på.

Ingen vits i det ellers. Det gjør mer skade enn godt da den du tuter på blir stresset og ukomfortabel. 

Du kan ikke lage kaos i trafikken. Hold hodet kaldt. Det er det viktigste. Ikke å vise misnøye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuter sjeldent. Tror jeg har gjort det bare en gang, og da var jeg skikkelig sint.

Men jeg blinker ofte med lysene. Spesielt når jeg får noen som kjører skikkelig sakte foran meg. Det går bra under langdistansekjøring, for da kan man ofte kjøre forbi. Men når en dust foran meg kjører i 30 i 50-sona, så kjenner jeg at det brenner inni meg! jo si i fra, sånn at vedkommende vet hvor udugelig h*n er :P

Jeg gjør også småfeil i trafikken, og opplever at folk generelt oftere blinker med lysene enn å tute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har noe å lære av dere andre i tråden her. Jeg synes folk generelt er rævva på å lese trafikken og skape trafikkflyt og er derfor en relativt agressiv sjåfør. Jeg blir aldri så sint som jeg blir når jeg synes folk kjører som fylliker i en drapsmaskin som mest sannsynlig går hardere ut over det myke målet de treffer enn seg selv, skulle de kjørt på noen fotgjengere med sin ville kjøring.

Så jeg tuter når folk gjør noe farlig. For å liksom si: jeg ser hva du gjør, det kan politiet også gjøre. Ikke kjør som en idiot. Bor i by, så er nok derfor jeg får hjertet i halsen av sjåfører som ikke kjører bra, det er direkte farlig.

Anonymkode: 93660...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt opp og ned. Noen ganger rekker jeg ikke å tute, fordi jeg er for opptatt med å håndtere situasjonen. Tuting kommer i siste rekke. Sist var det en som kjørte ut rett foran meg mens jeg var i rundkjøringa, og jeg måtte bremse. Hvis ikke hadde jeg kjørt inn i sida på ham. Her rakk jeg ikke å tute. For noen uker siden opplevde jeg det samme, men rundkjøringa var litt større og dette vedkommende kjørte litt saktere, og da rakk jeg å tute.

Ellers har jeg blitt tuta på - og det noe så helt jævlig - selv i rundkjøring. Det var en ubehagelig opplevelse. Jeg skulle rett fram i firearmet rundkjøring. Der jeg kjører ut er det ikke markert hvor du legger deg. Aner ikke hvor bilen bak kom fra, men herregud, det var mye bråk.

Hvis noen kjører unødvendig sakte har jeg også gitt beskjed. Først med blinking, deretter lett tuting. ... men det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker hornet når noen kjører rett ut foren meg der de har vikeplikt og gjør at jeg må bremse hard for å ikke kresje. Ja da bruker jeg hornet. 

Anonymkode: 88338...482

Samme her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som latino er min klare oppfatning at hornet er det mest kraftfulle verktøyet man kan ta i bruk for å løse trafikale utfordringer. Jo flere som benytter verktøyet samtidig jo bedre er det.

Tut&Kjør! 

Anonymkode: 73e0c...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hører med til sjeldenhetene. Tenker at alle gjør feil innimellom. Ser ikke poenget med å skulle lage en scene utav småting. Selv da jeg har vært få meter fra å få siden godt trykket innover (forkjørsvei), har jeg bare kjørt videre uten å etterlate noen form for reaksjon.

Hender av og til at jeg bruker fjernlysene da, hvis noen kjører i sneglefart i 80-sonen, ved generelt fine forhold, og ikke gjør noe for å ta hensyn.

Tror bare jeg har tutet to ganger. Den ene gangen var på morgenkvisten, da jeg var på vei til jobb. Var mye trafikk i morgenrushet, også var det en fyr som sto parkert ganske langt uti veien. Kunne med fordel løst situasjonen bedre. Egentlig var det ikke meningen å tute, det kom bare som en litt spontan reaksjon. Andre gangen var det ei kjerring som hadde motortrøbbel, og okkuperte nesten hele vegkrysset, i stedet for å måke seg de ti meterne inn til busslommen.

Anonymkode: 17cb4...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mottrafikanter (ja, jeg skrev mot med hensikt) gjør åpenbart idiotiske ting som samtidig er trafikkfarlige holder jeg gjerne inne hornet i to-tre sekunder. 

Forventer det samme om jeg gjør noe dumt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre gangen var det ei kjerring som hadde motortrøbbel, og okkuperte nesten hele vegkrysset, i stedet for å måke seg de ti meterne inn til busslommen.

Kanskje dere andre kunne hjulpet til med å dytte bilen som hadde motortrøbbel inn i busslommen?

Anonymkode: 597f2...96a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg tuter om folk kjører idiotisk, tar sjangser og det nesten bare gikk, f.eks ved forbikjøring, der de da legger seg inn nesten så jeg må bremse. Har også opplevd mer enn en gang å komme kjørende på parkeringsplass, og bil begynner å rygge. Be faktisk påkjørt slik en gang, jeg stod på tuta, men han bare rygget rett i meg. Jada.... 

Anonymkode: 69c33...e4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuter ikke ofte, men når jeg gjør det er det for å unngå farlige situasjoner. Som når jeg ser at noen vil bytte fil men ikke ser i blindsonen sin. Da tuter jeg for at de ikke skal treffe min bil. Ellers har det nok hendt at jeg har tutet i sinne om noen har gjort noe episk dumt som har gjort at jeg må bråstoppe eller lignende, men prøver å beherske meg. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og jeg både tuter og kjeftetuter ukentlig. Det er så utrolig mye ræva kjøring her, ignorer vikeplikt, kjører mot enveiskjørte gater, parker foran innkjørsel til garasjer, manglende bruk av vikeplikt pluss mer. 

Ja, det er ulovlig å kjeftetute, men det er jaggu ulovlig å kjøre mot innkjøring forbudt også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Om jeg får tid. 

Kjører lastebil og tuter jeg, blir det kanskje en teskje bløtt i buksa på vedkommende jeg tuter på. 

Å gni seg inn fra høyre foran meg i kø er feks ikke noe lurt. Da kommer tuten, om jeg i det hele tatt ser vedkommende før jeg treffer. 

Å slenge seg ut foran meg slik at jeg må stå på bremsen fortjener et langt, godt tut. Er godt å lene seg på rattet mens man samtidig står på bremsen! 

Anonymkode: 5be54...f49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...