Gå til innhold

Strikker for første gang; fellet for stramt og raknet 😫


MiniMaya

Anbefalte innlegg

Ja, strikka for første gang og starta med en genser... en sånn ovenfra og ned genser. 

Har strikka som en gal i mange mange MANGE timer, dager og uker.  Så skulle jeg felle av bolen. Men ante ikke at det kunne gjøres for stramt. Så ville jo prøve herligheten på da.. med begge armer på «ventepinner» var alt litt for stramt, plutselig «RITSJ» der rakna den. 

Jeg er så lei meg... brukt uendelig mange timer og tid på YouTube 😫😫😫  genseren hadde rikelig med skjønnhetsfeil, men den var jo min genser, mitt produkt. 

Kan den raknes opp litt og reddes eller er det bare å gi opp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo rakne opp litt tilbake og fortsette! 

Anonymkode: f7098...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus

Bare rakne opp, plukk opp maskene og fortsett. Anbefaler å felle med annen hver rett og vrang, og la maskene være store. Du kan bruke en større pinne til selve fellingen hvis du synes det er vanskelig. 

Jeg mister masker og rakner opp støtt og stadig, men det ordner seg alltid! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Selv om jeg har raknet den? ( dvs sprengt den i bunnen?) 

 

strikking er skikkelig vanskelig! All ære til dere som klarer å produsere noe som faktisk passer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus
7 timer siden, MiniMaya skrev:

Virkelig? Selv om jeg har raknet den? ( dvs sprengt den i bunnen?) 

 

strikking er skikkelig vanskelig! All ære til dere som klarer å produsere noe som faktisk passer! 

Ja, hvis jeg har mistet masker langt nedover så bare rekker jeg opp så langt (om det så er mange titalls cm) og plukker opp maskene igjen. Det kan være litt tricky, man må passe på at man plukker opp alle maskene, og de må være vendt riktig vei (med venstre pinne inn i masken forfra).

Det kan også skje at en maske her og der rakner 1 eller 2 rader ned, når man plukker opp. For å motvirke dette kan du ta en tråd i en annen farge og tre gjennom maskene før du rekker opp. La oss si at du har raknet 30 masker nedover på det meste. Start 2 runder under dette (under når genseren er oppned), og ta en tråd gjennom alle maskene på denne runden. Når du så rekker opp vil det ikke rakne lenger enn tråden, og du kan plukke opp alle maskene en etter en, uten å "miste" noen av dem. Dra ut tråden til slutt.

Husk å nøste opp garnet etter hvert som du rekker opp, hvis ikke får du fort en flokete haug med "garnnudler" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjenner ikke noen som kan strikke som kan hjelpe deg å komme på rett vei igjen? Jeg hjelper rett som det er kollegaer som har mistet masker, felt feil etc. 😊 Den genseren høres jo for bra ut til å gi opp! 

Anonymkode: 93f32...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rekker bare opp til første omgang hvor det er helt rundt og strikker ned igjen. Å rekke opp av ulike årsaker er veldig, veldig vanlig. På den genseren jeg strikker nå har jeg strikket maaange cm mer enn en gang. 

Og gratulerer med en flott hobby og straks ferdig genser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...