Gå til innhold

Enkelt koldtbord - er dette greit?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt innafor. Jeg er enig i at helstekt laks er unødvendig og uappetittelig på koldtbordet. Fylte egg tror jeg at jeg aldri har fått på et koldtbord 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har karbonader, pai og pastasalat - da trengs det ikke all verden med pålegg i tillegg, Synes dette ser veldig greit ut :)

Det jeg personlig ville savna litt, er reker + majones + sitron. Men du har nok mat.

Grønn salat er nevnt - ville i tillegg laga et fat med tomater, agurk, paprika, reddiker og litt slikt. I hvert fall vår slekt går det gjerne litt av slikt friskt til :) 

Tips - kommer det barn? Ha gjerne ketchup og sennep i bakhånd, evt hamburgerbrød. Mange barn liker å spise karbonader som burger, og i hvert fall fare for at det blir spørsmål om ketchup. 

Løk, bruna løk vil nok bli spurt etter til karbonader. 

Anonymkode: d63a5...0f6

Skrevet

Dette ser helt supert ut TS :) jeg ville kanskje lagt frem noe tradisjonelt pålegg i tillegg. Fekt hamburgerrygg, ost og skinke. Og noe salat. Salatblader, agurk og tomat kanskje? Noe godt brød, loff og noe flatbrød så er det jo helt perfekt!

Skrevet

Mangler noe grønt til synes jeg, som salat, tomat og agurk. Ellers virker det bra. Eneste er at det kan være greit å undersøke om noen har allergier mot gluten, egg og melk. Dersom noen har noen allergier, kan det bli noe magert utvalg.

Skrevet
På 22.3.2019 den 2.25, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker å ha koldtbord til dåp, men av en litt enklere sort. Sist vi hadde det, hadde vi med alle de tradisjonelle rettene, og det ble så mye jobb. Ikke syntes jeg den svære, helstekte laksen midt på bordet var særlig appetittvekkende heller. Er det innafor å invitere til et enklere koldtbord med færre retter? I følge mormor forventer gjester et tradisjonelt koldtbord og et koldtbord uten fylte egg er en skam. Såeh.

Helt ærlig - kan vi servere et koldtbord med disse rettene? (Se nedenfor) Blir det for magert utvalg? Er det noe vi kan stryke eller noe annet vi MÅ ha med?

Takk på forhånd. Hilsen ei som ikke trives på kjøkkenet...

Eggerøre

Røkt laks

Spekeskinke

Roastbiff

Karbonader

Potetsalat

Bruschetta

Pasta- og kyllingsalat

Pai

Brød og smør

Rømme, dressing og remulade

Anonymkode: d0eff...2b8

Oh my, dette høres godt ut! Lenge siden jeg har spist koldtbord! 😮 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holy shitballs, er det vanlig å «bare ha koldtbord til lørdagsmiddag»? Å lage alle de rettene for en kjernefamilie? 😱 kreds til deg som ser på det som så casual og disker opp, men jeg hadde aldri orka det 😅

Anonymkode: 2f3a4...826

Er ikke så mye mer stress enn å lage taco. Slenge noen karbonader, litt skinke og litt løk i ovene. Steke litt eggerøre, ha noen egg på kok, legge ut litt pålegg, ta frem noen reker i lake og ta frem noen kjøpte «salater» (pasta-, potet-, egg-) :)  Nei pai og bruchetta ble kanskje ikke lagd til lørdags-koldtbord 😅 men et helt enkelt koldtbord trenger ikke være så veldig stress :) 

Anonymkode: ef2bb...75c

AnonymBruker
Skrevet

Åååh, dere er supre!

Jeg noterer ned alle tipsene deres! Mer grønt skal bli! Vanlig pålegg, loff og reker. :Hehe:

Svigerfar har nettopp spurt meg om jeg kan unngå grønne erter i kabareten, og heller bare bruke gule. Fordi «gjestene vil forvente å finne en kabaret på bordet! Det må du ha!» Og jeg bare... øh. Er virkelig «eldre» folk så tradisjonelle på koldtbord? Det blir IKKE kabaret!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt topp! Men jeg ville lagt til enkel grønn salat, og separat agurk, tomat o.l. 

Anonymkode: 515f5...146

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åååh, dere er supre!

Jeg noterer ned alle tipsene deres! Mer grønt skal bli! Vanlig pålegg, loff og reker. :Hehe:

Svigerfar har nettopp spurt meg om jeg kan unngå grønne erter i kabareten, og heller bare bruke gule. Fordi «gjestene vil forvente å finne en kabaret på bordet! Det må du ha!» Og jeg bare... øh. Er virkelig «eldre» folk så tradisjonelle på koldtbord? Det blir IKKE kabaret!

TS

GULE erter i kabaret...? Det har jeg seriøst aldri hørt om. 

Anonymkode: 2e35d...43f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åååh, dere er supre!

TS

Haha nei du trenger ikke kabaret!

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Haha nei du trenger ikke kabaret!

Nei, her er jeg helt enig, men skal du ha reker så syns jeg du skal gå for ferske. Reker i lake egner seg ikke på loff :( , men til nød i en rekesalat.

Ellers hadde jeg likt koldtbordet ditt veldig godt! 

Skrevet

Det høres kjempegodt ut! Jeg ville hatt med oppskåret vannmelon, noe grønn salat (ferdigvasket ruccola), en eller to oster (hvis det er unger tilstede så hadde den ene vært vanlig hvitost og da hadde jeg også hatt en type syltetøy).

AnonymBruker
Skrevet

Enig i de som sier mere grønt (en bolle salat, litt oppskåret agurk/paprika/etc), kanskje et par oster og litt oppskåret frukt, ellers ser det veldig godt ut og absolutt nok! Om du vil droppe noe hadde jeg valgt bruschetta, men det er kanskje bare fordi jeg aldri har sett det på koldtbord før. 

Om noen mener det ikke blir koldtbord uten kabaret og fylte egg, så kan du jo foreslå at de tar det med selv? :fnise:

Anonymkode: 5191c...72a

AnonymBruker
Skrevet

Kommer det noen vegetarianere/veganere er det jo kjekt med noe til dem og😊

Anonymkode: dd29f...d81

AnonymBruker
Skrevet

noen fra levra-kommentarer:

>> Ikke syntes jeg den svære, helstekte laksen midt på bordet var særlig appetittvekkende heller. 

oj sann! flashback til  70-tallet. har ikke sett den store laksen siden da. intet tap at kald overstekt laks forsvinner

>> Er det innafor å invitere til et enklere koldtbord med færre retter?

ja, både enklere - og annerledes

>> I følge mormor forventer gjester et tradisjonelt koldtbord og et koldtbord uten fylte egg er en skam. Såeh.

hun har et problem. du har et problem hvis du lytter til henne. hva gjester "forventer" har null og niks å si. og "skam"? sic!

>Helt ærlig - kan vi servere et koldtbord med disse rettene? (Se nedenfor) Blir det for magert utvalg?

>> Er det noe vi kan stryke eller noe annet vi MÅ ha med?

Ordet MÅ har ingen ting i koldtbord å gjøre.

noen forslag (basert på personlig smak og behag, tas med en saltklype :-)

>Eggerøre

ikke nødvendig. Mye jobb, vrien å holde varm. Hva med halve kokte egg, 8 minutters?

>Røkt laks

Godt. Oppskåret salma med soyasaus/lime/.. er langt bedre, samme pris, enkelt å lage. kanskje ikke originalt lenger, men går ned på høykant

> Spekeskinke

Kjøp serrano eller parma. samme pris i større pakker, og smaker noe - ikke bare bål og salt

> Roastbiff

oppskrytt. god salami?

> Karbonader

eller gode kjøttboller? Menys og remas ferdige er lettvinte og gode

> Potetsalat

ja, men må ikke nødvendigvis være Delikat, med majones etc. Olje/Eddik/sennep/potet?

> Bruschetta

godt. remas halvstekte er nydelig og enkelt

> Brød og smør

Eller bruschetta

> Rømme, dressing og remulade

god remulade er godt, lett å lage (google funker) - og løfter det meste

lykke til!

Anonymkode: 4b5ac...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...