Gå til innhold

Erstatning for vin i matlaging?


Anonymus Notarius

Anbefalte innlegg

Hva er det beste å erstatte vin med i oppskrifter der det er brukt rød- eller hvitvin? Bruker ekte vin hvis jeg lager en bedre middag med gjester og greier, men sånn i hverdagen blir det jo litt dyrt, i tillegg til at polet ligger et stykke unna, så det er upraktisk å måtte dra dit ofte. Mener å ha lest at eplejuice kan erstatte hvitvin (f.eks i risotto), men har ikke prøvd. Hva kan erstatte rødvin i så fall? Druejuice? Andre forslag? Og hvordan smaker det? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt avhengig av retten du skal lage. 

Rødvisnedikk er vanlig som ersatter. Druejuice kan også fungere, men kan bli litt søtt. 

En blanding av rødvinsedikk og druejuie vil ofte være det best. Bruk i så fall omtrent 1-2 teskje edikk per dl juice. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Blir det ikke veldig surt med rødvinseddik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte det du spør om, men vil bare tipse om at det funker fint å fryse vin for bruk i mat. Jeg gjør ofte dette når jeg har en slant igjen etter noe :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Hold deg til vin.

Anonymkode: 4a4d3...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Hva er det beste å erstatte vin med i oppskrifter der det er brukt rød- eller hvitvin? Bruker ekte vin hvis jeg lager en bedre middag med gjester og greier, men sånn i hverdagen blir det jo litt dyrt, i tillegg til at polet ligger et stykke unna, så det er upraktisk å måtte dra dit ofte. Mener å ha lest at eplejuice kan erstatte hvitvin (f.eks i risotto), men har ikke prøvd. Hva kan erstatte rødvin i så fall? Druejuice? Andre forslag? Og hvordan smaker det? Noen som har prøvd?

Eplejuice med 50 % utlandet vann kan i mange tilfeller brukes. Men du må prøve deg frem for å finne den smaken du foretrekker. 

Anonymkode: 944c7...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker eplejuice som erstatning for hvitvin.  Men aner ikke hva som kan erstatte rødvin...  Følger med om noen har tips. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en juice fra eldorado. Den heter «mixed juice av eple, granateple, aronia og pasjonsfrukt». Helt fantastisk i pastasaus, og anbefales på det sterkeste! 

Anonymkode: a4256...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å bruke en juice fra eldorado. Den heter «mixed juice av eple, granateple, aronia og pasjonsfrukt». Helt fantastisk i pastasaus, og anbefales på det sterkeste! 

Anonymkode: a4256...6d3

Bruker du denne som erstatning for rødvin også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonymus Notarius said:

Takk for svar! Blir det ikke veldig surt med rødvinseddik? 

Vin inneholder også noe syre i varierende grad og som jeg skrev så holder det lenge men 1-2 teskje per dl juice.

Akkurat hvor mye vil avhenge av hvor søt juicen er

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...