Gå til innhold

Meslinger tilbake i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Monica1968 skrev:

https://www.cdc.gov/chickenpox/surveillance/monitoring-varicella.html

Les. Bare les. Nå skal jeg opptre som spåkone for avledningen: En dag komler varicella - vaksinen inn i det norske barnevaksinasjonsprogrammet. Vaksinen vil trolig hete MMRV. En stund etter dette, når menneskene som selv ikke har hatt vannkopper har blitt gamle nok til å få barn, vil de trolig tro på at dette er en meget farlig sykdom, som man DØR av. Det vil være sannsynlig at foreldre som nekter varicella - vaksinasjon, blir beskyldt for barnemishandling. Bare se hvordan Canada, Australia og USA fremstiller sykdommen.

Er dette et svar på det jeg spurte om ?

 

Anonymkode: 76a05...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, janeikanskje skrev:

Jeg ser at den ivrigste vaksinemotstanderen her ikke har barn selv, og da faller brikkene mer på plass. For når man er forelder, gjør man naturligvis det man kan for å beskytte sine (og andres) barn mot sykdommer. Når man ikke er forelder, føler man kanskje ikke like sterkt for akkurat dette (selv om de fleste barnløse heldigvis også er medmennesker i vaksinedebatten).

Dem som virkelig mister all min respekt, er foreldre som tar fra barna sine (og dermed også andre barn) denne beskyttelsen. Helt på sin plass med tvang eller i alle fall konsekvenser av å ikke vaksinere. I andre land jeg har tilknytning til er det vanlig å be om vaksinasjonsbevis for å kunne få plass i barnehage, for eksempel. Slik kunne vi gjerne hatt det her også.

Er nok av foreldre som også er vaksinemostandere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Er nok av foreldre som også er vaksinemostandere.

Ja, dessverre. Og jeg mener at det er dem man bør bruke tiden sin på å diskutere med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette et svar på det jeg spurte om ?

 

Anonymkode: 76a05...147

Hm? Man må ikke ha fagutdanning for å uttale seg om et emne. Ei heller må man nødvendigvis være enig i oppleste og vedtatte sannheter. I min tid mente eksempelvis tannleger at amalgam var ufarlig. Ektemannen min påstod endatil at jeg var gal som kunne tro på konspirasjonsteorier om at dette var farlig. I dag vet alle at jeg hadde rett. Det er noe skummelt over å blindt tro på alt som kommer fra mennesker med fagutdanning. Dessuten har jeg vist til tall fra mennesker som HAR relevant utdanning. At jeg ikke deler deres bekymring over at 72 av 82 500 dør, er en annen sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Monica1968 skrev:

g. At jeg ikke deler deres bekymring over at 72 av 82 500 dør, er en annen sak. 

Du fokuserer helt ensidig på dødsfall.

Hva med at hele 30 % av de som blir smittet av meslinger opplever komplikasjoner i forbindelse med sykdommen.  Er ikke dette bekymringsverdig?

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/barnesykdommer/artikkel/meslinger-30-far-komplikasjoner/69349549

Anonymkode: 4a119...3f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Monica1968 skrev:

Hm? Man må ikke ha fagutdanning for å uttale seg om et emne. Ei heller må man nødvendigvis være enig i oppleste og vedtatte sannheter. I min tid mente eksempelvis tannleger at amalgam var ufarlig. Ektemannen min påstod endatil at jeg var gal som kunne tro på konspirasjonsteorier om at dette var farlig. I dag vet alle at jeg hadde rett. Det er noe skummelt over å blindt tro på alt som kommer fra mennesker med fagutdanning. Dessuten har jeg vist til tall fra mennesker som HAR relevant utdanning. At jeg ikke deler deres bekymring over at 72 av 82 500 dør, er en annen sak. 

Så hvem skal jeg tro på.

En lege som vet hva han eller hun snakker om. Eller ei som finner ting på internet.

Ja jeg tror jeg velger å stole på legene.

 

Anonymkode: 76a05...147

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Monica1968 skrev:

Hm? Man må ikke ha fagutdanning for å uttale seg om et emne. Ei heller må man nødvendigvis være enig i oppleste og vedtatte sannheter. I min tid mente eksempelvis tannleger at amalgam var ufarlig. Ektemannen min påstod endatil at jeg var gal som kunne tro på konspirasjonsteorier om at dette var farlig. I dag vet alle at jeg hadde rett. Det er noe skummelt over å blindt tro på alt som kommer fra mennesker med fagutdanning. Dessuten har jeg vist til tall fra mennesker som HAR relevant utdanning. At jeg ikke deler deres bekymring over at 72 av 82 500 dør, er en annen sak. 

Så vi skal heller tro på deg da, en random KG bruker med tendenser til paranoia og som tror på konspirasjonsteorier?

Ja nei, da lytter jeg nok heller til fagutdannede. De har liksom mer troverdighet enn det du har. Du gjentar og gjentar «man døøøør ikke av det!!!111» som om dét er det eneste som gjør noe farlig liksom 🙄 Det er mange komplikasjoner som ikke gir dødelig utfall, men som er jævlg kjipt å leve med. Vi har lyst til å unngå disse også, vi. 

Anonymkode: 6b56d...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du fokuserer helt ensidig på dødsfall.

Hva med at hele 30 % av de som blir smittet av meslinger opplever komplikasjoner i forbindelse med sykdommen.  Er ikke dette bekymringsverdig?

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/barnesykdommer/artikkel/meslinger-30-far-komplikasjoner/69349549

Anonymkode: 4a119...3f8

Tallet er voldsomt høyt ifølge Lommelegen. Se NHI, FHI og SNL. Trolig er tallet rundt 10 - 15%. De fleste komplikasjonene er helt uskyldige. Det er det som ER problemet med ordet «komplikasjon» i medisinen. Om jeg får en sårinnfeksjon etter en operasjon, får en antibiotikakur, og blir frisk, har jeg hatt en komplikasjon. Et barn med mellomørebetennelse eller diare har en komplikasjon etter meslinger. Alvorlige komplikasjoner er ekstremt sjeldent. SNL beskriver hjernebetennelse som «ekstremt sjeldent» i Vesten(se innlegg 24 i denne tråden for kilde). Dessuten kan selv det kureres med antibiotika. Vel, for all del, jeg skal ikke nekte for at man KAN dø av influensa, varicella og meslinger, jeg anser bare risikoen som altfor liten til å forsvare vaksinasjon. Når norovirus - vaksinen kommer, skal man da ta den også, siden det KAN være dødelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvem skal jeg tro på.

En lege som vet hva han eller hun snakker om. Eller ei som finner ting på internet.

Ja jeg tror jeg velger å stole på legene.

 

Anonymkode: 76a05...147

Statistikkene er jo slett ikke fra vaksinasjonsmotstandere. Vær gjerne uenig med meg, men tallene mine kan vi ikke diskutere. I så fall får du ta diskusjonen med NHI. Det er nemlig ikke jeg som har laget tallene.

HVILKE leger skal du forresten stole på? Som jeg har vist, vil helsemyndighetene i USA fortelle deg at også varicella er livsfarlig og kan gi komplikasjoner. Dessuten får barn der en rekke vaksiner norske barn ikke får(søk opp barnevaksinasjonsprogrammet FHI, og sammenlign med det amerikanske...). Selv influensa - vaksine anbefales årlig for alle barn i USA. Norske helsemyndigheter ser ikke grunn til å gi i nærheten av like mange vaksiner. Hvem har rett? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mye gamle folk på dette forumet? Jeg fyller 50 år i år og jeg ble vaksinert mot meslinger som barn og ingen jeg kjenner hadde meslinger i oppveksten.

Anonymkode: 31529...fc7

"Meslingvaksinen ble tatt i bruk i Norge i 1969, men ikke alle fikk den. Jeg vil tippe den ble gitt til halvparten av årskullene. Det fins heller ikke god oversikt over hvem som fikk og ikke"

 "De som er født i 1982 og senere har sannsynligvis fått vaksinen"

https://sykepleien.no/2015/02/vaksinert-eller-ikke

Anonymkode: 4c432...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er du en "gammal kjerring", vaksinen ble innført for 50 år siden. Den gang du var ung (for ish 60 år siden kan vi regne med) var det ingen som fortalte historier i media om sykdom, komplikasjoner og død slik man gjør i dag. Da var filmavisen landets nyhetsmedium foruten trykte aviser, og hva de konsentrert seg om kan man fremdeles se i dag, det var i alle fall ikke syke unger. Blandt barna som fikk meslinger for 60 år siden var det flere som ble skadd for livet eller døde, men det kom ikke i mediene. Bare å lese i kommentarfeltene til denne meslingsaken på fb så forteller flere om søsken, søskenbarn og venner som ble rammet før vaksinen ble innført. At du ikke visste at det skjedde betyr ikke at det ikke skjedde. 

Anonymkode: 76bc6...85d

Ja, jeg er 48, og hadde du fulgt med litt så hadde du visst at ca. halvparten fikk vaksinen i starten :)

Anonymkode: 4c432...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Monica1968 said:

Gjesp...Er ikke denne sykdommen diskutert tilstrekkelig? Jeg har forklart så mange ganger hvordan dette, i min tid, var en helt vanlig barnesykdom som alle fikk, og at barn uten underliggende sykdom, og som ikke er underernært(eller lider av a - vitaminmangel)i praksis omtrent aldri dør av meslinger. Jeg har ikke tid eller energi til å ta den debatten igjen, da jeg har utbrodert dette over hvem - vet - hvor - mange - innlegg.

Influensa tar liv av opp til 1700 i året. Skal du tvangsvsksinere for det også? I USA døde 100 barn årlig før varicella - vaksinen. Vil du tvangsvsksinere mot det også? 

Gjesp..? Fy faen til arroganse. Jeg ble selv alvorlig syk av meslinger som 3-åring. og jeg var verken underliggende syk eller underernært. Aldri om jeg vil utsette mine barn for det samme, og aldri om jeg vil risikere å ta livet av andres alvorlig syke barn ved å la mine gå omkring som levende smittebomber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meslinger var utryddet i Norge. Den eneste grunnen til at dette kommer tilbake, er grunnet innvandring. Vår egen befolkning ble vaksinert for meslinger gjennom flere år, slik at dette ble borte som en helsetrussel i Norge.

Under denne flyktningekrisen i 2015, så kom det mye ukjente sykdommer inn i Norge, som flyktninger tok med seg. Det ikke alle er klar over, er at flere av den politiske eliten holdt sine egne barn hjemme fra barnehage og skole, grunnet utbrudd av, og frykten for utbrudd av sykdommer på skoler og barnehager, som flyktningebarn tok med seg til skolen, når dem begynte der. Den ordinære befolkning fikk ingen advarsel om at flyktninger tok med seg sykdommer, og den politiske eliten gamblet med befolkningens helse.

Det er også en tanke hvorfor ikke politikerne setter flyktninger i karantene, og tester dem for sykdommer når disse flyktningene entrer Norge, istedet for å sette dem i asylmottak og på skole og risikere befolkningens helse og velvære.

Bryter det ut en ny verdenskrig, så vil eliten sikre sine egne familier og gi f*** i resten av befolkningen.

Endret av TrekStar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pelle.Grino
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten hadde vi meslinger alle sammen. Hvorfor har det blitt så mye farligere nå, i et land hvor vitaminstatusen stort sett er i skjønneste orden?

Solid  argumentering. 

Gamlingene som sier "da jeg var liten..." og så følger opp med historier om hvor bra det gikk enda de tok bilturer uten sikkerhetsbelte, vokste opp med røyking innendørs og tok båtturer i storm uten svømmevest trumfer alltid vitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, hind skrev:

Gjesp..? Fy faen til arroganse. Jeg ble selv alvorlig syk av meslinger som 3-åring. og jeg var verken underliggende syk eller underernært. Aldri om jeg vil utsette mine barn for det samme, og aldri om jeg vil risikere å ta livet av andres alvorlig syke barn ved å la mine gå omkring som levende smittebomber. 

Det endrer ikke på at risikofaktorene for alvorlig forløp er underernæring, a - vitaminmangel og underliggende sykdom. For øvrig får man god behandling for komplikasjoner av meslinger. Det fikk man selv i min tid(og jeg er en «gammel kjærring»), og idag er den selvsagt enda bedre. Ei heller endrer det du skriver på at dødeligheten av meslinger i praksis var eliminert før vaksinen. I UK døde 4 pr en million barn mellom ett og fjorten år av meslinger på tidlig 60 - tall. Det er derfor jeg kalte vaksinen et forsøk på å finne opp både hjulet og kruttet på nytt. Dødeligheten var redusert fra 241 pr million til 4 pr million; og det helt uten en eneste vaksine.

Tenker du forresten likt om vannkopper og influensa? Dette er farlig for underernærte og mennesker med dårlig immunforsvar eller underliggende sykdom. Må alle vaksineres mot det også, av hensyn til barnet med leukemi som kan dø av varicella eller influensa?

Kilde på dødstall og årstall i UK:

78%20-%20Infant_and_Child_1975.pdf?downl Endret: Jeg har prøvd ørten ganger å få frem hele artikkelen i en link. Dessverre får jeg det ikke til. Tallene kan enkelt finnes frem til ved å lete opp artikkelen jeg linket til.

Endret av Monica1968
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Pelle.Grino skrev:

Solid  argumentering. 

Gamlingene som sier "da jeg var liten..." og så følger opp med historier om hvor bra det gikk enda de tok bilturer uten sikkerhetsbelte, vokste opp med røyking innendørs og tok båtturer i storm uten svømmevest trumfer alltid vitenskapen.

Hvorfor går du slik til angrep? Jeg spurte fordi jeg oppriktig ville vite det, hva som gjør det livsfarlig nå, i Norge. Mine egne barn er fullt vaksinert, så det var ingen vaksinemotstander du møtte her.

Men jeg forstår at folk blir det, hvis dette er måten undring blir møtt på.

Anonymkode: 4c432...0d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pelle.Grino
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går du slik til angrep? Jeg spurte fordi jeg oppriktig ville vite det, hva som gjør det livsfarlig nå, i Norge. Mine egne barn er fullt vaksinert, så det var ingen vaksinemotstander du møtte her.

Til angrep? Hårsår?

Det er ikke noe argument å komme trekkende med historier om "dette opplevde vi i vår barndom, og vi overlevde". Det var mitt eneste poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pelle.Grino skrev:

Til angrep? Hårsår?

Det er ikke noe argument å komme trekkende med historier om "dette opplevde vi i vår barndom, og vi overlevde". Det var mitt eneste poeng.

Nei, det var ikke det som var poenget. Poenget var å få en forklaring på hvorfor det blir ansett som farligere nå. 

Anonymkode: 4c432...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...