Gå til innhold

Meslinger tilbake i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mye gamle folk på dette forumet? Jeg fyller 50 år i år og jeg ble vaksinert mot meslinger som barn og ingen jeg kjenner hadde meslinger i oppveksten.

Anonymkode: 31529...fc7

Jeg er født i -67 og ble ikke vaksinert mot meslinger. Den ble innført i -69 etter hva jeg har lest, og jeg ble ikke vaksinert. 

Moren vår prøvde å smitte oss ungene ved å sende oss rundt på besøk til unger som ryktet sa var syke av den ene barnesykdommen etter den andre, men jeg ble aldri smittet av noe likevel. Har ikke hatt noe, unntatt muligens kusma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Monica1968 skrev:

Leste du det jeg skrev?

Ja. Jeg leste du skrev noe som er helt bort i natta galt. Du må virkelig være noe for deg selv. Fosterdød virker å være en bagatell for deg.

Dine ord:

"Man kan ikke dø av røde hunder(det er opplest og vedtatt at fostre før uke 12 ikke er mennesker, men det er en annen debatt)"

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinemostandere burde kastes i fengsel slik jeg ser det, siden de er et fare ikke bare for sine barn men for samfunnet.

Vel kanskje ikke fengsel men ihvertfall burde de sperres inne på et mentalsykehus siden det er der de hører hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten hadde vi meslinger alle sammen. Hvorfor har det blitt så mye farligere nå, i et land hvor vitaminstatusen stort sett er i skjønneste orden?

Anonymkode: 4c432...0d3

Da er du en "gammal kjerring", vaksinen ble innført for 50 år siden. Den gang du var ung (for ish 60 år siden kan vi regne med) var det ingen som fortalte historier i media om sykdom, komplikasjoner og død slik man gjør i dag. Da var filmavisen landets nyhetsmedium foruten trykte aviser, og hva de konsentrert seg om kan man fremdeles se i dag, det var i alle fall ikke syke unger. Blandt barna som fikk meslinger for 60 år siden var det flere som ble skadd for livet eller døde, men det kom ikke i mediene. Bare å lese i kommentarfeltene til denne meslingsaken på fb så forteller flere om søsken, søskenbarn og venner som ble rammet før vaksinen ble innført. At du ikke visste at det skjedde betyr ikke at det ikke skjedde. 

Anonymkode: 76bc6...85d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Monica1968 skrev:

Kan jeg holde meg til å svare en av dere som siterer meg? Jeg orker nemlig ikke flere runder med side opp og ned med diskusjon. For utdypning, se innlegg jeg tidligere har skrevet om sykdommen.

Nå er jeg et slikt gammelt fossil at jeg både har hatt og sett meslinger. For å ha det nevnt.

Ingen mister synet i vesten av meslinger. Synstap kommer av kombinasjonen meslinger og a - vitaminmangel. De «allminnelige» komplikasjonene av meslinger, slik som lungebetennelse og mellomørebetennelse, er hyppige, men også enkle å behandle. Hjernebetennelse rammer 1 av 1000 på verdensbasis. I vesten beskriver SNL det bare som «ekstremt sjeldent». 

Som vannkopper, er meslinger skadelig for gravide og fostre, ja. Vi vaksinerer ikke mot vannkopper av den grunn. 

For øvrig dør få av meslinger; de dør av ettersykdommene(som med influensa). Det var alminnelig viten i min barndom.

Jeg orker ikke å finne kildene nå, men har lagt dem ved gjentatte ganger, samt diskutert emnet «meslinger» opp og ned i mente over dager og uker her på KG. Med dette som grunnlag, tror jeg egentlig at jeg takker for meg i diskusjonen. Jeg har både vist til kilder og grunngitt mitt standpunkt gjennom et ukjent antall innlegg, og har ikke så mye mer å tilføye. Det ender bare i en diskusjon med mennesker som selv er for unge til å ha sett og opplevd sykdommen, som skal forsøke å overbevise meg om at jeg overlevde selveste svartedauen. Hvor mye jeg enn argumenterer imot, ser jeg at de ikke endrer standpunkt, og det vil heller ikke jeg gjøre. Vi får dermed bsre være enige om å aldri bli enige.

Oversettelse = Jeg har ingen kilder

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Millimani skrev:

Kilde?

Du må nesten komme med kilde på at det er dødelig. Jeg har sett alt jeg kan på NHI, SNL og WHO(sterke tilhengere av vaksinasjon), og ingen nevner død hos fødte individer. Dessuten levde jeg i en tid hvor alle fikk det, og hørte aldri om et dødsfall(og vi visste at meslinger var dødelig i sjeldne tilfeller, og at røde hunder var farlige for fostre.  Det er dødelig for fostre. Jeg har sagt at jeg ikke er motstander av vaksinasjon hos voksne kvinner uten gjennomgått sykdom, som vurderer svangerskap.

Akk, Ok, for kverulanter: Det går an å få hjernebetennelse etter røde hunder. Det er eksternt sjeldent, men går an. Videre går det an å dø av dette, uten rask nok behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Oversettelse = Jeg har ingen kilder

Jeg har linket til kildene. Både i andre tråder, og her. Det var visst ingen interesse for å se hva jeg skrev i andre tråder, så jeg kom med dem igjen. Gidder ikke gjøre det enda en gang, du får lese tråden, så finner du dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vaksinerer mot polio pgså selv om man ikke dør av det. At en sykdom ikke er dødelig betyr ikke at den ikke er farlig, den kan fremdeles gi store og alvorlige komplikasjoner. 

Anonymkode: 76bc6...85d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Monica1968 said:

Du må nesten komme med kilde på at det er dødelig. Jeg har sett alt jeg kan på NHI, SNL og WHO(sterke tilhengere av vaksinasjon), og ingen nevner død hos fødte individer. Dessuten levde jeg i en tid hvor alle fikk det, og hørte aldri om et dødsfall(og vi visste at meslinger var dødelig i sjeldne tilfeller, og at røde hunder var farlige for fostre.  Det er dødelig for fostre. Jeg har sagt at jeg ikke er motstander av vaksinasjon hos voksne kvinner uten gjennomgått sykdom, som vurderer svangerskap.

Akk, Ok, for kverulanter: Det går an å få hjernebetennelse etter røde hunder. Det er eksternt sjeldent, men går an. Videre går det an å dø av dette, uten rask nok behandling.

Nemlig!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

Jeg er født i -67 og ble ikke vaksinert mot meslinger. Den ble innført i -69 etter hva jeg har lest, og jeg ble ikke vaksinert. 

 

Jeg er født i 69, og ble heller ikke vaksinert.

Jeg fikk meslinger da jeg var ett år, og kom heldigvis uskadet fra det.  Min noen måneder yngre kusine var ikke så heldig.

Anonymkode: 4a119...3f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Monica1968 skrev:

Jeg har linket til kildene. Både i andre tråder, og her. Det var visst ingen interesse for å se hva jeg skrev i andre tråder, så jeg kom med dem igjen. Gidder ikke gjøre det enda en gang, du får lese tråden, så finner du dem.

I et forum skal ikke forlk trenger å rote rundt i dine tidligere svadasvar for å finne dine påståtte kilder (som sannsynligvis ikke er fra pålitelige medisinske plattformer uansett). Har du ikkke kilder så er det du sier bare tøys. 

Anonymkode: 76bc6...85d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

Ja. Jeg leste du skrev noe som er helt bort i natta galt. Du må virkelig være noe for deg selv. Fosterdød virker å være en bagatell for deg.

Dine ord:

"Man kan ikke dø av røde hunder(det er opplest og vedtatt at fostre før uke 12 ikke er mennesker, men det er en annen debatt)"

Fødte individer kan ikke dø. Parantesen var utenfor emnet, og mer en kommentar til aborttilhengere(man kan ikke både mene at fostre før uke 12 kan aborteres, og mene at dette er mennesker på linje med fødte individer, men det blir en annen diskusjon). Jeg er nok ikke spesielt stor tilhenger av abort, og jeg kritiserer ikke røde hunder - vaksinasjon blant voksne kvinner som vurderer svangerskap(kan vi la diskusjonen om abort ligge, for å unngå at tråden sporer av?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I et forum skal ikke forlk trenger å rote rundt i dine tidligere svadasvar for å finne dine påståtte kilder (som sannsynligvis ikke er fra pålitelige medisinske plattformer uansett). Har du ikkke kilder så er det du sier bare tøys. 

Anonymkode: 76bc6...85d

Innlegg 24 i denne tråden. Der finner du kildene. Fornøyd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde ikke være lov å velge bort vaksinen. Måten å implementere det på er jo å forby barnehage og skole til barn som ikke følger barnevaksinasjonsprogrammet. Evt at de ikke lenger får lov til å få annet enn helt akutt behandling på legekontor/legevakt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Millimani skrev:

Nemlig!!

Og det går an å dø av vannkopper...Faktisk er det helt utrolig mye det går an å dø av, om man skal ta hensyn til mikroskopiske sjanser. 100 barn døde i USA før vaksinen(Google varicella death).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler "meslinger dødelighet" så finner du x antall sider hvor det står om nettopp det temaet.

Meslinger er den mest alvorlige barnesykdommen. Det er også kanskje den mest smittsomme.

Målet med vaksinasjon er å utrydde sykdommer, uansett om det handler om meslinger, vannkopper eller hva pokker det måtte være...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Monica1968 skrev:

 

 

Så hvor tok du din medisin utdanning?

Anonymkode: 76a05...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at den ivrigste vaksinemotstanderen her ikke har barn selv, og da faller brikkene mer på plass. For når man er forelder, gjør man naturligvis det man kan for å beskytte sine (og andres) barn mot sykdommer. Når man ikke er forelder, føler man kanskje ikke like sterkt for akkurat dette (selv om de fleste barnløse heldigvis også er medmennesker i vaksinedebatten).

Dem som virkelig mister all min respekt, er foreldre som tar fra barna sine (og dermed også andre barn) denne beskyttelsen. Helt på sin plass med tvang eller i alle fall konsekvenser av å ikke vaksinere. I andre land jeg har tilknytning til er det vanlig å be om vaksinasjonsbevis for å kunne få plass i barnehage, for eksempel. Slik kunne vi gjerne hatt det her også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Så hvor tok du din medisin utdanning?

Anonymkode: 76a05...147

https://www.cdc.gov/chickenpox/surveillance/monitoring-varicella.html

Les. Bare les. Nå skal jeg opptre som spåkone for avledningen: En dag komler varicella - vaksinen inn i det norske barnevaksinasjonsprogrammet. Vaksinen vil trolig hete MMRV. En stund etter dette, når menneskene som selv ikke har hatt vannkopper har blitt gamle nok til å få barn, vil de trolig tro på at dette er en meget farlig sykdom, som man DØR av. Det vil være sannsynlig at foreldre som nekter varicella - vaksinasjon, blir beskyldt for barnemishandling. Bare se hvordan Canada, Australia og USA fremstiller sykdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...