Gå til innhold

Hva gjorde folk før smart-telefoner/internett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hm, når jeg var tenåring hadde jeg bare "vanlig" mobil. Sendte sms til venner, og ringte en sjelden gang. Ellers så syns jeg ikke ting har endret seg så mye for min egen del. Er kanskje på FB 10 minutter pr dag, samme med instagram. Kun på snap om jeg har noe spesielt å sende, eller jeg mottar noe. Bruker messenger mye, men det er i stedet for sms.

Ellers gjør jeg det samme jeg alltid har gjort. Jeg er sosial med venner og familie, bruker en del tid på trening, jeg leser bøker, ser serier og filmer. Jeg opplever i alle fall ikke at noen i min vennekrets sitter med nesa i mobilen når vi treffes, vet jo selvsagt ikke hva de gjør hjemme alene. 

Anonymkode: a35b9...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Ah. Stemmer det. Hvorfor døde papputene ut, igjen?

Iflg KG, sikkert fordi papputene ikke var høye nok 😛

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Million skrev:

Eller hadde stor nok....ja du vet :fnise:

Anonymkode: a04bf...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode, gamle tider. Er 26 år nå.

Jeg hadde min egen datamaskin, fikk den tidlig på barneskolen (pappa var veldig interessert i teknologi). Jeg spilte spill (josefine, tvillinger i trøbbel, kelloggs, flåklypa.. husker at man kunne kopiere spill den gangen!), surfet internett, var aktiv på forumer på MSN groups, chattet mye på MSN. Spilte også mye på PS2, bl.a. rayman, spyro, crash bandicoot, clonoa, tekken.. Fox Kids og Cartoon Network var også gøy.

Jeg fikk min første mobil i 6. klasse. Brukte aldri mobilen mye, glemte den ofte i jakkelomma i flere dager. Jeg fikk ikke en smarttlf før 3vgs tror jeg, selv da var mobilen så og si urørt. 

Syklet over alt, med musikk på ørene. Husker at jeg lastet ned sanger fra limewire.

Jeg var flink til å gjøre lekser og jobbe med skolearbeid! Haha. Minst en time hver dag. Da jeg begynte å studere, ble jeg forstyrret av smarttlf hele tiden. Har langt ifra samme konsentrasjonsnivå som da. 

Jeg elsket å male med akvarell og olje, kunne male og tegne timesvis hver dag. Og silkemaling sammen med mamma. Vi hadde ofte hobbyverksted sammen, hvor vi lagde kort, lagde matbøker ved å klippe ut oppskrifter fra diverse magasiner, reisecollage osv. Hadde på musikk, spesielt Johnny Cash og The Rolling Stones. :) Dette dabbet av da jeg begynte på vgs.

Jeg var ganske sjenert, så jeg var ikke så veldig sosial i barndommen heller. Jeg lekte mye med de andre barna i nabolaget, frem til trebonius og hoppe strikk ble for barnslig - var kjekkere å sitte foran dataen etter hvert. :P Gikk tur med kaninene mine og lærte dem å hoppe.. Haha. 

Jeg og bestevenninnen min var mye sammen etter skolen, og var mye i stallen sammen. Kunne fint sykle i 30 min for å komme til stallen. Dabbet av før vi begynte på vgs.

Nå ser jeg mye på TV, mobilen er nesten alltid i hånda. Hver dag. Gamer i perioder. Jeg trener 1-5 dsger i uka, spørs hvor mye motivasjon jeg har. Jeg kan fint være på trening i 3 timer - er veldig sosialt der. Har tenkt lenge på å begynne å male igjen, men kommer aldri igang. Spiser middag os svigermor 2-4 ganger i mnd. Jeg prøver å møte venner minst en gang i uka, men er ikke så flink til det.

Anonymkode: 735b8...427

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Hehe;) Good one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakket sammen og så hverandre i øynene mer enn før. Tenkte mer! Leste mer aviser og bøker. Ringte mer til opplysningen 😅

Anonymkode: f9b87...b1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg savner tida da vi skulle kose oss med film, dro ned på den lokale videosjappa og trålte hyllene med nyheter, leste bakpå coveret. Plukket smågodt.

Netflix er ikke det samme. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg lever litt sånn gammeldags enda. Bruker dataen en del, er den jeg bruker nå. Smart telefonen bruker jeg nesten bare til å sende sms med, noen ganger ringe. Den ligger alltid hjemme, unntatt når jeg venter spesielle avtaler med venner eller noe annet viktige samtaler.

Har aldri telefonen med i besøker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn var det mye utelek og besøk til venner. Etterhvert som jeg ble eldre og tok buss til skole/jobb, hadde jeg lommeradio med ørepropper. Ellers var det å få med seg de programmene man rakk på TV. Eventuelt ta opp ting på VHS. Kjøpte stort sett én avis hver dag, og så byttet jeg men noen som hadde en annen avis etterpå. Jeg husker egentlig den tiden som mer innholdsrik og mindre ensformig og kjedelig enn nå, selv om dagens løsninger også helt klart har sine fordeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk glodde vel en god del på TV eller hørte på radio hele ettermiddagen og kvelden.                     

Leste aviser eller bøker, og legge puslespill. Være langt mer i aktivitet utendørs... 

Anonymkode: 10896...24a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var barn, var det mer venner og familie som telte, der man skulle ha tid sammen. Da jeg var ungdom og ung voksen gikk jeg nok mer ut på ting og traff venner oftere enn jeg gjør nå. Men jeg tror nå ikke det bare handler om at man ikke hadde mobil, men også alder og tid. Nå er det jo mer forpliktelser som jobb og annen familie, så selv om smarttelefon ikke hadde fantes nå, så kunne man jo ikke brukt like mye tid på venner og andre aktiviteter som man gjorde før likevel. 

Alt var ikke rosenrødt før heller, for TV/video fantes jo, og jeg visste jo om mange som brukte mye tid på det. Samme med tiden før mobiltelefonene kom for de fleste, altså tidlig nittitall, der TV-spill og de første pc'ene ble mer vanlig.

Når det gjelder alt av bestillinger og det administrative så var det jo naturlig nok mer eller mindre manuelt før. De mest moderne bedriftene hadde onlinebestillinger fra nittitallet, men de var så vidt jeg husker ganske få. Vanligvis måtte man ringe inn de fleste bestillinger, alle ting med banken måtte tas per telefon eller fysisk i banken osv. 

Anonymkode: e939a...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, Meadow skrev:

Jeg savner tida da vi skulle kose oss med film, dro ned på den lokale videosjappa og trålte hyllene med nyheter, leste bakpå coveret. Plukket smågodt.

Netflix er ikke det samme. 

Litt enig her. Det er noe sjarmerende med å luffe rundt i videosjappa mens man ser etter noe interessant å leie, enten det var på DVD eller sågar VHS i sin tid. (Beta/betamax/digibeta fikk jeg dog ikke oppleve, det var VHS standarden som allerede hadde vunnet konkurransen om å være det dominerende formatet i min barndom/ungdom). 

Syntes det også mangler litt utvalg på netflix og andre streaminplattformer. Diverse litt sære filmer som man kunne finne på den lokale videosjappa er ikke alltid tilgjengelig på strømmetjeneste. 

Anonymkode: e939a...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker jeg savner litt det å leie filmer og slikt en helg i blant. Ble pizza og leiefilm av og til, var koselig. Ellers var jeg ikke særlig mer sosial enn nå (er faktisk mer sosial nå enn før pga bedre selvsikkerhet). Som barn og tenåring gikk det mye i bøker, tegning og spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi brukte fantasien, dro på besøk, gjøre kreative ting som å trene, tegne, lage julepynt, male, og mye tid til å snakke sammen. Det var tilogmed hyggelig å kjede seg sammfn. feks den tiden jeg hadde med bestevenninnen min der vi fant på alt og ingenting kunne ikke skjedd i dag. da hadde vi nok sittet med nesen i mobilene våre.

Anonymkode: 32c37...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg haiket mye pga bussen bare gikk en gang i timen. Ønsker ikke at mine barn skal gjøre det... 

Anonymkode: 32c37...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde et liv. Jeg var sosial, mer spontan, sov bedre og fulgte med på tv-en dersom den var på.

Nå henger jeg på kg, googler hver minste ting, blir forstyrret fra hverdagen når jeg får varsel fra Facebook, snap eller andre ting. Jeg surfer timesvis gjennom dårlige reklamer på Facebook, tiden da jeg ble oppdatert på andres liv der inne er tydeligvis forbi. Likevel surfer jeg meg igjennom, tagger folk i artikler og bilder, mimrer mer enn jeg lager nye minner osv.

Skjermtiden min var ca 6t gjennomsnittlig hver dag forrige uke. Seks timer! Og dette er utenom jobb. Fader jeg hater å ha blitt avhengig.. 

Anonymkode: d0491...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en av de tristeste trådene jeg har lest på KG. Så mye skjermtid, så lite sosialt! Folk får fylle livene sine med hva de vil, men jeg hadde ikke orket å bruke så mye av tiden min på skjermer.

På jobben må jeg, men på fritiden vil jeg være med venner og familie, lese, gå eller sykle tur, drive med hobbier, se tv, gå på teater og konserter osv. Vi sitter ikke med nesen i mobilen eller andre skjermer når vi er sammen, kun hvis vi skal slå opp noe vi lurer på eller vise et bilde.

Ikke at jeg ikke er påkoblet, jeg skriver jo her blant annet, holder kontakt med utenbys venner via SoMe, har digitalt avisabonnement, har en smal blogg nesten ingen leser og låner bøker på biblioteket via deres app, bestiller reiser og bøker. Men det går aldri ut over det sosiale eller hobbier jeg koser meg med.

Jeg kunne sikkert vært moren til noen/endel av dere som svarer her, så dette kan nok ha noe med alderen å gjøre. Internett for meg er mer et nyttig hjelpemiddel, ikke minst fordi svært mange oppgaver som før tok lang tid nå kan løses på minutter. Men som ren underholdning/tidsfordriv er jeg kanskje på nett ca halvannen time om dagen, i gjennomsnitt. Sånn sett har ikke livet mitt forandret seg påfallende mye etter smarttelefoner og internett kom. 

Anonymkode: 3ca32...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev dagbok og brev. 😁 

Da jeg flyttet på hybel,  gikk jeg i telefonkiosk og ringte foreldrene mine en gang eller to i uka. 

Jeg og vennene mine spilte mye kortspill sammen da vi vokste opp.  Det var gøy. 

Leste mye bøker og blader, tegnet mye. 

Anonymkode: a741b...795

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 30 og noe når jeg fikk smarttelefon. Før det så ringte vi til hverandre isteden for snap el. Møttes oftere også. Hadde mer og snakke om. 

Hadde Aftenposten på dør på morgenen.

SÅ mennenskene på cafe og buss.

Takk som en annen sa! Skal legge fra meg telefonen enda mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...