Gå til innhold

Familie som blander seg i barneoppdragelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BearMama
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min samboer har en datter på sju år. Han har to barn fra før.

Datteren vår er det jeg som tar ansvaret for 95% da faren stort sett har gjort som han selv vil siden hun ble født. Hun har ett veldig til temperament til tider, men mest under kjedelige besøks situasjoner hos familie eller i kaos situasjoner hjemme.. Når det kun er oss to, så har jeg aldri problemer med å håndtere sinnet og utbruddene. 

Pga. besøks situasjonene så begynner familie å blande seg inn. De sier dette er ett problem som vi må ta tak i, men jeg mener at de blåser det veldig opp.. Faren tolerer ingenting og mener at en syvåring ikke skal få lov til å si at hun kjeder seg i ett selskap med bare voksne. 

Jeg forstår at hun kjeder seg i slike selskap. Samtidig så forstår jeg oppførselen mot en tante av meg som alltid sitter å nipper i ett glass vin og kan bli veldig voldsom,

Hos besteforeldrene forstår jeg det også, fordi hos besteforeldrene får hun hele tiden (uten å overdrive) beskjed om hva hun ikke får lov til å gjøre.. (ingenting er lov. hun skal helst sitte helt i ro). I tillegg så forskjellsbehandler de barnebarna og gir de største penger ofte imens hun ser på... 

Men den som overasker meg mest er samboeren min. som kun ser problemene med vårt felles barn og ikke sine andre barn. 

datter på 14 får si alt og kan stikke så utrolig hardt verbalt uten at far åpner munnen sin. Som for eksempel når det var snakk om en ferie hun og faren skulle på, og minste sa hun ville være med: vi vil ikke at "anne" skal være med, for da er jo hele feiren ødelagt for alle. som lillesøster da hører på… Mange slike episoder..

Datteren vår oppfører seg fint og eksemplarisk på skolen, på besøk hos folk vi ikke kjenner så godt, på besøk hos min mor på besøk med venner og i andre situasjoner som lege - helsesøster - lege osv. Så at hun sier at hun kjeder seg og kan være litt sur i familieselskaper fordi hun kjeder seg mener jeg er greit.  Min mor som jobber  med barn sier at oppførselen er helt normal og ikke noe å bekymre seg over.

Hva sier andre her?

 

Anonymkode: e83b3...b69

Høres ut som hun reagerer helt likt som alle mennesker ville gjort med en usmakelig familie. 

Hun merker selvsagt at de ikke liker henne og favoritiserer halvsøsken. Kan ikke fatte at far ikke reagerer?

Sånn du beskriver han virker det ikke som han er særlig involvert heller?

Jeg hadde ærlig talt skjermet henne fra den familien og mest sannsynlig gått ifra han om han ikke elsket og respektere sitt eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok kanskje hun tanten som nipper vin hele tida og blir rett og slett utslitt av uoppdragne barn (ja jeg har barn selv) jeg er enig med resten av familien din at det må kunne litt stilles krav til jenta di eller settes grenser, om hun rett og slett «overtar» hele familieselskapet og gjør det ukoselig for alle andre. 

Besteforeldrene har åpenlyst et godt forhold til de andre barnebarna, de kommer over ens. Men med din datter er det problematisk fordi hun oppfører seg på en måte som blir slitsomt for dem, og du som mor deler åpenlyst ikke deres oppdragelse om de irettesetter barnet ditt. 

Du risikerer at jenta di blir dårlig likt og desverre «valgt bort» av familiemedlemmer, om du ikke er villig til å lære henne å tilpasse seg de andre rundt seg. 

Når søsken kvier seg for å reise på ferie med henne tenker jeg at andre oppfatter oppførselen mye verre enn det du gjør. 

Anonymkode: 6ff76...35a

1: hun overtar ikke selskapet ved å være litt sur.

2: ja, det har de. men jeg husker da disse barna var små.. De ville ikke være hos besteforeldrene, for der fikk de ikke lov til noen ting. 

3: Det var snakk om en storby og det var ikke snakk om oppførsel i denne feiresammenhengen. det var ment som at to voksne og fire ungdommer skulle på tur og at ferien ble ødelagt om de dro med seg en sjuåring på slep..

Anonymkode: e83b3...b69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De maser om at vi må søke hjelp for oppførselen hennes, og at slikt sinne kan ødelegge barndommen hennes osv.. Jeg mener at dette ikke er noe problem, så lenge vi ikke deltar på disse selskapene.. Ellers så oppfører hun seg jo pent..

Tanten kan være litt voldsom..  Prate høyt, gjøre narr av datteren vår dersom hun henger med leppa osv.. Slik som fulle folk pleier å være.

Anonymkode: e83b3...b69

Herregud....

Det du beskriver her er en far som ikke er tilstedeværende, forskjellsbehandler foran henne, hun må godta latterliggjøring av voksne.

Om du ikke overdriver her så tenker jeg at det er ganske synd på jenta, og du må ta tak i dette. Og med å ta tak i tenker jeg at dere to ikke blir med i disse familieselskapene hvor folk blir fulle og ufine. 

Du og far bør ta en tur til familievernkontor. 

Anonymkode: 5a969...c1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nok kanskje hun tanten som nipper vin hele tida og blir rett og slett utslitt av uoppdragne barn (ja jeg har barn selv) jeg er enig med resten av familien din at det må kunne litt stilles krav til jenta di eller settes grenser, om hun rett og slett «overtar» hele familieselskapet og gjør det ukoselig for alle andre. 

Besteforeldrene har åpenlyst et godt forhold til de andre barnebarna, de kommer over ens. Men med din datter er det problematisk fordi hun oppfører seg på en måte som blir slitsomt for dem, og du som mor deler åpenlyst ikke deres oppdragelse om de irettesetter barnet ditt. 

Du risikerer at jenta di blir dårlig likt og desverre «valgt bort» av familiemedlemmer, om du ikke er villig til å lære henne å tilpasse seg de andre rundt seg. 

Når søsken kvier seg for å reise på ferie med henne tenker jeg at andre oppfatter oppførselen mye verre enn det du gjør. 

Anonymkode: 6ff76...35a

Så "uoppdragne" barn skal måtte tåle tanta som blir for voldsom med alkohol i blodet? Koselig. 

 

Anonymkode: fe943...538

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så "uoppdragne" barn skal måtte tåle tanta som blir for voldsom med alkohol i blodet? Koselig. 

 

Anonymkode: fe943...538

Jeg tenkte det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så "uoppdragne" barn skal måtte tåle tanta som blir for voldsom med alkohol i blodet? Koselig. 

 

Anonymkode: fe943...538

Det sa jeg absolutt ikke. Les igjen. 

Anonymkode: 6ff76...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke kommentere barns oppførsel fra sidelinjen på den måten, mens barnet hører på, at det foreligger et problem. Det bør isåfall tas en annen anledning. Høres ikke ut som at dette er et spesielt uoppdragent barn med problemer.

Kanskje dere kan tilrettelegge litt ved å f.eks ta med tegnesaker til lange kjedelige middager hos gamle tanter?

Og far har visst abdisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ViljaH skrev:

Man skal ikke kommentere barns oppførsel fra sidelinjen på den måten, mens barnet hører på, at det foreligger et problem. Det bør isåfall tas en annen anledning. Høres ikke ut som at dette er et spesielt uoppdragent barn med problemer.

Kanskje dere kan tilrettelegge litt ved å f.eks ta med tegnesaker til lange kjedelige middager hos gamle tanter?

Og far har visst abdisert.

Ja.. det blir feil.. far gjorde dette ut av en krangel sist (han hadde også drukket en del vin) og sa akkurat hva han mente etterpå med sjuåringen i bilen. Jeg hadde vondt langt inni mammahjertet lenge etterpå og slet med å holde gråten borte til hun var lagt.. 

jeg gjør stort sett det.. men sånne selskaper skal jo dras ut i det lange, og man kan ikke forvente at en sjuåring underholder seg selv i fire timer.. jeg bør vell egentlig gå ifra far.. men da blir jo disse besteforeldrene barnevakt som tilsier at hun må være der oftere?

Anonymkode: e83b3...b69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sa jeg absolutt ikke. Les igjen. 

Anonymkode: 6ff76...35a

Nei, ikke ordrett. Men du skylder på barnet, når det faktisk er stor sansynlighet for at det ligger noe mer inni bildet. 

Hvis du er tanta som sitter å nipper til vin, og blir irritert av uoppdragne barn, så ville jeg sett meg selv litt i speilet. Virker ikke som det er noe koselig dynamikk eller energi på disse besøkene, og her er det faktisk de voksnes ansvar og sørge for at det blir ordnet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever jenta at noen tar henne i forsvar når familien hakker på henne, eller står hun i det helt alene? Hva gjør faren når situasjoner oppstår?

Anonymkode: 9c0da...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Opplever jenta at noen tar henne i forsvar når familien hakker på henne, eller står hun i det helt alene? Hva gjør faren når situasjoner oppstår?

Anonymkode: 9c0da...a83

jeg tar hun i forsvar ved å ta hun bort fra de andre og ved å prøve å finne på noe annet å gjøre.. Eller så drar vi bare hjem når jeg syns klokka er der.. han sier ingenting før etterpå.. og da er det gjerne min skyld.

Anonymkode: e83b3...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå i helgen ble det dratt frem en tur vi var på sammen med svigers.. en langhelg.. Hun var så innmari sur hver kveld.. Jeg syns heller ikke at dette var så rart og unormalt, da svigers absolutt ikke skulle spise før klokken ni om kvelden. så når klokka bikket elleve og vi fortsatt satt på restaurant, så er det jo ikke så rart med en grinete sju(da seks)åring? bi hadde også fullt opplegg denne turen og skulle opp grytidlig om morgenene for å se mest mulig av svigermors hjemsted. så hun fikk jo ikke tatt igjen søvnen heller. 

Anonymkode: e83b3...b69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som at du har det bra med far, og ikke datteren heller. 

Hvordan samvær vil kunne bli er vel litt opp til dere foreldrene? Hvis han er sint og uinteressert, så bør han jo ikke få halve tiden. Kanskje kan det settes i samværsavtalen at hvis far ikke kan ha barnet selv på sitt samvær, så skal du spørres før andre. Da blir besteforeldrene barnevakt bare hvis du ikke kan?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, ViljaH skrev:

Høres ikke ut som at du har det bra med far, og ikke datteren heller. 

Hvordan samvær vil kunne bli er vel litt opp til dere foreldrene? Hvis han er sint og uinteressert, så bør han jo ikke få halve tiden. Kanskje kan det settes i samværsavtalen at hvis far ikke kan ha barnet selv på sitt samvær, så skal du spørres før andre. Da blir besteforeldrene barnevakt bare hvis du ikke kan?

denne avtalen har han med moren til de to andre barna. Den har han aldri brukt. Litt dumt å ikke holde seg til avtalen... barnas mor har brukt den flittig 

Anonymkode: e83b3...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå i helgen ble det dratt frem en tur vi var på sammen med svigers.. en langhelg.. Hun var så innmari sur hver kveld.. Jeg syns heller ikke at dette var så rart og unormalt, da svigers absolutt ikke skulle spise før klokken ni om kvelden. så når klokka bikket elleve og vi fortsatt satt på restaurant, så er det jo ikke så rart med en grinete sju(da seks)åring? bi hadde også fullt opplegg denne turen og skulle opp grytidlig om morgenene for å se mest mulig av svigermors hjemsted. så hun fikk jo ikke tatt igjen søvnen heller. 

Anonymkode: e83b3...b69

Men i alle dager. Det er ikke det miste rart at hun blir trøtt av det opplegget. Stakkars jente. Hvem som helst kan jo bli grinete av dette. 

Hva hadde skjedd tror du dersom du hadde sagt noe av typen "Det er ikke rart hun er trøtt, klokka er veldig mye for en sjuåring og det har vært en lang dag. Nå må vi tilbake, for å få litt søvn før vi står tidlig opp i morgen. God kveld, snakkes i morgen."

Hadde det blitt bråk av det også?

Anonymkode: 9c0da...a83

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager. Det er ikke det miste rart at hun blir trøtt av det opplegget. Stakkars jente. Hvem som helst kan jo bli grinete av dette. 

Hva hadde skjedd tror du dersom du hadde sagt noe av typen "Det er ikke rart hun er trøtt, klokka er veldig mye for en sjuåring og det har vært en lang dag. Nå må vi tilbake, for å få litt søvn før vi står tidlig opp i morgen. God kveld, snakkes i morgen."

Hadde det blitt bråk av det også?

Anonymkode: 9c0da...a83

Dette!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke taklet å være med en mann som hadde latt sin egen datter gå igjennom det hun gjør. Om man merker at barna blir forskjellsbehandlet, fjerner man barnet fra situasjonen. Dette er ikke bra for barnet, og her skal du være den voksne, så du må ta grep. Circle of security:) 

Dette er ikke en god situasjon for datteren din. Ikke oppsøk slike situasjoner. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BlondeVikingRage skrev:

Nei, ikke ordrett. Men du skylder på barnet, når det faktisk er stor sansynlighet for at det ligger noe mer inni bildet. 

Hvis du er tanta som sitter å nipper til vin, og blir irritert av uoppdragne barn, så ville jeg sett meg selv litt i speilet. Virker ikke som det er noe koselig dynamikk eller energi på disse besøkene, og her er det faktisk de voksnes ansvar og sørge for at det blir ordnet opp.

Enkelte foreldre setter ikke grenser til egne barn. Barna tror de er universets sentrum og er rett og slett helt jævlig å være sammen med. Ikke tåler foreldrene at annen nære familie oppdrar barnet heller eller setter grenser. Nei, lille Isadora Alexa får ture frem uten å skulle ta hensyn til andre rundt seg. Helt jævlig. Det er derfor tante super vin, for å numme ut bråket. 

Jeg har forresten barn. De har lært seg å oppføre seg både i selskap og ellers. Sinneutbrudd og «utbrudd» generelt er et ikke-tema. 

Og de har et godt forhold til besteforeldrene, fordi besteforeldrene får faktisk lov å sette grenser. 

Anonymkode: 6ff76...35a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
Just now, AnonymBruker said:

Enkelte foreldre setter ikke grenser til egne barn. Barna tror de er universets sentrum og er rett og slett helt jævlig å være sammen med. Ikke tåler foreldrene at annen nære familie oppdrar barnet heller eller setter grenser. Nei, lille Isadora Alexa får ture frem uten å skulle ta hensyn til andre rundt seg. Helt jævlig. Det er derfor tante super vin, for å numme ut bråket. 

Jeg har forresten barn. De har lært seg å oppføre seg både i selskap og ellers. Sinneutbrudd og «utbrudd» generelt er et ikke-tema. 

Og de har et godt forhold til besteforeldrene, fordi besteforeldrene får faktisk lov å sette grenser. 

Anonymkode: 6ff76...35a

Sånn som TS har forklart det her, så blir faktisk denne lille jenta behandlet dårlig, og forskjellsbehandlet. Og må takle den voldsomme tanta som drikker vin. 

I tillegg blir ikke det andre barnet irettesatt når "hun vil på ferie uten Anne". Slikt sier man ikke. Her er det flere som skulle ha vært irettesatt, både voksne og barn! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

nå i helgen ble det dratt frem en tur vi var på sammen med svigers.. en langhelg.. Hun var så innmari sur hver kveld.. Jeg syns heller ikke at dette var så rart og unormalt, da svigers absolutt ikke skulle spise før klokken ni om kvelden. så når klokka bikket elleve og vi fortsatt satt på restaurant, så er det jo ikke så rart med en grinete sju(da seks)åring? bi hadde også fullt opplegg denne turen og skulle opp grytidlig om morgenene for å se mest mulig av svigermors hjemsted. så hun fikk jo ikke tatt igjen søvnen heller. 

Anonymkode: e83b3...b69

Ærlig talt, dere må jo legge et løp som fungerer for barnet også. Er dere avhengig av å bli servert når dere er på besøk? Dere klarer ikke diske opp ei pølse til barnet deres i fire tida og dere skjønner at hun er sulten? Eller avklare at en av dere drar på restaurant og den andre blir hjemme med barnet? 

Mener dere hele familien skal legge løpet etter deres 6 åring? Siden hun er sulten klokka fire får de ikke lov å spise sen middag? Hva med at dere tar ansvar for deres egne unge ? 

Anonymkode: 6ff76...35a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...