Gå til innhold

Hva er det fineste gamle navnet du vet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At en og annen har hett det er ikke det samme som at det er et tradisjonsrikt navn i Norge, slik de fleste andre navnene som nevnes i tråden her er.

Anonymkode: 8cd75...1be

Men så spør Ts om fineste gamle navn, ikke om fineste tradisjonsnavn.

Anonymkode: 4f781...119

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så spør Ts om fineste gamle navn, ikke om fineste tradisjonsnavn.

Anonymkode: 4f781...119

Navn må jo nesten ha en viss tradisjon for å være gamle.

Jeg har aldri hørt Nelia på annet enn sommerfugler før fottballfrue kalte ungen sin det. Cornelia/Kornelia derimot.

Anonymkode: 8cd75...1be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nelia og Naia ❤️

Anonymkode: b2242...2fa

Blodfan av fotballfrue?? Lol....

Anonymkode: d80de...b62

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Navn må jo nesten ha en viss tradisjon for å være gamle.

Jeg har aldri hørt Nelia på annet enn sommerfugler før fottballfrue kalte ungen sin det. Cornelia/Kornelia derimot.

Anonymkode: 8cd75...1be

Bare siterer meg selv for å fortsette svaret. Nye navn, som i oppfunnet de siste årene, er det jo egentlig veldig få av. De fleste navn er flere hundre år gamle. Men tror ikke TS mente navn som har vært i bruk én gang eller to for hundre år siden, men, som det stod i HI, beste-/oldeforeldrenavn. Og det er Nelia definitivt ikke.

Anonymkode: 8cd75...1be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida, Emilie, Ellisiv, Svanhild

Anonymkode: 9a94b...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lauritz

Lavrans(har en følelse av at dette er på vei til å bli veldig poppis, hører stadig om nyfødte som skal hete Lavrans)

Severin

Rose

Villemo,

Veslemøy,

Sonja,

Åste,

Elinor/Ellinor, 

Isfrid

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunniva, Caroline, Kornelius, Cornelia, Astrid, Torje, Konrad, Hedvig, Ragnar, Kristi, Oskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Navn må jo nesten ha en viss tradisjon for å være gamle.

Jeg har aldri hørt Nelia på annet enn sommerfugler før fottballfrue kalte ungen sin det. Cornelia/Kornelia derimot.

Anonymkode: 8cd75...1be

Eh nei. For å være gamle må de være gamle. Altså x antall år. Om de har vært mye brukt har ingenting med om de er gamle eller ikke å gjøre. 

14 hours ago, AnonymBruker said:

Bare siterer meg selv for å fortsette svaret. Nye navn, som i oppfunnet de siste årene, er det jo egentlig veldig få av. De fleste navn er flere hundre år gamle. Men tror ikke TS mente navn som har vært i bruk én gang eller to for hundre år siden, men, som det stod i HI, beste-/oldeforeldrenavn. Og det er Nelia definitivt ikke.

Anonymkode: 8cd75...1be

Så de Neliaene som levde på 1800-tallet har ingen oldebarn, mener du? Jeg kan ikke nevne det navnet som et oldemornavn hvis min oldemor faktisk het det? Jeg forstår jo at protestene i akkurat dette tilfellet kommer fra fotballfrue-haters, men det forhindrer ikke at navnet er gammelt. Og nå er det vel nummeret før noen sier Hei Caroline. 😄

Men det er så utrolig mye uvitenhet rundt navn. Som når noen nevner gamle navn, og folk sier de er da ikke gamle, for de er populære nå. Men det er kun et fåtall navn som er funnet på i nyere tid.

 

Anonymkode: 87c7f...075

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid, Astrid, Anna, Jenny, Elida ❤️

Anonymkode: ade5d...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alida, Fie, Elen, Konrad og Eskil❤️

Anonymkode: 4f781...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. For å være gamle må de være gamle. Altså x antall år. Om de har vært mye brukt har ingenting med om de er gamle eller ikke å gjøre. 

Så de Neliaene som levde på 1800-tallet har ingen oldebarn, mener du? Jeg kan ikke nevne det navnet som et oldemornavn hvis min oldemor faktisk het det? Jeg forstår jo at protestene i akkurat dette tilfellet kommer fra fotballfrue-haters, men det forhindrer ikke at navnet er gammelt. Og nå er det vel nummeret før noen sier Hei Caroline. 😄

Men det er så utrolig mye uvitenhet rundt navn. Som når noen nevner gamle navn, og folk sier de er da ikke gamle, for de er populære nå. Men det er kun et fåtall navn som er funnet på i nyere tid.

 

Anonymkode: 87c7f...075

Det vet vi ikke, ettersom det var veldig få av dem. 

Om navnene er mye brukt eller ikke er litt vesentlig, dersom du leser HI så står det "typ besteforeldre/oldeforeldrenavn". Jeg leste en artikkel om ekstremt sjeldne navn en gang, der det stod at navnet Analius var registrert bruk et par ganger på 1800-tallet. Ville likevel ikke kalt Analius for et gammel oldeforeldrenavn av den grunn. 

Jeg driter i fotballfrue, visste ikke hva ungene hennes het før jeg googlet navnet. Når man googler er det bare fotballfrue og sommerfugler som kommer opp. Når det er sagt er jo hun kjent for å skrive kommentarer til seg selv, er hun ikke? Eller var det mannen hennes? 😂

Skal man ha så strenge kriterier for hva som er gamle navn at INGEN kan ha brukt dem før 2000 liksom, da er det jo ingen navn som ikke er gamle, bortsett fra kanskje navnene på ungene til Hollywood-kjendiser og lignende. 

Anonymkode: 8cd75...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vi ikke, ettersom det var veldig få av dem. 

Om navnene er mye brukt eller ikke er litt vesentlig, dersom du leser HI så står det "typ besteforeldre/oldeforeldrenavn". Jeg leste en artikkel om ekstremt sjeldne navn en gang, der det stod at navnet Analius var registrert bruk et par ganger på 1800-tallet. Ville likevel ikke kalt Analius for et gammel oldeforeldrenavn av den grunn. 

Jeg driter i fotballfrue, visste ikke hva ungene hennes het før jeg googlet navnet. Når man googler er det bare fotballfrue og sommerfugler som kommer opp. Når det er sagt er jo hun kjent for å skrive kommentarer til seg selv, er hun ikke? Eller var det mannen hennes? 😂

Skal man ha så strenge kriterier for hva som er gamle navn at INGEN kan ha brukt dem før 2000 liksom, da er det jo ingen navn som ikke er gamle, bortsett fra kanskje navnene på ungene til Hollywood-kjendiser og lignende. 

Anonymkode: 8cd75...1be

Det er mange navn som ikke har vært brukt i Norge før 90/00-tallet. Når man snakker om gamle navn mener man navn som har vært lenge brukt i Norge, ikke navn som har vært lenge brukt et eller annet sted i verden.

Anonymkode: 6b764...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Faktisk mitt eget navn, og derfor deler jeg det ikke her for jeg vil at det skal fortsette å være sjeldent. Det var på topp rundt 1900 og etter 1940 er det bare 0-4 stykker ca som får navnet hvert år.

Anonymkode: 9d054...040

Adelheid? 

Anonymkode: 4a249...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...