Gå til innhold

Rimelige, sunne middager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tips til rimelige og sunne middager? Er ikke spesielt glad i asiatisk mat, men kan godt prøve meg mer på vegetarmat. Husholdningen består bare av meg, dame på rundt 40. Gjerne også ting som kan lages litt større porsjoner av og fryse ned i porsjoner. 

Har foreløpig på lista:

- lapskaus

Anonymkode: 2c3cf...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tips til rimelige og sunne middager? Er ikke spesielt glad i asiatisk mat, men kan godt prøve meg mer på vegetarmat. Husholdningen består bare av meg, dame på rundt 40. Gjerne også ting som kan lages litt større porsjoner av og fryse ned i porsjoner. 

Har foreløpig på lista:

- lapskaus

Anonymkode: 2c3cf...4f7

gikk litt fort for seg. Her er resten:

- chili sin carne
- fiskepinner med råkost og poteter
- fiskegrateng
- pasta med kjøttsaus

Anonymkode: 2c3cf...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrifter på rimelige og sunne middager får du overalt, så jeg tror ikke flere tips og oppskrifter er det du trenger. Du trenger isteden å tenke mer helhetlig. Og det gjør du hvis du stiller to spørsmål: Hva er et sunt kosthold? Hvordan spise både sunt og billig? Hvis du ikke kan svare på det selv, så er dette noen grunnleggende prinsipper: Et sunt kosthold er nok av alle næringsstoffer du trenger hver dag, og ikke for mye av noe over tid. Aka variert og balansert. Du spiser billig hvis du baserer deg på rimelige varer, lærer deg hvordan matprisene settes og svinger, og hva som er gode kjøp for deg og hva som kun er lokketilbud, og benytter deg av de gode tilbudene, har et lager av holdbare matvarer, oppdatert oversikt over hva du har, lager en plan for hva du skal spise og en liste over hva du trenger, holder deg til handlelista når du er i butikken, ikke kjøper mer enn du trenger/kan spise opp før det blir dårlig, lagrer det forsvarlig, forbereder måltider til riktig tid, ikke lager mer mat enn du spiser opp, og spiser opp alt. For å få til dette, må du kjøpe, lage og spise mat du liker, og på en måte som passer deg og din hverdag. Hva andre liker og hvordan de gjør ting, er dermed av liten interesse for deg. Skaff deg en kokebok, eller finn oppskrifter på nettet, om du ønsker å utvide repertoaret.

Anonymkode: e7242...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ertersuppe (egner seg godt til frysing)

Grønnsaksuppe

Tomatsaus egner seg godt til frysing og kan bryjes tik både pastasaus, pizza, lasagne og moussaka

 

Anonymkode: 03394...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...