Gå til innhold

Hjelp samboeren min ned i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1700kcal på en så stor mann og som ikke går ned i vekt er faktisk helt fysisk og teoretisk umulig. Det er faktisk også helt mulig å faste der du ikke spiser noe over 1-2 dager. Det å være sulten er ubehagelig, men det går helt fint fra tid til annen. 

For min del tror jeg mannen din sniker i seg mat som du ikke ser i form av mat eller drikke. Vil han faktisk oppnå et mål eller er det du som vil oppnå et mål på vegne av han? Om ikke han selv er investert i dette, men tar del i prossessen for å glede deg, så blir det vanskelig å få resultater. 

Få han til å bruke kroppen i det daglige også med trening eller turgåing. Dette kan dere jo sikkert gjøre i lag. Det hjelper mye på med trening selv om maten er det viktigste for ren vektnedgang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også mannen din spiser mer enn du (og kanskje han) tror. Derfor er det mye bedre å lære ham å ta ansvar for seg selv og sitt kaloriinntak enn at du skal detaljstyre. Det er å gjøre ham en bjørnetjeneste, selv om du mener det godt. Han er en voksen mann, og selv om voksne menn også trenger hjelp og støtte er det bare feil å gjøre det slik du gjør det. Motiver ham til å ta ansvar for sin egen helse fremfor å sy puter under armene hans. :)

Anonymkode: c114b...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først telle kalorier er det ikke nok å gjøre dette på hverdager for deretter å spise hva du vil i helgen uten å ha oversikt over hvor mye. Som andre sier er det ikke umulig å spise opp underskuddet i uken i løpet av helgen. Skal du først telle kalorier må dette gjøres hver dag mandag til søndag.

På den andre siden en mann på 2 meter og 119 kg bør kunne ligge på 3000-3500 kcal per dag for å holde vekten. Er du sikker på at han er helt ærlig med seg selv når han sier han ikke spiser mer enn 1700 kcal? Det skal ikke være mulig å ikke gå ned i vekt med et så stort underskudd. Teoretisk burde han gå ned 1-1,5 kg per uke med et så stort underskudd.

Anonymkode: 43320...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som jeg gjør i alle andre tråder om samme tema:

Hvis dere er sikre på at han ligger i kalorimessig underskudd er en tur til legen neste skritt.

Det kan være noe så enkelt som at han har insulinrresistens, noe de fleste overvektige har, og hvis den er kraftig kan det være at han har behov for medisinsk- eller kostholdshjelp for å gå ned i vekt.  En enkel blodprøve (c-peptid ) avdekker dette.

Det kan også være at han har problem med stoffskiftet, noe som også behøver medisinsk tilsyn.

Anonymkode: 0463e...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 2 meter høy og veide rundt juletider 125 kg gjorde det ikke mer avansert en at jeg kuttet alt av sjokolade og cola og har fokus på å spise for å bli mett og ikke fråtse, ellers spiser jeg det jeg vil og idag var vekta 117, tror vi menn må ha det litt enkelt og lage et matregime som er levelig over tid, istedenfor veldig ambisiøse prosjekter med kalloritelling og apper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Apis skrev:

Jeg er også 2 meter høy og veide rundt juletider 125 kg gjorde det ikke mer avansert en at jeg kuttet alt av sjokolade og cola og har fokus på å spise for å bli mett og ikke fråtse, ellers spiser jeg det jeg vil og idag var vekta 117, tror vi menn må ha det litt enkelt og lage et matregime som er levelig over tid, istedenfor veldig ambisiøse prosjekter med kalloritelling og apper 

Det er vel heller sånn at for ambisiøse prosjekter har det med å feile, og at alle trenger et matregime som er levelig over tid; kaloritelling og apper fungerer fint for veldig mange, uavhengig av kjønn, det kommer an på preferanser, og er det personligheten din, og ikke appen du bruker, som avgjør om du vil lykkes med vektmestring eller ikke.

Og nettopp derfor er denne tråden helt latterlig, man kan ikke få hjelp til å gå ned i vekt, og så ber man om hjelp til å hjelpe en tredjeperson ned i vekt?? Og sånn som folk iler til for å hjelpe! Helt absurd. Kvinneguiden på sitt beste!

Anonymkode: 9c774...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller sånn at for ambisiøse prosjekter har det med å feile, og at alle trenger et matregime som er levelig over tid; kaloritelling og apper fungerer fint for veldig mange, uavhengig av kjønn, det kommer an på preferanser, og er det personligheten din, og ikke appen du bruker, som avgjør om du vil lykkes med vektmestring eller ikke.

Og nettopp derfor er denne tråden helt latterlig, man kan ikke få hjelp til å gå ned i vekt, og så ber man om hjelp til å hjelpe en tredjeperson ned i vekt?? Og sånn som folk iler til for å hjelpe! Helt absurd. Kvinneguiden på sitt beste!

Anonymkode: 9c774...f3b

Selvsagt det er individuelt og for noen så er det sikkert mye inspirasjon i både apper og kaloritelling, jeg ønsket nå bare å dele det som funker for meg, men det viktigste er jo at mannen til TS faktisk ønsker det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Apis skrev:

Selvsagt det er individuelt og for noen så er det sikkert mye inspirasjon i både apper og kaloritelling, jeg ønsket nå bare å dele det som funker for meg, men det viktigste er jo at mannen til TS faktisk ønsker det selv

Og det virker ikke som mannen til TS ønsker det selv.

Anonymkode: 9c774...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...