Gå til innhold

Hjelp samboeren min ned i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha! Ingen som stoler på ham her inne? 😄

Jeg tror på ham, jeg! Men jeg tror kanskje han overdriver i helgene. Da spiser han gjerne fem boller, en tung indisk middag med store porsjoner og sjokolade. Kanskje det rett og slett sprenger kaloribudsjettet?

Anonymkode: fd783...b38

Eh, fem boller = ca. 1000 kcal, én stor porsjon tung indisk middag = ca. 1000 kcal (og hvis han spiser 2 store porsjoner kan du jo regne ut sjøl). To sjokolader + popcorn = 1000 kcal. I tillegg spiser han vel frokost og lunsj vil jeg tro? Ja, dette sprenger budsjettet. 

Tipper han spiser mer enn 1700 kcal i ukedagene også. Vei maten og tell kalorier er mitt råd. 

Anonymkode: 2dd43...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, visp skrev:

Tja, om han klarer å få i seg enorme mengder kalorier da (fordi han skal kose seg skikkelig), kan jo det fort blir det som bikker det øvrige underskuddet. Det høres jo ut som om han får en skikkelig ulvehunger og det tyder vel på at han går litt for sulten ellers. Det hadde vært interessant å vite hvor mye utskeielsene faktisk dreier seg om. Men du skriver at han koser seg i helgen, men det siste du skriver indikerer at det dreier seg om èn dag. Det er litt forskjell på å skeie ut lørdag kveld eller å starte fredag ettermiddag og holde på gjennom søndagen da.

Kanskje jeg burde forklare litt bedre. Det gjelder bare lørdagen, men han har jo tatt seg et par boller til søndagen også hvis det har vært restebakst i hus.

Lørdagen har vi pleid å unne oss en bedre middag, for eksempel:

Hvit pasta med fløtesaus og bacon


Vekt: 651 g + + 40 g (loff) + 13 g smør = 704 g
To skiver loff og smør: 300 kcal
Energi: 1400 kcal + 300 kcal brød og smør = 1700 kcal 

Innbakt svin

Innbakt svinekjøtt med sursøtsaus, grønnsaker og ris.
505 g + 222 g ris = 727 g
Energi: 740 kcal + 260 kcal (ris) = 1000 kcal

 

(Ikke fullt så store porsjoner, men omtrent)

 

Feit middag med masse kalorier, altså. Etterpå tar han seg en Troika: 270 kcal, to hjemmebakte boller: ca 450 kcal.

 

Så det er ingen tvil om at det blir mye, men DETTE ER ÉN DAG! Og han er en stor mann? Så lenge han spiser sparsommelig resten av uka burde det jo gå fint en gang i blant?

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg burde forklare litt bedre. Det gjelder bare lørdagen, men han har jo tatt seg et par boller til søndagen også hvis det har vært restebakst i hus.

Lørdagen har vi pleid å unne oss en bedre middag, for eksempel:

Hvit pasta med fløtesaus og bacon


Vekt: 651 g + + 40 g (loff) + 13 g smør = 704 g
To skiver loff og smør: 300 kcal
Energi: 1400 kcal + 300 kcal brød og smør = 1700 kcal 

Innbakt svin

Innbakt svinekjøtt med sursøtsaus, grønnsaker og ris.
505 g + 222 g ris = 727 g
Energi: 740 kcal + 260 kcal (ris) = 1000 kcal

 

(Ikke fullt så store porsjoner, men omtrent)

 

Feit middag med masse kalorier, altså. Etterpå tar han seg en Troika: 270 kcal, to hjemmebakte boller: ca 450 kcal.

 

Så det er ingen tvil om at det blir mye, men DETTE ER ÉN DAG! Og han er en stor mann? Så lenge han spiser sparsommelig resten av uka burde det jo gå fint en gang i blant?

Anonymkode: fd783...b38

Men han får vel i seg noe til frokost, lunsj og kvelds i tillegg til dette? Da blir det jo endel.

Det er jo selvfølgelig ikke lett å holde seg strikt til planen gjennom helgen. Det er mye fristelser, men dere ser jo at han går opp i vekt, så det fungerer ikke slik det er nå.

Det er kanskje greit å ikke lage boller og ha sjokolade i hus om han prøver å gå ned? Det er jo ikke lett å takke nei da:)

Nei, jeg foreslår lavkarbo igjen jeg. Da kan han jo få festmiddag hver dag:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, fem boller = ca. 1000 kcal, én stor porsjon tung indisk middag = ca. 1000 kcal (og hvis han spiser 2 store porsjoner kan du jo regne ut sjøl). To sjokolader + popcorn = 1000 kcal. I tillegg spiser han vel frokost og lunsj vil jeg tro? Ja, dette sprenger budsjettet. 

Tipper han spiser mer enn 1700 kcal i ukedagene også. Vei maten og tell kalorier er mitt råd. 

Anonymkode: 2dd43...7be

Tror nesten vi må gjøre det, ja. Tenkte liksom ikke det var nødvendig med den evinnelige tellingen når han spiser knekkebrød med ost til frokost, venter til 14.00 før han spiser et par skiver til lunsj, så lager jeg middag (magre middager, eks svinefilet med sjysaus og brokkoli, tomatsuppe eller laks, magre pølser i lomper, hvor han ikke spiser seg stappmett), etterfulgt av en skål med frukt og mager kesam på kvelden. Det eneste mellom her er at han drikker omtrent fire glass melk til dagen.

Jeg er faktisk litt redd for å stresse ham mer enn nødvendig, for som dere ser så er han veldig flink i ukedagene, og jeg er redd han vil miste motivasjonen/matgleden helt hvis jeg skal notere ned alt han spiser når det allerede er så sunt og sparsommelig. Det er jo sånt han kan få spiseforstyrrelser av!
Et trent øye ser jo at ukesmenyen hans er helt innafor?

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, visp skrev:

Men han får vel i seg noe til frokost, lunsj og kvelds i tillegg til dette? Da blir det jo endel.

Det er jo selvfølgelig ikke lett å holde seg strikt til planen gjennom helgen. Det er mye fristelser, men dere ser jo at han går opp i vekt, så det fungerer ikke slik det er nå.

Det er kanskje greit å ikke lage boller og ha sjokolade i hus om han prøver å gå ned? Det er jo ikke lett å takke nei da:)

Nei, jeg foreslår lavkarbo igjen jeg. Da kan han jo få festmiddag hver dag:)

Det tror jeg du har rett i. Jeg skal slutte å bake en liten stund... Eller jeg kan bake sunnere, uten sukker og hvetemel, for eks. Bakte et bananbrød med sukrin og speltmel i dag, 900 kcal på hele brødet. Ikke så verst, og ganske godt :) Så gjelder det å bare ta et lite stykke og nøye seg med det!
 

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg burde forklare litt bedre. Det gjelder bare lørdagen, men han har jo tatt seg et par boller til søndagen også hvis det har vært restebakst i hus.

Lørdagen har vi pleid å unne oss en bedre middag, for eksempel:

Hvit pasta med fløtesaus og bacon


Vekt: 651 g + + 40 g (loff) + 13 g smør = 704 g
To skiver loff og smør: 300 kcal
Energi: 1400 kcal + 300 kcal brød og smør = 1700 kcal 

Innbakt svin

Innbakt svinekjøtt med sursøtsaus, grønnsaker og ris.
505 g + 222 g ris = 727 g
Energi: 740 kcal + 260 kcal (ris) = 1000 kcal

 

(Ikke fullt så store porsjoner, men omtrent)

 

Feit middag med masse kalorier, altså. Etterpå tar han seg en Troika: 270 kcal, to hjemmebakte boller: ca 450 kcal.

 

Så det er ingen tvil om at det blir mye, men DETTE ER ÉN DAG! Og han er en stor mann? Så lenge han spiser sparsommelig resten av uka burde det jo gå fint en gang i blant?

Anonymkode: fd783...b38

Ikke rart man får kjæreste-kilo når man kjører full on; hjerteinnfarkt-meny i forhold. ALT ER GALT HER. Mettet fett, mettet fett og hvor er grønnsakene?? Brød ved siden av en mettet-fett DE LUXE middag? HVORFOR??  Og boller og godterier til dessert?? Dere må rett og slett utvide horisonten litt. Det virker som kose seg med god mat for dere to er så fett og usunt som mulig! Server han ordentlig mat:, så kommer nok dette til å gå mye bedre. 

Anonymkode: 00f8f...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nesten vi må gjøre det, ja. Tenkte liksom ikke det var nødvendig med den evinnelige tellingen når han spiser knekkebrød med ost til frokost, venter til 14.00 før han spiser et par skiver til lunsj, så lager jeg middag (magre middager, eks svinefilet med sjysaus og brokkoli, tomatsuppe eller laks, magre pølser i lomper, hvor han ikke spiser seg stappmett), etterfulgt av en skål med frukt og mager kesam på kvelden. Det eneste mellom her er at han drikker omtrent fire glass melk til dagen.

Jeg er faktisk litt redd for å stresse ham mer enn nødvendig, for som dere ser så er han veldig flink i ukedagene, og jeg er redd han vil miste motivasjonen/matgleden helt hvis jeg skal notere ned alt han spiser når det allerede er så sunt og sparsommelig. Det er jo sånt han kan få spiseforstyrrelser av!
Et trent øye ser jo at ukesmenyen hans er helt innafor?

Anonymkode: fd783...b38

Men må DU kontrollere dette da? Herregud, han er vel en voksen mann?? Kjøp en kjøkkenvekt til ham, installer lifesum (jeg foretrekker faktisk Grete Roede, men den koster penger) og regn ut hvor mye han trenger for å gå ned i vekt. Jeg tipper 1900 kcal. Og så klarer han fint å styre dette sjøl. Ro deg ned, ts, og la han ordne opp sjøl. 

Anonymkode: 2dd43...7be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til det jeg synes er det merkeligste oppi det hele:

Vi holdt på med denne "spis det du vil"-lørdagen hele høsten også, da han gikk ned! Hvordan kan det plutselig da være grunnen til at han går opp?

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må DU kontrollere dette da? Herregud, han er vel en voksen mann?? Kjøp en kjøkkenvekt til ham, installer lifesum (jeg foretrekker faktisk Grete Roede, men den koster penger) og regn ut hvor mye han trenger for å gå ned i vekt. Jeg tipper 1900 kcal. Og så klarer han fint å styre dette sjøl. Ro deg ned, ts, og la han ordne opp sjøl. 

Anonymkode: 2dd43...7be

Jeg må ingenting, men jeg ønsker å hjelpe kjæresten min med å få det bedre, og med å få bedre helse. At noen er voksne trenger ikke nødvendigvis å bety at de alltid er motiverte og at det ikke er fint med litt støtte :)

Anonymkode: fd783...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha! Ingen som stoler på ham her inne? 😄

Jeg tror på ham, jeg! Men jeg tror kanskje han overdriver i helgene. Da spiser han gjerne fem boller, en tung indisk middag med store porsjoner og sjokolade. Kanskje det rett og slett sprenger kaloribudsjettet?

Anonymkode: fd783...b38

Jeg er dame med bmi på 21, men ønsker å ta av noen få kg. Er svak så greier det ikke 😆 Tviler på at han orker å gå på 1700 kalorier som mann på nesten 2 mtr.

Anonymkode: fda23...411

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil også legge til det jeg synes er det merkeligste oppi det hele:

Vi holdt på med denne "spis det du vil"-lørdagen hele høsten også, da han gikk ned! Hvordan kan det plutselig da være grunnen til at han går opp?

Anonymkode: fd783...b38

Han kommer til å bytte deg ut om du ikke slutter med maset. 

Anonymkode: fda23...411

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ingenting, men jeg ønsker å hjelpe kjæresten min med å få det bedre, og med å få bedre helse. At noen er voksne trenger ikke nødvendigvis å bety at de alltid er motiverte og at det ikke er fint med litt støtte :)

Anonymkode: fd783...b38

Det er ikke "litt støtte" å ta fullstendig kontroll over hva samboeren din spiser, slik du gir uttrykk for i denne tråden. Hvorfor skriver du at du skal notere alt han spiser, hvorfor kan han ikke føre kaloriregnskap sjøl??

Anonymkode: 2dd43...7be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "litt støtte" å ta fullstendig kontroll over hva samboeren din spiser, slik du gir uttrykk for i denne tråden. Hvorfor skriver du at du skal notere alt han spiser, hvorfor kan han ikke føre kaloriregnskap sjøl??

Anonymkode: 2dd43...7be

 

Jeg tenkte det kunne være en hyggelig ting å gjøre for noen som ikke ønsker å gjøre det selv, og som har bedt meg om hjelp til å forstå hvorfor innsatsen hans ikke gir resultater.

Er det et greit svar for deg?

Anonymkode: fd783...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kommer til å bytte deg ut om du ikke slutter med maset. 

Anonymkode: fda23...411

For en frekk og unødvendig kommentar.

Anonymkode: fd783...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at han egentlig ønsker å gå ned i vekt? Det du driver med kan oppleves ganske invaderende. Når min mann føler at han har fått litt ekstra på magen øker han treningen og dropper godteri. Jeg blander meg ikke inn i det. Det du evt kan gjøre er å droppe å bake boller, samt ha magre middager også gjennom helgen. OG vise at du elsker han uansett hvordan han ser ut:)

Anonymkode: 710fc...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettprodukter er jo den største svindelen i verden. De fjerner fett og erstatter det med sukker. Hvis jeg vil ned i vekt vil jeg jo ha mer fett og mindre sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raggy

Skriver du om ungen din eller mannen din ts?

Vil han ned i vekt så må han lære seg å telle kalorier slik at han kommer i minus. Det er så enkelt. Han lærer fint lite om kosthold å vil ikke få nødvendig erfaring om sin egen helse om du skal styre opplegget. Vektnedgang og livsstilsendring kommer utifra indre motivasjon, ikke utifra hva andre forteller at man bør gjøre.

Gjør noe med din egen helse i forhold til mat og trening, vær et bra forbilde for mannen din så påvirker du positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, visp said:

Jeg ser at menn oftest trives med endel fett og det får de jo i et lavkarbokosthold. Du kunne jo prøve å overtale han til å teste ut et par uker, så kan han se hva han syns. Tror han kommer til å trives med bacon og fløte etc. Hadde jeg vært deg hadde jeg bakt opp endel lavkarbobrød, skjært opp i skiver og puttet i fryseren. Da kan han spise noe brødlignende iallefall:) Til frokost og lunsj så han ikke følte seg at alt var så veldig annerledes.

Du kjenner nok mannen din best, men er du helt sikker på at ikke koser seg litt på bensinstasjoner etc i lunsjen eller før han kommer hjem?:)

I all verden, man anbefaler da ikke noen som skal slanke seg å spise bacon og fløte. Selv om man ønsker å gå på lavkarbo, så må man velge mange sunne fettkilder, ellers kommer magefettet (og fett mellom muskler) til å vokse. Det blir man syk av på sikt. Skal man spise lavkarbo må man spise nøtter, avokado osv. Ikke bacon, fløte og smør. 

Skal sies at en nylig stor studie har vist at lavkarbo ikke er bra for helsen

Anonymkode: c4051...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I all verden, man anbefaler da ikke noen som skal slanke seg å spise bacon og fløte. Selv om man ønsker å gå på lavkarbo, så må man velge mange sunne fettkilder, ellers kommer magefettet (og fett mellom muskler) til å vokse. Det blir man syk av på sikt. Skal man spise lavkarbo må man spise nøtter, avokado osv. Ikke bacon, fløte og smør. 

Skal sies at en nylig stor studie har vist at lavkarbo ikke er bra for helsen

Anonymkode: c4051...af8

Det er jo voksne folk, så jeg regner med at de hadde lest seg opp om de valgte det? Det med bacon og fløte var jo sagt litt humoristisk, men han spiser jo endel fløte og bacon pr. idag, så eneste forskjellen blir vel at han går ned istedenfor opp om han gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at han kan melde seg inn i vektklubb? Der har jeg hatt stor suksess. Tror også det er lurt å logge hva han spiser til frokost og lunsj, det teller absolutt. Husker du å logge stekefett? Det er det mange som glemmer og maange ekstra kalorier som skjuler seg. Logger dere alkohol? Hva med grønnsaker og frukt, logges det også? Du sier også at han drikker ca. 4 glass melk om dagen. Gitt at det er melkeglass a 2dl og lettmelk er det 344 kcal, tilsvarende et  mindre måltid.

Er målet at han skal få i seg 1700 kcal om dagen kan det f.eks fordeles slik:
Frokost 350 kcal
Lunsj 430 kcal
Mellommåltid 170 kcal
Middag 520 kcal
Kveldsmat 230 kcal.

Anonymkode: 1501f...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...